Mikä auto minulle?

Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…
 
Paljon, siis lähinnä pitkiä kertapätkiä ajavalle, diesel voi hyvinkin olla selvästi edullisin vaihtoehto. Pikalataukset ovat melko hinnakkaita ja diesel on nyt edullista. Dieseliä ei myöskään kulu paljon pitkässä matka-ajossa ja dieselauton monet "perusongelmat" eivät vaivaa silloin, kun ajetaan pitkää pätkää eikä hinkuteta pätkäajoa taajamassa.

Isojen kilsojen suhteen olen huomannut saman, eli kun itsekin olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin samat sähköautot roikkuvat myynnissä kuukaudesta toiseen, jos autolla on ajettu yli 150 tkm. Tietysti kyse on hinnoittelusta, ostajat eivät siis koe saavansa tarpeeksi kilometrialennusta. Akkutakuun päättyminen ja akun ikääntyminen taitaa karkottaa ostajia.
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
 
On niin vähän ajettu vielä, että ei kyllä millään saa autoa vaihtamalla kulupoliittisesti mitenkään järkeväksi. Tonnin tai parin kuluerä normaaleihin huoltoihin ja vetokoukkuun ja vetoja.
Eri asia jos vaihtelun vuoksi haluaa vaihtaa, sitten asia on eri. Ihan puhtaasti pragmaattisesti ajateltuna jatkaisin ajoa nykyisellä. Kilometrejäkin tulee niin vähän että aivan sama ajaa vaikka hylkeenverellä, sähköön vaihtamisessa ei olennaisesti kyllä säästöä tule.

Tämähän se on. Harvoin vaihtoautokaan on just vaihdetulla hihnalla ja kytkinpaketilla sekä kaksilla bräniköillä renkailla.

Ei sitä korjattavaa tuollaisessa päälle 100 tkm ajetussa vielä paljoa pitäisi olla. Lähempänä 200 tkm voi sitten alkaa mennä enemmän sieltä sun täältä.
 
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
Onhan tässä varmaan osaltaan sitäkin että osa ajaa niillä millä haluaa, osa taas sitten sähköautoilla tilanteen pakosta.
Ja varmasti toisinkin päin. Itselläni on vielä niin onnellinen tilanne ettei jokaista kymppiä autoilun kuluissa tarvitse pohtia ja harrastukseksikin sen voi kyllä jo tällä kalustomäärällä laskea.
Tässä nähdään juuri se ero että osa pitää autoilua excelöintinä ja minulle se taas on vahvasti tunnepuolen asia. Nyt varsinkin kun on työpaikan vaihdon johdosta nykyään lyhyt työmatka, on ihanaa ajella V8:lla kun ei tarvitse kauheasti kuluja miettiä polttoaineenkulutuksen osalta.


Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…

Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
 
Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
Joo siis varmaan kyllä ehkä, itse en ole asiaa oikein seurannut… työkaveri vaihto (kertoen jälkikäteen) jonku sähkögolffien range 200km johki uuteen sai hyväriä 12k€ niin kyl tollasella rahalla ehkä olis kannattanut tarttua…

Tilannehan on se että kyllähän tuolla pärjää, mutta koukulle olisi ihan oikeasti vähän tarvetta (molemmat autot 8-10v vanhoja paskoja ettei niihin kannats retrofitata) ja luokkaa isompi ei haittaisi yhtään.

Voihan se bensa edelleen olla, mutta siis vaihtohaluja vähän olisi vaikka itsekin kyllä ajattelin että vaihdossa ei ole mitään järkeä (salaa toivoin että joku ehdottaisi jotain järkevää eikä foorumi oli täynnä @taski jotka päätyy samaan realitettiin jota itsekin järkeilin ”järkevimmäksi” :))…
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.

Ehkä hieman optimistisempi olisin e-Golfin suhteen, kakkosautoiksi ja kauppakasseiksi ostetaan vanhoja Leafejakin eikä sellaisessa käytössä tee jatkossakaan mitään 200kW CCS:llä ja 1000 km kantamalla. Mutta 10 vuotta tästä hetkestä eteenpäin, niin e-Golfin akku vetelee viimeisiään ellei ole jo zipannut. 200 tkm ajettu Ibiza pihillä (mutta tehokkaalla) bensakoneella ja manuaalivaihteistolla käy ja kukkuu edelleen, ja sellaisesta saa useamman tonnin myydessä.

Ei tässä ole mitään järkisyytä vaihtaa. Isompaa voi tehdä mieli, mutta uuden jakopään ja rengassarjat häviää autoliikkeen katteeseen. Käyttökulut tuskin pienenevät isompaan polttomoottoriautoon vaihtaessa ja sähkärillä suoritetusta ajokokeesta tulee se ikävä automaattivaihteisto-merkintä korttiin.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.

Tuo kuulostaa enemmän Priuksen akulta kuin sähköauton...

Monet sähköautointoilijoiden toitottamista asioista kuulostavat järkeenkäyviltä a priori. Mutta minusta he ovat aikaansa edellä. Autonvalmistajat ovat alkaneet peruuttaa päätöksistään siirtyä täyssähköön ja polttomoottorimallistot ovat saaneet lisää elinvuosia, romutettavien sähköautojen akkujen jatkokäyttö on vieläkin ratkaisematta (vaikka niistä piti saada omaisuuksia kierrätykseen myytäessä) ja akkuteknologiakin näyttää jauhavan paikallaan.

Ei sillä, omakin seuraava kulkupeli saattaa olla täyssähköinen. Mutta monet asiat näyttävät etenevän odotettua hitaammin, valitettavasti.
 
Pitäs hommata 2-autoksi joku kiva, uusi/uudehko pikkunen kauppakassi ja lapsen paikkoihin vientirassi. Onkoha tuo veho:lta kampanjatarjous byd dolphin surffi miten surkea ostos?
Sähköauton lähtökohtasesti haluaisin, nettiautosta kun katselee niin nissan leaffia aikalailla tarjolla vaan. Haluais vaan uuden takuulla, että ois mahdollisimman vähän huolehdittavaa autosta.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.
Itse veikkaan, että e-Golfeja on myyty niin vähän, että minkään kolmannen osapuolen ei kannata kehittää sille kopioakkua. Akkuongelmien kanssa ainoa vaihtoehto ovat sitten käytetyt akut, kun valmistajan oma vaihtoakku lienee vuosienkin päästä niin kallis, ettei vanhaan autoon sitä kannata hankkia.
 
, romutettavien sähköautojen akkujen jatkokäyttö on vieläkin ratkaisematta (vaikka niistä piti saada omaisuuksia kierrätykseen myytäessä) ja akkuteknologiakin näyttää jauhavan paikallaan..

Eihän näistä pidä kumpikaan paikkaansa. Kierrätyshän hoidetaan Suomessakin ihan normaalisti jo, mutta.sähköautojen akut eivät vaan muun käytön takia sinne juuri päädy (niitä korjataan, tai niitä käytetään kiinteistöakkuina). Niille on ihan normaalit käytettyjen markkinat olemassa. Akkujen valmistus kasvaa vuosittain sen 30% ja kemioidenkin kehitys jatkuu vakaana (lfp on esim. noussut energiatiheydessä kymmenessä vuodessa tuplaksi).

Mitä noihin kopioakkuihin tulee, niin jos kotiakkuköyrössä leaffin akkua saadaan softalla tukemaan useampaa invertterivalmistajaa niin miksei jotain vastaavaa voitaisi saada toimimaan myös vanhoissa sähköautoissa, mutta käänteisesti. Akusto olisi suht geneerinen palikka (energiatiheä sellainen) jota sitten väliin asetettavalla välipalikalla säädetään auton mukaan.

Mutta aika vähän näitä edelleen kannattaa lähteä.laskemaan kustannuksien osalta suuntaan tai toiseen kymmenen vuoden päähän. Siitä laskutoimituksesta voi saada jotain lukuja ulos, mutta niiden paikkansa pitävyys on erittäin kyseenalainen. Kannattaa ennemmin laskea kulut lyhyemmälle ajalle ja mennä sen valinnan kanssa eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Haluais vaan uuden takuulla, että ois mahdollisimman vähän huolehdittavaa autosta.
 
Eihän näistä pidä kumpikaan paikkaansa. Kierrätyshän hoidetaan Suomessakin ihan normaalisti jo, mutta.sähköautojen akut eivät vaan muun käytön takia sinne juuri päädy (niitä korjataan, tai niitä käytetään kiinteistöakkuina). Niille on ihan normaalit käytettyjen markkinat olemassa. Akkujen valmistus kasvaa vuosittain sen 30% ja kemioidenkin kehitys jatkuu vakaana (lfp on esim. noussut energiatiheydessä kymmenessä vuodessa tuplaksi).

Vaihtolaitteinahan niitä korjataan, merkkihuolto ottaa vanhan akuston pois, asentaa uuden (tai kunnostetun) ja vanha lähtee tehtaalle korjattavaksi. Mutta jos puhutaan elinkaarensa päässä olevista autoista, niin mihin sinä myyt akun hyvään hintaan? Google ei anna mitään järkevää haulla "ostetaan sähköauton akkuja". Sen sijaan "ostetaan katalysaattoreita" tuottaa heti paljon tuloksia. Edes FB:n sähköautoryhmä ei tiedä vastausta, tietävät vain, mistä käytettyjä akkuja voi ostaa.

Kemioiden kehitykseen en ole perehtynyt, mutta mitään läpimurtoja ei nähdäkseni ole vielä tapahtunut muutoin kuin hinnassa, joka on toki romahtanut. Mutta kantamat on edelleen vain satoja kilometrejä, latausajat kymmeniä minuutteja ja niin edelleen. Montako vuotta Toyotan solid-state akut on olleet tuloillaan ja milloin ne oikeasti tulevat? Missä on se akku, joka ladataan määräaikaishuollon yhteydessä kahden vuoden välein ja autoilijan ei tarvitse muuta tehdä kuin ajaa?

Mitä noihin kopioakkuihin tulee, niin jos kotiakkuköyrössä leaffin akkua saadaan softalla tukemaan useampaa invertterivalmistajaa niin miksei jotain vastaavaa voitaisi saada toimimaan myös vanhoissa sähköautoissa, mutta käänteisesti. Akusto olisi suht geneerinen palikka (energiatiheä sellainen) jota sitten väliin asetettavalla välipalikalla säädetään auton mukaan.

Mutta aika vähän näitä edelleen kannattaa lähteä.laskemaan kustannuksien osalta suuntaan tai toiseen kymmenen vuoden päähän. Siitä laskutoimituksesta voi saada jotain lukuja ulos, mutta niiden paikkansa pitävyys on erittäin kyseenalainen. Kannattaa ennemmin laskea kulut lyhyemmälle ajalle ja mennä sen valinnan kanssa eteenpäin.

Jäähdytys tulee mieleen potentiaalisena ongelmana yleispätevissä tarvikeakuissa.
 
2020 ostin 2015 farkku (huomasin vasta kotona :)) ibizan 1.0tsi 110hv 76tkm manuaali hintaan 8200€.
... Jakohihna tulisi kuitenkin kohta ja käytetyt renkaatkin alkaa vetelemään viimeisiään eli 2v sisään noista tulee väkisinkin 1k€ kuluerä eikä ihan riitä.
Onko tuossa jakohihnan laitto jotenkin erityisen suuritöinen ja kallis? Sen vaihto on yleensä ihan normaali huoltotyö.
530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp.
Semmoista se on, käytetyn auton omistaminen. Itse näkisin pikemminkin niin, että auto on teknisesti hyvässä iskussa, jos keskimäärin selviää alle 1 k€ vuodessa. Joskus on enemmän laittoa, joskus vähemmän mutta jotain on aina.
Tilannehan on se että kyllähän tuolla pärjää, mutta koukulle olisi ihan oikeasti vähän tarvetta (molemmat autot 8-10v vanhoja paskoja ettei niihin kannats retrofitata) ja luokkaa isompi ei haittaisi yhtään.
Koukkupajalta näyttää olevan kiinteä koukku 650€. Jos sille on tarvetta, niin ei sekään ole minusta hyvä syy auton vaihdolle.

Jos käytetyt sähkö- ja hybridiautot kiinnostavat, niin on syytä pitää koukun tarve mielessä, ettei tule ikäviä yllätyksiä vetopainojen kanssa.
 
Suositelkaas autoa…

2020 ostin 2015 farkku (huomasin vasta kotona :)) ibizan 1.0tsi 110hv 76tkm manuaali hintaan 8200€.

Vekotin ollut enemmän kuin hyvä, nyt mittarissa 118tkm eli ajoa tulee 8-9tkm/v, kerran käynyt 200km päässä ja kerran/kaks 50km päässä, muuten kehä III sisällä. Perus huollot tehnyt ja bensaa tankkiin, mitä nyt akku tsippasi kesällä kerrasta. Jakohihna tulisi kuitenkin kohta ja käytetyt renkaatkin alkaa vetelemään viimeisiään eli 2v sisään noista tulee väkisinkin 1k€ kuluerä eikä ihan riitä.

Mitään suuria summia ei viitsisi sijoittaa, tolla ibizallakin tullut kuljetettua paskasia raksasäkkejä kaatikselle ihan taka- ja etupenkeillä, takaluukusta pilkottaen 20-30cm 2m tukkia kaverille 500m päähän, tietysti jos olisi vetokoukku niin jäisi sisätilojen paskominen :).

- voisi olla sähkis, rangeksi riittäisi 200km mainiosti
- ei hybridiä
- manuaali preferenssi jos polttis (automaatit kuitenkin paskoja ja jos opettaa muksua ajaan 2v päästä)
- ei haittaisi jos olisi luokkaa suurempi (teinien harrastuksien kimppakyytejä)
- nykyisen tehoinen ok/riittävä kehälle
- vetokoukku??? (mieluiten 750kg massalla)
- max 10k€ välirahaa
- farkku olisi pop

Yksi vaihtoehto toki ajaa tuo loppuun, mutta epäilen että rempattavaa siihen alkaa tulemaan melko pian ja sanotaanko että jokainen autoton päivä maksaa 50€…

Paljonko ibizan vetomassa on? Oletan että koukun hinta on samaa luokkaa kuin omassa fabiassa eli tyyliin 600-700€.

Vaikka rempattavaa tulisikin niin kannattaa pohtia että mitä ne rempat on ja paljonko ne maksaa. Näihin vagin perusautoihin osat on naurettavan halpoja ja lähes mikä tahansa paja ruuvaa ne alle, ellei itse tee.
Esim. itse vaihdoin levyt ja palat joka nurkkaan kesällä, koko kierros 165€, osat ATE:n OE-laatua aeromotorsilta.

Sama homma renkaissa, tuohon menee esim 185/60/15 renkaat tai Ibizassa saattaa olla sporttisempi 16 tuumaa. No anyway rengassarjan hinta alle 500€ vaikka menisi vianorille ja ostaisi kalleinta.
 
Alkaa oma valinta kallistumaan kevythybridi Toyotaan, Corolla farkkuna tai ehkä Camry jos löytyy kaikkiaan sopivampi. Onko noissa 2020 ja vanhemmissa malleissa vielä riskinä se lämmönvaihtimen vika, vai voiko olettaa että 2020 mallissa se olisi jo hajonnut jos hajoaa? 2021 alkaen ilmeisesti saivat parannettua tuotantoa. Näkyy olevan myös jonkun verran Saksasta ja Ruotsista tuotuja liikkeissä myynnissä, onko näissä jotain sudenkuoppia mihin pitäisi kiinnittää huomiota
 
Pilkkua joo, mut toijotalla ei ole kevythybridiä; ne on ihan vaan tavallisia kuten Corollat tai ladattavia kuten RAV-4 huippumalli.
 
Pilkkua joo, mut toijotalla ei ole kevythybridiä; ne on ihan vaan tavallisia kuten Corollat tai ladattavia kuten RAV-4 huippumalli.
Ok, käsitin että tuo olisi samanlainen kuin Mazdalla, joka lienee kevythybridi. Eli noi uudemmat 3:t esimerkiksi.

Mutta hybridi kelpaa, kunhan ei ole lataus-
 
Alkaa oma valinta kallistumaan kevythybridi Toyotaan, Corolla farkkuna tai ehkä Camry jos löytyy kaikkiaan sopivampi. Onko noissa 2020 ja vanhemmissa malleissa vielä riskinä se lämmönvaihtimen vika, vai voiko olettaa että 2020 mallissa se olisi jo hajonnut jos hajoaa? 2021 alkaen ilmeisesti saivat parannettua tuotantoa. Näkyy olevan myös jonkun verran Saksasta ja Ruotsista tuotuja liikkeissä myynnissä, onko näissä jotain sudenkuoppia mihin pitäisi kiinnittää huomiota
Ite saattaisin painottaa sellaisia yksilöitä, joissa on Toyotan 10 vuoden Relax-takuu voimassa jos vaan löytyy mieleinen yksilö sopivalla hinnalla.
 
Ok, käsitin että tuo olisi samanlainen kuin Mazdalla, joka lienee kevythybridi. Eli noi uudemmat 3:t esimerkiksi.

Mutta hybridi kelpaa, kunhan ei ole lataus-

Kevythybridi ei liiku pelkällä sähköllä, Toyotat liikkuu ja esimerkiksi pakilla liikutaan vain ja ainoastaan sähköllä.

Lämmönvaihdin vikaa ei kannata pelätä, jos Relax on vain voimassa = hyvin huollettu yksilö.
 
JDM-auto ollut hakusessa jo pidempään ja pikkuhiljaa alkaisi olla realistista ostaa semmoinen. Tällä hetkellä ehdokkaina lähinnä Toyota BB mk1 nelivetoisena, tai Nissan Skyline V36 250GT 4-ovinen versio. Tulisi siis ihan käyttöautoksi, eikä varsinaisesti harrasteautoksi. Eli osia olisi suotavaa saada Suomesta / Euroopasta kohtuullisessa ajassa. Saa ja pitää ehdottaa muitakin, jos on hyviä vaihtoehtoja mielessä. Budjetti ~10000 €. Tarkoitus tilata Japaniasta suoraan. Pitäisi saada tarvittaessa 4 lasta kyytiin, eli 5 paikkainen ja mielellään takaovetkin.

TLDR: vähän erikoisempi auto Japanista, mutta ei maailman harvinaisin, jotta saa osia kohduudella.
 
JDM-auto ollut hakusessa jo pidempään ja pikkuhiljaa alkaisi olla realistista ostaa semmoinen. Tällä hetkellä ehdokkaina lähinnä Toyota BB mk1 nelivetoisena, tai Nissan Skyline V36 250GT 4-ovinen versio. Tulisi siis ihan käyttöautoksi, eikä varsinaisesti harrasteautoksi. Eli osia olisi suotavaa saada Suomesta / Euroopasta kohtuullisessa ajassa. Saa ja pitää ehdottaa muitakin, jos on hyviä vaihtoehtoja mielessä. Budjetti ~10000 €. Tarkoitus tilata Japaniasta suoraan. Pitäisi saada tarvittaessa 4 lasta kyytiin, eli 5 paikkainen ja mielellään takaovetkin.

TLDR: vähän erikoisempi auto Japanista, mutta ei maailman harvinaisin, jotta saa osia kohduudella.
 
Kevythybridi on se kaikista huonoin hybridiversio, ei mitään järkeä. Toyota hybridi on se parhain.

Pelkällä sähköllä sillä ei ajeta, mutta se lienee yksinkertaisin ja hajotessaan halvin korjata. Lisäksi kevythybridivoimalijan tuoma lisäpaino jää erittäin maltilliseksi. Säästää kuitenkin hitusen polttoainetta ja jarrujen kulumaa.
 
Pelkällä sähköllä sillä ei ajeta, mutta se lienee yksinkertaisin ja hajotessaan halvin korjata. Lisäksi kevythybridivoimalijan tuoma lisäpaino jää erittäin maltilliseksi. Säästää kuitenkin hitusen polttoainetta ja jarrujen kulumaa.
Kyllä toyotan omalla voi ajaa pelkästään sähköllä, toki järkevää se ei ole, mutta saattais ehkä pelastaa esim. tankille
 
Kyllä toyotan omalla voi ajaa pelkästään sähköllä, toki järkevää se ei ole, mutta saattais ehkä pelastaa esim. tankille

Viestini koski kevythybrideihin kohdistettua kritiikkiä ("kaikista huonoin"), ei itselataavia hybridejä ("Toyota"). Noin sinänsä, polttomoottorillakin voi nilkuttaa pelkän sähkön ja startin turvin vähän matkaa...
 
Pakin (R) takia. Ei riitä papu peruutuskokeen läpäisyyn EU:ssa.
Ei taida olla tästä kiinni. Lexus IS 300h vetomassa on 750 kg ja molemmissa on 144 hp sähkömoottori. Myös Lexus ES 300h vetomassa on 0 kg. Ehkä ne vaan ei jaksa joka mallile hakea hyväksyntää resurssien puutteen tms takia :D
 
ES taas on "meikattu Camry," IS on eri malli; siinä missä ne ovat etuvetoja ja peruutus tapahtuu täysin takana olevalla heiveröllä sähkömoottorilla, IS on takavetoinen, tarkemmin tutkimatta veikkaisin sähkömoottorin olevan vaihdelaatikon edessä kuten MB/BMW jolloin voima moninkertaistuu.

Vaikka IS:n olemus on jonkinsorttisen sporttinen, vaivaton hybridivoimalinja sopii autoon sittenkin saumattomasti. Veto on kaiken aikaa katkotonta ja myös voimakasta: esimerkiksi tuoreimpaan Toyota Priukseen nähden niin poltto- kuin sähkömoottorissa on noin kaksi kertaa enemmän tehoa, joten suorituskyvyssä ei ole valittamista.
Moottori lehden lausunto koeajolta.
 
ES taas on "meikattu Camry," IS on eri malli; siinä missä ne ovat etuvetoja ja peruutus tapahtuu täysin takana olevalla heiveröllä sähkömoottorilla, IS on takavetoinen, tarkemmin tutkimatta veikkaisin sähkömoottorin olevan vaihdelaatikon edessä kuten MB/BMW jolloin voima moninkertaistuu.


Moottori lehden lausunto koeajolta.
En tiedä ymmärsinkö oikein viestiäsi, mutta ei kai Camryssä ja ES:ssä ole mitään moottoria takana? Se peruutus tapahtuu samalla sähkömoottorilla kuin eteenpäin ajaminenkin. Samalla tavalla se IS:n voimansiirto toimii, veto on vain takana, ihan old skoolilla kardaanilla.
 
Ei taida olla tästä kiinni. Lexus IS 300h vetomassa on 750 kg ja molemmissa on 144 hp sähkömoottori. Myös Lexus ES 300h vetomassa on 0 kg. Ehkä ne vaan ei jaksa joka mallile hakea hyväksyntää resurssien puutteen tms takia :D
Nämä vetomassa-asiat ovat aika usein valmistajan omassa päätöksessä, eli harvemmin lainsäädännölliset tekniset asiat ovat pullonkaulana. Sellaisiakin tapauksia on, että vetomassat vaihtelevat markkina-alueittain tai jopa maittain samalle autolle.

Edit. Oma näkemykseni on, että valmistajan kannattaa yrittää minimoida suurin sallittu vetomassa (koska vastuut/takuut), ellei se lisää auton haluttavuutta. Tähän haluttavuuteen taas vaikuttaa markkina-alue (onko paljon vetokäyttöä) ja ajoneuvosegmentti (urheiluautolla ei esim. vedetä kuormaa).
 
Viimeksi muokattu:
ES taas on "meikattu Camry," IS on eri malli; siinä missä ne ovat etuvetoja ja peruutus tapahtuu täysin takana olevalla heiveröllä sähkömoottorilla, IS on takavetoinen, tarkemmin tutkimatta veikkaisin sähkömoottorin olevan vaihdelaatikon edessä kuten MB/BMW jolloin voima moninkertaistuu.


Moottori lehden lausunto koeajolta.
IS:n voimalinja on ihan samalainen kuin Camryssä ja ES:ssä. Ainoa ero on vetotapa ja polttomoottorin viritysasteissa pieniä eroja. Toki IS:ssä on myös vanhempi hybridisysteemi.
 
Njoo, sotkin ajatuksissani RAV-4:een. Mut jokatapauksessa se sähkömoottori peruuttaa ja se on vaisu, ES verrattuna IS.

IS:n voimalinja on ihan samalainen kuin Camryssä ja ES:ssä.
No jos toiset on etuvetoja ja IS on takaveto niin hiukan mikroskoopilla jos tarkastellaan...
 
Onko näissä jotain tiettyjä vuosimalleja tms eroja vai kaikki uudehkot laadullisesti samaa? Ja perinteinen hybridikö kestää hyvin?
Lämmönvaihdin korjattu 2,0l 2021, facelift tais tulla 2023 vai 2024, mielestäni paljon parempi mediasysteemi siinä. Takavalot kans vähän erilaiset, eli jos lompakko riittää nii sellainen.
 
Vinkkejä kestävästä autosta motarilla suhaasimeen mahdollisimman edullisilla kuluilla?
-Ei diesel
-Ei DSG
-Farmari / SUV (sähköpyörä pitää mahtua helposti sisälle)
-HYVÄT HIFIT !
-Pieni kulutus
-Kestävä (Corolla? Rav4?) eli ei mikään hajoamisalttiita hienouksia; ilmajousitusta tms.
-Bensa vai hybridi? ei plugaria(?)

Muuten ei juurikaan väliä minkälainen reki ajella ja luultavasti varmasti tulee dumpattua ovet, takapenkki ja kontti bitumilla eli äänekkyys ei sinällään haittaa.
Autolla saa olla ajettuna reilusti (200-250tkm).
Hinta mielellään alta 25k€.

Toyota: Corolla, Rav4, Auris (ei kunnon hifejä suoraan saatavilla)
Audi: A4, A6
Ford: Mondeo
MB: C, GLC, GLE
BMW: 330e, X3
joku muu mikä?

Ilman tuota halua saada popittaa autossa laadukkaasti, valinta osuisi Toyota Auris ja sitten vaan ajelis pussipäässä tyytyväisenä, mutta Toyota ei oikeen osaa hifejä viritellä autoihinsa.
 
Paljonko sitä motariajoa tulee päivässä? Valitettavasti bensakoneille maistuu aine, jos laittaa mittariin sen 120 km/h+. Plugarit turhia, jos ajoa paljon, koska pikkuakussa riittää paukku vain hetkeksi motikkanopeuksilla.

Eli se diesel vois kuitenkin olla hyvä ja joku premium, et saa meinaan meluisaa autoa hiljaiseksi. Iso auto vakaampi loikottaa suoraa tietä (pitkä akseliväli).
 
Paljonko sitä motariajoa tulee päivässä? Valitettavasti bensakoneille maistuu aine, jos laittaa mittariin sen 120 km/h+. Plugarit turhia, jos ajoa paljon, koska pikkuakussa riittää paukku vain hetkeksi motikkanopeuksilla.

Eli se diesel vois kuitenkin olla hyvä ja joku premium, et saa meinaan meluisaa autoa hiljaiseksi. Iso auto vakaampi loikottaa suoraa tietä (pitkä akseliväli).
Viikossa voi tulla jopa 1000km motariajelua. Yleisesti ehkä 400-600km/viikko.
 
Viikossa voi tulla jopa 1000km motariajelua. Yleisesti ehkä 400-600km/viikko.
Onhan tossa jo kohtuu paljon, eli mukavuuskin nousee prioriteettilistalla. Joku iso moottoritiennielijä (koska mukavampi ajaa, ei tartte paimentaa), muttei mitään korkeaa katumaasturia, koska ilmanvastus korkeissa nopeuksissa korostuu (kulutus). Yllättävän ärsytyävää motarilla on myös tuuliherkkyys, se on vaikeampi arvioida, mutta pääsääntönä kannattaa suosia sulavalinjaisia autoja (sedan parempi kuin farkku). Ja melu, se nousee motikalla niin paljon, että kannattaa ottaa valmiiksi hyvin hiljainen auto, jos haluaa popeista nautiskella.

Ja diesel vois kuitenkin olla...
 
Itse en tuollaiseen ajoprofiiliin myöskään osaisi muuta katsoa kuin dieseliä. Ihmeellinen aatteellinen tarve tuntuu olevan nyt joillakin sitä dieseliä välttää. Se on määrättyyn käyttöön oikein passeli käyttövoima.

Totta kai jollain V10 M5:llä mieluiten ajelisi matkaa, jos ei rahasta olisi kiinni mutta bensavehkeet, plugarit ja sähköautot on aika haastavia nopeatempoiseen matka-ajoon kun kulutus on sitten ihan järkyttävä ja range sitä myöden sähköautoissa varsinkin pieni.
 
Paljonko sitä motariajoa tulee päivässä? Valitettavasti bensakoneille maistuu aine, jos laittaa mittariin sen 120 km/h+. Plugarit turhia, jos ajoa paljon, koska pikkuakussa riittää paukku vain hetkeksi motikkanopeuksilla.

Eli se diesel vois kuitenkin olla hyvä ja joku premium, et saa meinaan meluisaa autoa hiljaiseksi. Iso auto vakaampi loikottaa suoraa tietä (pitkä akseliväli).
Minulla menee Camryllä n. 5 L/100 km kun ajelen 100-120 km/h. Tänään just ajelin.
 
Itse en tuollaiseen ajoprofiiliin myöskään osaisi muuta katsoa kuin dieseliä. Ihmeellinen aatteellinen tarve tuntuu olevan nyt joillakin sitä dieseliä välttää. Se on määrättyyn käyttöön oikein passeli käyttövoima.
Dieselin välttämiseen on moniakin hyviä syitä:

- adblue ongelmat
- dieselvero
- egr, hiukkasloukut ja muut nokeentumisen aiheuttamat ongelmat
- karkeampi käyntiääni
- jne.
 
Dieselvero on kyllä aika erikoinen syy välttää dieseliä. Muissakin käyttövoimissa on vero ja sähkössä se tulee vain lisääntymään. Jos maksettavan veron erotus on vaikka 250e / vuosi, niin onko sillä yhtään mitään väliä? Diesel kuluttaa vähemmän, säilyttää arvonsa paremmin ja on "isoilla kilometreillä" selvästi kestävämpi näin karkeasti yleistettynä.

EGR:iä on bensoissakin, esim Toyotan Hybrideissä kansipahvivikoja esiintyy tukkeutuneen EGR lauhduttimen takia.
Käyntiääni lienee makuasia, muutenkin perus-autot kyllä kuulostavat niin mitäänsanomattomilta etten jaksaisi sitä normi käyttiksessä pitää minään kriteerinä.
Ad-Blue ja EGR on tulpattavissa jos ne jännittävät.

"no mutku sit poliisi sakottaa". Tunnetko ketään joka olisi näistä jäänyt kiinni? Jos tuokaan ei käy, niin meilläkin on 2018 ikäinen diesel jossa ad-blue järjestelmää ei uutena ole ollut, joten sekin on valintakysymys.

Kysyjälle, oma valinta olisi varmaan Diesel V90 Bang & Olufseneilla.
 
Minulla menee Camryllä n. 5 L/100 km kun ajelen 100-120 km/h. Tänään just ajelin.
Toi on kyllä hyvä suoritus, mutta 100 km/h ja 120 km/h on iso ero. Ja sit jos tulee rullattua paljon motikkaa, niin tulee kyllä helposti ajettua sakkorajalla, eli esim. 130 km/h todellista, monet menevät vieläkin kovempaa. Näissä nopeuksissa 7-8 litraa on jo ihan hyvä suoritus. Sakkojahan ei moottoritiellä tollaisista pikku ylityksistä tule, sen verran paljon on niitä tullut tahkottua.

Toisaalta kulutus on vain yksi asia. Joku voi ajella suoralla tyhjällä motikalla ihan tyytyväisenä 90 km/h, kun optimoi kulutusta. Joku toinen ei siihen pysty. Lisäksi kulutus ei kerro kokonaiskustannuksista paljonkaan.
 
Itselleni motari tarkoittaa 130-150 mittarinopeutta. Missä tahansa autossa kulutus on pieni jos vedetään 80-100 mittarivauhtia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 802
Viestejä
4 963 866
Jäsenet
79 695
Uusin jäsen
Jaakko Kuutti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom