Mikä auto minulle?

Cliot lienevät sellaisia autoja, ettei niillä hirveitä kilometrisuoritteita yleensä ajeta ja toisaalta arvo laskee nopeasti? Sitten kun tällainen ranskanrapea alkaa pyytää uutta jakoketjua 150 tkm jälkeen, niin toinen/kolmas omistaja ajattelee "ettei näiltä halvoilta autoilta voi paljoa vaatia" ja maksaa suosiolla tai laittaa auton paaliin.

Ihan eri juttu kuin konsernimerkkien "laatuautoissa", joilla ajetaan enemmän ja joiden arvo säilyy saksalaisen mielikuvan takia. Sitten kun ketju menee vaihtoon vain kuusi vuotta vanhassa ja alle 200 tkm ajetussa, niin se otetaan paljon raskaammin, kun autostakin on maksettu toistakymmentä tuhatta.

Ja toisaalta ennakkoluulot ja stereotypiat aiheuttavat selektiivisyyttä havainnoissa*. Tännekin linkatussa "mekaanikkojen mielipiteet autoista"-jutuissa korjaajat ihan vakavissaan esittivät esim. VAG-konsernin autot hyvässä valossa (2010->, oletan) ja "ranskalaiset ovat sähkövikaisia"-litanjat siihen päälle. Jos käyttökustannuksia lasketaan, niin olisin todella yllättynyt, jos keskimääräinen VAG-auto olisi halvempi pitää kuin ranskalaiset, tai vähävikaisempi. Käytännössä fataaleja tyyppivikoja aika iso määrä käytännössä 2006 eteenpäin erilaisten kuluoptimointien jäljitä, samaan aikaan kun esim. Renault otti laadunvalvonnassa ison harppauksen eteenpäin.

* Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta hauskin esimerkki tällaisesta oli kun ajelin tuolloin Citroenilla (C5, sillä kierrettiin ympäri Eurooppaa) ja Toyota Avensiksella ajavalle sukulaismiehelle se oli ainainen naljailun aihe. Kertoili sitten kuitenkin, että tähän bensa-Avensikseen oli jouduttu vaihtamaan moottori n. 120tkm ajettuna. Siinä hetken jutustelun jälkeen totesi kuitenkin lopuksi, että "on se kuitenkin tosi luotettava auto". En oikein tiennyt mitä sanoa :D
 
Mikä pienehkö hybridi/plugari/sähkö max. 25k€ luokassa, mieluummin alle. Kokemuksia astra/308 2022->?

Vetokoukku pitäisi saada ja mieluusti etä/esilämmitysmahdollisuus.
 
Ja toisaalta ennakkoluulot ja stereotypiat aiheuttavat selektiivisyyttä havainnoissa*. Tännekin linkatussa "mekaanikkojen mielipiteet autoista"-jutuissa korjaajat ihan vakavissaan esittivät esim. VAG-konsernin autot hyvässä valossa (2010->, oletan) ja "ranskalaiset ovat sähkövikaisia"-litanjat siihen päälle. Jos käyttökustannuksia lasketaan, niin olisin todella yllättynyt, jos keskimääräinen VAG-auto olisi halvempi pitää kuin ranskalaiset, tai vähävikaisempi. Käytännössä fataaleja tyyppivikoja aika iso määrä käytännössä 2006 eteenpäin erilaisten kuluoptimointien jäljitä, samaan aikaan kun esim. Renault otti laadunvalvonnassa ison harppauksen eteenpäin.

* Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta hauskin esimerkki tällaisesta oli kun ajelin tuolloin Citroenilla (C5, sillä kierrettiin ympäri Eurooppaa) ja Toyota Avensiksella ajavalle sukulaismiehelle se oli ainainen naljailun aihe. Kertoili sitten kuitenkin, että tähän bensa-Avensikseen oli jouduttu vaihtamaan moottori n. 120tkm ajettuna. Siinä hetken jutustelun jälkeen totesi kuitenkin lopuksi, että "on se kuitenkin tosi luotettava auto". En oikein tiennyt mitä sanoa :D

Niin, se oli tämä HS:n juttu?

Minä olen kyllä enemmän VAG-leiriä. Kun 20% ranskalaisista hylätään katsastuksessa jo kuuden vuoden iässä (eli on 3+ pientä vikaa tai jokin fataali vika), niin se kertoo karua kieltään. Vaggilaisten hylkäysprosentti samassa iässä on 6-7% tienoilla, vaikka niillä on kilometrejä takana kymmeniä tuhansia enemmän.

Ranskalaisen kanssa naimisiin menneet kertovat nyt, että kyse on alustakomponenteista ja kuluvista osista. Mutta kun moisista perusasioista pitää säästää, niin herää kiusallinen kysymys, mistä muusta siellä on säästetty? Noilla näytöillä esim. Renaultin EDC-kaksoiskytkinvaihteisto aiheuttaa ihan samanlaisia pelkotiloja kuin DSG. Puhumattakaan PSA:n öljykylpevistä jakohihnoista, jotka paljastuivat vastaavaksi miinaksi kuin Fordin Ecoboost.

1758364963664.png
 
Mieluummin kahdenkympin tukivarsi kolmen vuoden välein katsastukseen kuin kahden tonnin jakopää. :comp:
 
Perheenlisäystä tulossa ja pitäis jonkinlainen kulkupeli hommata.

Kriteerit:
- Ajokilometrit n.5tkm/v
- Mielellään suht iso ja mukava auto
- Automaatti
- Ei mielellään mitään isoa rahoitusta, koska pitäis neuvotella lähitulevaisuudessa asuntolainasta.
- Hinta alle 10k€ jos suoralla kaupalla.
- Osaan korjata itse, mutta mitä vähemmän, niin sen parempi.
- Ei mielellään ranskalainen, englantilainen, vag, bmw.

Tällä hetkellä mietinnässä:
- Volvo v70 mk2 tai mk3
- Mersu C w204 ja E w212, näissä pitäis olla ilmeisesti mieluummin diesel? Joka on toki noilla ajokilometreillä vähän hölmöä.
- Toyota. Ei sytytä ajokokemuksena varsinaisesti mutta laatu ja luotettavuus kiinnostaa.

Onko heittää jotain muita näihin kriteereihin sopivia? Muut japanilaiset?

Kiitos!
Mersuista mieluummin E-sarjalainen. W204 on aika pieni ja piti luopua sellaisesta kun itselle tuli perheenlisäystä. Ja disukka tosiaan tuosta korimallista mieluummin.

Toyota Avensis varmaan ainoa sopiva joka osuu tohon budjettiin. Automaatti on siinä kai vaan aika aneeminen.
 
Niin, se oli tämä HS:n juttu?

Minä olen kyllä enemmän VAG-leiriä. Kun 20% ranskalaisista hylätään katsastuksessa jo kuuden vuoden iässä (eli on 3+ pientä vikaa tai jokin fataali vika), niin se kertoo karua kieltään. Vaggilaisten hylkäysprosentti samassa iässä on 6-7% tienoilla, vaikka niillä on kilometrejä takana kymmeniä tuhansia enemmän.

Ranskalaisen kanssa naimisiin menneet kertovat nyt, että kyse on alustakomponenteista ja kuluvista osista. Mutta kun moisista perusasioista pitää säästää, niin herää kiusallinen kysymys, mistä muusta siellä on säästetty? Noilla näytöillä esim. Renaultin EDC-kaksoiskytkinvaihteisto aiheuttaa ihan samanlaisia pelkotiloja kuin DSG. Puhumattakaan PSA:n öljykylpevistä jakohihnoista, jotka paljastuivat vastaavaksi miinaksi kuin Fordin Ecoboost.

En ole noin tuoreilla ranskalaisilla ajanutkaan, mutta nuo pari vanhaa Sitikkaani ja yksi Renault todella olivat sellaisia, että joku pyöränripustus yleensä tuotti katsastuksesta hylsyn. Mainitsemani C5:n kallein remontti oli käsijarruvaijerin vaihto, koska se saabimaisesti otti etupyöriin ja oli paljon monimutkaisempi kuin nuo hommat yleensä. Valitettavasti noissa tarkasteluajanjakson BMW-moottorisissa vehkeissä tosiaan on sitten niitä fataalejakin vikoja.

Joten ostan sen, että katsastushylkyjä tulee enemmän. Joskin noista tilastoista pitäisi kyllä poimia vähän tarkemmat versiot, jotta vertailu oikeasti olisi järkevää. Oletan pienemmän ajomäärän perusteella, että iso osa Suomessa myydyistä ranskalaisista autoista on kaupunkipainotteisessa ajossa olevia pieniä autoja, joilla tehdään lyhyttä matkaa, paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä, mukulakiviä ym. Käyttötarkoitus ja myös omistajaprofiili vaikuttavat paljon tuollaisiin tilastoihin. Esim. nopeampi hinnanalenema johtaa harvempiin huoltoihin ym. Jotain kvalitatiivista analyysia voi varmaan löytää ainakin saksalaisista tutkimuksista ja/tai paikallisten autolehtien pikkutarkoista testiajoista. Pitäisi varmaan koittaa etsiä, ettei menisi ihan mututuntumalla puhumiseksi!
 
Ranskalaista ostaessa kannattaa huomioida myös se arvonalenema joka on aika huima.
Jos ostat nyt 20 000e:llä 5-sarjan bemarin käytettynä tai selvästi tuoreemman ranskalaisen vastaavilla spekseillä, on se bemari 10-15v päästä vielä jollekin jonnelle haluttavaa tavaraa, kun taas sitä vanhaa ranskalaista ei halua kukaan.

Terveisin Ranskalaisella ajava.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 541
Viestejä
4 932 439
Jäsenet
79 384
Uusin jäsen
Nuzuki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom