Mikä auto minulle?

No Leafin itse ottaisin, jos katto on 20ke ja ajoprofiili tuollainen. Saa sillä isommalla akulla, pienillä kilsoilla ja vain 2-3 vuotta vanhoja yksilöitä - tilaa on myös riittävästi. Ei pitäisi myöskään olla mitään isompia ongelmia tiedossa. Ns. järkivalinta.

Kiinnostava kysymys on, minkä arvoinen se Leaf on jatkossa. Akuston lämmönhallintaongelmat eivät kai tee siitä kovin pitkäikäistä ja toisaalta Chademo-pikalaturit ovat katoavaa kansanperinnettä nykyisten tullessa käyttöikänsä päähän.

Heitetään villinä vaihtoehtona Leafille Corsa-E. Karkeasti tuossa hintaluokassa voi saada ihan ajamattoman auton.

 
Kiinnostava kysymys on, minkä arvoinen se Leaf on jatkossa. Akuston lämmönhallintaongelmat eivät kai tee siitä kovin pitkäikäistä ja toisaalta Chademo-pikalaturit ovat katoavaa kansanperinnettä nykyisten tullessa käyttöikänsä päähän.

Heitetään villinä vaihtoehtona Leafille Corsa-E. Karkeasti tuossa hintaluokassa voi saada ihan ajamattoman auton.

Lähinnä jos ajot on 70 km työmatkaa ja kotona voi ladata, niin eipä sitä pikalaturilla tarvitse roikkua.
 
Lähinnä jos ajot on 70 km työmatkaa ja kotona voi ladata, niin eipä sitä pikalaturilla tarvitse roikkua.

Ajattelin tilannetta, jossa autoa tarjotaan joskus tulevaisuudessa vaihtoon. Leaf yhdistää siinä suhteessa paljon huonoja asioita - pikalatausmahdollisuuksien puute, muita sähköautoja huonommin kestävä akku, Nissanin heikko brändi, epämuodikas korimalli (ei-SUV) ja huonosti ikääntyvä muotokieli (mielipideasia).

Leaf tulee luultavasti olemaan 10 vuoden päästä tonnin pommi samaan tapaan kuin vaikkapa Renault Clio. Ennustaisin parempaa tulevaisuutta vaikkapa Tesla M3:lle tai VW:n sähköautoille, sillä tehokkaat takavetoiset ovat aina olleet nuorten miesten mieleen ja toisaalta Volkswagenin brändi Suomessa on melko vahva.
 
Ajattelin tilannetta, jossa autoa tarjotaan joskus tulevaisuudessa vaihtoon. Leaf yhdistää siinä suhteessa paljon huonoja asioita - pikalatausmahdollisuuksien puute, muita sähköautoja huonommin kestävä akku, Nissanin heikko brändi, epämuodikas korimalli (ei-SUV) ja huonosti ikääntyvä muotokieli (mielipideasia).

Leaf tulee luultavasti olemaan 10 vuoden päästä tonnin pommi samaan tapaan kuin vaikkapa Renault Clio. Ennustaisin parempaa tulevaisuutta vaikkapa Tesla M3:lle tai VW:n sähköautoille, sillä tehokkaat takavetoiset ovat aina olleet nuorten miesten mieleen ja toisaalta Volkswagenin brändi Suomessa on melko vahva.
Se voi olla. Toisaalta Leaf on kokoluokkaa suurempi eli mukavempi ajaa kuin Corsa ja on osoittanut sähköautoista pisimmällä track-recordilla tuottavansa luotettavia ja edullisen ylläpidon autoja. Tylsä, mutta luotettava. Akun vaihto todnäk luokkaa 1/3 hinnaltaan verrattuna M3/ID3 ja 10v @ 150tkm ajettuna SOH luultavasti 80-85%, joka ei paljoa hetkauta 62kwh akulla.
 
Ajattelin tilannetta, jossa autoa tarjotaan joskus tulevaisuudessa vaihtoon. Leaf yhdistää siinä suhteessa paljon huonoja asioita - pikalatausmahdollisuuksien puute, muita sähköautoja huonommin kestävä akku, Nissanin heikko brändi, epämuodikas korimalli (ei-SUV) ja huonosti ikääntyvä muotokieli (mielipideasia).

Leaf tulee luultavasti olemaan 10 vuoden päästä tonnin pommi samaan tapaan kuin vaikkapa Renault Clio. Ennustaisin parempaa tulevaisuutta vaikkapa Tesla M3:lle tai VW:n sähköautoille, sillä tehokkaat takavetoiset ovat aina olleet nuorten miesten mieleen ja toisaalta Volkswagenin brändi Suomessa on melko vahva.
Joo, en osaa ottaa kantaa jälleenmyyntiarvoon. Id3:sta ei kyllä tule nuorten miesten takavetolinttaa, koska sen luistonesto on niin aggressiivinen, että sillä ei kyllä driftata ;) Tesla varmaan sopii tällaiseksi nuorten suosikiksi kyllä, lähinnä huikean suorituskyvyn takia.
 
Ajattelin tilannetta, jossa autoa tarjotaan joskus tulevaisuudessa vaihtoon. Leaf yhdistää siinä suhteessa paljon huonoja asioita - pikalatausmahdollisuuksien puute, muita sähköautoja huonommin kestävä akku, Nissanin heikko brändi, epämuodikas korimalli (ei-SUV) ja huonosti ikääntyvä muotokieli (mielipideasia).

Leaf tulee luultavasti olemaan 10 vuoden päästä tonnin pommi samaan tapaan kuin vaikkapa Renault Clio. Ennustaisin parempaa tulevaisuutta vaikkapa Tesla M3:lle tai VW:n sähköautoille, sillä tehokkaat takavetoiset ovat aina olleet nuorten miesten mieleen ja toisaalta Volkswagenin brändi Suomessa on melko vahva.
Auton arvon suhteen varmasti voi näin olla mutta meillä näitä tonnin pommeja on jo rivissä joten ei muuta kun rivin jatkoksi. Hankittiin uusi 60 Leaf kun ne on tutuilla hyvin pelanneet, huolto on vieressä, tilat riittää ja voimaa on hyvin. Päivittäisessä 100km ajossa helteellä ei akun lämmöt juuri puoleenväliin nouse, maantiellä ja pikalatauksella yli puolenvälin.
1000038883.jpg
 
Se voi olla. Toisaalta Leaf on kokoluokkaa suurempi eli mukavempi ajaa kuin Corsa ja on osoittanut sähköautoista pisimmällä track-recordilla tuottavansa luotettavia ja edullisen ylläpidon autoja. Tylsä, mutta luotettava. Akun vaihto todnäk luokkaa 1/3 hinnaltaan verrattuna M3/ID3 ja 10v @ 150tkm ajettuna SOH luultavasti 80-85%, joka ei paljoa hetkauta 62kwh akulla.
Leaf on oikeasti tilava auto. Tosin on myös ID3. Corsasta en osaa sanoa, kun en ole käynyt sisällä.

ID3 on siis tilava matkustajille, mutta matkatavaroille ei ole juuri tilaa. Ei tietysti haittaa, jos tilaa ei tarvitse, mutta itse näen asian niin, ettei tilaa ole koskaan ainakaan liikaa. Leafin takakonttiin mahtuu koko rengassarja ilman että takapenkkejä kääntää, aika yllätys, kun katsoo sitä ulkoapäin.
 
Kiitoksia hyvistä ideoista ja tiedoista. Id3 on tosi vahvoilla. Koska niihin moneen yksilöön saa suhtkoht kohtuu hintaisen rahoituksen. Ostavalla osapuolella ei ole käteistä tällä hetkellä montaa tonnia. Ja hintakatto on aika tiukka 20k€ Kämppämme katoksen hidaslataus on "ryöstetty" pistorasiasta. Mikälie sen teho, defan merkkinen latausasema kyllä. Mitta pääsee töissä lataamaan ns. firman piikkiin.
Corsakin houkuttelis takuineen päivineen, mutta id3:sta sais akkutakuun kera hyvällä rahoituksella. Varmaan pitää 'isoakkusta' leafia käydä kokeilemassa myös. Tämä ostettava auto korvaa 99-vuosimallin 4afe 1.6 corollan joka on ruostesuojattu, huollettu ym., mutta emäntä haluaa toreemman ja turvallisemman ritsan alle, niin sillä sitten mennään.
Varmaan millään näillä vaihtoehdoilla kovin pahasti metsään mennään. Tuurista kiinni varsinkin jos takuuttoman ostaa(pl. Akkutakuu).
Häntä ei kiinnosta edes koeajaa, kun pelottaa uudet autot, luottaa täysin minun valintaan 🤪 Ja 99 vuoden corolla hänen mielestään tosi hyvä ajaa(vaihteet menee loogisemmin sisään kuin renaultissa)

EDIT:
Latausasema on tämän näköinen ja varmaan aivan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääpä käydä koeistumassa hänen kanssaan ja minä sitten ajan. Väri tai muu epäolennainen sitten varmaan painaa vahvasti vaakakupissa.
Luotettava auto hakusessa, mutta tuoreista tuotteista ei niin tiedä. Takuu auttaa tässäkin.
 
Kyllähän se rouva kannattaisi sinne rattiin istuttaa. Aika usein kuulee näitä tarinoita että ostettiin auto mutta muija ei sitten syystä X haluakaan sillä ajaa (tai uskalla tai osaa) ja vaihdellaan zippinetolla seuraavaan. Pakkohan sen kuitenkin on sillä ennemmin tai myöhemmin ajaa. Ennemmin itse kolhisin autoliikkeen autoa kuin omaani, vaikka omavastuut niissä kovia välillä onkin.
 
Mut mites mg4 tai BYD Dolphin. Kiinanntavaraa toki, mutta onko aivan paskoja?

BYD Dolphin taisi olla TM:n talvitestissä joku vuosi ja about kaikki siinä oli huonoa. Ihan lähtien valoista.

MG4:n ruostesuojaus: Ei ole. Aika dramaattisiakin kuvia näkynyt alle pari vuotta vanhoista.
 
Kyllähän se rouva kannattaisi sinne rattiin istuttaa. Aika usein kuulee näitä tarinoita että ostettiin auto mutta muija ei sitten syystä X haluakaan sillä ajaa (tai uskalla tai osaa) ja vaihdellaan zippinetolla seuraavaan. Pakkohan sen kuitenkin on sillä ennemmin tai myöhemmin ajaa. Ennemmin itse kolhisin autoliikkeen autoa kuin omaani, vaikka omavastuut niissä kovia välillä onkin.

+1

Jos ei uskalla itse koeajaa, ei oikeasti halua vaihtaakaan. Ja helposti käy niin, että jos auto ei olekaan mieleinen, niin sehän on sitten tietenkin koeajajan vika... Esim. ohjaus tuntuukin lelulta ysäri-Corollan jälkeen tai vaihtoehtoisesti ei olekaan yhtään kevyempi pyöritellä kaupunkiajossa.
 
Jos löytyy hyvä bensa-auto seuraavilla spekseillä niin saa ehdottaa:
- SUV, crossover tai farkku
- neliveto
- automaatti
- webasto
- vakkarit, peruutuskamerat ym.
- vähintään 150 hp
- alle 200 tkm ajettu ja hinta alle 20 t€
Siis kalliimpi vaihtoehtoni on alle 100 tkm ajettu Polestar 2 / XC60 T8 tyyliin 35-40 t€.
Toinen vaihtoehto on ostaa alle 20 t€ auto käteisellä.
Näitä kahta vaihtoehtoa olen siis pyöritellyt.

Molempiin vaihtoehtoihin siis mahdollista laittaa 15-20 t€ käsirahaa, mutta kallimmassa autossa tietenkin tulee arvonalenemat, rahoituskulut, kalliimmat vakuutukset jne. yhtälöön mukaan.

Sinuna tinkisin kilometrivaatimuksesta, sillä auton arvoa alentaa sekä ikävuodet että kilometrit, mutta itse et aja juuri mitään. 6 tkm vuodessa - viidessä vuodessa 30 tkm ja kymmenessä vuodessa 60 tkm. Vaikka enemmän ajetussa on lähtökohtaisesti enemmän korjaustarpeita, niin tuskin ne kulut mahdottomiksi muodostuvat noin pienillä vuotuisilla kilometreillä.

Tuosta Pollea alle. 3 vuotta vanha ja 133 tkm ajettu 25,8k€ pyynnillä. Sun ajoilla akkutakuukin on voimassa vielä melkein 5 vuotta.


Edit: Jaa, sen piti olla neliveto. No, tuosta vuoden vanhempi ja 137 tkm ajettu 26,4k€ pyynnillä.

 
Opinnot lähenee loppua ja niiden ohella töitä tehneenä voisi autoakin harkita arkea helpottamaan. Käyttökohde kauppareissut, harrastuksiin kulku erityisesti talvella (n. 10km päässä ja joskus kiipeily/retkikamoja pitäs roudata) ja satunnaiset viikonloppureissut viikonloppuisin n. 1x/kk. Ikinä en autoa ole omistanut, arvioisin n. 300-400e olevan kuukaudessa siihen panostaa, vähempi toki parempi. Huoltamisen ym. suhteen avuton. Toyotan easy leasing käynyt mielessä mutta koska autolla ei ole varsinainen kiire niin odottaa parempiakin tarjouksia voisin. Asiantuntemus sopivan ratkaisun löytämiseksi olisi tervetullutta.
 

Onko jotain erityistä mitä näissä pitäisi ”varoa”? Etsinnässä sähkökippo mihin mahtuu 2 lastenistuinta, konttiin koira häkkeineen ja lastenrattaat viereen. Vähintään tuollaiset tilat ja lähinnä katsonut id4,id5,enyaq,ev6. Muiden sopivien hinnat karkaa 25-35te välille, mutta noita model äässejä saisi ”sopuhintaan”.

Ajoa tulee vuoteen ainakin vielä aika vähän, joten ei isot kilsat pelota niin paljoa, kuten joku ylempänä asiasta huomautti. Keskimäärin vuodessa ajettu 7tkm.

Onko ihan tymää vaihtaa tuon hintaiseen sähköön, vai pitäisikö edelleen jatkaa polttisromuilla ajamista. Vai teenkö vain siirtymää sähkisromuihin :geek:

Käsittääkseni tuo vuosimalli (-18) ässästä on suht vähävikainen. Tai sit meni vuosimallit just väärinpäin.
 

Onko jotain erityistä mitä näissä pitäisi ”varoa”? Etsinnässä sähkökippo mihin mahtuu 2 lastenistuinta, konttiin koira häkkeineen ja lastenrattaat viereen. Vähintään tuollaiset tilat ja lähinnä katsonut id4,id5,enyaq,ev6. Muiden sopivien hinnat karkaa 25-35te välille, mutta noita model äässejä saisi ”sopuhintaan”.

Ajoa tulee vuoteen ainakin vielä aika vähän, joten ei isot kilsat pelota niin paljoa, kuten joku ylempänä asiasta huomautti. Keskimäärin vuodessa ajettu 7tkm.

Onko ihan tymää vaihtaa tuon hintaiseen sähköön, vai pitäisikö edelleen jatkaa polttisromuilla ajamista. Vai teenkö vain siirtymää sähkisromuihin :geek:

Käsittääkseni tuo vuosimalli (-18) ässästä on suht vähävikainen. Tai sit meni vuosimallit just väärinpäin.
Varmista, että löytyy uudempi MCU2 tietokone niin käyttö on sulavampaa ja päivityksiä rullaa vielä useammin. Tuolla käyttöönottopäivällä pitäisi olla, mutta ei ollut mitään mainintaa teksteissä tai kuvaa siitä kohdasta asetuksia. Ilmoitetut hevosvoimatkaan eivät vastaa 2018 vuoden ässään, vaan niiden pitäisi alkaa nelosella. 2016-2017 nelivetoässissä oli nuo tehot alkujaan, mutta 2017 lopulla jättivät tehorajoitukset pois ja vanhoihinkin on tiketillä saanut tilata avauksen.

Ilma-alusta voi olla tylsä omalla rahalla korjata, mutta noihinkin löytyy kaikenlaisia nyrkkipajoja nykyään. Ovenkahvoja hajoaa säännöllisesti. Rangeri korjaa pihassa noin kolmeensataan tai sitten itse voi askarrella halvemmalla.

Range ja latausnopeus eivät ole tuossa nykytasoa, niin mieti että riittääkö omaan arkeen. Tuosta yksilöstä puuttuu myös vaihtoehtoisia lisävarusteita kuten talvipaketti (ratinlämmitys ja takapenkkien lämmitys), premium audio ja paranneltu autopilotti. Mikään noista ei ole elintärkeä, mutta voi löytyä yksilöitä joissa kaikki on ruksittu mukaan.

Ajelen itse tuollaista vastaavaa 2018vm 75D ässää ja kirjoitin siitä Tesla-langassa 1. vuoden kokemuksia hiljan: Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä
 
Ikinä en autoa ole omistanut, arvioisin n. 300-400e olevan kuukaudessa siihen panostaa, vähempi toki parempi.
Kannattaa aloittaa perehtymällä autoilun kokonaiskustannuksiin. Oletan tässä että mainitsemasi summa olisi käytössä autoiluun kaikkineen. Polttoaineet, vakuutukset, verot ja huollot pitää maksaa myös. Vaikka löytäisit 200e/kk liisarin, niin kokonaiskulut hyppää helposti yli 500e/kk tasolle. Ei tarvitse ihmetellä miksi suuri osa ihmisistä ajaa "tonnipommeilla".
 
Ensimmäinen auto kun kyseessä, vakuutukset syö jo paljon tuosta budjetista. Melkein kannattaa katsoa mikä auto on halvin vakuuttaa. Se voi olla helposti yli 100e/kk jos on vielä nuori kuski (alle 24v)
 
Opinnot lähenee loppua ja niiden ohella töitä tehneenä voisi autoakin harkita arkea helpottamaan. Käyttökohde kauppareissut, harrastuksiin kulku erityisesti talvella (n. 10km päässä ja joskus kiipeily/retkikamoja pitäs roudata) ja satunnaiset viikonloppureissut viikonloppuisin n. 1x/kk. Ikinä en autoa ole omistanut, arvioisin n. 300-400e olevan kuukaudessa siihen panostaa, vähempi toki parempi. Huoltamisen ym. suhteen avuton. Toyotan easy leasing käynyt mielessä mutta koska autolla ei ole varsinainen kiire niin odottaa parempiakin tarjouksia voisin. Asiantuntemus sopivan ratkaisun löytämiseksi olisi tervetullutta.
Vanhat volvot on hyviä satunnaiseen ajoon, yleensä juuri ne mallit mitkä hörppii paljon polttoainetta. Autonhan voi aina laittaa seisontaan ja silloin ei ole mitään juoksevia kuluja. Se ois hyvä että on joku autotalli mihin pääsee harjoittelee renkaiden vaihtoa, helpompi sitten jatkossa pihalla vaihdella.
 
Toyotan easy leasing käynyt mielessä mutta koska autolla ei ole varsinainen kiire niin odottaa parempiakin tarjouksia voisin.

Parillasataa saisit komeasti harjoitella autoilua pikku huihain kanssa, vajaa satku lisää niin tulis jo sähkö Opel jos latauspiste on järjestettävissä.

Aikaa totutella ilman suuria tuskia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 234
Viestejä
4 865 555
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom