Mikä lisävaruste on sinulle "ehdoton"?

Jos pitäisi valita niin ottaisin vakionopeudensäätimen ilmastoinnin sijaan. Ilmastointia nyt ei kauheasti tarvitse Suomen lämpötiloissa mutta vakionopeudensäädintä käytän 99% ajasta kesät talvet. Adaptiivinen toki mieluiten.

Sen jälkeen tulee ehkä webasto ja kunnon humppakoneet.
 
Ei mikään. Omat kokemukset sadetunnistimista ja automaattipitkistä tosi huonot ja myös himmenevä peili on vaan huonompi kuin perus, kun ainakin nykyisessä autossa peilin reunoilla toimii huonosti ja häiritsee. Vakkaria tulee käytettyä pari kertaa vuodessa. No ilmastointi ja esijäähdytys tai lämmitys on ihan kiva.
 
Eristetyt penkit. Vanhassa Fordissa oli jotain styroxia penkissä ja talvisin oli uskomattoman mukava. Oli penkinlämmitys, mutta sitä ei tarvinnut kangaspenkeillä. Kesälläkään ei silti ollut hiostava.

Jos autossa on nahka tai edes puolinahkapenkit, se jää heti ostamatta. Inhottavia istua kylmään autoon, kun aina ei saa lämmitettyä.

Jalankulkijana kiroan automaattipitkät ja ledit. Ne eivät ikinä vaihdu tai alkavat vilkkumaan. Vielä kun valo on tehokas ja pistemäinen, niin vie pimeänäön useaksi minuutiksi-kymmeneksi. Vanhat halogeenit eivät haitanneet yhtään niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyvalot tuntuvat peittävän joissain autoissa vilkun alleen. Näkyy vain kirkas, pistemäinen valo ja vasta lähellä tajuat että se valonlähde hidastuu ja vilkku alkaa näkyä.

Mulla on kanssa vähän kaksijakoisia kokemuksia sadetunnistimista ja valoautomatiikasta. Kiva jos toimii hyvin, muuten alkavat vaan ärsyttämään.
 
Eristetyt penkit. Vanhassa Fordissa oli jotain styroxia penkissä ja talvisin oli uskomattoman mukava. Oli penkinlämmitys, mutta sitä ei tarvinnut kangaspenkeillä. Kesälläkään ei silti ollut hiostava.

Jos autossa on nahka tai edes puolinahkapenkit, se jää heti ostamatta. Inhottavia istua kylmään autoon, kun aina ei saa lämmitettyä.

Jalankulkijana kiroan automaattipitkät ja ledit. Ne eivät ikinä vaihdu tai alkavat vilkkumaan. Vielä kun valo on tehokas ja pistemäinen, niin vie pimeänäön useaksi minuutiksi-kymmeneksi. Vanhat halogeenit eivät haitanneet yhtään niin paljoa.
Joissain vanhoissa oli jotain taikamatskua penkeissä. En tiedä mitä oli mutta esim 1990 MX-5:ssa ei lämmittimiä tarvittu, lämpeni juuri kuten styroksille istuisi. Sama oli MK6 Escortissa ja parissa muussakin. Nyt taas Corollan penkit ovat 5km ajon jälkeen vieläkin vain haaleat penkinlämppärit täysillä. Ja nahat ovat ihan perseestä niin kesällä kuin talvella (Eipä sillä, istun silti tälläkin hetkellä isossa nahkajakkarassa hoitamassa auton nahkoja.).
 
Omistin aikanaan E38 Bemarin ja onhan se koomista, että 90-luvulla autoissa oli varusteita, joita on alkanut vasta muutamien viime vuosien aikana näkymään ns. kansanautoissakin. Niistä ajoista opin myös sen, että kojelaudassa ei saa olla liikaa tyhjiä peitelevyjä. :lol:

Mä olen usein ihmetellyt miksi joihinkin ihmisiin tekee vaikutuksen se että jokin lisävaruste muuttuu ajan kanssa vakiovarusteeksi. Siis mun mielestä on aika luonnollista että suosituista varusteista tulee ajan kanssa vakiovarusteita.

Sinänsä noi tyhjät peitelevyt ei enää tarkoita samalla tavalla asentamatta jääviä varusteita kuten ennen, koska nykyään nuo peitelevyt ovat pikemminkin seurausta siitä että siellä on perus radion sijaan jokin lisävarusteinen kosketusnäyttö, johon napit on siirretty.
 
Joissain vanhoissa oli jotain taikamatskua penkeissä. En tiedä mitä oli mutta esim 1990 MX-5:ssa ei lämmittimiä tarvittu, lämpeni juuri kuten styroksille istuisi. Sama oli MK6 Escortissa ja parissa muussakin. Nyt taas Corollan penkit ovat 5km ajon jälkeen vieläkin vain haaleat penkinlämppärit täysillä. Ja nahat ovat ihan perseestä niin kesällä kuin talvella (Eipä sillä, istun silti tälläkin hetkellä isossa nahkajakkarassa hoitamassa auton nahkoja.).
Onhan ne, mutta nahkoissakin on eroja. Epäilen että tiedät mitä tarkoitan kun molemmat ajellaan Lexuksella ja oletettavasti samaa nahkamatskua näissä on vaikka vuosimallissa pari vuotta eroa onkin.
Lexan ja esim volvon pehmeä huokoinen nahka on huomattavasti kivempi kylmällä kelillä, kuin joku Kia Sorenton kivikova vinyyliltä tuntuva "nahka".
 
Käytettyä autoa ostaessa ei ruksita varusteita listalta, vaan otetaan se parhaiten omiin mieltymyksiin sopiva, joka sattuu olemaan tarjolla silloin kun auto on tarve saada.
 
Penkinlämmitin, ilmastointi, vakkari, stereoissa AUX tai Bluetooth, lohko- ja sisätilanlämmitin.
Siinäkai te taitaa olla ne, joita ilman tulis 100-varmasti paha mieli aika pian. Kaikkea muuta toki on kiva olla, mutta käytettyjä autoja katellessa yleensä pitää jostain joustaa.
Sama lista mitta lisätään mukaan avaimeton käyttö. Parkkitutkat ja ratinlämmitin on ihan kiva lisä myös. Peruutuskameraa en osaa käyttää vaikka sellainen nykyisestä löytyykin.

Manuaalisen käsijarrun kun vielä saisi nykyautoihin niin olis parasta.

No, iso takakontti ja farmarikori on myös asioita mistä en tingi.
 
Hyvin toimiva sadetunnistin ja parkkitutka on tärkeitä, samoin automaattinen ilmastointi.

Adaptiivista vakionopeussäädintä en ottaisi mistään hinnasta. Adaptiikkakuskista tulee samanlainen seilaaja kuin edelläajavasta. Tätäkin ikävämpää on, että adaptiikkakuski voi ruveta kiihdyttämään, vaikka vieressä on toinen ohittamassa, jos hitaampi ajaa edestä pois.
 
Sitä autoa voi silti itse ajaa vaikka acc tekisi mitä.
Yksi parhaista varusteista. Minä olen ainakin sen verran hereillä liikenteessä että osaan napsauttaa vauhtia pois jos auto alkaa itsestään kilpasille ohittajan kanssa.
Ainoa ärsyttävä asia aktiivivakkarissa on se että se alkaa jarruttamaan vauhtia välillä ihan pirun pitkältä kun lähdet ohitukseen.
Ja muistan kun 2010 Jaguar XJ:ssä se vakkari oli niin lasten kengissä, että mutkassa hukkasi edelläajavan ja kiihdytti perään. Sitten kun auto ilmestyi taas "tutkaan" niin taas alkoi väli kasvamaan.
 
Onhan ne, mutta nahkoissakin on eroja. Epäilen että tiedät mitä tarkoitan kun molemmat ajellaan Lexuksella ja oletettavasti samaa nahkamatskua näissä on vaikka vuosimallissa pari vuotta eroa onkin.
Lexan ja esim volvon pehmeä huokoinen nahka on huomattavasti kivempi kylmällä kelillä, kuin joku Kia Sorenton kivikova vinyyliltä tuntuva "nahka".
Erot ovat ehdottomasti huomattavat. Valitettavasti tuo ei riitä nahkan lämpötilaan. Juu nykyisen nahat ovat naurettavan pehmeää matskua vs moni aiempi, mutta ei se nopeammin lämpene.
 
Ohjauspyörän lämmitin. Lisävaruste, jota ilman ei enää olla voi. Vakkari (ei tarvitse olla edes adaptiivinen) ja ilmastointi tulevat hyvin perässä. Tutkat edessä ja takana, niin ei ihan mene arvuutteluksi, että osuiko vaiko ei. Penkinlämmitin ja navi, varsinkin kun jossain kaupungin keskustassa joutuu sekoilemaan.

Ilman toki pärjää, mutta kun lisäävät ajomukavuutta, niin miksikäs ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 005
Viestejä
4 982 835
Jäsenet
79 867
Uusin jäsen
peruskeijjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom