Mikä auto minulle?

Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
 
Kyllä Kia Rio:a voi suositella jos se tuntuu hyvältä, kestävän ja huolettoman auton maineessa. Kuten myös sisar-auto Hyundai i20.

5+ vuotta on kokemusta 2018 i20:stä, faijalla on yhtä kauan ollut Rio.
Kyllä se Fiesta vaan nyt lopulta mielytti silmää niin paljon enemmän, että jos auto tulee huollosta puhtain paperein tulee jakoketjullinen Fiesta 2020, alkuviikosta viimeistään lupailivat että on käynyt, tuurilla tällä viikolla.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
Sattuupa sopivasti 😁 vastasin tuosta lagunasta ja ennen lagunaa oli v50 1.6d. Ainakin oman kanssa oli murheita ihan riittämiin, ja vanhahtava mallihan se on jo, faceliftin päivitykset oli aika huomaamattomat. Viiskympin jälkeen se kolmos laguna tuntui luksus autolta. Sisätiloiltaan tuo v50 on myös farmariksi ahdas, ainakin näin kolmen v70n jälkeen.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?

Kaikkea ei voi saada ja varsinkin tuo viimeinen on Toyotassa vähän heikoissa kantimissa.

Auriksen lisäksi kannattaa vilkaista perhevankkuri-osastolta Prius+
 
Kyllä se Fiesta vaan nyt lopulta mielytti silmää niin paljon enemmän, että jos auto tulee huollosta puhtain paperein tulee jakoketjullinen Fiesta 2020, alkuviikosta viimeistään lupailivat että on käynyt, tuurilla tällä viikolla.
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Jos voit ladata kotona, niin olisko Leaf ollenkaan sinne päin? Sitä 60 kWh akullista saattas saada jo 15ke, niin pikkasen pitemmätkin matkat menis.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?

Kannattaa käydä koeajolla :) mukava, tilava ja luotettava. Kunhan robottilaatikon kanssa pärjää. Vaikka kilsoja tulee vähän tälläinen pre-adblue diesel on IMO järkivalinta. Kiva ajaa ja kestää
 
Saako nykyään vielä miten helposti muutettua farmari pakettiautoksi? Kiinnostaisi dieselfarmari pakuna, niitä vaan on myynnissä todella vähän.
 
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
Niinhän se on, mutta eipä sitä täydellistä autoa liene vielä kukaan keksinyt, kaikissa tuon luokan autoissa tuntuu olevan jokin fataali vika, jollei se ole tekninen se on hinta.
 
Saako nykyään vielä miten helposti muutettua farmari pakettiautoksi? Kiinnostaisi dieselfarmari pakuna, niitä vaan on myynnissä todella vähän.
Onnistuu. Minkä vuosimallin autoa olet katsellut?

Ulkoa muistellen tuohon on tullut joku vuosimalli raja? Takapenkin istuinosan ja selkänojan tulee poistaa ja kiinnityspisteet muuttaa niin, että penkkien paikalleenlaitto ei onnistu normaali työkaluillakaan. Sitten vaan autolle muutoskatsastus pakettiautoksi.

Varalta voi myös kysyä katsastuskonttorilta etukäteen, että onnistuuko jonkun tietyn auton muuttaminen ja miten. Farmarin siis yleensä kyllä saa pakuksi.

Mulla vara-autona vetokoukullinen Opel Insignia farmari 12/2009. Mutta sen oli jo edellinen omistaja muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ja auton hintakin oli aika sopiva 1900€.


Googlella yksi juttu:

"Se puolestaan tarkoittaa kansalaisille sitä, että muutoskatsastettaessa 9. huhtikuuta 2011 tai sen jälkeen käyttöön otettua ajoneuvoa pakettiautoksi, kyseisen puiteasetuksen vaatimuksia on noudatettava muun muassa auton kuormankiinnityspisteiden ja väliseinän osalta."

 
Vaikka jakopää on ketjulla niin sen takana on silti märkähihna öljypumpulle. Harvinaisen upea ratkaisu tuo kun yksi vika mahdollisesti korjattiin mutta sen takana jemmassa on toinen tiedostettu ongelma edelleen.
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
 
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
Hihnasta irtoava kumi tukkii öljysihdin monesti ennen kuin se hihna lopullisesti pettää. Ei se öljynpainevalo hirveän herkästi syty ja yleensä iso vaurio on jo tapahtunut jos se valo ajossa syttyy.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Itse ajellut nyt pari vuotta vm. 2020 Skoda Scalalla. Työmatkaa tulee noin 40km/päivä ja kulutus pyörii siellä 4-6l/100km välimaastossa (1.0 bensakone).
Kyseessä ns. piilofarmari, vaikka onkin enemmän hatchback, mutta takanakin on varsin hyvät tilat (itsellä juurikin tenavan penkki siellä selkä menosuuntaan). Kivuttomasti mahtuu taaksekin pari ukkoa istumaan eikä tarvitse olla polvet suussa.
Parin vuoden aikana korjauksia on ollut reilulla satasella (jarruvalopaneeli 80€ ja raidetangon pää jokusen kympin) +tietenkin määräaikaishuollot, jotka olen teettänyt merkkarilla (n. 300-400€ välissä tais olla viimeksi).
Rengasmelusta en oikein osaa sanoa, mutta viikonloppuna kaveri totesi, että on hiljaisempi kuin muutaman vuoden vanhempi Kia Ceed(?). Lienee renkaillakin oma merkitys tässä.

Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen olen ollut. Autohan on noin muuten aika väritön, hajuton ja mauton, mutta saa näihinkin nykyään jo kohtuu hyvät varusteet mukaan. Mukavasti on vienyt paikasta a paikkaan b.
 
Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.

Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Tosta Suzuki, hintaa 15900. Teknisesti täysin sama auto kuin Toyota Corolla. Peruutuskameraa, automaatti, adaptiivinen vakkari jne. Tohon rahaan tuskin mitään parempaa on tarjolla. https://www.nettiauto.com/suzuki/swace/15093796
 
Eikös tuo kumminkin sytytä öljynpainevalon kun hihna pyörähtää sileäksi ja pumppu lakkaa toimimasta? Että jos kuski on hereillä niin motti pitäisi pysyä ehjänä. Matkanteko toki katkeaa siihen. Ei ole niin fataali kuin se jakohihna.
Alakerta voi tuollaisesta selvitä, mutta öljynapaine kun putoaa niin ekana kärsii yläkerta, koska sinne ei matalilla paineilla öljyä riitä niinkuin alakertaan ja todellisuudessa vaikka valo ei pala, niin öljynpaine voi olla niin pieni että yläkerta on ollut satoja, ellei tuhansia kilometrejä vajaalla voitelulla.

Sitten, kuinka hereillä kuski on ja miten ajettu kun heikot paineet vaikuttaa paljon tuhon laajuuteen.
 
Onnistuu. Minkä vuosimallin autoa olet katsellut?

Ulkoa muistellen tuohon on tullut joku vuosimalli raja? Takapenkin istuinosan ja selkänojan tulee poistaa ja kiinnityspisteet muuttaa niin, että penkkien paikalleenlaitto ei onnistu normaali työkaluillakaan. Sitten vaan autolle muutoskatsastus pakettiautoksi.

Varalta voi myös kysyä katsastuskonttorilta etukäteen, että onnistuuko jonkun tietyn auton muuttaminen ja miten. Farmarin siis yleensä kyllä saa pakuksi.

Mulla vara-autona vetokoukullinen Opel Insignia farmari 12/2009. Mutta sen oli jo edellinen omistaja muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ja auton hintakin oli aika sopiva 1900€.


Googlella yksi juttu:

"Se puolestaan tarkoittaa kansalaisille sitä, että muutoskatsastettaessa 9. huhtikuuta 2011 tai sen jälkeen käyttöön otettua ajoneuvoa pakettiautoksi, kyseisen puiteasetuksen vaatimuksia on noudatettava muun muassa auton kuormankiinnityspisteiden ja väliseinän osalta."

Ei ole mitään tiettyä mallia, ei viitsisi niin vanhaa autoa mitä on myynnissä. Mutta juuri tuo uudistus, ja taisi nykyään olla myös että kuormatilalla pitää olla isompi kantavuus kun henkilötilassa tjsp.
Auto siis tulisi mieluiten automaattina, ja pakufarmari sen takia että harvoin tulee useampi kun kuljettaja, joskus kaksi. Ja käyttö olisi arkiajoa sekä sitten pitempiä matkoja ja yöpymisiä kaksin.

Normipaku on myös vaihtoehto, mutta omat kokemukset arkiajossa on aika heikot.
 
tässä tullut kokemusta puolisen vuotta Opel Amperalla ja kivahan tuo sähköajelu on mutta akku ei ihan omiin ajoihin tahdo piisata ja harmittaa joka kerta kun polttis käynnistyy vaikka todellisuudessa ajelen kuukauden tankillisella eli kuluerä 30l tankilla ei kummonen. Jostain sairaudesta johtuen aloin miettiä, mikä olisi järkevä täyssähkö jossa ei tulisi isoa arvon alenemaa, tekniikka olisi melko varma ja siis kuluiltaan pieni auto. Nissan Leaf uudempaa korimallia 40kwh akulla saisi 10k€ hintaa ja BMW i3:sta, vähän on nihkeä bemarin kantama mutta autona hieno ja siinä ehkä joskus arvo voi säilyä jos alkaisi muodostua keräilyautoksi. Nissanin ongelma tuo chademo mutta siihen saa adapteria, tosin, kauanko kestää jossain itäkeskuksessa, että adapteri lähtee..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 711
Viestejä
4 809 302
Jäsenet
77 973
Uusin jäsen
Tonzaator

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom