Mikä auto minulle?

Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.
Jos autoa pitää 10v niin tylsästi katselisin itse Toyotan suuntaan. Toyota Easy ”takuu” kestää sen 10v ja muuten aika vähävikaisia ovat. Hinta toki jotain muuta kuin Dacialla. Daciasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jostain syystä Renault ei herätä luottamusta, jos 10v ajan pitäisi käyttää.
 
Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.
Oletko katsonut 2025 vuosimallin Citroen C3 Aircross 1.2 bensakonella, jossa on jakopää Ketjulla. Hinta 24 K ja Saksasta saisi noin 16 K kunhan katsoo, että käytetyn auton kriteerit täyttyvät.
 
Daciaa saattaa edelleen osittain vaivata tietynlainen maine siitä, että ensinnäkin on halpuutettu auto moneen verrattuna, ja siitä että aiemmin Dacia käytti malleissaan enemmän vanhaa Renaultin ym. osaa. Nykyäänkin osia toki jaetaan, mutta ainakaan alustan suhteen ei käsittääkseni mennä enää vanhan sukupolven Renaultin tavaralla. Muistaakseni aiemmin Dacia on aika herkästi esiintynyt katsastustilastoissa epäimartelevassa valossa. Näistä uusista on paha sitten sanoa ennen kuin vuosia kertyy. Mun silmään Duster näyttää nykyään ihan kivalta.

Oliko siinä Bigsterissä sitten samat moottorit kuin Dusterissa?
 
Katsastilastojen seuraamista en ymmärrä itse ollenkaan. Nehän eivät kerro yhtään mitään auton käyttökuluista etc.
Ne on ihan pelkkä kuriositeetti ilman mitään sen tarkempaa arvoa.
 
Katsastilastojen seuraamista en ymmärrä itse ollenkaan. Nehän eivät kerro yhtään mitään auton käyttökuluista etc.
Ne on ihan pelkkä kuriositeetti ilman mitään sen tarkempaa arvoa.
Itsekään en hirveästi katsastustilastoille anna arvoa, mutta luulisi sen jotain kertovan uusien (4v vanhojen) autojen laadusta jos alustan osia menee paljon vaihtoon? Eniten kiinnitän huomiota siihen jos joku automalli on hylätty päästöjen takia.
 
Itsekään en hirveästi katsastustilastoille anna arvoa, mutta luulisi sen jotain kertovan uusien (4v vanhojen) autojen laadusta jos alustan osia menee paljon vaihtoon? Eniten kiinnitän huomiota siihen jos joku automalli on hylätty päästöjen takia.
Mitä se kertoo?

Toiseen joutuu vaihtamaan 20€ nivelen hylkäyksen takia ja sitä Volkkaria ei saa edes konttorille kun dsg laatikko levällään korjaamon pöydällä?

Nivel näkyy tilastoissa, laatikko jumppa ei.
 
Mitä se kertoo?

Toiseen joutuu vaihtamaan 20€ nivelen hylkäyksen takia ja sitä Volkkaria ei saa edes konttorille kun dsg laatikko levällään korjaamon pöydällä?

Nivel näkyy tilastoissa, laatikko jumppa ei.
Mahdollisesti jotain osien laadusta, mutta ainahan se on spekulointia uudehkojen autojen kanssa. Eihän moottorin tiivisteetkään ole hinnaltaan kalliita, mutta en minä ole koskaan nauttinut bemarin öljyvuotojen korjaamisesta.
 
En itsekään noita katsastustilastoja sillä tavalla tarkkaile. Pohdin vaan muutamaa syytä Dacian maineeseen, joka on kahvipöytätasolla edelleen vähän sellainen, ettei ikinä harkita Daciaa, koska se on vanha Rellu, jne.
 
Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.

Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
 
Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
Näin oon itekin asian ymmärtänyt mitä tekniikkaan tulee. Noihin katsastuksiin muutaman kympin korjaukset jos jotain niveliä tai puslia, ja voihan auton käyttää korjaamolla ennen leimaa varmuuden vuoksi.
Omaan käyttöön Duster sopisi paremmin kuin hyvin koska maavara ja neliveto. Turbottomia 1.6 bensoja ei vaan tahdo olla oikein missään. Diesel ei taas omaan käyttöön oikein sovi kun kilsoja tulee niin vähän. Ja muutenkin käytettyjen tarjonta on vähäistä katsoi sitten mitä versiota tahansa.
Ja tuollaisella nyt voi mennä huonommallekin polulle eikä haittaa jos tulee joku naarmu kylkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Näin oon itekin asian ymmärtänyt mitä tekniikkaan tulee. Noihin katsastuksiin muutaman kympin korjaukset jos jotain niveliä tai puslia, ja voihan auton käyttää korjaamolla ennen leimaa varmuuden vuoksi.
Omaan käyttöön Duster sopisi paremmin kuin hyvin koska maavara ja neliveto. Turbottomia 1.6 bensoja ei vaan tahdo olla oikein missään. Diesel ei taas omaan käyttöön oikein sovi kun kilsoja tulee niin vähän. Ja muutenkin käytettyjen tarjonta on vähäistä katsoi sitten mitä versiota tahansa.
Ja tuollaisella nyt voi mennä huonommallekin polulle eikä haittaa jos tulee joku naarmu kylkeen.

Ja taas päinvastoinkin voi olla tilanne, muistan että jonkun 0.9l Dacian koneen jouduin tekemään kansiremontin koska ketju oli venynyt ja hypännyt. Eikä moottori ollut muutenkaan enää oikein voittaja sisäpuolelta. Kilometrejä taisi olla 100tkm. Konehan tuossa oli Nissanin tekele.

Mutta vastaavan nissanin edellinen moottorisukupolvi (CR12DE) oli ihan uudenveroinen kun joutui ketjun vaihtamaan 320tkm kohdalla, sekä kairaamaan kannesta katkenneen tulpan pois. Virkistävä yllätys!
 
Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
Näinhän se oli ennen vanhaan. EU-vaatimusten tiukennuttua on Daciakin tekniikaltaan varsin moderni, mutta halpuutettu Renault/Nissan. Varusteita noihin ei oikein siis saa edes rahalla, mutta voimansiirto on suhteellisen nykyaikainen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

Statistiikka

Viestiketjuista
291 352
Viestejä
4 984 644
Jäsenet
80 043
Uusin jäsen
moog

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom