Mikä auto minulle?

Cliot lienevät sellaisia autoja, ettei niillä hirveitä kilometrisuoritteita yleensä ajeta ja toisaalta arvo laskee nopeasti? Sitten kun tällainen ranskanrapea alkaa pyytää uutta jakoketjua 150 tkm jälkeen, niin toinen/kolmas omistaja ajattelee "ettei näiltä halvoilta autoilta voi paljoa vaatia" ja maksaa suosiolla tai laittaa auton paaliin.

Ihan eri juttu kuin konsernimerkkien "laatuautoissa", joilla ajetaan enemmän ja joiden arvo säilyy saksalaisen mielikuvan takia. Sitten kun ketju menee vaihtoon vain kuusi vuotta vanhassa ja alle 200 tkm ajetussa, niin se otetaan paljon raskaammin, kun autostakin on maksettu toistakymmentä tuhatta.

Ja toisaalta ennakkoluulot ja stereotypiat aiheuttavat selektiivisyyttä havainnoissa*. Tännekin linkatussa "mekaanikkojen mielipiteet autoista"-jutuissa korjaajat ihan vakavissaan esittivät esim. VAG-konsernin autot hyvässä valossa (2010->, oletan) ja "ranskalaiset ovat sähkövikaisia"-litanjat siihen päälle. Jos käyttökustannuksia lasketaan, niin olisin todella yllättynyt, jos keskimääräinen VAG-auto olisi halvempi pitää kuin ranskalaiset, tai vähävikaisempi. Käytännössä fataaleja tyyppivikoja aika iso määrä käytännössä 2006 eteenpäin erilaisten kuluoptimointien jäljitä, samaan aikaan kun esim. Renault otti laadunvalvonnassa ison harppauksen eteenpäin.

* Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta hauskin esimerkki tällaisesta oli kun ajelin tuolloin Citroenilla (C5, sillä kierrettiin ympäri Eurooppaa) ja Toyota Avensiksella ajavalle sukulaismiehelle se oli ainainen naljailun aihe. Kertoili sitten kuitenkin, että tähän bensa-Avensikseen oli jouduttu vaihtamaan moottori n. 120tkm ajettuna. Siinä hetken jutustelun jälkeen totesi kuitenkin lopuksi, että "on se kuitenkin tosi luotettava auto". En oikein tiennyt mitä sanoa :D
 
Mikä pienehkö hybridi/plugari/sähkö max. 25k€ luokassa, mieluummin alle. Kokemuksia astra/308 2022->?

Vetokoukku pitäisi saada ja mieluusti etä/esilämmitysmahdollisuus.
 
Ja toisaalta ennakkoluulot ja stereotypiat aiheuttavat selektiivisyyttä havainnoissa*. Tännekin linkatussa "mekaanikkojen mielipiteet autoista"-jutuissa korjaajat ihan vakavissaan esittivät esim. VAG-konsernin autot hyvässä valossa (2010->, oletan) ja "ranskalaiset ovat sähkövikaisia"-litanjat siihen päälle. Jos käyttökustannuksia lasketaan, niin olisin todella yllättynyt, jos keskimääräinen VAG-auto olisi halvempi pitää kuin ranskalaiset, tai vähävikaisempi. Käytännössä fataaleja tyyppivikoja aika iso määrä käytännössä 2006 eteenpäin erilaisten kuluoptimointien jäljitä, samaan aikaan kun esim. Renault otti laadunvalvonnassa ison harppauksen eteenpäin.

* Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta hauskin esimerkki tällaisesta oli kun ajelin tuolloin Citroenilla (C5, sillä kierrettiin ympäri Eurooppaa) ja Toyota Avensiksella ajavalle sukulaismiehelle se oli ainainen naljailun aihe. Kertoili sitten kuitenkin, että tähän bensa-Avensikseen oli jouduttu vaihtamaan moottori n. 120tkm ajettuna. Siinä hetken jutustelun jälkeen totesi kuitenkin lopuksi, että "on se kuitenkin tosi luotettava auto". En oikein tiennyt mitä sanoa :D

Niin, se oli tämä HS:n juttu?

Minä olen kyllä enemmän VAG-leiriä. Kun 20% ranskalaisista hylätään katsastuksessa jo kuuden vuoden iässä (eli on 3+ pientä vikaa tai jokin fataali vika), niin se kertoo karua kieltään. Vaggilaisten hylkäysprosentti samassa iässä on 6-7% tienoilla, vaikka niillä on kilometrejä takana kymmeniä tuhansia enemmän.

Ranskalaisen kanssa naimisiin menneet kertovat nyt, että kyse on alustakomponenteista ja kuluvista osista. Mutta kun moisista perusasioista pitää säästää, niin herää kiusallinen kysymys, mistä muusta siellä on säästetty? Noilla näytöillä esim. Renaultin EDC-kaksoiskytkinvaihteisto aiheuttaa ihan samanlaisia pelkotiloja kuin DSG. Puhumattakaan PSA:n öljykylpevistä jakohihnoista, jotka paljastuivat vastaavaksi miinaksi kuin Fordin Ecoboost.

1758364963664.png
 
Mieluummin kahdenkympin tukivarsi kolmen vuoden välein katsastukseen kuin kahden tonnin jakopää. :comp:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 520
Viestejä
4 931 698
Jäsenet
79 381
Uusin jäsen
ekku1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom