Moottorinohjainjärjestelmä

Liittynyt
07.06.2025
Viestejä
2
Tervehdys,

Ajattelin kesäloman kunniaksi opetella vähän elektroniikkaa projektiluontoisella lähestymistavalla. Vanha siimaleikkuri hajosi, ja olen siitä saanut irrotettua moottorin joka näyttäisi olevan 800w 9,8V käyttöjännitteellä. Lisäksi löytyy tuollainen hiukan isompi akkukoneen akku spekseillä 40V, 4Ah.

Idea olisi rakentaa näistä toimiva järjestelmä, jossa moottorin pyörimisnopeutta voisi säätää akkuporakoneen tapaan potentiometrillä. Mitään muuta käyttätarkoitusta en tälle ole vielä keksinyt, kuin oppimisen ilon.

Piirilevyistä on hyvin minimaalisesti tietotaitoa näin entisenä sähköasentajana, ja tähän pyytäisinkin kokeneemmilta hieman mentorointia, että miten edetä ja onnistuuko ylipäätään tälläisen rakentelu omassa autotallissa? Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
 
Oletko kokeillut vaikka ihan copy&pasteta oman viestisi johonkin Ai palveluun? Tai kysellyt niiltä tarkemmin. ChatGPT antoi jonkinlaisen vastauksen, mutta en ehtinyt kopioimaan sitä. Tässä muutama satunnainen viesti joita selaimen Copilot antoi kun heitin kysymyksiä sinne. Minulla ei ole tarkempaa tietoa onko oikein vai väärin, mutta sähköasentaja osaat nopeasti laskea itsekin.

Jänniteero: Moottorisi toimii 9,8 voltilla, mutta akkusi antaa 40 volttia. Tässä tapauksessa tarvitaan step-down-jännitemuunnin (DC-DC-muunnin), joka pudottaa akun jännitteen sopivaksi moottorille.
Eli moottori vaatii noin 81,6 ampeeria toimiakseen täydellä teholla.

  • Virran kasvu: Vaikka akkusi pystyy tuottamaan 4A 40V jännitteellä, sen täytyisi tuottaa 16,3A 9,8V jännitteellä.
  • Tehorajoitus: Akku ei voi taata 16,3A virtaa pitkään ilman merkittäviä kuormitus- ja lämpöongelmia.
  • Käyttöaika: Akku kulutetaan loppuun paljon nopeammin, kun virtaa tarvitaan enemmän matalalla jännitteellä.
 
AI vastauksen jälkipuoli pitkälti höpöjä, sujuvasti kääntynyt 4Ah 4A:ksi.

Sinänsä alku oikein eli jännitettä pitäisi saada alemmaksi. Suosittelen valmiita osia eli ei kannata lähteä ekana suunnittelemaan itse 80A antavaa step-downia. Tuo virta on muutenkin iso ongelma, alkaa olla sellainen että vähän sinnepäin harrastamalla näkyy savua jos ei liekkiä.
Edit. Ja tuon seurauksena siis myös virta akun päässä, 800W tarkoittaa 20A ulos akusta jota sieltä ei välttämättä tule.

Tuo RPM:n ohjaus on sitten toinen juttu, vaatii vähän tarkempää moottorin speksiä.
 
mitä olen noitten akkutrimmereiden kanssa säheltänyt niin tuo alkuarvo 800w . 9,8v ei pidä paikkaansa.Ampeereita menisi yli 80A joka on järjetön virta määrä akku vehkeeksi. jos katsoo mitä tahansa trimmeriä niin akut esim 18v ja leikkuu aika noin 40min , joten olen sitä mieltä että tuo alkuperäset arvot on rankasti metsässä. kun tiedätään oikeat arvot rpm säätö on helppoa tai vaikeata riippuen moottorin tyypistä jos normaali hiiliharjallinen moottori niin esim joku microcontrolleri + h silta , tai jos suunnan vaihtoa ei tarvita voi h-sillan korvata fetillä. jos taas moottorissa on 3 johtoa eli harjaton niin helpoimmalla taitaisi päästä ostamalla radio ohjattavan harjattoman nopeudensäätimen ja sille valmis servotesteri palikka jossa siis nopeus säätyisi potikalla.
 
Kiitos vastauksista. AI:ta kokeilin tosiaan aluksi, mutta en ollut täysin vakuuttunut sen vastauksista.

Täytyypä tarkastaa nuo alkuarvot vielä uudelleen. Moottori tosiaan harjaton. Ja tuota radio-ohjattavan nopeudensäädintä ym voisi lähteä tutkimaan tarkemmin.
 
Jos ei selvyyttä saa vois karkeasti arvioda virran kulutusta jos mittailee paljonko siellä moottorin johdoissa on vastusta sitten kaava jännnite jaettuna resistanssilla niin saataisiin laskemalla selville virran määrä
eli 4 ohmin vastus 12v tuottaa 3A virtaa. siitä saadaan äkkiä selville minkätehoinen moottori about on.
 
Jos ei selvyyttä saa vois karkeasti arvioda virran kulutusta jos mittailee paljonko siellä moottorin johdoissa on vastusta sitten kaava jännnite jaettuna resistanssilla niin saataisiin laskemalla selville virran määrä
eli 4 ohmin vastus 12v tuottaa 3A virtaa. siitä saadaan äkkiä selville minkätehoinen moottori about on.
Tuosta ei vielä kovin tarkkaa arviota saa, käämitysresistanssi on jotain 2-20% kuvitteellisesta moottorin vastuksesta. 4 ohmin vastus sopisi johonkin ehkä max 3w moottoriin.
 
Montako johtoa moottoriin menee? Harjaton, onko alkuperäinen ohjausyksikkö tallella? Tuo 800W lienee moottorin suurin teho, mutta ei varmaan ole jatkuvasti tarkoitettu sillä teholla toimimaan. Eli tuskin ottaa ainakaan ilman kuormaa 80A

Moottorin vastus määräytyy suurimmaksi osaksi reaktanssista, eli vastusta ei voi mitata yleismittarilla.
Jos moottori on kaksijohtoinen ja käytössäsi ei ole riittävän isoa labrapoweria, niin ensimmäisenä lähtisin tutkimaan moottorin ottamaa todellista virtaa auton akulla ja yleismittarilla, mahdollisesti jotain H4 polttimoita vastuksena suojelemassa yleismittarin sulaketta, olettaen että pihtimittaria sinulla ei ole.

40V akusto kuulostaa tuohon vähän sopimattomalta, tai se vaatisi tehokkaan hakkurin väliin, eikä ole ihan ilmaisia. Joku sähköfillarin säädin voisi vaikka olla sinne päin. Yksivaihtoehto on purkaa akusto ja kytkeä kennoja rinnan pienemmälle jännitteelle, mutta ehkä 12V akku olisi sopivampi aihio?
Laita ekana kuva siitä moottorista tai leikkurin mallista?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 218
Viestejä
4 821 140
Jäsenet
78 046
Uusin jäsen
pentti oja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom