Mikä auto minulle?

Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
 
Kyllä Kia Rio:a voi suositella jos se tuntuu hyvältä, kestävän ja huolettoman auton maineessa. Kuten myös sisar-auto Hyundai i20.

5+ vuotta on kokemusta 2018 i20:stä, faijalla on yhtä kauan ollut Rio.
Kyllä se Fiesta vaan nyt lopulta mielytti silmää niin paljon enemmän, että jos auto tulee huollosta puhtain paperein tulee jakoketjullinen Fiesta 2020, alkuviikosta viimeistään lupailivat että on käynyt, tuurilla tällä viikolla.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
Sattuupa sopivasti 😁 vastasin tuosta lagunasta ja ennen lagunaa oli v50 1.6d. Ainakin oman kanssa oli murheita ihan riittämiin, ja vanhahtava mallihan se on jo, faceliftin päivitykset oli aika huomaamattomat. Viiskympin jälkeen se kolmos laguna tuntui luksus autolta. Sisätiloiltaan tuo v50 on myös farmariksi ahdas, ainakin näin kolmen v70n jälkeen.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?

Kaikkea ei voi saada ja varsinkin tuo viimeinen on Toyotassa vähän heikoissa kantimissa.

Auriksen lisäksi kannattaa vilkaista perhevankkuri-osastolta Prius+
 
Kyllä se Fiesta vaan nyt lopulta mielytti silmää niin paljon enemmän, että jos auto tulee huollosta puhtain paperein tulee jakoketjullinen Fiesta 2020, alkuviikosta viimeistään lupailivat että on käynyt, tuurilla tällä viikolla.
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Jos voit ladata kotona, niin olisko Leaf ollenkaan sinne päin? Sitä 60 kWh akullista saattas saada jo 15ke, niin pikkasen pitemmätkin matkat menis.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?

Kannattaa käydä koeajolla :) mukava, tilava ja luotettava. Kunhan robottilaatikon kanssa pärjää. Vaikka kilsoja tulee vähän tälläinen pre-adblue diesel on IMO järkivalinta. Kiva ajaa ja kestää
 
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
Niinhän se on, mutta eipä sitä täydellistä autoa liene vielä kukaan keksinyt, kaikissa tuon luokan autoissa tuntuu olevan jokin fataali vika, jollei se ole tekninen se on hinta.
 
Saako nykyään vielä miten helposti muutettua farmari pakettiautoksi? Kiinnostaisi dieselfarmari pakuna, niitä vaan on myynnissä todella vähän.
Onnistuu. Minkä vuosimallin autoa olet katsellut?

Ulkoa muistellen tuohon on tullut joku vuosimalli raja? Takapenkin istuinosan ja selkänojan tulee poistaa ja kiinnityspisteet muuttaa niin, että penkkien paikalleenlaitto ei onnistu normaali työkaluillakaan. Sitten vaan autolle muutoskatsastus pakettiautoksi.

Varalta voi myös kysyä katsastuskonttorilta etukäteen, että onnistuuko jonkun tietyn auton muuttaminen ja miten. Farmarin siis yleensä kyllä saa pakuksi.

Mulla vara-autona vetokoukullinen Opel Insignia farmari 12/2009. Mutta sen oli jo edellinen omistaja muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ja auton hintakin oli aika sopiva 1900€.


Googlella yksi juttu:

"Se puolestaan tarkoittaa kansalaisille sitä, että muutoskatsastettaessa 9. huhtikuuta 2011 tai sen jälkeen käyttöön otettua ajoneuvoa pakettiautoksi, kyseisen puiteasetuksen vaatimuksia on noudatettava muun muassa auton kuormankiinnityspisteiden ja väliseinän osalta."

 
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
 
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
Hihnasta irtoava kumi tukkii öljysihdin monesti ennen kuin se hihna lopullisesti pettää. Ei se öljynpainevalo hirveän herkästi syty ja yleensä iso vaurio on jo tapahtunut jos se valo ajossa syttyy.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Itse ajellut nyt pari vuotta vm. 2020 Skoda Scalalla. Työmatkaa tulee noin 40km/päivä ja kulutus pyörii siellä 4-6l/100km välimaastossa (1.0 bensakone).
Kyseessä ns. piilofarmari, vaikka onkin enemmän hatchback, mutta takanakin on varsin hyvät tilat (itsellä juurikin tenavan penkki siellä selkä menosuuntaan). Kivuttomasti mahtuu taaksekin pari ukkoa istumaan eikä tarvitse olla polvet suussa.
Parin vuoden aikana korjauksia on ollut reilulla satasella (jarruvalopaneeli 80€ ja raidetangon pää jokusen kympin) +tietenkin määräaikaishuollot, jotka olen teettänyt merkkarilla (n. 300-400€ välissä tais olla viimeksi).
Rengasmelusta en oikein osaa sanoa, mutta viikonloppuna kaveri totesi, että on hiljaisempi kuin muutaman vuoden vanhempi Kia Ceed(?). Lienee renkaillakin oma merkitys tässä.

Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen olen ollut. Autohan on noin muuten aika väritön, hajuton ja mauton, mutta saa näihinkin nykyään jo kohtuu hyvät varusteet mukaan. Mukavasti on vienyt paikasta a paikkaan b.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Tosta Suzuki, hintaa 15900. Teknisesti täysin sama auto kuin Toyota Corolla. Peruutuskameraa, automaatti, adaptiivinen vakkari jne. Tohon rahaan tuskin mitään parempaa on tarjolla. https://www.nettiauto.com/suzuki/swace/15093796
 
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
Alakerta voi tuollaisesta selvitä, mutta öljynapaine kun putoaa niin ekana kärsii yläkerta, koska sinne ei matalilla paineilla öljyä riitä niinkuin alakertaan ja todellisuudessa vaikka valo ei pala, niin öljynpaine voi olla niin pieni että yläkerta on ollut satoja, ellei tuhansia kilometrejä vajaalla voitelulla.

Sitten, kuinka hereillä kuski on ja miten ajettu kun heikot paineet vaikuttaa paljon tuhon laajuuteen.
 
Onnistuu. Minkä vuosimallin autoa olet katsellut?

Ulkoa muistellen tuohon on tullut joku vuosimalli raja? Takapenkin istuinosan ja selkänojan tulee poistaa ja kiinnityspisteet muuttaa niin, että penkkien paikalleenlaitto ei onnistu normaali työkaluillakaan. Sitten vaan autolle muutoskatsastus pakettiautoksi.

Varalta voi myös kysyä katsastuskonttorilta etukäteen, että onnistuuko jonkun tietyn auton muuttaminen ja miten. Farmarin siis yleensä kyllä saa pakuksi.

Mulla vara-autona vetokoukullinen Opel Insignia farmari 12/2009. Mutta sen oli jo edellinen omistaja muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ja auton hintakin oli aika sopiva 1900€.


Googlella yksi juttu:

"Se puolestaan tarkoittaa kansalaisille sitä, että muutoskatsastettaessa 9. huhtikuuta 2011 tai sen jälkeen käyttöön otettua ajoneuvoa pakettiautoksi, kyseisen puiteasetuksen vaatimuksia on noudatettava muun muassa auton kuormankiinnityspisteiden ja väliseinän osalta."

Ei ole mitään tiettyä mallia, ei viitsisi niin vanhaa autoa mitä on myynnissä. Mutta juuri tuo uudistus, ja taisi nykyään olla myös että kuormatilalla pitää olla isompi kantavuus kun henkilötilassa tjsp.
Auto siis tulisi mieluiten automaattina, ja pakufarmari sen takia että harvoin tulee useampi kun kuljettaja, joskus kaksi. Ja käyttö olisi arkiajoa sekä sitten pitempiä matkoja ja yöpymisiä kaksin.

Normipaku on myös vaihtoehto, mutta omat kokemukset arkiajossa on aika heikot.
 
tässä tullut kokemusta puolisen vuotta Opel Amperalla ja kivahan tuo sähköajelu on mutta akku ei ihan omiin ajoihin tahdo piisata ja harmittaa joka kerta kun polttis käynnistyy vaikka todellisuudessa ajelen kuukauden tankillisella eli kuluerä 30l tankilla ei kummonen. Jostain sairaudesta johtuen aloin miettiä, mikä olisi järkevä täyssähkö jossa ei tulisi isoa arvon alenemaa, tekniikka olisi melko varma ja siis kuluiltaan pieni auto. Nissan Leaf uudempaa korimallia 40kwh akulla saisi 10k€ hintaa ja BMW i3:sta, vähän on nihkeä bemarin kantama mutta autona hieno ja siinä ehkä joskus arvo voi säilyä jos alkaisi muodostua keräilyautoksi. Nissanin ongelma tuo chademo mutta siihen saa adapteria, tosin, kauanko kestää jossain itäkeskuksessa, että adapteri lähtee..
 
Liittyen aiempaan keskusteluun Laguna mk3:sta, kävin tänään koeajamassa yhtä yksilöä, kun mahdollisuus tarjoutui. Muuten oli oikein mukavan ja käteen sopivan tuntuinen auto, mutta yllätyin mielestäni kovasta ja vähän ikävän sävyisestä sisämelusta. Kyseessä oli farkkuversio ja alla oli jotkut todennäköisesti melko paljon ajetut Kumhon 17" kesärenkaat, melun arvelen tulleen lähinnä renkaista. Onko täällä Lagunaa omistaneilla kokemuksia renkaiden vaikutuksesta Laguna melutasoon? Onkohan 16" ja 17" rengaskoossa merkittävää eroa?

Kakkoslagunassa ainakin kokemukseni mukaan etenkin talvirenkaissa oli valtaisia eroja melussa, vaikka muuten sekin oli ikäisekseen hyvin hiljainen auto. Nyt kun muutaman päivän sisään kävin kokeilemassa V50:n ja tuon Lagunan, niin toki Laguna muuten on selkeästi isomman tuntuinen auto ja alustaltaan paljon mukavampi, mutta melutasossa ero oli yllättävän pieni. Volvon sisämelu oli jopa ehkä sävyltään vähemmän häiritsevää.
 
Liittyen aiempaan keskusteluun Laguna mk3:sta, kävin tänään koeajamassa yhtä yksilöä, kun mahdollisuus tarjoutui. Muuten oli oikein mukavan ja käteen sopivan tuntuinen auto, mutta yllätyin mielestäni kovasta ja vähän ikävän sävyisestä sisämelusta. Kyseessä oli farkkuversio ja alla oli jotkut todennäköisesti melko paljon ajetut Kumhon 17" kesärenkaat, melun arvelen tulleen lähinnä renkaista. Onko täällä Lagunaa omistaneilla kokemuksia renkaiden vaikutuksesta Laguna melutasoon? Onkohan 16" ja 17" rengaskoossa merkittävää eroa?

Kakkoslagunassa ainakin kokemukseni mukaan etenkin talvirenkaissa oli valtaisia eroja melussa, vaikka muuten sekin oli ikäisekseen hyvin hiljainen auto. Nyt kun muutaman päivän sisään kävin kokeilemassa V50:n ja tuon Lagunan, niin toki Laguna muuten on selkeästi isomman tuntuinen auto ja alustaltaan paljon mukavampi, mutta melutasossa ero oli yllättävän pieni. Volvon sisämelu oli jopa ehkä sävyltään vähemmän häiritsevää.
Eri auto, mutta karkeasti 4mm pinnalla 7v vanhojen misukoiden vaihto uusiin renkaisiin, niin melu putosi 2db sisällä.

Kulunut ja vanha rengas voi olla tosi äänekäs, tai sitten siellä on joku laakeri menossa?
 
Jos kerran Nissan leaf sopisi ajeluihisi niin uskallan ehdottaa Mokka-e

Ei ole kylla suunniteltu matka-ajoon mutta se on kylla huomioitu hinnassa.
ei näytä ihan olevan 10k€ luokkaa tuon hinta. Voisin kuvitella, että juuri tollasen pieniakkuisen ja muutenkin epäkäytännöllisen näköisen sähköauton kanssa tulee melkoiset arvon pudotukset eikä se sähköajo ole siten tuomassa mitään etua. Renault Zoe 52kwh akulla katselin, että Leafiin verrattuna niissä saa pidemmän kantaman ja paremman pikalatauksen ja niitäkin alkaa saada kympillä. Ilmeisesti niissä kuitenkin on suuri vaara, että tulee moottorin laakeroinnin kanssa ongelmia.
 
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.

Öljypumpun hihna tosin lienee lyhyempi. Ts. vaikka siitä jotakin irtoaisi, niin se ei ehkä niin todennäköisesti riitä tukkimaan öljysihtiä. Ja voihan olla, että hihnan materiaalia on parannettu. Noin ylipäätään olisi mielenkiintoista tietää, onko noissa tehty jotakin muutoksia täyskatastrofin varalta, esim. automaattisammutus öljynpaineen pudotessa.
 
Mitä sen öljysihdin tarkastus maksaa vaikka öljynvaihdon yhteydessä?

Varmasti useampia satasia. Öljypohja pitää nimittäin ottaa irti ja sen uudelleen paikalleen asentaminen vaatii kai jonkinlaisen tiivistysmassan ja kuivumisen odottamisen.

Öljysihdin puhdistaminen vaatii hieman vaivannäköä, mutta se on mahdollista tehdä itsekin, jos on kokemusta auton huoltamisesta. Tässä muutama askel ohjeeksi:

  1. Irrota öljypohja, jotta pääset käsiksi öljysihdin alueelle.
  2. Puhdista öljysihti huolellisesti, esimerkiksi paineilmaa käyttäen. Varmista, että kaikki tukkeumat poistuvat.
  3. Vaihda samalla moottoriöljy ja öljynsuodatin.
  4. Tarkista jakohihnan kunto ja vaihda se tarvittaessa, jotta uusi tukkeutuminen vältetään.
Näiden toimenpiteiden avulla voit pidentää moottorin käyttöikää ja välttää kalliita korjauksia tulevaisuudessa.
 
Työpaikan vaihto toi eteensä kakkosauton hankinnan.

- Vuodessa tulee kertymään kilometrejä yli 50 000km maantieajossa (80-100km/h).

- Sähköauto/hybrid.

- mielellään talvikeleilläkin yli 300km toimintamatka.

- Riittää, että kyytiin mahtuu max.2 aikuista.

Kiinnostaisi kokemukset merkeistä ja malleista niin voi vähän kaventaa omia hakukriteereitä.

Kiitos!
 
Tesla 3 LR taka/nelivetona
ID3 isompi akku
MG4
Renault Megane EV

Ottamatta kantoja moraalikompassilla.
 
Työpaikan vaihto toi eteensä kakkosauton hankinnan.

- Vuodessa tulee kertymään kilometrejä yli 50 000km maantieajossa (80-100km/h).

- Sähköauto/hybrid.

- mielellään talvikeleilläkin yli 300km toimintamatka.

- Riittää, että kyytiin mahtuu max.2 aikuista.

Kiinnostaisi kokemukset merkeistä ja malleista niin voi vähän kaventaa omia hakukriteereitä.

Kiitos!
Hyundai Ioniq 6
 
Käytetty (vm.2020-2024). Budjetti max 30 000e.

Mieluiten lähempänä 25 000e kuin 30 000 jos on valinnanvaraa.

Tuohon Mariinin laittamaan listaan vielä Polestar 2 onnistunee, vaikka onkin sähkösyöppö. Ja id3:n kaveriksi Cupra Born.

Mutta kyllähän nuo speksit vähän Model 3:sta huutaa, vaikka joillekin ajatus voi tuntua vastenmieliseltä (musk jne)

Ja tällä hetkellä en miettisi hetkeäkään mitään mikä käyttää fossiilimehua polttoaineena, oli sitten hybridi tai ei. Lähi-idässä on sellaiset myllyt ja viimeisimmät huhut kertoo että Iran olisi sulkemassa persianlahdelta salmea joka vaikuttaa aika isosti öljykuljetuksiin ja saattaa pakottaa ostamaan enemmän öljyä rys... venäläisiltä. Eli se 2-2,5e/l polttoaine ei ole mitenkään mahdottomuus taas, kun taas sähkön hintataso todennäköisesti pysyy edelleen varsin maltillisena.
 
Ja tällä hetkellä en miettisi hetkeäkään mitään mikä käyttää fossiilimehua polttoaineena, oli sitten hybridi tai ei. Lähi-idässä on sellaiset myllyt ja viimeisimmät huhut kertoo että Iran olisi sulkemassa persianlahdelta salmea joka vaikuttaa aika isosti öljykuljetuksiin ja saattaa pakottaa ostamaan enemmän öljyä rys... venäläisiltä. Eli se 2-2,5e/l polttoaine ei ole mitenkään mahdottomuus taas, kun taas sähkön hintataso todennäköisesti pysyy edelleen varsin maltillisena
Vaikka mitään kummallisempaa ei tapahtuisikaan niin en kyllä silti yli 50tkm/v maantiepainotteiseen ajoon polttiksia paljoa katselisi, hybridejä varmaan sitäkin vähemmän.
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..
Noh, täälläkin on varmaan juttua joskus kerrattu, mutta mulla on ollut pari E38 BMW:tä harrasteautoina. Toiseen meni noin 5000e pelkkiin huoltoihin ja korjauksiin ennen kuin oli "hyvä" ja siltikin olisi vielä ollut mm. takaiskarien vaihtoa yms. että siitä olisi saanut täydellisen.
Oli tuossa kohtaa sellainen elämäntilanne ettei päässyt kauheasti itse tekemään, paitsi jotain pikkujuttuja.

Kyllä se 1000e / vuosi ylläpitoon on siinä kohtaa realistista kun se auto on käyty jokaista pulttia ja mutteria vaille kertaalleen läpi. Jonkun vanhan käyttöautona olleen rihneen ostamalla 1000e/ vuosi on kyllä ihan pelkkää tekohengitystä. Ennemmin melkein menisin sitten selvästi enemmän harrasteautokategoriaan ja etsisin mahdollisimman hyväkuntoisen museokilpisen W124 tmv. Näitä välillä on alle kymppitonnin hintaluokassa oikeasti hienoja ollut myynnissä.

Itselleni joku W211 tai jaguar X-type on aika väsyneitä laitteita, ja nuo 80-90 luvun "senior executive" vehkeet niitä kiinnostavampia.

Yllä mainitut japanintuonnit ansaitsee kyllä tosiaan maininnan. Niitäkin monta ollut ja yhtenä henk koht lempparina omista autoista oli 85km ajettu E39 523. Oli todella hienossa kunnossa suoraan jo ostaessa eikä sille paljon tarvinnut muuta tehdä kuin normaalia ylläpitoa, mutta huomioitavaa on että joka ikinen muovi ja kumiosa oli sellaisessa kunnossa moottoritilassa että jos johonkin koskit, niin sai varautua hakemaan marmorilta uuden osan. Ollut varmasti todella kuumissa olosuhteissa.

Itse kuitenkin korjaan mieluummin tekniikkaa ja vaihtelen osia uusiin sellaiseen autoon jossa ei tarvitse ährätä ruosteiden kanssa ja alustan osat näyttävät käytännössä uusilta, eli pienempi paha se muoviosien hapertuminen on kuin mätähommat.

Aina noissa kuitenkin on sitä ylläpidettävää ja laitettavaa vaikka kuinka priimakuntoisen yksilön löytää, tonnilla vuodessa ei kuitenkaan oikein tehdä mitään jos siitä tarvitsee ulkopuoliselle maksaa se 100e/tunti.

Jos syvään päätyyn kuitenkin hyppää ja haluaa oikein iskeä kätensä paskaan (vrt Jaguar S-Type), niin melkein itse sitten ostaisin samalla vaivalla jo jonkun VW Phaetonin, on ainakin tekemistä mutta on sitten kyllä äärimmäisen hieno laitekin ehjä ollessaan, ja kovin moni noita alkupään autoja ei ole hyvänä pitänyt, joten on todella "säväyttävä" näky kun välillä jossain ulkomailla näkee priimakuntoisia vanhoilla paarmoilla ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä rahaa tosiaan palaa ekat pari vuotta kunnes auto alkaa olla kunnossa. Sittenkin ylläpitoon tonni vuodessa on aika alakanttiin. Mutta tässä pitää huomioida se, etteivät kokonaiskustannukset silti välttämättä kohoa mitenkään mahdottomiksi, koska arvonalenema voi olla hyvinkin hallinnassa vs. käyttöautoiksi miellettävät vehkeet.

Bensankulutusta ei kannata priorisoida, se on varsinkin harrastekäytössä hyvin pieni menoerä kokonaisuuden kannalta. Itse asiassa kannattaakin mieluummin hyödyntää korkea kulutus. Useimmat autoilijat nimittäin eivät ole tietoisia autoilun kokonaiskuluista eikä varsinkaan niiden jakautumisesta. Tästä seuraa, että monen auton kauppahinnat laskevat kohtuuttoman alas korkean polttoaineenkulutuksen takia. Varsinkin harrastekäytössä, kun kilometrejä ei kerry runsaasti, voi olla säästettävissä isojakin summia hankkimalla korkeakulutteisen auton. Saa samalla monesti lisää suorituskykyä ja fiilistä - ja joskus sillä lailla voi saada myös kestävämpää tekniikkaa alehintaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 932
Viestejä
4 813 972
Jäsenet
78 000
Uusin jäsen
judehampaat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom