- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 275
Siinä oli toinen kaista ihan vapaana. Puhelin pois kädestä ja ohittamaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Spandexitkö tuota tapahtumaa on järjestämässäSpandex idiootit oikein joukolla taputtamassa toisiaan selkään kun pääsevät rikkomaan sääntöjä!![]()
Jos et osaa edes lukea, niin en voi auttaaSpandexitkö tuota tapahtumaa on järjestämässä![]()
Jotenkin luin että ne luvat ei olleet vielä voimassa, mutta tarkemmin katsottuna tosta kaappauksesta ei kyllä oikeastaan selviä yhtään mistä on kyse. Voisit ehkä vähän muutenkin avata asiaa kuin pelkkä kuvakaappaus ilman kontekstia. Ja toisaalta miksi edes luet tuollaisia ryhmiä?Jos et osaa edes lukea, niin en voi auttaa![]()
Näin, kyseessä on Suomen suurin yhdistys joka oikein mainostaa kuinka ajaa pääkaupunkiseudun pyöräilijöiden etua sekä toimimaan turvallisen, sujuvan ja viihtyisän pyöräilyn puolesta.Nopealla matikalla oma tulkinta on että tuossa on pitänyt olla kiertotie, mutta spandexmiehille se ei ole kelvannut joten sulku on avattu ja nyt porukalla ihaillaan kun joku on tehnyt miehen työn.
Pyöräilyn turvallisuustilanne onkin tärkeä aihe. Pyöräfanaatikot ovat aina hehkuttamassa kuinka pyöräily on kokonaisuudessa edullista kansanterveydelle vaikka välillä jotain sattuukin. Ja kypärä päässä sattuu vähemmän. Ei kypärää silti pakottaa saa, koska pakko vähentäisi pyöräilyä.”Onnettomuustietoinstituutin pyöräilyraportin 2022 mukaan vuosien 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kaksi kolmesta ei käyttänyt kypärää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä joka toisen (26 ihmistä)”![]()
Polkupyöräilijöiden turvallisuustilanne
Pyöräilijöinä kuolleiden määrä on puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40 prosentilla vastaavana aikana.www.liikenneturva.fi
Tähän vielä lisäksi ei kuolemaan johtuvat vammautumiset, niin itse käyttäisin neurologien resursseja oikeisiin ongelmiin enkä urpojen hoitamiseen, jotka kieltäytyvät kypärän käytöstä koska letti menee huonosti tai mikä tahansa muu syy.
Jos suurennuslasilla, niin tais joku spandex polkea siellä vastapuolen kaistallakin. Ja mahdoton tuosta on tuolla tien leveydellä turvallisesti ohittaa vaikka jotkun pellet väittää parijonon helpottavan ohittamista.Siinä oli toinen kaista ihan vapaana. Puhelin pois kädestä ja ohittamaan?
Kuuluu maantiepyöräilyn etikettiin nostaa paria sormea. Kuitenkaan reppu selässä tai löysissä vaatteissa ajavia ei moikata, vaikka alla olisi maantiepyörä. Eikä tietenkään kaikille pyöräilijöille moikkailla, outoa jos joku niin luulee, toki mukavaa jos joku on niin positiivinen ihminen että moikkailee kaikkia.
Siis miksi? Säälistä? Olen huomannut että jotkut spandexit tuolla maastossa yrittää moikkailla. Kyllä maastossakin jotkut ajavat nuo päällä. No moikkailkoon, ei se minulta ole pois.Itse kyllä kippurasarvisella ajaessa morjestan kaikkia muita kippurasarvisia sekä tt-pyöriä, vaatteista riippumatta. Se että toinen on tajunnut ostaa kippurasarvisen pyörän on jo riittävä signaali harrastuneisuudesta yms.
Ja itse myös ajan työmatkani kippurasarvisella pyörällä reppu selässä. Samalla pyörällä jolla tuli ajettua esim. Giro D'Espoo ja jolla olen ottanut melkein kaikki viimeisen muutaman vuoden aikana ottamani strava-segmentit.
Eivät ole näköjään tehneet mitään korjauksia risteykseen. Tuota ihmeteltiin joskus täällä foorumilla.Oma tilanne tapahtui tuossa vasemmalla puolella.
![]()
Ne ei vaan tajua nopeutta. Voi sille huutaa että hidasta täällä on lapsia mutta joskus tekisi tosiaan mieli vetää vanha kunnon wrestling clothesline. RIP Hogan.En olisi uskonut olevani näin kukkahattu, mutta olisi tehnyt mieli kyllä kolkata ukko ja keskustella vähän toimintamalleista.
Pyöräily pitäisi ohjata niin, ettei pääväylää ylitetä risteyksen kohdalla. Sisäkaarteen kevlin voisi merkitä jalkakäytäväksi, mutta eihän se pyöräilyä estä.Miten tuo risteys olisi parasta toteuttaa?
Ottaen huomioon siis että tuo kääntyvä tie on pääväylä.
Pyöräkaistat
Nää on pahoja. Peileistä pitää tietysti kattoa muutamaan kertaan noissa paikoissa, mutta varsinkin jos johonkin alamäkeen joku sotkee 40km/h tai yli, niin siinä ei montaa sekuntia tarvitse kattella muualle kun siinä kuolleessa kulmassa onkin jo joku. Vaikka autoilija onkin väistämisvelvollinen tollasessa tilanteessa, niin menee vähän Darwin awards -osioon jos siihen alle paahtaa tuhatta ja sataa ja menettää henkensäEikös nuo ole siitä hyvät, että pyöräkaistalla ajaessaan pyöräilijät eivät ole autojen kanssa samalla kaistalla, eikä tule ongelmia ohittamisen kanssa?
Ainoa ongelma minkä näen ovat risteykset, joissa auton kääntyessä oikealle pyöräkaistan yli, tulee joskus vaaratilanteita kun pyöräkaistaa paahtaakin joku neljää kymppiä eteen juuri kun olet kääntymässä.
Puuttuuko pyöristä jarrut vai miksi tilannenopeus nousee laittomaksi risteysalueella mäen takia?Tietty sitten on sellaisia paikkoja, että tuota ei voi oikein välttää. Turussa on ainakin muutama alamäki niin jyrkkä, että vaikka pyöräilijä ei polkaise kertaakaan niin vauhti on aika hurja (ja auto kun kääntyy pyörätien yli niin auto on aina väistämisvelvollinen). Noissa vaan pitää autona madella niin hiljaa, ettei eteen voi liian yllättäen tulla ja että pyöräilijä havainnoi auton riittävän kaukaa että voi reagoida jos autosta pyöräilijää ei ole nähnyt parhaasta yrittämisestä huolimatta.
Nää on pahoja. Peileistä pitää tietysti kattoa muutamaan kertaan noissa paikoissa, mutta varsinkin jos johonkin alamäkeen joku sotkee 40km/h tai yli, niin siinä ei montaa sekuntia tarvitse kattella muualle kun siinä kuolleessa kulmassa onkin jo joku. Vaikka autoilija onkin väistämisvelvollinen tollasessa tilanteessa, niin menee vähän Darwin awards -osioon jos siihen alle paahtaa tuhatta ja sataa ja menettää henkensä
Puuttuuko pyöristä jarrut vai miksi tilannenopeus nousee laittomaksi risteysalueella mäen takia?
Tätä ennen on menty autolla pyöräilijästä ohi miljoonaa ja miljardia? Kyllä siinä kohtaa pitäisi tietää, että pyöräilijä tulee takana.Nää on pahoja. Peileistä pitää tietysti kattoa muutamaan kertaan noissa paikoissa, mutta varsinkin jos johonkin alamäkeen joku sotkee 40km/h tai yli, niin siinä ei montaa sekuntia tarvitse kattella muualle kun siinä kuolleessa kulmassa onkin jo joku. Vaikka autoilija onkin väistämisvelvollinen tollasessa tilanteessa, niin menee vähän Darwin awards -osioon jos siihen alle paahtaa tuhatta ja sataa ja menettää henkensä
Oliko tässä siis ajatuksena, että autoilija voisi kiilata pyöräilijän jo ennen risteystä vai miten se auttaisi tilannetta kokonaisuutena? Kaistanvaihto tulee joka tapauksessa, ero olisi vain, että se tulisi hetkeä ennen risteystä kovemmassa vauhdissa.Mielestäni se olisi hyvä käytäntö, että risteysalueilla pyöräkaistan loppupätkä ennen risteystä olisi aina ns. ryhmittymisalue, jolloin oikealle kääntyvät autot ryhmittyisivät siihen jo jonkin matkaa ennen risteystä ja näin ollen sieltä ei enää yllätyksenä voisi kukaan tulla kääntymishetkellä alle.
Laittomaksi miten? Kyllä pyöräilijä saa suoraan ajaa 40km/h jos rajoitus sen sallii ja kyse on suorasta pyörätiestä (autoilija kääntyy pyörätien yli) jossa pyöräilijällä on vieläpä vihreä valo. Vai onko tässä joku näkemys että auto saa kyllä ajaa 40km/h mutta kun pyöräilijä sen tekee niin se on väärin ja nopeus pitäisi rajoittaa 20km/h nopeuteen?
Jos halutaan nopeutta laskettavan niin toki se tehdään kaikilta.
Tätä ennen on menty autolla pyöräilijästä ohi miljoonaa ja miljardia? Kyllä siinä kohtaa pitäisi tietää, että pyöräilijä tulee takana.
Oliko tässä siis ajatuksena, että autoilija voisi kiilata pyöräilijän jo ennen risteystä vai miten se auttaisi tilannetta kokonaisuutena? Kaistanvaihto tulee joka tapauksessa, ero olisi vain, että se tulisi hetkeä ennen risteystä kovemmassa vauhdissa.
Täysin höpöjuttuja. Kenelläkään ei ole missään oikeus ajaa mitään nopeutta, jos se ei mahdollista kaikille turvallista liikennöintiä. Alamäkeen muuta risteyksen liikennettä selvästi kovempaa eteneminen on yksiselitteisesti laitonta.Laittomaksi miten? Kyllä pyöräilijä saa suoraan ajaa 40km/h jos rajoitus sen sallii ja kyse on suorasta pyörätiestä (autoilija kääntyy pyörätien yli) jossa pyöräilijällä on vieläpä vihreä valo. Vai onko tässä joku näkemys että auto saa kyllä ajaa 40km/h mutta kun pyöräilijä sen tekee niin se on väärin ja nopeus pitäisi rajoittaa 20km/h nopeuteen?
Jos halutaan nopeutta laskettavan niin toki se tehdään kaikilta.
Ehkä on, ehkä ei.Tätä ennen on menty autolla pyöräilijästä ohi miljoonaa ja miljardia? Kyllä siinä kohtaa pitäisi tietää, että pyöräilijä tulee takana.
Paitsi pyöräiljää!Se perustermi on tilannenopeus ja koskee ihan kaikkia.
Jos näen edessä olevan auton vilkuttavan oikealle, niin tämmösessä tapauksessa yleensä vaihdan ajoradan puolelle hetkeksi. Eli odotan siinä auton takana niin kauan, että kääntyminen on suoritettu.Oliko tässä siis ajatuksena, että autoilija voisi kiilata pyöräilijän jo ennen risteystä vai miten se auttaisi tilannetta kokonaisuutena? Kaistanvaihto tulee joka tapauksessa, ero olisi vain, että se tulisi hetkeä ennen risteystä kovemmassa vauhdissa.
Se estäisi kuolemaa pelkäämättömiä fillaristeja ohittamasta oikealle kääntyvää autoa sen oikealta puolelta. Joissakin risteyksissä pyöräkaistalla on jonkin matkaa katkoviiva yhtenäisen viivan sijaan (kuten mm. tässä aiemminkin käytetyssä esimerkissä). Tuo katkoviiva antaa olettaa, että kääntyvät autot voisivat ryhmittyä pyöräkaistan päälle ajoradan oikeaan reunaan, mutta laki ei taida olla tästä ihan selkeä. Pyöräkaista on osa ajorataa ja kääntyvän ajoneuvon pitää ryhmittyä ajoradan reunaan, mutta sitten taas toisaalta pyöräkaistalla ei saa ajaa autoilla, eikä edes mopoilla.Oliko tässä siis ajatuksena, että autoilija voisi kiilata pyöräilijän jo ennen risteystä vai miten se auttaisi tilannetta kokonaisuutena? Kaistanvaihto tulee joka tapauksessa, ero olisi vain, että se tulisi hetkeä ennen risteystä kovemmassa vauhdissa.
Tässäpä harvinaisen huono idea. Tällainen on toteutettu joskus männävuosina Tampereella Viinikankadun eteläpäässä (Street View · Google Maps ) , ja sehän on aivan murhaavan huono ratkaisu. Käytännössä autoilijat eivät huomio mitenkään pyöräilijää, jonka kaista jatkuu suoraan, vaan ryhmittäytyvät siitä välittämättä kuin pyöräilijää ei olisi. Lisäksi sitten pyöräilijä pysähtyessään seisoo ahtaasti autojen välissä, ja voipi käydä näin: Tamperelaisnainen joutui onnettomuuteen, jollaista ei voi sattua kuin yhdessä paikassa: ”Rekan perävaunu lennätti minut noin metrin verran”Mielestäni se olisi hyvä käytäntö, että risteysalueilla pyöräkaistan loppupätkä ennen risteystä olisi aina ns. ryhmittymisalue, jolloin oikealle kääntyvät autot ryhmittyisivät siihen jo jonkin matkaa ennen risteystä ja näin ollen sieltä ei enää yllätyksenä voisi kukaan tulla kääntymishetkellä alle.
Tässäpä harvinaisen huono idea. Tällainen on toteutettu joskus männävuosina Tampereella Viinikankadun eteläpäässä (Street View · Google Maps ) , ja sehän on aivan murhaavan huono ratkaisu. Käytännössä autoilijat eivät huomio mitenkään pyöräilijää, jonka kaista jatkuu suoraan, vaan ryhmittäytyvät siitä välittämättä kuin pyöräilijää ei olisi. Lisäksi sitten pyöräilijä pysähtyessään seisoo ahtaasti autojen välissä, ja voipi käydä näin: Tamperelaisnainen joutui onnettomuuteen, jollaista ei voi sattua kuin yhdessä paikassa: ”Rekan perävaunu lennätti minut noin metrin verran”
Edit: ah, et aivan tuota hakenut, vaan sitä, että pyöräilijän kaista päättyisi kokonaan. Ei kyllä sekään paranna sitä, että autoilija ei huomioi pyöräilijää ryhmittyessään.