Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Motarilla saadaan kyllä melko pienelläkin liikennemäärällä paikallisia sumppuja rekkojen kohdalle kun joku lähtee ohittamaan rekkaa selvällä alinopeudella. Jos takaa on tulossa liikennettä, niin mielestäni sen rekan ohitus pitäisi hoitaa edes sillä rajoituksen mukaisella mittarinopeudella tai jäädä sinne rekan perään odottamaan kunnes takaa ei tule ketään.

Aika kaksipiippuinen juttu.

Näillä ohjeilla ei siis paljon pakettiautoilla tai busseilla ohiteltaisi rekkoja.
 
Joku nopeusrajoitettu ajoneuvo on toki eriasia, jonkun peräkärryn taas ei pitäisi joutua rekkaa ohittamaankaan.

Miten tää nyt sitten käytännön elämässä menisi?

Jos pakettiauto lähtee ohittamaan rekkaa, niin et voisi mennä siihen perään ohittamaan henkilöautolla, koska ajat vähemmän kuin suurta sallittua?

Ja peräkärryn ei pitäisi joutua rekkaa ohittamaan, ja silti vaan lähes jokaisella moottoritiellä on sellaisia korkeuseroja, etteivät raskaampi liikenne pysty pitämään tasaista nopeutta, jolloin ohittaminen on ihan perusteltua.

Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, ettei suomalaisessa liikennekulttuuriissa juuri peileihin katsella, joka kärjistyy moottoriteillä erittäin suurten nopeuserojen vuoksi jo ihan henkilöautoliikenteelläkin, kun osa ajaa selvää ylinopeutta (+130km/h), osa rajoituksen puitteissa (~120km/h) ja osa seilaa 100-140km/h välissä. Tähän kun yhdistetään nuo hitaammin liikkuvat, alkaa tapahtumia olla sen verran reilusti, että liikennettä pitäisi ehdottomasti seurata aktiivisesti myös taaksepäin.

Tähän kyllä voisi auttaa jonkinlainen sovellus Saksan-mallista, jossa ajo-opetukseen kuuluu pakollisena omana osiona moottoritiellä ajaminen, ja varsinkin liikenteen seuraaminen myös taakse päin.

Nykyisiä kuljettajia voinee kyllä olla lähdes mahdoton saada tätä omaksumaan.
 
Miten ihmeessä iso osa suomalaisista sai kortin noilla säännöillä? Länsirannikolta saa ajella melkoisesti lähimmälle moottoritielle.

Opetussuunnitelmissa oli joustot poikkeuksia varten, kuten liian pitkä välimatka. Joissain paikoissa sai joustaa myös siitä että pitääkö käydä ajamassa liukkaan kelin rata ennen inssiä.

Ja varsinaisesti tuo oli yhdistetty motari/maantie vaatimus, mutta ops:ssa oli mukana kiihdytyskaistat/hidastuskaistat harjoittelu.

Ajokokeissa eu direktiivi asetti minimitasoksi 3 ja parhaaksi 5, joka toteutui vain jos tuli kaikki risteystyypit, autosta ulkona käynti, kiihdytyskaista jne. Kaupungeissa joissa oli kiihdytyskaistaa lähellä yleensä päästiin tasolle 4, koska autosta uloslähtö ajon aikana jäi toteuttamatta.

Tuo on taas sitten nykyisin todella hyvä vaatimus että kaikissa ajokokeissa käydään kiihdytyskaistalla jos se on mahdollista.
 
Minä en väistä ketään ja ajan sitä vauhtia kun huvittaa, miten huvittaa, missä huvittaa.
Tämä ketju tiivistettynä.
Ei pidä väistää väärissä paikoissa kuten moottoritiellä rampilta tulevia. Jos täytyy väistää, on motarilla ajavalla liian pieni turvaväli. Lisäksi poukkoilu kaistalta toiselle aiheuttaa vaan rampilta tulevalle hämmennystä,kuten myös nopeuden hidastaminen,siihen 130 m turvaväliin rekkakin sujahtaa vaivattomasti.

Toinen paikka missä ei pidä väistää on pyöräilijät jotka tunkee suoraan ajavan auton eteen suojateilä ja pt:n jatkeilla. On todella vaarallista, jotkut autokoulua käymättömät saattavat oppia että autoilijan kuuluu väistää ja ennen pitkää on sitten raato puskurissa.
 
Ei pidä väistää väärissä paikoissa kuten moottoritiellä rampilta tulevia. Jos täytyy väistää, on motarilla ajavalla liian pieni turvaväli. Lisäksi poukkoilu kaistalta toiselle aiheuttaa vaan rampilta tulevalle hämmennystä,kuten myös nopeuden hidastaminen,siihen 130 m turvaväliin rekkakin sujahtaa vaivattomasti.
Nyt on kyllä aika settiä. Sen verran monta 60 km/h liittymistä nähnyt, että turvavälin puuttumisen piikkiin ihan turha laittaa yhtään mitään. Ja ainakin minä vaihdan rekan kanssa ennakoiden kaistaa ihan sen takia, että ei tarvitse samanaikaisesti kytätä rekan perän nopeaa lähestymistä että vasemman kaistan liikettä. Vaikka se rekka sen 80 km/h kelais kaistalle, niin siinä ei montaa sekunttia jää 130 m turvavälilläkään rekan saavuttamiseen.
 
Toinen paikka missä ei pidä väistää on pyöräilijät jotka tunkee suoraan ajavan auton eteen suojateilä ja pt:n jatkeilla. On todella vaarallista, jotkut autokoulua käymättömät saattavat oppia että autoilijan kuuluu väistää ja ennen pitkää on sitten raato puskurissa.

Sori, oli pakko maanantaina väistää kun en halunnut pyöräilijää konepellille.
Tuntuu että ihmiset ei osaa kulkea nyt tuossa länsisatamankadun ja itämerenkadun risteyksessä kun ratikkatyömaan takia ei ole liikennevalot käytössä.
Ite kuljen tuota länsisatamankatua pitkin kaapelitehtaan suunnalta ja jos vaan tulee pyöräilijä itämerenkadunsuuntaisesti (KevLiä pitkin kuitenkin) niin ei edes hidastakaan ylittäessä tietä.

Samassa risteyksessä monesti ärsyttää myös edellä menevät autoilijat jos pysähtyvät päästämään oikealta tulevia kun niille on kolmiot kuitenkin.
 
Toinen paikka missä ei pidä väistää on pyöräilijät jotka tunkee suoraan ajavan auton eteen suojateilä ja pt:n jatkeilla. On todella vaarallista, jotkut autokoulua käymättömät saattavat oppia että autoilijan kuuluu väistää ja ennen pitkää on sitten raato puskurissa.
Suurimassa osassa tapauksia auto tulee kolmion takaa tai kääntyy pyörätien jatkeen yli, jolloin pyöräilijää pitää väistää. On todella vaarallista, että autokoulun käyneet autoilijat eivät tällaisissa tapauksissa osaa useinkaan väistää.

Viestisi ei koskenut tätä, mutta pakko muistuttaa silti, ettei trafin toitottaman "pääsäännön" varjoon jää "poikkeukset".
 
Sori, oli pakko maanantaina väistää kun en halunnut pyöräilijää konepellille.
Tuntuu että ihmiset ei osaa kulkea nyt tuossa länsisatamankadun ja itämerenkadun risteyksessä kun ratikkatyömaan takia ei ole liikennevalot käytössä.
Ite kuljen tuota länsisatamankatua pitkin kaapelitehtaan suunnalta ja jos vaan tulee pyöräilijä itämerenkadunsuuntaisesti (KevLiä pitkin kuitenkin) niin ei edes hidastakaan ylittäessä tietä.

Samassa risteyksessä monesti ärsyttää myös edellä menevät autoilijat jos pysähtyvät päästämään oikealta tulevia kun niille on kolmiot kuitenkin.
Pyöräilijän näkökulmasta Itämerenkatu tuntuu varmasti pääväylältä, jonka reunoilla on oletuksena kolmiot. Huom. tuntuu, ei ole. Olisin luullut, että kolmiot olisi Länsisatamankadulla, mutta ei näemmä ole, kun katunäkymästä katson. Aiemmin ei ole ollut tarvetta silmäillä kolmioita, koska olen tuosta kulkenut vain valojen ollessa toiminnassa.
 
Pyöräilijän näkökulmasta Itämerenkatu tuntuu varmasti pääväylältä, jonka reunoilla on oletuksena kolmiot. Huom. tuntuu, ei ole. Olisin luullut, että kolmiot olisi Länsisatamankadulla, mutta ei näemmä ole, kun katunäkymästä katson. Aiemmin ei ole ollut tarvetta silmäillä kolmioita, koska olen tuosta kulkenut vain valojen ollessa toiminnassa.

Onhan tuossa Itämerenkadun varrella noita kujia joiden kohdalla autoilijoilla on väistämisvelvollisuus, mikä varmaan osaksi aiheuttaa tällaista sekaannusta pyöräilijöille. Ensin on monta pyörätien jatketta joissa ei tarvi väistää ja sitten tulee yksi jossa tarvitsee. Itekin tuli vasta nyt kiinnitettyä huomiota noihin kolmioihin kun valot on ollut pidempään pois käytöstä ja olisin luullut myös että Itämerenkatu olisi pääväylä. Toki Länsisatamankatua pitkin kulkee se sataman rekkaliikenne Länsiväylälle mikä voi myös tuota selittää.
 
Nyt on kyllä aika settiä. Sen verran monta 60 km/h liittymistä nähnyt, että turvavälin puuttumisen piikkiin ihan turha laittaa yhtään mitään. Ja ainakin minä vaihdan rekan kanssa ennakoiden kaistaa ihan sen takia, että ei tarvitse samanaikaisesti kytätä rekan perän nopeaa lähestymistä että vasemman kaistan liikettä. Vaikka se rekka sen 80 km/h kelais kaistalle, niin siinä ei montaa sekunttia jää 130 m turvavälilläkään rekan saavuttamiseen.
No olis pitänyt laittaa että ei pidä väistää kohteliaisuudesta,se toimii karhupalveluksena noille törpöille ne ei opi liittymään oikealla nopeudella motarille ennenkuin joutuvat pysähtymään rampille ja kokeillelessa liittymistä 0:sta 120km/h:iin.

Vielä vaarallisempi on tuo pyöräilijöiden tunkeminen viereiseltä kevyenliikenteenväylältä suoraan ajavan auton eteen. Ne oppii ettei tartte varoa kun kukkahattutädit/ja ukot kumminkin väistää. Se on vaan niin ettei siinä autoilijalla ole paljon tehtävissä kun tullaan täydellä vauhdilla suoraan eteen. Spandex-pyöräilijät ei tähän sorru,vaan ne on niittä alakouluikäisiä ja kaupungissa lyhyitä matkoja sahaavia joilla ei selvästi ole väistämissäännöt hallinnassa tai niistä ei välitetä. Noille törpöille pitää soittaa torvea niin perkeleesti vaikka sieltä tulee vastauksena 99% varmuudella keskisormea.
 
Ei pidä väistää väärissä paikoissa kuten moottoritiellä rampilta tulevia. Jos täytyy väistää, on motarilla ajavalla liian pieni turvaväli. Lisäksi poukkoilu kaistalta toiselle aiheuttaa vaan rampilta tulevalle hämmennystä,kuten myös nopeuden hidastaminen,siihen 130 m turvaväliin rekkakin sujahtaa vaivattomasti.

Toinen paikka missä ei pidä väistää on pyöräilijät jotka tunkee suoraan ajavan auton eteen suojateilä ja pt:n jatkeilla. On todella vaarallista, jotkut autokoulua käymättömät saattavat oppia että autoilijan kuuluu väistää ja ennen pitkää on sitten raato puskurissa.

Nyt on kyllä aika settiä. Sen verran monta 60 km/h liittymistä nähnyt, että turvavälin puuttumisen piikkiin ihan turha laittaa yhtään mitään. Ja ainakin minä vaihdan rekan kanssa ennakoiden kaistaa ihan sen takia, että ei tarvitse samanaikaisesti kytätä rekan perän nopeaa lähestymistä että vasemman kaistan liikettä. Vaikka se rekka sen 80 km/h kelais kaistalle, niin siinä ei montaa sekunttia jää 130 m turvavälilläkään rekan saavuttamiseen.

Puhutte eri asioista. Monella menee väistäminen ja ohittaminen sekaisin näissä jutuissa.
 
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)
Pitäisi kai tyhmyydestäkin sakotus sallia, jos ei tuolla matkalla ohi pääse. Toinen tekee jonon jne
 
No olis pitänyt laittaa että ei pidä väistää kohteliaisuudesta,se toimii karhupalveluksena noille törpöille

Täysin samaa mieltä. Raskaalle kalustolle tulee annettua tietä, jotta heidän hommansa olisi jouhevampaa kalustorajoituksineen. Henkilöautoa kuljettavan on turha lähtökohtaisesti odottaa saavansa minulta tilaa rampilta tielle liittyessään. Tulee joko kiihdyttämällä eteen tai himmaamalla taakse, yleensä tilaa löytyy. Tietty omankin nopeuden säätely noissa kohdin vaatii vähän pelisilmää tarpeen mukaan. Mutta ei missään nimessä näin:

https://bbs.io-tech.fi/threads/mikae-aersyttaeae-kanssa-autoilijoissa.734/page-46#post-1339945
 
Kävi lähes sama pari vuotta sitten kuin qettyzille sillä erolla että kolari tuli ajettua.. motarin oikealla kaistalla ajeli hitaasti Nissan Micra, siirryin vasemmalle kaistalle ohittaakseni ja se saatanan vatussi teki U-käännöksen tapaisen, eli veti suoraan eteen poikittain ilman vilkkua. Olin niin lähellä jo, etten kerennyt kuin kiroamaan ja sitten lanasin micran kyljen sisään. Nopeutta oli 100, kevyesti luminen talvikeli. Nissan sai kyytiä ja spinnasi pitkin poikin motaria, oma auto pomppasi ilmaan mutta keula pysyi oikeassa suunnassa ja suistuin hallitusti vasemmalle ojaan.

Nissan meni ihan päreiksi, oma Volvo pysyi ihan nätisti kasassa mutta kyllä senkin korjaamiseen meni kuutisen tonnia. Nissanissa oli ryssäpariskunta, kuskina ollut noin kolmekymppinen mies sanoi että tuli huono olo ja aikoi pysäyttää auton siihen motarin keskelle, missä on puomi aura-autoja ja muuta huoltokäyttöä varten. Kukaan ei saanut mustelmia kummempaa onneksi.
 
Aamulla oli sankkaa sumua, mutta aika moni ei tälläkään kertaa ollut löytänyt sitä valokatkaisinta. Varsinkin sellainen hopean värinen ja valoton auto oli aika näkymätön tuolla moottoritiellä.
 
Aamulla oli sankkaa sumua, mutta aika moni ei tälläkään kertaa ollut löytänyt sitä valokatkaisinta. Varsinkin sellainen hopean värinen ja valoton auto oli aika näkymätön tuolla moottoritiellä.
Tätä on tullut ykköstiellä ihmeteltyä. Varsinkin tuossa Salon kohdilla on melko usein ollut kosteina aamuina todella paksu sumu. Tällöin näkee vähemmän sumuvaloja autoissa päällä kuin kirkkaalla kelillä.
 
Taidettiin hakea tuossa sitä, että ylipäänsä valoja ei ole päällä. Nykyauto kun ei laita takavaloja päälle sumun takia vaan valoisuuden. Itselläni on vanhassa autossa ihan manuaalinen kytkin ja tulee käytettyä harkinnan mukaan eli kirkkaana kesäpäivänä ei lainkaan (edessäkään) mutta sit sumuisassa, aamuhämärässä, vesisateessa jne sit aina kaikki tietysti päälle.
 
Jep, ei ollut minkäänlaisia valoja päällä. Joitakin oli jopa ilman edessä olevia päivävaloja.

Jotenkin tuntuu, että noi valoautomatiikat on vaan vähentänyt ihmisten valojen käyttöä. Luotetaan siihen että kyllä automatiikka hoitaa. Sitten nekin joilla on vanhempi auto, ajattelee että ei heidänkään tarvii valoja käyttää kun muilla ei pala kuin päivävalot edessä. Verrattuna ennen kuin valot piti normaalisti laittaa itse päälle niin suurin osa piti niitä päällä aina kun autolla ajoi.
 
Ite en kyllä osais ajella ilman valoja. Toki tuossa reilu kuukausi sitten tuli ajeltua reilun päivän verran pelkät parkit päällä. Syytän tästä kyllä osittain katsastusmiestä kun oli katsastuksessa kytkenyt ajovalot. Hämärällä aloin sitten ihmettelemään että onko mittarivalot mennyt rikki ennenkuin huomasin oli pelkät parkit vaan päällä. Ajovalot menee siis normaalisti automaattisesti päälle :)
 
Jep, ei ollut minkäänlaisia valoja päällä. Joitakin oli jopa ilman edessä olevia päivävaloja.

Jotenkin tuntuu, että noi valoautomatiikat on vaan vähentänyt ihmisten valojen käyttöä. Luotetaan siihen että kyllä automatiikka hoitaa. Sitten nekin joilla on vanhempi auto, ajattelee että ei heidänkään tarvii valoja käyttää kun muilla ei pala kuin päivävalot edessä. Verrattuna ennen kuin valot piti normaalisti laittaa itse päälle niin suurin osa piti niitä päällä aina kun autolla ajoi.
Sama perustelu itselläni on, tosin kun valot on manuaaliset tulee käyttöön kiinnitettyä enemmän huomiota kuin automaattivaloilla, jolloin esim itselläni on aina ajovalot päällä takavalot mukaanluettuna silloin, kun valot muilla on pois päältä takana paskan automatiikan takia.

Oon kyl miettinyt että asentais umpioihin jotkut huomioledit, kun harrasteautosta on kyse ihan vaan, että olis päivämoodissa vastaava konfiguraatio kuin useimmilla.
 
Taidettiin hakea tuossa sitä, että ylipäänsä valoja ei ole päällä. Nykyauto kun ei laita takavaloja päälle sumun takia vaan valoisuuden. Itselläni on vanhassa autossa ihan manuaalinen kytkin ja tulee käytettyä harkinnan mukaan eli kirkkaana kesäpäivänä ei lainkaan (edessäkään) mutta sit sumuisassa, aamuhämärässä, vesisateessa jne sit aina kaikki tietysti päälle.
Ai sä oot niitä jotka myös kuvittelevat parkkien vastaavan päiväajovaloja :facepalm:
 
Jos luulee ettei ajovaloja tarvita kirkkaassa päivänvalossakaan, luultavasti omaa muitakin harhaluuloja valojen käytöstä.
Pitkälle meneviä olettamuksia sinulla. Kertoisitko ajovalojen hyödystä kirkkaassa päivänvalossa ja kertoisitko, miten esimerkiksi huomiovalot osuvat yhtälöön, ajovalot/huomiovalot/ei valoja, kun asetelmana on kirkas päivänvalo?

Ei, en oleta, että sumarit ja huomiovalot olisi sama asia, en oleta, että ajovalot ja huomiovalot ovat sama asia. Sen sijaan olen sitä mieltä, että valottomana kirkkaalla valoisalla kelillä on täysin turvallista ajella, onhan tuota menestyksekkäästi harrastettu pitkin maailmaa vuosikymmeniä. Jaa toki jotain tilastodataa onnettomuuksista tai muita yleisesti tiedostettuja syitä valottomuuden turvattomuuteen valoisalla kelillä. Sen ymmärrän, että valoton auto saatetaan tulkita pysähtyneeksi esimerkiksi maantiellä, jossa on vain vastakkaista liikennettä ja etäisyydet ovat pitkiä, mutta esimerkiksi keskikaiteellisilla useampikaistaisilla motareilla, kehäteillä jne tuo ei muuta käytännössä mitään, sillä autot eivät muutenkaan ole kaistoilla pysähtyneenä. Lisäksi taajamaliikenteessä keskinäiset nopeudet ja etäisyydet ovat siinä määrin pieniä, etten uskoisi kenelläkään ajotaitoisella olevan ongelmia hahmottaa, liikkuuko valoton ajoneuvo vai ei.

Sivuutit myös lainauksestasi kohdan, jossa kerroin harkitsevani huomiovalojen toteuttamista muiden valojeni lisäksi.
 
Sen ymmärrän, että valoton auto saatetaan tulkita pysähtyneeksi esimerkiksi maantiellä, jossa on vain vastakkaista liikennettä ja etäisyydet ovat pitkiä, mutta esimerkiksi keskikaiteellisilla useampikaistaisilla motareilla, kehäteillä jne tuo ei muuta käytännössä mitään, sillä autot eivät muutenkaan ole kaistoilla pysähtyneenä. Lisäksi taajamaliikenteessä keskinäiset nopeudet ja etäisyydet ovat siinä määrin pieniä, etten uskoisi kenelläkään ajotaitoisella olevan ongelmia hahmottaa, liikkuuko valoton ajoneuvo vai ei.

Sivuutit myös lainauksestasi kohdan, jossa kerroin harkitsevani huomiovalojen toteuttamista muiden valojeni lisäksi.
Juuri tällä perustelen kantaani. Se on turvallisuuskysymys eikä valojen käyttämättömyyttä voi perustella olosuhteilla tai nuukuudella. Lisäksi se on tieliikennelaissa eikä se sisällä tulkintoja joiden mukaan siitä poikkeaminen sallitaan luettelemissasi olosuhteissa.
(Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.)
 
Juuri tällä perustelen kantaani. Se on turvallisuuskysymys eikä valojen käyttämättömyyttä voi perustella olosuhteilla tai nuukuudella. Lisäksi se on tieliikennelaissa eikä se sisällä tulkintoja joiden mukaan siitä poikkeaminen sallitaan luettelemissasi olosuhteissa.
(Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.)
Jeps, ihan validi pointti ja maanteillä ajelenkin valot päällä tuosta syystä. PK-seudulla asuvana pääosa ajoista osuu kesäaikana (kun tuo vanhempi harraste on käytössä) valoisiin aamuihin ja iltapäiviin painottuen kehäteille ja näitä yhdistäville motareille, jolloin on ihan ok ajella ilman ajovaloja, koska ainoat valot, joita pääasiassa nähdään on vastaantulijoiden pimeät takavalot ja kenties kaistaa vaihtaessa mahdollisen takanatulijan valot, joilla taas ei ole väliä, koska se auto näkyy peileissä takuulla, oli valot päällä tai ei. Sama tilanne taajamassa.

Ajattelen asiat ihan loogisesti arkijärjellä ja ymmärrän käyttää valoja, kun siitä on hyötyä. Tuosta syystä ajattelinkin asentaa huomivaloista käyvät ledit umpiohin, niin ei tarvitse miettiä, koska valoja tarvitsee tai ei. Tiedostan, ettei tuollainen itseasennus ole sinänsä laillinen, mutta ajaa saman asian aivan pätevästi. Se mitä en sinänsä ymmärrä on se, miksi takavalot piti nykyautoissa saattaa pimeiksi oletuksena ja turruttaa käyttäjät toimimattomaan ajovaloautomatiikkaan niin, ettei motareilla tms sadekelillä näe edes niitä takavaloja saatika, että joku osaisi laittaa sumuvalon päälle.. Tuo on suurin valojen käyttöön liittyvä ongelmakohta ja pieksee vaarallisuudellaan kaikki muut ajovalojen käyttöön liittyvät ongelmat isolla marginaalilla.
 
Ymmärrän toki loogisen maalaisjärjen, mutta pääsitkin juuri siihen, eli ledien sovittaminen parkkivalojen tilalle "huomiovaloiksi" :D Vanhassa autossa tuskin on muita valoja ajovalojen lisäksi joita pääsee soveltamaan? Miksi se on niin vaikeaa napsauttaa ajovalot päälle kun kuitenkin kikkailee kääntämällä puoleenväliin parkkivaloille? Ovatko muutaman euron ajovalopolttimot sen arvoisia?
 
Ymmärrän toki loogisen maalaisjärjen, mutta pääsitkin juuri siihen, eli ledien sovittaminen parkkivalojen tilalle "huomiovaloiksi" :D Vanhassa autossa tuskin on muita valoja ajovalojen lisäksi joita pääsee soveltamaan? Miksi se on niin vaikeaa napsauttaa ajovalot päälle kun kuitenkin kikkailee kääntämällä puoleenväliin parkkivaloille? Ovatko muutaman euron ajovalopolttimot sen arvoisia?
Ajattelin siis umpioiden sisälle laittaa ihan ylimääräiset ledit sopivaan rakoon reunaan vilkkujen viereen ja kytkeä virtalukon virtoihin suoraan, eli syttyvät kun virrat menee päälle.
 
Ajattelin siis umpioiden sisälle laittaa ihan ylimääräiset ledit sopivaan rakoon reunaan vilkkujen viereen ja kytkeä virtalukon virtoihin suoraan, eli syttyvät kun virrat menee päälle.
Jos vielä releyttäisi niin olisivat edes vähän laillisemmat kun sammuisivat ajovalojen mennessä päälle. Eikö pääsisi helpommalla kun hankkisi siihen tarkoitukseen myytävän led-päiväajovalosetin ja olisi 100% laillinen katsastuksessakin?
 
Vanha Fordini yllätti minut, kun valoisana päivänä ajoin pilvessä (vuoristossa). Aattelin laittaa takasumarin päälle, kun näkyvyys oli 10 metrin luokkaa. No eihän siinä kojetauluun syttynyt mitään merkkivaloa, ihmettelin siinä aikani ja annoin asian olla, että kai siellä takana joku palaa.

Sitten kun sumu oli hälventynyt niin hiffasin asian, että auto-asennossa ei saa pitkien lisäksi myöskään sumareita päälle, jos on tarpeeksi kirkasta ulkona, weird!
 
Vanha Fordini yllätti minut, kun valoisana päivänä ajoin pilvessä (vuoristossa). Aattelin laittaa takasumarin päälle, kun näkyvyys oli 10 metrin luokkaa. No eihän siinä kojetauluun syttynyt mitään merkkivaloa, ihmettelin siinä aikani ja annoin asian olla, että kai siellä takana joku palaa.

Sitten kun sumu oli hälventynyt niin hiffasin asian, että auto-asennossa ei saa pitkien lisäksi myöskään sumareita päälle, jos on tarpeeksi kirkasta ulkona, weird!
Eikö tuollainen ole enemmän sääntö, kuin poikkeus?

edit:
Tarkemmin kun ajattelin, mulla on nyt alla ensimmäinen auto, jossa pitkät / sumarit saa päälle myös auto-asennossa. Eikä tässäkään valoisan aikaan.
 
Miksi ne pitää sammua? Ei uusissakaan autoissa sammu.
Trafin määräysten mukaan:
Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen.

Sitäpaitsi niistä ole muutenkaan enää hyötyä valaisimena tai huomioarvona kun varsinaiset ajovalot ovat päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomiovalaisimien tulee sammua kun ajovalot kytketään päälle. Päiväajovalot toimivat uusissa autoissa parkkeina, eli himmenevät hiukan kun ajovalot kytketään päälle.
 
Ei taida uusissa autoissa ollakaan erillisiä parkkeja eli himmeät DRL = parkit on OK. Ja ainoana valona sitten kirkastuvat huomiovaloksi :)

Trafi.fi - Uutinen - Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia

Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä.

Eli jos löytyy A-merkintä niin toimivat sekä huomiovaloina että parkkeina ja RL-merkintäiset pelkkänä huomiovalona (sammuttava ajovalojen palaessa).
 
Taksikuskit ja niiden kusipäisyys. Oululaiset tietää, että Lentokentäntie on melko tukkoinen työmatkaliikenteen aikaan. No taas kerran oli Kaakkuriin päin seisova letka siihen asti, missä tie muuttuu nelikaistaiseksi. Edellä mennyt taksikuski lähtee kaupunkiin kääntyvien kaistaa pitkin ohi ja vähän ennen valoja lyö Mersun parkkiin siihen vasemmalle ja yrittää tunkea siihen lähes seisovaan jonoon oikealla ja samalla tukkii kaupunkiin päin kääntyvien tien, joille palaa nuolivihreä vasemmalle. Kaikki tietää, että se jono menee niin hitaasti, että siihen ei pääse ja fiksut ei ala tunkemaan vaan odottavat kiltisti. Harvoin soitan torvea, mutta nyt annoin kyllä tälle kusipäälle ihan kunnolla palautetta. Paikka siis tässä https://goo.gl/maps/zpiYhD4ikTQ2

Eihän noiden Mersuissa ja Volvoissa kyllä vilkkujakaan ole monissa Lentokentäntien liikenneympyröissä. Eipä silti en käytä enää itsekään, jos näe kupukattoisen olevan tulossa ympyrään.
 
Vaimo oli ajellut tänään moottoritiellä. Oli ohittanut kahta rekkaa joiden välissä jonkinmoinen väli. Perseeseen oli tullut hinaamaan tyyppi. Vaimo tästä ahdistuneena päätti jäädä rekkojen väliin odottamaan, mutta tyyppi olikin jo menossa oikealta ohi, ilmeisesti kolari aika lähellä. Muutaman kilometrin päästä kyseinen sankari löytyikin sitten kuulemma pientareelta..
 
Nopeuden tiputtaminen vasemmalla kaistalla nyt vaan on ihan vitun tyhmää eikä sitä pitäisi kenenkään tehdä. Mikäli ajaa rajoituksen mukaan, niin jatkaa ajamista ja poistuu oikealle kun on ohittanut toiset autot. Mikäli ajaa alle rajoituksen, niin nostaa nopeuden rajoituksen tasolle ja ohittaa mitä on ohittamassa ja poistuu sitten oikealle. Mikäli kyseessä on ohituskaista, niin voisi ihan vakavissaan miettiä josko pikkuisen ottaisi vaikka ylinopeutta, jos siellä on jonossa tulossa 5 autoa rekan ohi ja vedät sitä letkaa siinä 5 km/h nopeuserolla ohitettavaan nähden.

Nopeuden tiputtaminen lähinnä vain saa takana tulevan v-käyrän nousemaan entistäkin korkeammalle, ja se jos mikä on omiaan aiheuttamaan lisää ongelmia siellä liikenteessä. Ei kannata lähteä eskaloimaan tilannetta entisestään jos joku on siellä jo valmiiksi niin kireänä, että ajaa takapuskurissa kiinni. Parasta vaan hakeutua pois sieltä edestä mahdollisimman pian, oikeassa olemisesta saatika "kouluttamisesta" ei ole paskankaan iloa jos toinen alkaa tekemään sirkustemppuja siellä takana ja tuuttaa sut vaikka takakulmasta penkkaan 110 km/h nopeudessa kun vetää herneen selkäytimeen saakka lisäprovosoinnista...

Mulla tuli tällainen "liikennekouluttaja" kerran vastaan kun olin ohituskaistalla tulossa toisesta autosta ohi. Kouluttaja oli liikkeellä moottoripyörällä, ja ilmeisesti oli sitä mieltä, että ajoin liian lähelle kun jäi tahallaan siihen ohitettavan viereen ja blokkasi mun ohituksen ohituskaistan loppuun saakka. Puolen sekunnin ajan jo mietin, että jos pikkuisen klippaisi takarenkaaseen niin kouluttaja olisi koulutettu loppuelämäksi, mutta päätin jättäytyä sitten taakse. Ja sen jälkeen seuraavalla suoralla menin pyörästä ohi ja ihan vittuillessaan palasin aivan eteen ja kävin kouhasemassa pientareelta kunnon kasan hiekkaa ja kiviä sen naamalle. Paljonpa apua oli siitäkin kouluttamisesta. Yllättäen ihmiset ei reagoi kauhean hyvin sellaiseen "nyt minä sinua opetan" touhuun vaan voi vaikka vittuuntua ja kouluttaa takaisin.... Joo, ei ollut mun ylpein hetkeni liikenteessä, mutta vähänpä alkoi vituttamaan kun oli sellainen tie missä ei ollut noin 30km aikana päässyt ohittamaan ja sitten joku alkaa tolloilemaan ohituskaistalla :facepalm:

Edit; enkä siis edes ollut takarenkaassa kiinni, vaan useamman metrin päässä, ennen kuin tuo urpo alkoi hidastelemaan. Ohituskaistalla ne välit nyt väkisinkin pienenee jos meinataan porukalla mennä jostain ohi kun kaistalla on yleensä pituutta vain pari hassua kilometriä.
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia :sangry:
Jos tykkää pakoputkea ratsata vaikka ajan rajotus +10km/h niin siinähän ratsaat sitten, mutta mua vituttaa ne jotka ei osaa pitää sitä väliä.

Ei kiinnosta vitun vertaa jos se turvaväliä pitämätön onnistuu itsensä tappamaan, mutta oma ja muiden autoilijoiden henki kiinnostaa.

Tää asia nyt on niin moneen kertaan jo käsitelty tässä ketjussa, osa täälläkin vissiin tota perseessä roikuntaa harrastaa kun niin kova huuto aina alkaa kun kerron oman mielipiteen kyseiseen toimintaan.

Itse sortunut tohon vauhdin tiputtamiseen 2 kertaa viimeisen vuoden aikana, vaikka ajan motaria n. 20tkm vuodessa eli ihan viikoittain, joka kerta jonkin sortin kärpänen siellä roikkuu (varsinkin talvella), mutta törkeimmät erikseen sitten.
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia :sangry:
Kyse on hidastelusta kun edellä oleva ei aja sinun vauhtiasi? Tuolla on helvetisti tyhmiä mulkkuja liikenteessä, joiden mielestä kaikkien pitää heti väistyä heidän tieltään kun mittarissa on 20-25km/h yli rajoituksen koko ajan. Sitten ajetaan perseeseen hiillostamaan motarin ohituskaistalla ja vilkutellaan valoja jne. vaikka edellä olevakin ajaisi lievää ylinopeutta. Veikkaan, että tälläisestä jälleen kerran ollut kyse @smicke mainitsemassa tapauksessa. Tuo on ainakin Oulun motarilla hemmetin yleistä ja mulla ei ole kevein kaasujalka vaan aina käytännössä sakkorajalla mennään. Kyllä siinä herkästi vakkari putoaa päältä kun joku tulee perseeseen hiillostamaan, kun ohitan rekkaa 110km/h todellista lasissa satkun alueella.
 
Tuollaisesta tötöilystä kuuluisi menettää kortti vähintään vuodeksi.

Ja se ohituskaistan tukkiminen, ohituksen blokkaaminen ja vaaratilanteen aiheuttaminen oli sitten ihan asiallista ja fiksua vai? :facepalm:
Tyyppi ei siis jatkanut ohitustaan enää viimeisestä autosta ohi, vaan tahallaan tiputti nopeutensa jarrulla vastaamaan vieressä ajavan nopeutta kun ohituskaistaa oli n.1/3 jäljellä, jotta sieltä ei kukaan enää pääsisi ohi kun päätti, että nyt minä alan täällä kouluttamaan autoilijoita, odotti ohituskaistan päättymistä ja veti sitten hanan tiskiin ja kurvasi päättyvältä ohituskaistalta ohitettavan auton etupuskurin eteen. Ihan vitun tyylikkäästi hoidettu joo, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, tuo tötöily kun ei mitään vaaratilanteita sitten potentiaalisesti aiheuttanut :beye:

Mä en tiedä missä päin täällä porukka ajelee, kun joka paikassa voidaan aina pitää joka tilanteessa "riittävä" turvaväli, mutta ainakin teillä, missä itse ajan on ohituskaistat tyypillisesti jotain kilometrin ja kahden välillä, ja jos sieltä meinaa useampi auto (kuten esimerkin tilanteessa) tulla karavaanarin ohitse ohituskaistan aikana, niin sieltä todellakin tullaan jonossa pienillä turvaväleillä kuin köyhän talon porsaat tai muuten ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Tohdin kuitenkin väittää, että tällaiset ohitukset on turvallisempi hoitaa pienillä turvaväleillä ohituskaistalla kuin sitten lähteä jossain mutkaisella maantiellä vetelemään auto kerrallaan ohi, ohituskaistoja kuin tyypillisesti rakennetaan teille, joilla ohittaminen muuten on haasteellista.

Motarit on sitten taas oma lukunsa, siellä yleensä lyhyt turvaväli johtuu ainakin omalla subjektiivisella kokemuksella oikealta huomattavasti hitaampaa vauhtia väliin lähteneestä autosta. En pidä tapana alkaa jarruttelemaan sen kummemmin, jos joku näkee tarpeellisena turauttaa kotteronsa eteeni kun olen lähes kohdalla, vaan pysyn perässä sen aikaa että ko. auto siirtyy sivusuunnassa pois edestäni. Mikäli olen kauempaa tulossa ja edessä on vasemmalla auto joka ajaa hitaammin vaikka rekasta ohi, niin tiputan nopeutta jo aikaisemmin ja kiihdytän jälleen kun hitaampi poistuu edestä. Yleensä vaatii vain hetkeksi vakkarin ottamista pois päältä tai paria napsua pois nopeudesta niin ei ole kovin kummoinen operaatio. Mäkään nyt en mikään motareiden ritari ole, joka laskee 150 km/h joka paikassa, vakkari on yleensä asetettu motarilla 124-130 km/h mittarinopeuteen, eli se on jossain 120-126 km/h tienoilla oikea nopeutta, ja siltikin niitä eteenturauttajia etenkin työmatkaliikenteessä tulee suoraan sanoen liian usein. Mun mielestä motarilla pitäisi vasemmalla kaistalla aina ajaa rajoitusta vasten jos siellä on muitakin, jotka selkeästi ajaa 120 km/h eikä 105 km/h niin kuin se eteentulija.

Joku stadin pää Turuntiessä nyt on ruuhka-aikaan oma maailmansa, turvavälejä ei ole koska autoja on tie täynnä ja sille ei sitten mitään voi, jos lähdet väliä hakemaan niin toiset tulee sivulta ohi ja eteen. Sama se on kyllä Turun päässäkin Helsinkiin päin vaikka klo 16 aikoihin kun työmatkaliikenne on kovimmillaan, siellä on autoja yleensä niin paljon, ja lisää tulee joka liittymästä, että turvavälit ovat luokkaa 2 autonmittaa ennen kuin porukka alkaa hajaantumaan tieltä pois. Paimion jälkeen jo menee sitten väljemmin ja Salon jälkeen tie onkin jo lähes vapaa "ruuhka-aikaankin".
 
Ja se ohituskaistan tukkiminen, ohituksen blokkaaminen ja vaaratilanteen aiheuttaminen oli sitten ihan asiallista ja fiksua vai? :facepalm:
Tyyppi ei siis jatkanut ohitustaan enää viimeisestä autosta ohi, vaan tahallaan tiputti nopeutensa jarrulla vastaamaan vieressä ajavan nopeutta kun ohituskaistaa oli n.1/3 jäljellä, jotta sieltä ei kukaan enää pääsisi ohi kun päätti, että nyt minä alan täällä kouluttamaan autoilijoita, odotti ohituskaistan päättymistä ja veti sitten hanan tiskiin ja kurvasi päättyvältä ohituskaistalta ohitettavan auton etupuskurin eteen. Ihan vitun tyylikkäästi hoidettu joo, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, tuo tötöily kun ei mitään vaaratilanteita sitten potentiaalisesti aiheuttanut :beye:

Mä en tiedä missä päin täällä porukka ajelee, kun joka paikassa voidaan aina pitää joka tilanteessa "riittävä" turvaväli, mutta ainakin teillä, missä itse ajan on ohituskaistat tyypillisesti jotain kilometrin ja kahden välillä, ja jos sieltä meinaa useampi auto (kuten esimerkin tilanteessa) tulla karavaanarin ohitse ohituskaistan aikana, niin sieltä todellakin tullaan jonossa pienillä turvaväleillä kuin köyhän talon porsaat tai muuten ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Tohdin kuitenkin väittää, että tällaiset ohitukset on turvallisempi hoitaa pienillä turvaväleillä ohituskaistalla kuin sitten lähteä jossain mutkaisella maantiellä vetelemään auto kerrallaan ohi, ohituskaistoja kuin tyypillisesti rakennetaan teille, joilla ohittaminen muuten on haasteellista.

Motarit on sitten taas oma lukunsa, siellä yleensä lyhyt turvaväli johtuu ainakin omalla subjektiivisella kokemuksella oikealta huomattavasti hitaampaa vauhtia väliin lähteneestä autosta. En pidä tapana alkaa jarruttelemaan sen kummemmin, jos joku näkee tarpeellisena turauttaa kotteronsa eteeni kun olen lähes kohdalla, vaan pysyn perässä sen aikaa että ko. auto siirtyy sivusuunnassa pois edestäni. Mikäli olen kauempaa tulossa ja edessä on vasemmalla auto joka ajaa hitaammin vaikka rekasta ohi, niin tiputan nopeutta jo aikaisemmin ja kiihdytän jälleen kun hitaampi poistuu edestä. Yleensä vaatii vain hetkeksi vakkarin ottamista pois päältä tai paria napsua pois nopeudesta niin ei ole kovin kummoinen operaatio. Mäkään nyt en mikään motareiden ritari ole, joka laskee 150 km/h joka paikassa, vakkari on yleensä asetettu motarilla 124-130 km/h mittarinopeuteen, eli se on jossain 120-126 km/h tienoilla oikea nopeutta, ja siltikin niitä eteenturauttajia etenkin työmatkaliikenteessä tulee suoraan sanoen liian usein. Mun mielestä motarilla pitäisi vasemmalla kaistalla aina ajaa rajoitusta vasten jos siellä on muitakin, jotka selkeästi ajaa 120 km/h eikä 105 km/h niin kuin se eteentulija.

Joku stadin pää Turuntiessä nyt on ruuhka-aikaan oma maailmansa, turvavälejä ei ole koska autoja on tie täynnä ja sille ei sitten mitään voi, jos lähdet väliä hakemaan niin toiset tulee sivulta ohi ja eteen. Sama se on kyllä Turun päässäkin Helsinkiin päin vaikka klo 16 aikoihin kun työmatkaliikenne on kovimmillaan, siellä on autoja yleensä niin paljon, ja lisää tulee joka liittymästä, että turvavälit ovat luokkaa 2 autonmittaa ennen kuin porukka alkaa hajaantumaan tieltä pois. Paimion jälkeen jo menee sitten väljemmin ja Salon jälkeen tie onkin jo lähes vapaa "ruuhka-aikaankin".

Otetaas tilanne MP:n kuskin kannalta:

Ollaan ohittamassa normaalisti, mutta sitten joku kusipää übermulkku ajaa muutaman metrin päähän perään kiinni, tilanteessa jossa moottoripyörällä on kohtalaiset mahdolisuudet mennä nurin kaistaviivan päältä kääntäessä. Eli tästä saatiin se aiheutettu vaaratilanne aiheuttajana takaatuleva jolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten muiden seassa liikutaan.

Tuontapaista kuskia ei todellakaan halua pitää kiinni siellä takarenkaassa yhtään pidempään -> järkevä toimenpide on blokata se toisen auton taakse, jossa paskalla turvavälillä saa luultavammin aikaiseksi peltikolarin eikä tapa 2-pyöräisen kuljettajaa koska "on kiire". Jatkotilanteen perseilysi vielä tuohon päälle niin itse ainakin olisin ollut soittamassa poliisia perään.

Jos tarvitsee ohittaa niin ne pitää hoitaa vaarantamatta muita, joka kerta. Ja MP:n perässä ajaessa väliä pidetään enemmän kuin auton takana, toinen niistä voi kaatua eteesi ja jäädä alle, toinen ei. Vielä jos tien pinnassa on paikattua asfalttia tai muuta MP:n ohjautumista häiritsevää niin kuskin pitäisi antaa keskittyä niihin eikä perässähinaajaan.

Valvontaa voisi omastakin mielestä keskittää enemmän siihen että poistetaan kaltaisesi kuskit liikenteestä kuin nopeusvalvontaan. MP:llä itsekkin monesti ajellessa käy mielessä että pitäisi aina välillä välillä heittää satulalaukuista tiiliskivi takaatulevan eteen ja jos onnistutaan väistämään se helposti niin turvaväli on kunnossa ;)

Kärjistin pointtia nyt tarkoituksella useamman kierroksen jotta tulisi käsitys siitä mitä oma käytöksesi saa mahdollisesti edelleajavan ajattelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 199
Viestejä
5 066 274
Jäsenet
81 043
Uusin jäsen
HuTSon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom