Tulipa puhuttua just viikonloppuna saksassa ajamisesta kuinka sielä saa autobaanalla aika hyvin tsekata peilejä kun joku voi tulla takaa satasta kovempaa
Suomessa toi ei tietenkään oo normaalitilanne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kyllähän sen jo lain mukaisillakin nopeuksilla näkee, että kaikkia ei vain huvita katsoa peileihin. Jotkut jopa vaihtavat tarkoituksella eteen kun näkevät nopeamman tulevan.Kyllähän noin törkeillä ylinopeuksilla kaistanvaihtokolari tapahtuu todella helposti. Peilistä katsomalla takaa tulevan nopeutta voi olla aika paha arvioida, ja suurin osa porukasta olettanee muun liikenteen soljuvan suunnilleen rajoituksen lähistöllä.
Jos joku vilkaisee vain nopeasti peiliin, ettei sieltä ketään ole juuri tulossa ja olan yli ettei ketään ole kuolleessa kulmassa ja sitten lähtee vaihtamaan kaistaa niin ihan sallittua maksimia 120 km/h ajaessakin takaa kahtasataa tuleva auto onkin kohdalla huomattavasti nopeammin kuin kaistanvaihtaja olettaa. Siinä ei ohittaja kerkeä perkelettäkään sanomaan kun kolisee jos toinen vetäisee melkein kohdalla eteen.
Em. erikoistapaukset sivuuttaen, päätöksenteko puun pitäisi silti mennä seuraavasti:
1. Haluan vaihtaa kaistaa
2. Katson peileihin, ja varmistan, että kaistanvaihdon voit tehdä turvallisesti.
3. Vaihdan kaistaa.
Siitähän noi vajukit vielä yleensä riemastuu... Sit kyllä löytyy polkimesta joku muu asento ja tullaan ohi niin maan penteleesti.Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.
Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
Ne vissiin kokee, että suoraan sen jakajan yli pääsee helpommin siihen dösäpysäkille.Mistähän muuten johtuu itäväylällä mellunmäen liittymän tienoilla tuo ihmisten massaseisoskelu liikenteenjakajan päällä? Ennätysaamuina olen laskenut parhaimmillaan kahdeksan ihmisen lauman seisomassa keskellä metrin leveää jakajaa kymmenisen metriä lähimmästä suojatiestä.
Siitähän ne. Yksi kyllä talvella oppi kun ajoi ensin muutaman kilsan takakulman kohdalla. Mulla tuli rekka vastaan, lämäsin kaasun pohjaan ja ohitin koko pötkön laakista ja sitten vakkari samaan asentoon. Seuraavalla yrityksellä tuli ohi vähän reippaammin.Siitähän noi vajukit vielä yleensä riemastuu... Sit kyllä löytyy polkimesta joku muu asento ja tullaan ohi niin maan penteleesti.
Olen vähän alkanut epäilemään, että kohtaan useasti 1-tiellä yhden saman vajakin harmaalla Q5:lle. Vasen kaista on sille kovin rakas ja sit kun ohi joskun pääsee, niin tulee perseeseen kiinni, menee ohi ja katoaa horisonttiin kunnes sitten taas tulee perä edellä vastaan. Lohjan tunneleissa vakio myös se, että säilyttää nopeutensa siinä 130 km/h tuntumassa myös matalammalla rajoituksella. Täytynee joskus kirjoittaa rekkari ylös, että näkee onko sama.
On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
Nämä tällaiset takakulmaan liimaantujat kyllä ärsyttää. Mitä helvettiä siellä päässä liikkuu, en osaa kuvitella.Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.
Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
Totta. Alankin ennakoivasti 1,5 km ennen rekkaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle, ettei vahingossakaan joku sankari tule takakulmalle junnaamaan, niitä kun ei etukäteen erota järkevästi ajavista. Siinäpähän hajoilee muut takana.Niin ja ongelma oli?
Ihan itse sä itsesi siinä pussitat. On se kumma kun kaikki on aina muiden syytä. Toi nyt ehkä on ärsyttävimmästä päästä mutta kyllä aina jaksaa naurattaa kun joku oikealla vetää liinoja kiinni kun ennakointi = ei ole ja itse tulee vasemmalta reippaasti ohi.
Paina kaasua?
Keksimällä pitää näköjään taas keksiä.
Niin ja jos luet uudestaan niin sanoin että naurattaa kun joku vetää liinat kiinni. Ennakointia olis jalan nostaminen kaasulta, vaikkapa.
Miten se oikealta ohittaminen tähän liittyy? Koita nyt päättää mistä kiikastaa![]()
Tulipa tästä (ja jo kylmenneistä keleistä) mieleen, että Oulussa nää konekuskit on saanut sitten päinvastaisen ohjeistuksen.Kyllä työkoneen kuljettajat (ainakin suurin osa, urpoja kai mahtuu tähänkin joukkoon) pyrkivät pääsääntöisesti minimoimaan haittansa liikenteessä, ei siellä huvikseen olla muita kiusaamassa![]()
En mää mihinkään pussiin jää kuin korkeintaan kerran vuodessa, pointti oli se, että vituttaa kun joku riisikippo roikkuu siinä takakulmassa kiinni kokoajan kun ei osata ohittaa. Ohittajan tehtävä on ohittaa, ei ohitettavan. Eli joutuu taas turhaan räpeltämään vauhdin kanssa kun ohittaja ei osaa ohittaa.Mä katson taustapeiliin ja sivupeiliin yleensä jatkuvasti tietyin väliajoin ja ennen kaistanvaihtoa pari kertaa jolloin ehtii aivan hyvin huomata jos joku tuleekin kovaa.
Jotain 300 km/h vauhtia ei varmaan ehdi huomata.
Niin ja ongelma oli?
Ihan itse sä itsesi siinä pussitat. On se kumma kun kaikki on aina muiden syytä. Toi nyt ehkä on ärsyttävimmästä päästä mutta kyllä aina jaksaa naurattaa kun joku oikealla vetää liinoja kiinni kun ennakointi = ei ole ja itse tulee vasemmalta reippaasti ohi.
Vakkaria ei viitti turhaan kytkeä pois. Siispä painan sitä kaasua. Sitten vilkutellaan valoja kun tulee paskat lasiin.Paina kaasua?
Keksimällä pitää näköjään taas keksiä.
Niin ja jos luet uudestaan niin sanoin että naurattaa kun joku vetää liinat kiinni. Ennakointia olis jalan nostaminen kaasulta, vaikkapa.
Pointti koko hommassa oli silti se nitkuttelijoiden olemassaolo, ei se miten niistä päästään eroon, ei se pussituksen välttäminen mitään rakettitiedettä ole.Selitä nyt omin sanoin miten oikealta ohitus liittyy ennakointiin? Minä sanoin, että jos joutuu jarruttamaan vaikkapa rekan perään kun joku nitkuttaa ohituskaistalla ohi, niin aika paskaa ennakointia. Ja se nitkuttajasta valittaminen etenkin naurattaa, kun vois vaan kirjaimellisesti katsoa peileihin ja keskittyä ajamiseen edes hivenen verran jollon ne nitkuttelijat ei aiheuta ongelmia ollenkaan.
Keittiöpsykologian tulokset ja henkilökohtaisuudet voit pitää omana tietonasi, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Selitä nyt omin sanoin miten oikealta ohitus liittyy ennakointiin? Minä sanoin, että jos joutuu jarruttamaan vaikkapa rekan perään kun joku nitkuttaa ohituskaistalla ohi, niin aika paskaa ennakointia. Ja se nitkuttajasta valittaminen etenkin naurattaa, kun vois vaan kirjaimellisesti katsoa peileihin ja keskittyä ajamiseen edes hivenen verran jollon ne nitkuttelijat ei aiheuta ongelmia ollenkaan.
Keittiöpsykologian tulokset ja henkilökohtaisuudet voit pitää omana tietonasi, ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vakkarin räplääminen vituttaa kun sen voisi välttääkkin.Eli siis sulle ei ole ongelma kun pääset pussista pois helposti joko hidastamalla tai kiihdyttämällä mutta se vituttaa sua silti? Nyt menee vähän ohi jo että mikä tässä on edes hätänä.
Tilanne jossa joku hinaaja pussittaa sut ratkeaa:
-kiihdyttämällä
-hidastamalla
-seuraamalla sitä liikennettä edes vähän
Niin ei, kun vieläkin vituttaa "pussittajat" jotka ei ole mikään ongelma jos viitsis edes vähän keskittyä omaan tekemiseen.
Ei tässä kukaan sano ettei ne roikkujat olisi idiootteja, mutta on kyllä hakemalla haettu "ongelma" ja edelleen jaksaa naurattaa tuolla ajellessa kun joku kolmen sekunnin keskittymiskyvyllä varustettu ihmisparka survoo jarruja kun tulen vasenta kaistaa ohi.
Tulipa tästä (ja jo kylmenneistä keleistä) mieleen, että Oulussa nää konekuskit on saanut sitten päinvastaisen ohjeistuksen.
Talvella ihan jokapäiväinen ilmiö, että ne vitun lumet pitää aina ajella suurimmista risteyksistä pois just siihen pahimpaan ruuhka-aikaan. Yleensä vielä parilla pyöräkoneella ja kruunuksi karhu poikittain keskelle risteystä. Eikä muuten johdu aikataulusta tai siitä ettei ne sopparin puitteissa saa tai krapulaltaan ehdi aiemmin, vaan siitä että ne vajarit jostain syystä aloittaa pikkuteiltä aamuneljältä siirtyen kahdeksaksi just näihin suurimpiin solmukohtiin...
Semisti kaivertaa jo ennakkoon...
(Ja kyllä, tiedostan että tällekin varmaan on joku insinöörin keksimä "järkevä" syy, mutta en tässä vuosien saatossa ole sitä vielä itse keksinyt)
Vakkarin räplääminen vituttaa kun sen voisi välttääkkin.
Omissa kulkineissa asetettu vauhti pysyy, ja auto jatkaa kulkuaan samalla nopeudella kun nopeus taas putoaa asetettuun nopeuteen.Plääh. Meinasin eilen ajaa jonkun nuoren muijan perään kun tämä heitti yhtäkkiä liinat kiinni väistääkseen pysäkiltä lähdössä ollut linja-autoa. Arvaamattoman tilanteesta teki se, että rajoitus oli 70km/h joten mitään väistämisvelvollisuutta ei ollut
muoks: oli tämä -> Rose-Marie Malm
Ärsyttää myös ja kerran hävetti että ärsytti, eikä ihan vähääkään. Edessä ajava hidasti melkein pysähdyksiin, ja pian bussin edestä käveli tielle yksi matkustajista. En vieläkään keksi mistä se tiesi että sieltä oli joku tulossa. Kohdassa ei ollut suojatietä.Ärsyttää myös autoilijat jotka alkavat hidastamaan reilusti vauhtia ennen pysäkkiä vaikka pysäkillä seisovalla bussilla vielä ovet auki ja vilkku oikealle.
Kaupunkialueet on yleensä täynnä heijastavia pintoja, kun niitä oppii seuraamaan alkaa nähdä pimeiden kulmien taakse. Jossain metsätiellä toki hiukan hankalaa etsiä jonkun liito-oravan pupilliheijastusta.Ärsyttää myös ja kerran hävetti että ärsytti, eikä ihan vähääkään. Edessä ajava hidasti melkein pysähdyksiin, ja pian bussin edestä käveli tielle yksi matkustajista. En vieläkään keksi mistä se tiesi että sieltä oli joku tulossa. Kohdassa ei ollut suojatietä.
Itse harrastan tätä käytännössä aina. Ymmärrän että se oppikirjan mukaan väärin ja paheksuttavaa mutta ei jeesus kun palaa käämi jos siinä ohituskaistalla junnataan kilometritolkulla.Siirrytään taas ketjun suosikkiaiheeseen eli muutaman turvaväliä pitävän auton ohittaminen motarilla vakkari 132km/h asennossa. Kolmisen kertaa sai ihastella kun joku tulee perseeseen metrin päähän jynssäämään. Viimeisen kohalla tiputin sitten jo vakkaria ohituksen aikana ja näytin keskaria kiitokseksi.
Ei voi olla niin vaikeaa.
Meneehän se ja palaa takaisin asetettuun nopeuteen, mutta ei viitsisi kauheasti ottaa ylinopeutta ja tämä roikkuja usein myös vittuuntuu tästä, joskin sen jälleen varmaan tajuaa mikä on pielessä.Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä
Meneekö monissakin autoissa vakkari pois päältä jos kaasua painaa?Omissa kulkineissa asetettu vauhti pysyy, ja auto jatkaa kulkuaan samalla nopeudella kun nopeus taas putoaa asetettuun nopeuteen.
Vituttaa se muakin jos joku ajelee jonkun 110 siellä kesällä, mutta jos mulla on valmiiksi se 130(gps) päällä niin voi kyllä pysyä kaukana kontista niin kauan kun ohitettavaa riittää.Itse harrastan tätä käytännössä aina. Ymmärrän että se oppikirjan mukaan väärin ja paheksuttavaa mutta ei jeesus kun palaa käämi jos siinä ohituskaistalla junnataan kilometritolkulla.
Käytännössä nykypäivänä tuota on pakko harrastaa jos meinaa päästä kenestäkään ohi, koska jos et mene aivan puskuriin kiinni niin ohittaja ajaa sitä vasenta kaistaa vielä kilometritolkulla senkin jälkeen kun oikea kaista ammottaa tyhjyyttään.
Varmaan olisinkin, vaan kunnallisen Teklin tapaan se karhu on poikittain risteyksessä kun yöllä on satanut sentti puuteria.Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä![]()
Niinhän se melkein on tehtävä. Isompi kynnys itsellä on kyllä oikealta ohi mennä, kuin käydä takana lähempänä muutaman kerran hiillostamassa mutta välillä sitäkin tulee tehtyä.Oikealta ohi vaan. Ei jaksa stressata noista.
Vituttaa se muakin jos joku ajelee jonkun 110 siellä kesällä, mutta jos mulla on valmiiksi se 130(gps) päällä niin voi kyllä pysyä kaukana kontista niin kauan kun ohitettavaa riittää.
Viimepäivinä muutama kuski on kyllä herättänyt kunnioitusta kun on pysynyt siellä 100m päässä odottelemassa, kun on ensin saapunut aika reippaasti taustapeiliin.
Mutta perseessänussuttaja ei kyllä tilaa saakkaan ja ei tarvitse saadakkaan jos toinen ajelee jo suurinta sallittua.
jäädään vasemmalle kaistalle ilman mitään syytä tai parhaimmassa tapauksessa ajellaan rinta rinnan ohitettavan kanssa samaa vauhtia koska some, netflix taimikätahansa.
Hämmästyttävän usein nämä oikealla kaistalla olevat ohitettavat, jotka juuri tulivat vastaan perse edellä 20km/h nopeuserolla, löytävät sen kaasun ja jäävät itse siihen oikealle hinuttamaan.Näinhän se on, en minäkään siitä hermostu jos toinen ohittaa. Mutta sitten kun jäädään vasemmalle kaistalle ilman mitään syytä tai parhaimmassa tapauksessa ajellaan rinta rinnan ohitettavan kanssa samaa vauhtia koska some, netflix taimikätahansa.

Näitä viime hetken liittyjiä näkee jatkuvasti pääkaupunkiseudulla. Näiltä ilmeisesti puuttuu ennakointiosaaminen kokonaan kun ei osata vaihtaa reunakaistalle ajoissa vaan viimeiseen asti luukutetaan vasenta kaistaa ja sitten singahdetaan oikeanpuoleisen kaistan yli rampille.Perjantaina meinasi tulla paskat housuun Tampereella ohitustiellä. Käännyin Helsinkiin vievään ramppiin, katselin jo kaukaa kun rellun megane tuli perä edellä vastaan, ajeli varmaan sen 80km/h. Katsoin, että joo ei mene ramppiin, ei tarvetta alkaa hidastelemaan, siirryin itse ramppiin heti siitä päädystä kun katkoviivat alkaa. Kerkeän ajelemaan varmaan n. 3/4 siitä rampin liityntäalueesta ja olen rellun kanssa lähes rinnakkain. Tässä kohtaa tietenkin menee vilkku päälle ja samantien auto on puolikkaan kaistan tullut omalleni. Painoin siinä sitten kaasua ja torvea, varmaan 10cm jäi rellun apparin ja kuskin oven väliin. Jumalauta kun ei osata katsoa niitä pimeitä kulmia. Alunperinhän rellu teki virheen jo kun panttasi ramppiin siirtymistä sinne loppupäähän, siinä on 90% todennäköisyys, että joku on kerennyt jo sinne ramppiin taempaa ja kirinyt itsensä siihen oikealle, eihän kukaan täysijärkinen ramppiin enää liity muutama metriä ennenkuin katkoviivoitus loppuu.![]()
Näihin tarvittaisiin kaistanvaihtokielto ensimmäisestä kaistanpäättymismerkistä lähtien. Kielto päättyisi vasta juuri ennen kaistan päättymistä, jolloin mentäisiin vetoketjuperiaatteela. Olisi only in Finland -ratkaisu, mutta luulisi toimivan.Tampereella Hervantaan mennessä oli tänään taas kyllä kunnon possujono kun kaistat yhdistyy tietyön takia. Hauska katsella kun kilometrin pituisen jonon ohi pääsee käytännössä hidastamatta kun kukaan ei osaa vetoketjuperiaatetta vaan ajaa nöyrästi toisten perässä yhdessä jonossa. Tää on kanssa näitä only in Finland -tilanteita.
Hieno oli kyllä possujono tuossa rantatunnelillakin, saatana 18.00 illalla ja koko kaupunki jonossa. En kyllä keksi miten ruuhka ajoittui noin myöhälle.Tampereella Hervantaan mennessä oli tänään taas kyllä kunnon possujono kun kaistat yhdistyy tietyön takia. Hauska katsella kun kilometrin pituisen jonon ohi pääsee käytännössä hidastamatta kun kukaan ei osaa vetoketjuperiaatetta vaan ajaa nöyrästi toisten perässä yhdessä jonossa. Tää on kanssa näitä only in Finland -tilanteita.
Hieno oli kyllä possujono tuossa rantatunnelillakin, saatana 18.00 illalla ja koko kaupunki jonossa. En kyllä keksi miten ruuhka ajoittui noin myöhälle.
Saapa nähdä tuleeko tuosta kuitenkaan mitään. Onhan tuo 94 kertaa kyllä aika huomattava määräSama kuski ajoi ylinopeutta kameraan 94 kertaa alle kahdessa vuodessa – Dennis Pasterstein teki rikosilmoituksen
Eikös @Luukkonen ollut tämä rattoisa harrastus kameroiden kanssa? Kohta on palsternakka ovella.![]()
Sama kuski ajoi ylinopeutta kameraan 94 kertaa alle kahdessa vuodessa – Dennis Pasterstein teki rikosilmoituksen
Eikös @Luukkonen ollut tämä rattoisa harrastus kameroiden kanssa? Kohta on palsternakka ovella.![]()
ja kamerallahan on oma raja missä huomautus muuttuu sakoksi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.