• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä auto minulle?

Jos on kyse parin-muutaman tonnin autosta, niin ruoste onkin ongelma, joka vie auton helposti paaliin, kun korjaus tulee pakolliseksi. Teknisiä komponentteja pystyy helposti vaihtelemaan mutta ruostevaurioiden korjauttaminen kaupallisena palveluna voi olla tekemätön paikka. On ehkä eri asia, jos on itsellä tai kaveripiirissä tilat, laitteet ja taito korjata itse. Usein ruosteongelman todellinen laajuus on jotain muuta kuin miltä alkuun näyttää.
=>mieluummin auto, jossa on tekniikkamurheita kuin ruostetta.
Näinhän se on, mutta kuten sanoin niin tuossa hintaluokassa autot on yksilöitä eikä ne tekniikkamurheetkaat aina niin kivoja ja halpoja ole, varsinkaan vanhoissa premiumeissa. Joku tunteja kestävä sähkövikojen tms. vianhakukin tulee korjaamolla äkkiä yllättävän kalliiksi.

Viimeksi muokattu:
Samat sanat, yksi suuri syy Trafic III:n ostoon itsellä oli se että 190 pitkänä en tarvitse jatkettua väliseinää, vaan ajoasennon saa oikein hyväksi jo vakiona.
Vitossa istun selkä pystyssä, pää katossa kuin kirkon penkissä ja Transit Custom tuntuu taas pikkukipolta ihan joka suhteessa.
Transporter jatketulla väliseinällä olisi oma valinta jos varat olisi loputtomat, mutta jos haluat että autossa on vähän jotain varusteitakin, on Trafic kyllä hinta-laatusuhteeltaan ihan lyömätön peli.

Oma oli ostaessa rapiat 100tkm ajettu Formula edition jossa oli mukavasti varusteita, vuosimalli 2018 ja maksoin siitä 15te reilu vuosi sitten. Samoilla spekseillä oleva Transporteri olisi varmaan maksanut lähemmäs 30 000e. Tarkkaan en osaa sanoa, kun yhtään samanlaisilla varusteilla olevaa porteria en nähnyt myynnissä.

Esim avaimeton käynnistys ja kulku on ihan mahdoton pakettiautoon löytää. Itsellä kun tuo ajaa käyttöauton virkaa, niin tällaiset pienet asiat on aika oleellisia.
Lisäksi en pysty ajamaan millään valkoisella mustapuskurisella karvalakkimallilla, kun ne on niin karmean näköisiä.
Oma auto on varmaan monen mielestä lapsellisen näköinen kun on isoa vannetta, kylkiputkea, teippiä sun muuta, mutta se nyt sattuu olemaan oma mieltymys.

Lopullinen added bonus oli, että nämä ei ruostu käytännössä lainkaan.
Kokoluokka on juuri sopiva, riittävän iso että mönkijä menee ajamalla sisään irrottelematta peilejä, mutta ei ole kuitenkaan mikään maxi-sprinter missä perä raahaa maata ja parkkipaikkaa ei löydä mistään.

Vero vuodessa 350e, vakuutus täyskaskolla 380e. Kulutus pieni ja jos jotain hajoaa, osat on halpoja.
Nimim. EGR Valeolta 220e. Eikä ollut edes halvimmasta päästä tarvikevalmistajia. Johonkin muuhun olisi sekin varmaan ollut tonnin remppa.

pic or didn't happen
Kiitos, olipa avartava kirjoitus. Ja siisti peli kieltämättä. Onko sulla manuaali vai automaatti?

Otan uusiksi esille vielä, mutta onko esim tässä ihan toimiva laatikko? https://www.nettiauto.com/nissan/nv300/15253803

Ainakin tuon Nissanin sisarmallit ovat vähän huonossa maineessa, edullisia kyllä. Olisko joku pre-adblu Sprinter varmempi valinta vaikka kilometreja sitten varmaan jo on?

Etsiskelin tietoa tuosta vaihteistosta ja joo... En suosittele kyseistä ed.korimallin versioissa ollutta automaattivaihteista versiota.

Se on EDC eli Fr0d kaksoiskytkin märillä levyillä. Sama moottori ja vaihteisto kun mulla oli Talismanissa; hyvänä puolena, että siinä on 90tkm vaihtoväli öljyille, huonona, että se on Fordin Powershift. Sille ei voi käsi sydämellä luvata 3,4,5 sataatuhatta, vaikka kuinka noudattais huoltoja.

Ainakin tuon Nissanin sisarmallit ovat vähän huonossa maineessa, edullisia kyllä. Olisko joku pre-adblu Sprinter varmempi valinta vaikka kilometreja sitten varmaan jo on?
On sitten vaikeampi löytää ehjäpeltinen sprinter kuin kanalta hampaat.
Näitä on aivan todella ruosteisia tai sitten juuri myyntifiksattuja (lue: kohta ruosteisia) myynnissä tuossa hintaluokassa. Kun tahtoo vielä 50 000e hintaluokan jatkiksetkin olla sellaisia että kupruja nousee listojen alta esiin.

Perheenlisäystä tulossa ja pitäis jonkinlainen kulkupeli hommata.

Kriteerit:
- Ajokilometrit n.5tkm/v
- Mielellään suht iso ja mukava auto
- Automaatti
- Ei mielellään mitään isoa rahoitusta, koska pitäis neuvotella lähitulevaisuudessa asuntolainasta.
- Hinta alle 10k€ jos suoralla kaupalla.
- Osaan korjata itse, mutta mitä vähemmän, niin sen parempi.
- Ei mielellään ranskalainen, englantilainen, vag, bmw.

Tällä hetkellä mietinnässä:
- Volvo v70 mk2 tai mk3
- Mersu C w204 ja E w212, näissä pitäis olla ilmeisesti mieluummin diesel? Joka on toki noilla ajokilometreillä vähän hölmöä.
- Toyota. Ei sytytä ajokokemuksena varsinaisesti mutta laatu ja luotettavuus kiinnostaa.

Onko heittää jotain muita näihin kriteereihin sopivia? Muut japanilaiset?

Kiitos!
samoilla km-määreillä/vuosi, olen ajanut vuosikymmenen dieseleillä ja tietenkin 3.0 alkaen

jos ei +-0 mene todelliset kulut vuositasolla versus samantehoinen bensa (likemmäs 300hp), niin ehkä sitä päiväpalkan verran enemmän joutuu vuodessa maksamaan - ja sen maksaa mielellään siitä ajomukavuudesta

Näinhän se on, mutta kuten sanoin niin tuossa hintaluokassa autot on yksilöitä eikä ne tekniikkamurheetkaat aina niin kivoja ja halpoja ole, varsinkaan vanhoissa premiumeissa. Joku tunteja kestävä sähkövikojen tms. vianhakukin tulee korjaamolla äkkiä yllättävän kalliiksi.
Isommat murheet on aina isompia murheita iäkkäämmissä autoissa, ja viime kädessä haasteet on pitkälle tuurista kiinni. Jos joutuu teettämään, niin tuntiveloitus riippuu aika heikosti siitä, minkä hintaluokan autoa ollaan debuggaamassa.

samoilla km-määreillä/vuosi, olen ajanut vuosikymmenen dieseleillä ja tietenkin 3.0 alkaen

jos ei +-0 mene todelliset kulut vuositasolla versus samantehoinen bensa (likemmäs 300hp), niin ehkä sitä päiväpalkan verran enemmän joutuu vuodessa maksamaan - ja sen maksaa mielellään siitä ajomukavuudesta
Aina ollaan laskemassa miten paljon pitää ajaa, jotta diesel "kannattaisi", mutta harvempi tulee ajatelleeksi, että yllättävän pienelläkin ajolla dieselveron lisäkustannus jää marginaaliseksi.

Ja muutamaa markkinahäiriötä lukuunottamatta diesel on yleensä pitänyt jälleenmyyntiarvonsa paremmin. Edelleen tuntuu luottamus niihin olevan kova varsinkin isoilla kilometrisuoritteilla, kun taas paljon ajettuja sähköautoja vierastetaan aika laillakin.

nimim molemmilla perheessä noin 10km työmatka ja pihassa silti kolme dieseliautoa :D (ja yksi bensa)

Ja muutamaa markkinahäiriötä lukuunottamatta diesel on yleensä pitänyt jälleenmyyntiarvonsa paremmin. Edelleen tuntuu luottamus niihin olevan kova varsinkin isoilla kilometrisuoritteilla, kun taas paljon ajettuja sähköautoja vierastetaan aika laillakin.

nimim molemmilla perheessä noin 10km työmatka ja pihassa silti kolme dieseliautoa :D (ja yksi bensa)
Paljon, siis lähinnä pitkiä kertapätkiä ajavalle, diesel voi hyvinkin olla selvästi edullisin vaihtoehto. Pikalataukset ovat melko hinnakkaita ja diesel on nyt edullista. Dieseliä ei myöskään kulu paljon pitkässä matka-ajossa ja dieselauton monet "perusongelmat" eivät vaivaa silloin, kun ajetaan pitkää pätkää eikä hinkuteta pätkäajoa taajamassa.

Isojen kilsojen suhteen olen huomannut saman, eli kun itsekin olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin samat sähköautot roikkuvat myynnissä kuukaudesta toiseen, jos autolla on ajettu yli 150 tkm. Tietysti kyse on hinnoittelusta, ostajat eivät siis koe saavansa tarpeeksi kilometrialennusta. Akkutakuun päättyminen ja akun ikääntyminen taitaa karkottaa ostajia.

Isojen kilsojen suhteen olen huomannut saman, eli kun itsekin olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin samat sähköautot roikkuvat myynnissä kuukaudesta toiseen, jos autolla on ajettu yli 150 tkm. Tietysti kyse on hinnoittelusta, ostajat eivät siis koe saavansa tarpeeksi kilometrialennusta. Akkutakuun päättyminen ja akun ikääntyminen taitaa karkottaa ostajia.

Noissa on kyllä hieman outoa että akkutakuun päättyminen ei näyttäisi esm. vanhemmilla Tesloilla juurikaan vaikuttavan hinnanlaskun kulmakertoimiin. Voisi kuvitella että hinta lähtisi laskemaan jyrkemmin kun akkutakuun päättymiseen on enää 3-4v ajosuorite, mutta ei mun mielestä tuolla oikein sellaista näy. Isoimmat hintariskit on ainakin tähän mennessä aiheutuneet noista uusien autojen isoista hinnanalennuksista.

En itse niin hirveästi laskisi arvoa sille akkutakuun päättymiselle, jos akkupakettiin on sattunut jotain paskoja komponentteja tai sen kasauksessa tai suojauksessa on joku fiba, niin eiköhän se laukea jo takuun aikana. Ja sitten jos se akku on sisuskaluiltaan kosher, niin sitten se on vaan verkkaista degradea katkeraan loppuun saakka.

Mutta jälleenmyyntiarvoon vois kuvitella sen vaikuttavan enemmänkin.

Onko järkeä ostaa lataushybridi, jos ei voi kotipihassa ladata? Esim tämä

Lataaminen tapahtuisi kauppareissulla Prisman laturista tms.
Jotenkin jäin arvosteluista käsitykseen että ottaisi sähköä vastaan aika hitaasti, nollasta täyteen kolme tuntia, eikä kauppareissut niin pitkään kestä.

En itse ostaisi, myisin nykyisen auton viipymättä pois jos muuttaisin kotilatauksen ulottumattomiin. Kauppareissuilla ei autoon saa kuin muutamia kilometrejä kerrallaan kauppakeskuslaturilla, ja vaikka ne on n. puolet halvempia kuin bensalla ajetut kilometrit, se plugarin todellinen hyöty tulee mielestäni niistä edullisista pörssisähköllä ladatuista kilometreistä.

Lisäksi kauppareissussa joudut ajamaan auton aina tiettyyn paikkaan (toki monesti nämä sähköauton latauspaikat on paraatipaikoilla, mutta se vaihtelee), laturit voi olla täynnä, kaapelit sotkeutuu likaisella pihalla tai parkkihallissa helposti jne. muuta vaivalloista tuossa on. Toinen keskustelunaihe on sitten myös plugin-hybridien luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo, eivät taida varsinkaan nämä saksalaiset olla kauhean kysyttyjä autoja kun ikää ja kilometrejä kertyy, mutta toki jos Skodaa joka tapauksessa katselet niin VAG-autoissa on oltava muutenkin tarkkana tyyppivikojen ja luotettavuuden kanssa.

Kiitoksia, aika laajalla haarukalla tässä vielä katselen, Skodan ja Kian lataushybridejä tullut vastaan kun jätin käyttövoiman hakuehdoista kokonaan pois, tuo vain yhtenä esimerkkinä. Mutta vähän tuota minä arvelinkin latauksen suhteen.

Itse ostaisin (ja ostinkin) itselataavan hybridin, kun ei ollut latauspaikkaa kotona. Toyotat ainakin menee pienellä aineella ja on luotettavia. Jos kuitenkin kova hinku plugariin ilman omaa latauspaikkaa kotona niin ostaisin edelleen Toyotan. Niiden plugarit on teknisesti hyvin lähellä itselataavi versioita, joten vievät vähän ainetta akku tyhjänäkin, ja Toyota säilyttää arvonsa plugarinakin yllättävän hyvin.

Itse ostaisin (ja ostinkin) itselataavan hybridin, kun ei ollut latauspaikkaa kotona. Toyotat ainakin menee pienellä aineella ja on luotettavia. Jos kuitenkin kova hinku plugariin ilman omaa latauspaikkaa kotona niin ostaisin edelleen Toyotan. Niiden plugarit on teknisesti hyvin lähellä itselataavi versioita, joten vievät vähän ainetta akku tyhjänäkin, ja Toyota säilyttää arvonsa plugarinakin yllättävän hyvin.

Toi Toyotan itselataava on kyllä ihan eeppisen hyvä. Oon ajellut viime aikoina noita Volvon ja VAG:in itselataavia, ja meno on melko kömpelöä, mutta Toyotan voimalinja on melkeinpä sellainen että jos konepellin alta ei kuuluis pörinöitä niin vois kuvitella ajavansa sähköllä. Ja tuon lisäksi se vielä kulkee ihan huuruilla. Jarru / regen siirtymä on käytännössä huomaamaton eikä esm. VAG:ien DSG:n helmasynti "punainen valo - painanpa jarrua - oho, se vaihtuikin - taas kaasua" -köhimistä esiinny ollenkaan, jarrulta kaasulle siirryttäessä voimaa tulee heti eikä parin sekunnin päästä. Tuo tekee noista kaupungissa paljon tehokkaamman oloisia mitä ne ovat, noihan ovat oikeasti pikkukoneilla aika nuhaisia.

Harmi että muuten noi ei sitten ole mitenkään ihan hirveän inspiroivia autoja. Ja hinnat on tosiaan sekä uusina että käytettyinä omassa kokoluokassaan aika kovia.

Samaa mieltä Tojo/Lexuksen hybridistä. En ole vieläkään törmännyt yhtä sulavaan voimalinjaan, ainakaan niissä mitä testaillut. Esimerkiksi Volvo T6 tai Vagin Plugari toimi erittäin kulmikkaasti vrt. Tojotaan. BMW:tä enkä Mersua ole testannut mutta epäilen että samoja ongelmia niissäkin.

Samaa mieltä Tojo/Lexuksen hybridistä. En ole vieläkään törmännyt yhtä sulavaan voimalinjaan, ainakaan niissä mitä testaillut. Esimerkiksi Volvo T6 tai Vagin Plugari toimi erittäin kulmikkaasti vrt. Tojotaan. BMW:tä enkä Mersua ole testannut mutta epäilen että samoja ongelmia niissäkin.

Olin tuossa joku vuosi takaperin ihan kunnolla ostohousut jalassa Volvon V60 T8 plugariin, mutta kun sen koeajon jälkeen otin ihan läpällä koeajoon XC40 sähkärin, niin menikin vähän pasmat sekaisin, se plugarin voimalinja vaan tuntui armottoman kököltä siihen täyssähköön verrattuna. Olinhan mä noi jutut lukenutkin, mutta jotenkin vasta itse ajaessa osaa arvioida mikä merkitys sillä on itselle. Ja noi itselataavat on vielä astetta verran plugareita kankeampia, koska niissä sitä sähköä tarvii säästellä ihan eri malliin kuin plugareissa. Mut Toyota on tosiaan tuossa veistetty vähän eri puusta, niissä on hiton hankala huomata muuten kuin äänestä että missä kohtaa kaasupoljinta sähkö loppuu ja bensa alkaa palaa.

Olin tuossa joku vuosi takaperin ihan kunnolla ostohousut jalassa Volvon V60 T8 plugariin, mutta kun sen koeajon jälkeen otin ihan läpällä koeajoon XC40 sähkärin, niin menikin vähän pasmat sekaisin, se plugarin voimalinja vaan tuntui armottoman kököltä siihen täyssähköön verrattuna. Olinhan mä noi jutut lukenutkin, mutta jotenkin vasta itse ajaessa osaa arvioida mikä merkitys sillä on itselle. Ja noi itselataavat on vielä astetta verran plugareita kankeampia, koska niissä sitä sähköä tarvii säästellä ihan eri malliin kuin plugareissa. Mut Toyota on tosiaan tuossa veistetty vähän eri puusta, niissä on hiton hankala huomata muuten kuin äänestä että missä kohtaa kaasupoljinta sähkö loppuu ja bensa alkaa palaa.

Lexuksessa nuo on vielä emomerkkiään hiotumpia mm. sen suhteen että moottoriäänet ovat erittäin hyvin vaimennettuja ja auto on muutenkin joka osa-alueella Tojotaa parempi. Mikä parasta, myös plugariversiot toimivat käytännössä täysin samalla tavalla ja lataamattominakin kuluttavat erittäin vähän polttoainetta. Lisäksi plugareissa on myös tehoja ihan eri malliin, joten voimalinjan huonot puoletkin on aika hyvin korvattu sillä.

Volvolla ainakin B4 moottorilla varustetut.

Tuo on kevythybridi, eli käytännössä vain "Start-Stop v2.0" - auto ei kulje sähkön voimalla metriäkään. Ellen ole ihan väärässä, niin tuollaiset autot myös rekisteröidään samaan kategoriaan kaikkien muiden peruspolttisten kanssa eli ero on tuntuva siinäkin mielessä.

Volvolla ainakin B4 moottorilla varustetut.
Ei oo täyshybridi tämä. Siellä on 48V järjestelmä avustamassa polttomoottoria.

Täyshybridi meinaa autoa, jossa on ihan erillinen sähkömoottori pyörimässä, ja se toimii polttomoottorista itsenäisesti. Näitä voi sitten olla monellakin eri konfiguraatiolla; rinnakkais- tai sarjahybridi jne.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 409
Jäsenet
79 643
Uusin jäsen
Janifle95

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom