Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei voi olla noin vaikeaa. Lue ne edelliset viestit ja yritä sisäistää mitä niissä sanotaan, kun kaikki olennainen on kuitenkin jo sanottu. Kuulo ei ole sama kuin näkö, mutta on kovin outoa että tästä tarvitsee siltikään keskustella näin vihamielisesti.Olipas taas väsynyt vastaus. Jätä vain vastaamatta jos ulosanti on luokkaa "lässynlässyn".
Tuossakin pitäisi kuunnella ohittavaa autoa, miksi ihmeessä? Jotta voi kuunnella vanhaa vinkuvaa jakohihnaa?
Samalla tavalla se estää kuin kuulokkeiden käyttö?Höhö. Ihan helvetin hauska vitsi, hahaa.
Autolla ja muillakin ajoneuvoilla ajettaessa käytetään erilaisten tapahtumien havainnoimiseen useita eri aisteja ja kuulo on luonnollisesti niistä yksi. Henkilökohtaisesti tykkään käyttää mieluummin auton omaa äänentoistojärjestelmää musiikin kuuntelemiseen kohtuullisella äänenevoimakkuudella, joka ei sulje pois muita havaintoja. Ei minua erityisesti ärsytä nämä kuulokkeet päässä ajelevat, mutta ovathan ne jotenkin huvittavia. Mahdollisissa ongelmatilanteissa tosin tökkii jos joku jonne jumittaa liiknnevaloissa 7D-kuulokkeet päässä ja piipaa-auto joutuu taaempana takana sen vuoksi odottamaan. Tai jos samainen jonne meinaa peruuttaa kylkeen, eikä kuule äänitorvea kuulokkeidensa vuoksi.
Kuulovammaisille tämä ei ole valinta, muille on. Kuulovammaisilla muut aistit ovat lisäksi tutkimusten mukaan meitä tavallisia kuolevaisia herkempiä.
Eipä silti, kyllä minä käytän itsekin kuulokkeita mm. pyöräillessä, mutta se on monellakin tavalla erilainen tilanne, enkä silloinkaan pidä äänenvoimakkuutta niin kovalla että en kuulisi mitään ympärillä tapahtuvaa.
Millä tavalla auton oman radion käyttö estää kuulemasta mitä ympärillä tapahtuu? Olettaen ettei luukuta musaa täysillä niin että koko auto pomppii.
Mikä ero on kuunnella radiota kuulokkeista ajaessa vs kuunnella radiota äänieritetyn premiumin kaiuttimista? Se tässä tuntuu menevän ihan ohi.
Olipas taas väsynyt vastaus. Jätä vain vastaamatta jos ulosanti on luokkaa "lässynlässyn".
Tuossakin pitäisi kuunnella ohittavaa autoa, miksi ihmeessä? Jotta voi kuunnella vanhaa vinkuvaa jakohihnaa?
Kuulokkeet päässä pyöräilevät ovat kyllä IMO paljon pahempi syöpä liikenteessä kuin samaa tekevät autoilijat.Eipä silti, kyllä minä käytän itsekin kuulokkeita mm. pyöräillessä, mutta se on monellakin tavalla erilainen tilanne, enkä silloinkaan pidä äänenvoimakkuutta niin kovalla että en kuulisi mitään ympärillä tapahtuvaa.
Samaa mieltä. Pyöräillessä tai kävellessä kuulee kumminkin ne pienimmätkin äänet ja osaa tarvittaessa varoa. Autossa taas lasit kiinni ja muutenkin isompi melu kuuluu, esim renkaista ja moottorista.Kuulokkeet päässä pyöräilevät ovat kyllä IMO paljon pahempi syöpä liikenteessä kuin samaa tekevät autoilijat.
Joo, jos ei osaa havainnoida riittävästi ympäristöään ja pitää äänenvoimakkuuden liian korkealla. Ei kannata kuitenkaan yleistää, että kaikki ovat automaattisesti sellaisia.Kuulokkeet päässä pyöräilevät ovat kyllä IMO paljon pahempi syöpä liikenteessä kuin samaa tekevät autoilijat.
Näinhän sen täytyy olla. Pyöräilijöiden tekemät rikkeet tai toimintatavat ovat paljon tuomittavampia kuin autoilijoiden vastaavat.Kuulokkeet päässä pyöräilevät ovat kyllä IMO paljon pahempi syöpä liikenteessä kuin samaa tekevät autoilijat.

Josta päästäänkin kätevästi vääntämään paskasta pyörätieinfrasta.Ehkäpä tuossa oli se ettei autoilijat ajele samalla tavalla tai kadut olis ruumiita täynnä.
Pyöräilijöille tarvittaisiin ajokielto kuten moottoriajoneuvoille niin pahimmat perseilijät ei vois kauaa pyörällä ajaa. Tai ainakaan sanktioitta.
Vaikka tämä onkin edelleen väärässä ketjussa, niin ihmettelen silti tuota yleistystä, jossa kuulokkeiden käyttö fillaroidessa aiheuttaa automaattisesti sen ettäJoku aikaisemmin kommentoikin luuripääpöyräilijöitä, ne on kyllä saatanasta. Ei ole valoja päällä tai ketään kotona, kun painetaan menemään. Useinmiten on vielä vissiin se pokemon auki siinä kännyssä samalla ja päräytellään tien yli katsomatta mihinkään. Muualle kuin sinne näyttöön.
Väännetään näistä mieluummin oikeassa ketjussa --> Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)Josta päästäänkin kätevästi vääntämään paskasta pyörätieinfrasta.
Jalankulkukieltoa voisi myös harkita joillekin tapauksille.
Oliko tämä kysymys vai sivulause?Niin.. jalankulkien toi nopeus ylensä rajoittuu. Mikä tekijä tekee lujaa kulkevastä pyörästä yhtä vaativan liikennesäännöiltään kuin mopot.
Omaan mopoaikaan ei mopoihinkaan korttia tarvittu..
Ei todellakaan. Mutta koska pyörässä harvemmin on peilejä, niin mm. takana tapahtuvia asioita joutuu paljon enemmän havainnoimaan kuulon perusteella. Autossa jo pelkkä kopin tiiveys ja sisämelu peittää sen verran ettei kuuloaistilla mitään merkittäviä havaintoja voi tehdä.Näinhän sen täytyy olla. Pyöräilijöiden tekemät rikkeet tai toimintatavat ovat paljon tuomittavampia kuin autoilijoiden vastaavat.![]()
Ambulanssi ääntää kuin valtamerilaiva – Amerikassa ei tiedä, onko tulossa hälytysajoneuvo vai jäätelöautoSireenit ulvovat ambulanssin keulalla 100 – 120 desibelin voimalla. Varsinkin kaupunkialueella tulee tilanteista, jossa äänen tulosuuntaa on hankala aluksi hahmottaa jalan tai pyörällä liikkuessa. Myös maatiellä tulee tilanteita, jossa ääni ei auton sisälle kuulu helposti.
– Jos autoilijalla on vaikkapa rengasmelua ja stereot päällä, saa siihen joskus ajaa hyvinkin lähelle. Myös täysperävaunullisen rekan koppiin ei ääni välttämättä kuulu. Heillä on ongelma myös se, etteivät he pysty aina väistämään, eli tien leveys loppuu kesken. Perusohje on, että välillä pitää muistaa katsoa myös peileihin, onko siellä takana tulossa jotain sinistä välkettä, sanoo Angerman.
– Se kytketään päälle jos on ohitettavaa liikennettä. Kyllä se siellä ambulanssin ohjaamossakin alkaa tunnin matka Suomussalmelta Kajaaniin tuutaa -ääntä kuunnellen tehdä tietynlaista painetta, ettei tuota jaksa kuunnella, sanoo Angerman.
Kannattaa kyllä jättää ajaminen terveille yksilöille ja hakeutua itse lääkäriin tutkimuksiin, jos ei pysy hereillä ilman ylimääräisiä ärsykkeitä. Tuo ei kuulosta millään tavalla normaalilta. Liikenteessä huomio joka tapauksessa ei ole kun Netflix pyörii vieressä.Mitä taas autolla muuhun tekemiseen. Maantiellä 80 vauhti on aivan liian hidas siihen että siinä jaksaisi olla skarppina. Tylsistyt, haukottelet yms. jollei jotain muuta ole. Radio/musiikki vähiten huomiokykyä vieviä. Mutta jos liian matalalla nopeusrajoituksella ei tarvi ihmetellä jos automankassa pyörii youtube, netflix, hbo tms. Kunhan ei liian suurta seuraamista vaativaa pysyen mukana pääaisias kuuntelemalla.
Joopajoo.. Vanha kunnon lääkärikortti taas.Kannattaa kyllä jättää ajaminen terveille yksilöille ja hakeutua itse lääkäriin tutkimuksiin, jos ei pysy hereillä ilman ylimääräisiä ärsykkeitä. Tuo ei kuulosta millään tavalla normaalilta. Liikenteessä huomio joka tapauksessa ei ole kun Netflix pyörii vieressä.
Jos tosissaan selittää, että on pakko katsoa leffoja pysyäkseen "skarppina", on kyllä jossain jotain fyysistä vikaa. Jos kyse oli vain erittäin vakavaa asennevammaa osoittavasta heitosta, kannattaa silti jättää ajaminen jollekin, joka viitsi keskittyä elokuvan sijaan liikenteeseen.Joopajoo.. Vanha kunnon lääkärikortti taas.
Eipä tartte tästä sen kummemmin välittää.
Jos tosissaan selittää, että on pakko katsoa leffoja pysyäkseen "skarppina", on kyllä jossain jotain fyysistä vikaa. Jos kyse oli vain erittäin vakavaa asennevammaa osoittavasta heitosta, kannattaa silti jättää ajaminen jollekin, joka viitsi keskittyä elokuvan sijaan liikenteeseen.
Niin, ei tajua... eikä kuule. Mutta silti täällä(kin) on porukkaa, jotka ovat sitä mieltä että kuulo on tarpeeton aisti liikenteessä. Ihan suotta virittelevät hälytysajoneuvoihin noita rumbler/bullhorn siren -järjestelmiä kuulokkeiden käyttäjien herättelemiseksi, kun se on ihan turhaa sekin.Toisaalta vähän väliähän näit on joiden peräs ambulanssi ajaa pitkänkin matkan kun ei vaan tajua.
Jep. Peilejä tulee vaistomaisesti seurattua ja vilkkuvan sinisen valon pitäisi kyllä erottaa. Ehtii siis pitämään saman nopeuden ja väistää tien oikeaan reunaan.Jos peilit on oikein säädetty, takaa tulevan hälyauton näkee 100-200 metrin etäisyydeltä vaikka ei peilejä erityisesti tarkkailisikaan, ja pimeällä vielä kauempaa.
Perusohje on, että välillä pitää muistaa katsoa myös peileihin, onko siellä takana tulossa jotain sinistä välkettä, sanoo Angerman.
Viimeaikoina ärsyttänyt ajaa motarilla nopeusrajoituksen mukaan. Toinen ärsytyksen aihe on ollut Keravan ja Tuusulan seudun veltoksi luonnehtimani liikennekäyttäytyminen. On tullut ajettua kämpän vaihtoa valmistellessa normaalista poikkeavaa ajoa uusilla seuduilla kellonaika vaihdellen.
Esimerkiksi viimeinen tapaus, kun ajoin aktiivivakkarilla jonossa oikealla. Opel-kuski tulee takapuskuriin kiinni, ottaa vasemmalle, hivuttautuu ohi ja yrittää viimeisenä temppuna vielä kiilata etupuskurin mennessään, ilman vilkkua tyylipuhtaasti tietenkin. Ei tajunnut, että jonon nopeus oli "ohituksen" aikana vähän päässyt nousemaan. Sai siitä episodista onneksi hieman lisää vauhtia ja siirtyikin sitten taas vasemmalle seuraavan saavutettuaan, ehkä jo 10 sekuntia myöhemmin. Oli himpun lähellä etten kelannut hyvää road ragea siitä päälle.
Tuntuu monesti helpommalta ajaa "ylinopeutta" jolloin ei ole noita eteen poukkoilevia ohittajia niin runsaasti.
Lasken nopeuden rajoituksen mukaiseksi jos joku yrittää työntää lisää vauhtia.Se on sitä kun yritetään työntää vauhtiaItse käännän vaan sen keskipeilin himmeämmälle, niin ei ärsytä silmiä.
Lasken nopeuden rajoituksen mukaiseksi jos joku yrittää työntää lisää vauhtia.
No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?Ei taida toimia kovin hyvin? Tai riippuu mitä hakee tuolla takaa mutta tuskin ainakaan turvaväliä lisää tulee?
Ei taida toimia kovin hyvin? Tai riippuu mitä hakee tuolla takaa mutta tuskin ainakaan turvaväliä lisää tulee?
Lasken nopeuden rajoituksen mukaiseksi jos joku yrittää työntää lisää vauhtia.
Ei saatanaYritit estää ohituksen ja tulet sitten tänne valittamaan kun kiilataan eteen..![]()
No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?
Ajatus on varmaankin nostaa perässä ajajan vitustuskäyrää ylemmäs ja saada se törppö ohittamaan.
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.Yritit estää ohituksen ja tulet sitten tänne valittamaan kun kiilataan eteen..![]()
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.
Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa![]()
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)

Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.
Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa![]()


Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.