Mitä tehdä tietokoneella?

Kysymys voi vaikuttaa oudolta, mutta selitän hieman.

Pc-harrastukseni oli 10v poissa, ja pelaamiseni olen suurimmilta osin nuorempana suorittanut pleikkarilla ja xboxeilla, nopeatempoisiin kilpapeleihin ei siis tule ikinä riittämään sormet eikä hermot.

Vuosi sitten jostain syystä halusin kasata koneen, yhteen mielenkiintoiseen LLM - projektiin piti tulla ladattava lokaali versio, jota olisi pystynyt ajamaan ja hyötykäyttämään koneella -tätä ei tapahtunut vaan paskaa voi käyttää vsikka puhelimen selaimella, ja hitaasti.

Maailman asiat, musiikki ja ihmisten kontaktointi sekä tiedonhaku 98% puhelimella. Pelata en näköjään jaksa, on kokeiltu Jonesit ja Alan Waket, Robocopit yms, mutta ei vaan varttia pidempään jaksa katsella välivideoita.

Nyt on asiallinen kone liki käyttämättä, muttei raaskisi poiskaan myydä kun ei tiedä millaista rahaa koneen kasaus vuoden-parin päästä maksaisi.

Kysymys, mitä siis tehdä koneella? Lokaalin LLM:n rakentaminen itse keräämällä lähdemateriaalilla olisi kiva, mutta aika perkeleelliseltä tuon teköälyilyn aloitus tuntuu.

Muita tilanteessa, jossa rauta makaa vaikka haluja olisi?

Mulla on vähän samanlainen tilanne, että laitoin tähän koneeseen RTX 3060 12 GB ja RTX 5070 12 GB näyttikset, että voi pyöritellä lokaalisti tekoälyä ja lopulta aika vähälle sen kanssa leikkiminen on jäänyt. Jotain kuvien generointia olen tehtynyt comfy-ui z-image turbolla ja välillä jotain lora-opetusta ai-toolkitillä. Ja tietysti kielimalleja Ollamalla olen pyöritellyt. Jotain pientä skriptiä pythonilla Hugginfacen kirjastoilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 552
Jäsenet
81 998
Uusin jäsen
kkaloine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom