Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tämäpä se. Tämäkin tilanne alkoi ilmeisesti tämän kaverin sokeudesta kun ei huomannut rajoituksen vaihtuneen tai sitten ei vain kiinnostanut.Mukavaa viikonloppua puolin ja toisinMä en kyllä noiden logiikkaa millään ymmärrä, että miksi eivät hahmota aiheuttamaansa häiriötä. Tai sitten miksi tahallaan tekevät tuota
![]()
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:
Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan![]()
Tollasessa tilanteessa oon vääntänyt peilin kasaan ja läimässyt kattoa tjsp.Meneekö tämä sitten tänne vai pyöräilyketjuun, mutta ei perkele että hajottaa tuo ihmisten ymmärtämättömyys STOP-merkistä. Työmatkan varrella olen jo tottunut siihen että autoilijat katsovat vain että onko tulossa autoja, ja paahtavat siihen pyörän eteen. Ei auta vaikka kuinka olisi lisäkylttiä stopin alla vihjaamassa pyöräilijöistä. Olen jo tottunut siihenkin että noi ajavat stopin läpi pysähtymättä, ja katsovat sinua kuin tekisit suurenkin virheen kun ajat siihen jatkeelle pyörällä.
Mutta eilinen akka, joka ensin katsoi minua, sitten kiihdytti stopin ohi jatkeelle, ja pysähtyi siihen. Pidän omat vauhdit tuossa maltillisena kun arvostan henkeäni enemmän kuin sitä että olisin oikeassa, mutta kyllä tuossa sai jo aika kova jarruttaa.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)
Pysähdyin tyyliin metri matkustajan ikkunasta, katsoin sisään niin näkyi akan keskisormi, ja siitä se sit kiihdytteli liikenneympyrään.![]()
Kohti katsominenkaan ei takaa sitä että sut nähdään.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)
Tollasessa tilanteessa oon vääntänyt peilin kasaan ja läimässyt kattoa tjsp.
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.Joo sä väännät jä läimäset![]()
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.
Jos väistämisvelvollinen alkaa vielä vittuilemaan jollain keskarilla, niin saattaisi mullakin mennä kuppi nurin. Ei se eteen ajaminen silloin enää mikään vahinko ole.Joo sä väännät jä läimäset![]()
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:
Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan![]()
Jos väistämisvelvollinen alkaa vielä vittuilemaan jollain keskarilla, niin saattaisi mullakin mennä kuppi nurin. Ei se eteen ajaminen silloin enää mikään vahinko ole.

ja mitä tuolla pyörällä nyt viikon ajellut niin ei tulis mielenkään alkaa vääntämään kuka väistää, pimeää ja vettä sataa niin aivan mahdoton asia nähdä autosta sitä pyörää ennen kuin se on siinä vieressä ja toivoisin että jokainen pyöräilijä tämän tiedostaa.
Itellä on kaiken maailman valot ja heijastimet ja silti ihmiset ei näe, jotkut ei tiedä sääntöjä, mutta uskallan väittää että suurinosa ei oikeasti vain huomaa ainakin kun on seurannut ihmisten reaktioita kun oikein pelästyvät kun tajuavat mut siinä vieressä.
Niin ja mä vastasin sen mukaan miten tarina kertojan mukaan meni.Niin, nythän kuultiin vain yhtä osapuolta
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä...mitä näitä "pyöräilijöitä" katsoo jotka eksyy näihin huutamiseen ja keskarin näyttelyyn niin aika vahva provosointi sieltä pyöräilijältäkin tulee
Kovin oli kiukkunen ja syytteli minua


Siis ajoi itse fillarilla vastaantulijoiden kaistalla ja syytti sinua kolarista
Mitähän siellä päässä taas liikkuu..![]()
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä...![]()

Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?Tarkoitin sitä että jos se autoilija tulee siihen suojatien päälle odottamaan että pääsee kääntymään niin hyvin yleisesti se pyöräilijä rupeaa kiukuttelemaan autoilijalle että auto seisoo hänen edessä, vaikka takaa kiertämällä vielä mahtuisi.
Ym. tarinassa se provosoija oli autoilija keskisormineen.Esimerkiksi kuvassa, autoilija tulee ennen pyöräilijää risteykseen, ajaa mahdollisimman lähelle tietä odottamaan vuoroa, mutta tiellä on paljon liikennettä ja joutuu olemaan siinä pidempää kuin ajatteli, niin onko oikeutettua alkaa paukuttamaan auton peltejä kun kehtaa olla edessä vai kiertääkö perän kautta ohi ilman TURHAA provosointia?
No jos peilin kääntö tai koputtelu on paiskomista niin ei nyt kovin usein, ehkä 1-4 kertaa vuodessa.Meneekö sulla useinkin liikenteessä kuppi nurin niin että alat paiskoa toisten omaisuutta?
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
No kyllä mun tapauksessa autoilijat on pysähtyneet sellasiin paikkoihin, että ohi ei pääse ainakaan mitenkään vauhtia ylläpitämällä vaan joutuu käytännössä pysäyttämään ja matelemalla veivailla pyörä sieltä auton edestä/takaa. Monessa paikoin on esimerkiksi keskikoroke ja jos autoilija vetäsee suoraan siihen jatkeen päälle ei sille keskikorokkeen väylälle pääse vaan joutuu kiertämään koko liikenteenjakajan esimerkiksi auton edestä ajorataa pitkin.. Parempi siis vähän herättää autoilijankin huomiota.
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).
Kokeilkaapa oikeasti tuolla ajaessanne miettiä tarkasti tuota risteysajoa ja miten se auto mihinkin risteykseen mahtuu. Huomaatte äkkiä, että sellaisia risteyksiä, joissa joutuu ajamaan kuten tuo punaisella piirretty tuossa kuvassa, on todella vähän.
![]()
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssaja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan
Miksei voi ajaa liikennesääntöjen mukaan? Mikä siinä on niin kauheaa tai vaikeaa?Mitä toi punainen auto sua estää, varsinkin jos oli siinä jo ennen sua? Mikä siinä on niin kauheaa kiertää, siitä oli kyse, sä luot nyt omia skenaarioita.
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssa
"Jos oon ensin kolmion takana niin mun ei tarvii väistää vasemmalta tulevia jos ne on tulleet mun jälkeen omien kolmioidensa kohdalle"
Suurin osa näistä tapauksista on jalkakäytävälle pysäköityjä autoja, joista ei meinaa ohi päästä kuin ojan kautta. Peilin taitto vaan tapa huomauttaa paskasta pysäköinnistä jos kuski ei satu olemaan paikalla.Just. Kannattaa koittaa opetella laskemaan kymmeneen.
Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksiMeinaat että autoilijan pitää odottaa niin pitkään kolmion takana ettei näe yhtään pyöräilijää ja jalankulkijaa siinä tiellä. Saa odottaa aika pitkään! Tämä on juuri sitä joustamattomuutta mistä puhuin...

ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan, varsinkin kun 99% sieltä auton takaa pääsee kiertämään esteettä, joku ihme käsitys tullut pyöräilijöille että 100m säteellä kaikki risteykset pitää olla auki että herra munamankeli pääsee esteettä ohi ilman ylimääräisiä mutkia!
15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Tää on aika mielenkiintoinen näkökanta asiaan, menetteletkö samalla tavalla myös autoja kohtaa, eli väistät kolmion takaa vain sitä autoa joka oli risteyksessä samaan aikaan kuin sinä ja painat sitten kylmiltä myöhemmin tulleiden eteen? Vai odotatko kuitenkin, että muutkin autot risteävältä tieltä ovat menneet ja lähdet liikkeelle vasta sitten? Jos toimit autoja kohtaan eri tavalla kuin kevyttä liikennettä, miten perustelet eron itsellesi?
Tieliikennelain mukaan nimittäin väistämisvelvollinen ajoneuvo ei saa haitata muuta liikennettä jos joutuu risteykseen pysähtymään. Mä olen ajatellut, että se on kaikille ihan itsestään selvää ettei suojatien/jatkeen päälle pysähdytä, vaan sitä koloa jäädään kyttäämään joko sitä ennen tai sen jälkeen jos siellä on tilaa. Eihän ajoradallakaan tungeta autoa keskelle risteävää tietä ja jäädä siihen kyttäämään vapaata paikkaa vaikka se just itselle sattuis helpompaa olemaan.
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta? Kolmion kohdalla himmataan, katsotaan kevytliikenne ja jos sitä ei ole välittömässä läheisyydessä, siirrytään risteysalueelle odottamaan rakoa. Josta on helvetisti parempi näkyvyys kuin kolmion takaa. Tuolla sun piirtämällä alueella tee vielä paskaakaan vaikka olis "vaan" 40-50 km/h alue. Joku tulee prätkällä 70 km/h, niin pääset just sopivasti kolmion takaa liikkeelle, kun kolahtaa kuskinoveen. Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksi![]()
e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
Ajan. Enpä muista milloin viimeksi olisi pitänyt auton kanssa kelvin jatkeen päälle ajaa kuupoilemaan.Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta?
Ei pieni koukkaaminen haittaa mitään. Mutta kun välillä näkee tapauksia, että auton mitasta yli 80% on kelvin jatkeella vaikka mitään tarvetta tällaiseen "tukkimiseen" ei olisi. En ole sellaista risteystä vielä nähnyt, missä siitä seepraraidasta on pakko peittää metriä enempää oli tilanne mikä tahansa.Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.
Tässä kohtaa keskustelua täytyy kyllä mainita itsestään selvyys, että suurimmalla osalla porukasta (autot, pyörät) ei ole mitään ongelmaa sovittaa liikkumista keskenään. Käytännössä se on pieni äänekäs porukka, joka huutelee näistä. Onhan sekin tokin ymmärrettävää, että jos työmatkalle osuu muutama tällainen ruuhkan takia jatkuvasti blokattu ylitys, niin harmittaahan se.
Oon tässä vähän pohdiskellut tuota alkuperäistä viestiä, josta keskustelu lähti. Mitäköhän sille autokuskille on sattunut (joskus aiemmin?), jos heti oli asenne keskisormen näytön tasolla. Ainoa mitä keksin, että provosoitui jarruttamisen äänistä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.