Ollaan ohittamassa normaalisti, mutta sitten joku kusipää übermulkku ajaa muutaman metrin päähän perään kiinni, tilanteessa jossa moottoripyörällä on kohtalaiset mahdolisuudet mennä nurin kaistaviivan päältä kääntäessä. Eli tästä saatiin se aiheutettu vaaratilanne aiheuttajana takaatuleva jolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten muiden seassa liikutaan.
Jos käydään vähän tätä alkutilannetta tarkemmin läpi. Pärrä lähti aika liukkaasti ohittamaan kun kaista alkoi, ja autoilla meni hetken enemmän kerätä vauhti päälle koska ko. ohari alkaa aika jyrkällä ylämäellä. Alkukiihdytyksen jälkeen pärrä ajeli rauhallisempaa vauhtia autoista ohi vasemmalla, missä sitten useampi auto olisi vielä halunnut pientä ylinopeutta hyödyntäen ohittaa viimeisenkin edellä olevan hitaamman ajoneuvon, ja MP-kuski varmaan peileistä näki, että autoja on takaa tulossa.
Lähestyin pärrää vasemmalla kaistalla ja jäin lopulta "odottelemaan" siihe muutaman metrin päähän, jotta hän ymmärtäisi aikeeni ohittaa vielä viimeinen auto, mutta jostain ihme syystä ohittamisen ja takaisin oikealle kaistalle siirtymisen sijasta MP-kuski päätti jarruttaa, hidastaa vauhtinsa vieressä ajavan tasolle ja estää muita ohittamasta sitä viimeistä autoa. Kyseinen MP kuski olisi voinut ihan heittämällä ohittaa sen auton silloin kun me muut oltiin vielä paljon kauempana takana, ja koko tilannetta ei olis ensinkään syntynyt. Tait tehdä sen kiihdytyksen (ylinopeuteen) jo aikaisemminkin eikä vasta ohituskaistan päättyessä ja koko letka olisi päässyt autosta ohi. Aika huvittavaa vedota turvallisuustekijöihin ja kaatumisvaaraan kaistaviivaa ylittäessä kun ensin hoitaa tilanteen niin, että saa 3 autoa peräänsä kiinni ja viimeiseksi kiihdyttää loppuvalla kaistalla toisen auton puskuria viistäen takaisin kaistalle
Tuontapaista kuskia ei todellakaan halua pitää kiinni siellä takarenkaassa yhtään pidempään -> järkevä toimenpide on blokata se toisen auton taakse, jossa paskalla turvavälillä saa luultavammin aikaiseksi peltikolarin eikä tapa 2-pyöräisen kuljettajaa koska "on kiire".
Auttaako turvaväleihin ja kuolemanvaaraan se, että hidastaa nopeutta ohituskaistalla kun autoja on lähestymässä takaata? Mun itsesuojeluvaisto sanoo että ei, mutta ilmeisesti joillain koulutusvaisto on vahvempi kuin itsesuojeluvaisto.
Jatkotilanteen perseilysi vielä tuohon päälle niin itse ainakin olisin ollut soittamassa poliisia perään.
Jatkotilanne oli ihan puhdasta vittuilua, mutta niin oli se pärräkuskin toimintakin, joten potut pottuina. Poliisille olisin sanonut, että kyseessä oli vahinko enkä toki tahallaan tällaista tekisi, kuten en normaalisti teekkään, mutta mulkuille voin tehdä potematta huonoa omaatuntoa.
Jos tarvitsee ohittaa niin ne pitää hoitaa vaarantamatta muita, joka kerta.
Tätä on tuolla aiemmin vähdätty enemmänkin, ja suurin osa tuntuu ymmärtävän se, että aina turväväliä ei ole mahdollista pitää ideaalisena jos halutaan edetä joustavasti ja tehokkaasti. Tilanne normalisoidaan ohituskaistan jälkeen, mutta esim. se 2 km ohituskaista voidaan ajaa tiukemmilla väleillä. En mäkään tykkää ajaa pienillä turvaväleillä, ja vältän sitä mahdollisuuksien mukaan, mutta aina se ei vaan ole mahdollista.
Ja MP:n perässä ajaessa väliä pidetään enemmän kuin auton takana, toinen niistä voi kaatua eteesi ja jäädä alle, toinen ei. Vielä jos tien pinnassa on paikattua asfalttia tai muuta MP:n ohjautumista häiritsevää niin kuskin pitäisi antaa keskittyä niihin eikä perässähinaajaan.
Kuten sanottu, pärrä oli hyvällä marginaalilla keulilla, ja olisi voinut helposti ohittaa viimeisenkin auton, mutta päätti tötöillä ja jarrutella minkä takia väli ensin kutistui ja sitten meni umpeen.
Voin ihalla hyvällä sydämellä sanoa, että jos olisit nähnyt koko tilanteen et puolustaisi kyseistä MP-kuskia nyt tässä näin kiivaasti. Meitä oli autossa 4 henkeä kyydissä, ja kaikki olivat yhtäläisesti sitä mieltä, että pärräkuskin toiminta oli aivan käsittämätöntä ja vaarallista niin itselleen kuin muulle liikenteellekin.
Valvontaa voisi omastakin mielestä keskittää enemmän siihen että poistetaan kaltaisesi kuskit liikenteestä kuin nopeusvalvontaan. MP:llä itsekkin monesti ajellessa käy mielessä että pitäisi aina välillä välillä heittää satulalaukuista tiiliskivi takaatulevan eteen ja jos onnistutaan väistämään se helposti niin turvaväli on kunnossa
Voisivat myös valvoa niitä nopeuksia ja ajotapoja muuallakin kuin Kehä 1:llä, meidänkin talon ohittavalla tiellä 50 alueella on nytkin joka päivä mennyt useampi MP-kuski sata lasissa tai railakkaamminkin ja ohitellut autoja ihan holtittomasti. On siellä kyllä apinoita auton ratissakin, suurin osa niistä kaahaavista näyttää olevan enemmän tallottuja bemareita, mutta MP:t siellä kyllä lakia rikkoo enemmänkin. Muutaman kerran miettinyt, että jos menis kadun varteen parin harjanvarren kanssa ja vinttais päin lähestyvää MP:tä, jos kerkee väistää tai pysähtyä niin ajaa rajoituksen mukaan, jos ei niin sitten ajoi liian lujaa
Mutta eiköhän tätä ole vähdätty jo tarpeeksi, olen asiani kertonut ja sinä mielipiteesi ilmaissut, jatketaan uusilla asioilla.