Mopokuumetta

Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.
Oneplus Nord N100 alottaa kohta viidennen kauden gepsinä Quadlockin ja värinävaimentimen kanssa. Toimii.
Halpis-androidin ostin ihan vaan siksi, että ei harmita jos hajoaa ja samalla logiikalla taidan sitten aikanaan korvaajan hommata. Ellen sitten hommaa sellasta puhelinta johon heillä on kuori.
 
Tom tom go ride android sovellus ainakin ehdottelee pikkuteitä jne. Kerran kokeilin ja löysin uuden reitin keski-suomesta Imatralle.
Maksuton, mutta vaatii rekisteröitymisen että pysyy omat reitit jne. muistissa.
 
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.

Itselläni kypäränä X-Lite N-Com -valmiudella niin siihen menisi B602X tai B902X, mutta on noilla hintaakin melkein sen kypärän verran. Siinähän se headset sinänsä kulkisi mukana, käytti tai ei... :hmm:
Mutta kun kuitenkin käyttää korvatulppia pidemmillä matkoilla niin onko kukaan kokeillut kuulosuojaimia bluetoothilla, tyyliin:
Rupeaako ärsyttämään tulppia enemmän?

Luujohdekuulokkeita voin suositella. Kypärä painaa niitä ohimoihin, niin äänenlaatu paranee huomattavasti vs. ilman kypärää ja voi pistää vielä tulpat korviin lisäksi.
 
Luujohdekuulokkeita voin suositella. Kypärä painaa niitä ohimoihin, niin äänenlaatu paranee huomattavasti vs. ilman kypärää ja voi pistää vielä tulpat korviin lisäksi.
Eikö nuo paina päänsärkyyn asti? Vai oliko jokin ei-pantamalli tai niin tilava kypärä että mahtuu?

No tuli nuo B602X:t jo tilattua tarjouksesta niin ehkä niillä mennään. Näköjään muuten Senan tekosia nämä tai ainakin "Powered by Sena"...
 
Oneplus Nord N100 alottaa kohta viidennen kauden gepsinä Quadlockin ja värinävaimentimen kanssa. Toimii.
Halpis-androidin ostin ihan vaan siksi, että ei harmita jos hajoaa ja samalla logiikalla taidan sitten aikanaan korvaajan hommata. Ellen sitten hommaa sellasta puhelinta johon heillä on kuori.
Oho tää on ihan uusi juttu mulle. Toki mulla on vanha ram mounts pohja joka on kiinni keskellä ohjausta hayabusassa. Ite puhelin kiinnitys on ram kopio aliexpresistä. Enkä ole huomanut mitään puhelimessa Samsungs S10. Kummiskin 6000km ajettu tolla systeemillä. Ehkä kumi vaihmentaa tarpeeksi.
05-19-23_09_06_RAM-B-176-A-UN7U_1_1440x.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siirsin pyörän IF yhtiöstä Pohjolaan ympärivuotiseen vakuutukseen. If oli täysillä bonuksilla noin 26€/kk. Pohjolassa ei ollut aivan täydet bonukset ja hinta 123€ vuodessa. Ei siis käytännössä juurikaan eroa. Pyörä "pikku" HD 1200 Sportster. Olihan se ihan kiva päästä vähän ajelemaan jo.
 
Onko täällä busaperttiä paikalla? Perhana, aina niin nöyrästi toimiva möhkö oireilee juuri, kun tiet alkavat olla kunnossa. Ei mitään vakavaa, mutta ärsyttävää... eli "hukkaa" välillä tuon neutral(N) -valon. Pelittää normaalisti, mutta olisihan se mukawaa saada kuntoon. Pitääkö tässä alkaa sivukatetta irroittamaan ja sörkkimään tuonne kytkimen puolelle, vai onkohan kontaktivika jossain muualla. Tämä vapaavalon hukkuminen/välkkyminen vaihdevipua heiluttelemalla esiintyy erityisesti kone lämpimänä. Nyt kun tuossa tallissa kokeilin kylmiltään, niin kaikki ok.
 
Olisikohan vaihdesensori? Minulla alkoi gen-2 busassa viime vuonna vaihdenäyttö arpomaan satunnaisnumeroita valitusta vaihteesta riippumatta. Ilmeni että se vaihdesensori (juurikin siellä kytkimen alla) oli vaihtokamaa. Ostin uuden joka edelleen odottaa vaihtamistaan, kun pyörä toimi muutenkin [1]. Ongelma ilmeni vain lämpimäksi ajetussa koneessa, mutta vapaata se ei koskaan arponut, vain 2-4:sta näyttöön oikeasta vaihteesta tuossa välissä riippumatta. 1:nen, 5:nen ja 6:nen näyttää edelleen aina oikein.

Jos vain vapaavalo, niin tokihan siinäkin voisi olla kontaktivika mittaristoon, mutta sitä ei ehkä tue se että ongelma ei kylmällä koneella toistu. Tiedä sitten.

[1] Tiedän että se ehkä pitäisi oikeasti vaihtaa jotta ecu saa oikeaa tietoa karttaa valitessaan. Mutta en vaan ole jaksanut, ehkä sitten kun taas vaihdan kytkinlevyt ja teen muuta huoltoa katteet irroitettuna.
 
Hmm... Vaihteet näkyy normaalisti ja oikein taulussa koko ajan, mutta ainoastaan tuo vapaan merkkivalo vaikuttaa olevan huonolla kontaktilla jossain. Liekkö sitten vasta ensioire ja seuraavaksi alkaa nuo pykälien sekoilut :hmm:
 
Hmm... Vaihteet näkyy normaalisti ja oikein taulussa koko ajan, mutta ainoastaan tuo vapaan merkkivalo vaikuttaa olevan huonolla kontaktilla jossain. Liekkö sitten vasta ensioire ja seuraavaksi alkaa nuo pykälien sekoilut :hmm:
Kyllä se sittenkin saattaa olla se gear position sensori joka temppuilee, ainakin tämän mukaan. Siellä samantyyppistä oiretta kun sinulla, paitsi tuossa se vapaavalo palaa myös kun ei pitäisi. Arvelevat tuolla nimenomaan gps:ää syyksi. Mutta minä en ole mikään oikea busapertti, ne löytynee naamakirjan busa-ryhmästä tai busanistit.org:in keskusteluista :). Kytkentäkaaviota kun katsoo, niin sieltä menee vapaavaloon linja sensorista.
busakaavio.jpg
 
Arvatenkin avattava sitten jossain vaiheessa ja vilkaistava. Sivujalka alhaalla kun muistaisi tuon sitten tehdä, niin ei tule sotkuakaan, kai :lol:
 
Juuei, jos sivujalalla seisottaa niin ei välttämättä tule edes öljyt pihalle. Jos availet niin samalla hyvä tsekata kytkinlevyt ja jouset. Minulla aikanaan kytkin hieman luisti, ilmeni että jouset oli muutamakin milli uusia lyhyemmät ja massalevyt aika kuluneet. Vaihtamalla parani huomattavasti, eikä ne osat motonetissä paljon maksaneet. Toivottavasti selviää, mutta älä sitten minua syytä jos ei ollutkaan tuosta kiinni. Minä täällä vain teen (osin perusteltuja) arvauksia :lol:, kun nyt jokunen vuosi tuota omaa matkalehmää on tullut ruuvailtua.
 
Juuei, jos sivujalalla seisottaa niin ei välttämättä tule edes öljyt pihalle. Jos availet niin samalla hyvä tsekata kytkinlevyt ja jouset. Minulla aikanaan kytkin hieman luisti, ilmeni että jouset oli muutamakin milli uusia lyhyemmät ja massalevyt aika kuluneet. Vaihtamalla parani huomattavasti, eikä ne osat motonetissä paljon maksaneet. Toivottavasti selviää, mutta älä sitten minua syytä jos ei ollutkaan tuosta kiinni. Minä täällä vain teen (osin perusteltuja) arvauksia :lol:, kun nyt jokunen vuosi tuota omaa matkalehmää on tullut ruuvailtua.

Heh, en syytä :D Pihinä varmaan tarkistan sen sensorin ja nuo liitännät tankin alle asti ja kokeilen putsata mitä on putsattavissa. Mun tuurilla kopan tiiviste repeää avatessa, joten haettava valmiiksi sekin :hmm:
 
Tuo Suzukin vaihdeanturi pettää käytännössä aina kyseisellä tavalla.

Rakenne on aina ollut seuraava: vaihteille on "isot" kontaktipinnat, mutta vapaan kontaktipinta on hyvin pienikokoinen. Nykyiteraatioihin anturille tulee vaihteen tunnistussyöttö, vapaan tunnistussyöttö ja maa. Kontaktipinnat ovat pyörivät levyn takana. Kontaktipintoja ei voi puhdistaa helposti, sillä levyä paikallaan pitävä akseli on niitattu kiinni.

Anturia pyöritetään suoraan vaihteiston siirtäjärummun päästä. Muita tiivisteitä ei ole kuin yksi O-rengas (siirtäjärumpu lienee aina reilusti öljypinnan yläpuolella) ja sekään ei ole koon suhteen hirveän tarkka (lämpötila kannattaa kuitenkin huomioida). Anturi on tyypillisesti kiinni kahdella M5 kuusiokoloruuvilla, joissa on lukite, eli pyörä kannattaa käyttää lämpimäksi ennen näiden avaamista. Puhdistamalla esim. UÄ-pesurilla en ole noita saanut korjattua. Mikäli jostain löytyy saman näköinen anturi, mutta hieman eri osakoodilla, niin välttämättä muuta eroa ei ole kuin anturin johdon pituus ja/tai liitin.

Vaihdeanturi kytkee vapaan tunnistussyötön suoraan maihin. Tuo tulee sivujalan ym. kytkimien takaa. Mikäli anturi ei toimi, niin ECU:lta katkaistaan sähköt, jos sivujalka on alhaalla. Joissakin malleissa on ainostaan vapaan tunnistus.

Vaihteet taas tunnistetaan jännitejaolla. Tunnistussyöttö (+5VDC) tulee ECU:lta kiinteän vastuksen takaa. Vastaavasti joka vaihteelle on oma vastus (vastusarvon ero aina n. 1,5-2 -kertainen vaihteiden välillä), joka kytketään maihin.

Klassikkosuitsissa erona vaihdeanturin osalta on se, että on erillinen kontaktipinni ja "anturi" on vain kontaktipohja. Tässä nykyisessä iteraatiossa nämä ovat yhdistetty. Tämän lisäksi joka vaihteelle saattoi olla kylmän viileästi vain oma kontakti. Muistan nähneeni jonkun tehneen näistä myös Hall-anturiin perustuvia versioita.
 
Eikö nuo paina päänsärkyyn asti? Vai oliko jokin ei-pantamalli tai niin tilava kypärä että mahtuu?

No tuli nuo B602X:t jo tilattua tarjouksesta niin ehkä niillä mennään. Näköjään muuten Senan tekosia nämä tai ainakin "Powered by Sena"...

Riippunee päästä ja kypärästä, itellä oli ok.
 
Eilen kävin tuolla ajelemassa. Ulkonäön takia tarkoituksena hankkia jotkut normaalit sarvet noiden "apina" sarvien tilalle.

Screenshot_20240410_171538_Photos.jpg

Edit:
Mulla on ollut myös ktm 1290 ja 999. Hieman toki jompaa kumpaa "ikävä", mutta Sportsterilla tarkoitus silti vain mennä tämä kesä.
 
Tänään ei ainakaan 30km ajon aikana tullut vapaavalon kanssa mitään ongelmia, vaikka kuinka runttasin menemään ja aktiivisesti koitin saada sitä häröilemään :lol: Osa minusta alkaa jo epäilemään moottoriöljylaatua tai osakekursseja syypääksi. Motonetin Motulia siellä nyt on, sitä 5000-sarjalaista muistaakseni.
 
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
 
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
Ihan järkevät vaihtoehdot sinulla. Perusasiat kannattaa tsekata aina vaikka osien hinta perusjapsipyörissä onkin kohtuullinen:
- Käyntiäänet, kuuluuko sivuääniä? Savuttaako? Vähän hankalaa kyllä jos myyjä on ehtinyt ajaa koneen lämpöiseksi.
- Rattaiden ja ketjujen kunto. Onko ketjun kiristin jo päädyssä, joka viittaisi että ketjut ovat kuluneet. Takarattaan hampaat pitäisi olla lähempänä symmetristä muodoltaan. Jos ne on kovasti epäsymmetriset, ratas on vaihtokunnossa.
- Nestevuodot, onko moottorin alunen kuiva ja öljyn taso kohdallaan.
- Onko iskarit kuivat?
- Kurkkaa myös akku edes pintapuolisesti. Itselläni oli Hondassa jo ihan vaihtokunnossa ollut akku, joka ei sitten kylmänä aamuna jaksanutkaan käynnistää moottoria enää.
- Renkaat tietty, onko kuinka kuluneet.
- Onko pyörä kaksikilpinen? Jos on, niin jälleenmyynti voi olla lähes mahdotonta.
- Kaatumisen jälkiä jalkatapeissa, moottorin kyljessä, tangossa, kahvoissa ym.
- Yleensä pitäisi olla kahdet avaimet. Nykyisten ajonestolaitteiden vuoksi voi olla kallis keissi saada uusi avain jos puuttuu.

Koeajo kertoo jo enemmän.
- Ravistaako jarrutettaessa? Jos ravistaa, niin jarrulevyt on luultavasti kierot ja vaihtokunnossa.
- Vaihtaako vaihteet ilman takerteluja?
- Nykiikö tai pätkiikö jollain kierrosalueella?
- Valot ja vilkut kannattaa tsekata.
- Ja sitten se yleinen ajotuntuma. Jos käyttäytyy omituisesti, esim. ohjaus kampeaa toiseen suuntaan, niin se on yleensä merkki ongelmasta.
- Ylimääräiset äänet, kolinat yms. saattaa viitata ongelmaan.

Joku asiantuntevampi saa jatkaa.
 
Ihan järkevät vaihtoehdot sinulla. Perusasiat kannattaa tsekata aina vaikka osien hinta perusjapsipyörissä onkin kohtuullinen:
- Käyntiäänet, kuuluuko sivuääniä? Savuttaako? Vähän hankalaa kyllä jos myyjä on ehtinyt ajaa koneen lämpöiseksi.
- Rattaiden ja ketjujen kunto. Onko ketjun kiristin jo päädyssä, joka viittaisi että ketjut ovat kuluneet. Takarattaan hampaat pitäisi olla lähempänä symmetristä muodoltaan. Jos ne on kovasti epäsymmetriset, ratas on vaihtokunnossa.
- Nestevuodot, onko moottorin alunen kuiva ja öljyn taso kohdallaan.
- Onko iskarit kuivat?
- Kurkkaa myös akku edes pintapuolisesti. Itselläni oli Hondassa jo ihan vaihtokunnossa ollut akku, joka ei sitten kylmänä aamuna jaksanutkaan käynnistää moottoria enää.
- Renkaat tietty, onko kuinka kuluneet.
- Onko pyörä kaksikilpinen? Jos on, niin jälleenmyynti voi olla lähes mahdotonta.
- Kaatumisen jälkiä jalkatapeissa, moottorin kyljessä, tangossa, kahvoissa ym.
- Yleensä pitäisi olla kahdet avaimet. Nykyisten ajonestolaitteiden vuoksi voi olla kallis keissi saada uusi avain jos puuttuu.

Koeajo kertoo jo enemmän.
- Ravistaako jarrutettaessa? Jos ravistaa, niin jarrulevyt on luultavasti kierot ja vaihtokunnossa.
- Vaihtaako vaihteet ilman takerteluja?
- Nykiikö tai pätkiikö jollain kierrosalueella?
- Valot ja vilkut kannattaa tsekata.
- Ja sitten se yleinen ajotuntuma. Jos käyttäytyy omituisesti, esim. ohjaus kampeaa toiseen suuntaan, niin se on yleensä merkki ongelmasta.
- Ylimääräiset äänet, kolinat yms. saattaa viitata ongelmaan.

Joku asiantuntevampi saa jatkaa.

Nuo perusjapsit tosiaan ovat aika varmoja laitteita yleisesti ottaen ja edellä on hyvä lista. Joltain mallikohtaiselta MP keskustelupalstalta kannattaa käydä lueskelemassa muiden kokemuksia, moottoripyörä.org on hyvä aloituspaikka ainakin.

Kaikenlaisten kulutusosien kuntoa voi käyttää eri yksilöiden vertailuun ja mahdolliseen hinnan hienosäätöön, jos pikaista uusimistarvetta näkyy. Pyörän peruskunto eli yleinen siisteys, moottorin sivuäänet ja omituinen ajotuntuma ovat kuitenkin tärkeämpiä, kulutusosia joutuu uusimaan joskus joka tapauksessa. Tuossakin hintaluokassa voi löytää melko laajalla km-lukemahaarukalla laitteita, vaikka pyörällä olisi jo ikää, on melko eri asia onko sillä ajettu 50tkm vai 100tkm.

Muutama huomio vielä.
- Hintaluokkaan sopivat pyörät ovat jo aika iäkkäitä ja jotkut kumiosat (tiivisteet, jarruletkut ym) voivat olla tiensä päässä jos niitä ei ole vaihdettu, niidenkin kuntoa kannattaa vilkuilla.
- Listaamasi mallit ovat melko samaa luokkaa, joten vakuutusmaksuissa ei liene suurta eroa, mutta tuo on kuitenkin yksi kuluissa huomioitava juttu, jos mielenkiintoa riittää voi vakuutusyhtiöiden laskureilla etukäteen vertailla hintoja. Suurin säästö tulee, jos ei ota kaskoa lainkaan, tuossa hintaluokassa sen järkevyyttä kannattaa jo vakavasti miettiä.
- Tämä on makuasiaa, mutta itse suhtaudun kaikenlaisiin edellisen omistajan tuunauksiin enemmän haittana kuin etuna. Jos osia kuten äänenvaimentimia on vaihdettu tarvikkeisiin, on etu jos alkuperäiset ovat kuitenkin tallella. Jos ei muuten niin niitä myymällä voi saada kuitattua vähän pyörän ostohintaa.
- Kannattaa tarkistaa rekisteritiedoista montako omistajaa pyörällä on ollut. Ikäluokan huomioiden todennäköisesti useita, mutta jos on useita lyhyitä omistuksia lyhyessä ajassa, voi tämä kieliä jostain ongelmista pyörässä.
 
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
Oletan että pyörät joita mietit ovat Honda CB600 Hornet, Suzuki Bandit 600 ja Kawasaki ER-6 tai ZR-7 (ER-7:aa ei ole olemassa mutta sellaisesta on jo kauan huhuttu [1])? Kaikki ihan päteviä peruspyöriä ilman mitään suurempia ongelmia. Mitä nyt Hondissa tasasuuntaaja voi kilahtaa, ja Banditteja on voitu keulia ja bomberoida ankaramminkin kun niillä oli aikanaan hieman sellaista mainetta :).

Tuossa tuli jo kahdeltakin motoristilta yllä ihan hyvää listaa yllä noista tarkistettavista asioista. Jos tämä on ensimmäinen pyörä ja ei ole juurikaan ajokokemusta niin koeajossa voi olla vaikea tunnistaa ongelmia ajotuntumasta kun ihan kaikki vaikuttaa; renkaitten kunto ja paine, jousituksen säädöt (sikäli kun niitä on), tien pinta/kaltevuus/kunto ja jopa ajonaikainen mahd. sivutuuli yms. Kun vanha opiskelukaveri aikanaan osti ekaa pyöräänsä (Honda CB500) niin pyysi minua mukaan kaupoille ja laittoi minut koeajamaan kun minulla oli aika paljon enemmän kokemusta. Oli ihan hyvä laite, ja kaveri ajoi sillä ongelmitta monta vuotta kunnes päivitti isompaan. Suosittelen jos siihen mahdollisuutta kaveripiirissä.

[1] Kawasaki ER-7 coming?
 
Oletan että pyörät joita mietit ovat Honda CB600 Hornet, Suzuki Bandit 600 ja Kawasaki ER-6 tai ZR-7 (ER-7:aa ei ole olemassa mutta sellaisesta on jo kauan huhuttu [1])? Kaikki ihan päteviä peruspyöriä ilman mitään suurempia ongelmia. Mitä nyt Hondissa tasasuuntaaja voi kilahtaa, ja Banditteja on voitu keulia ja bomberoida ankaramminkin kun niillä oli aikanaan hieman sellaista mainetta :).

Tuossa tuli jo kahdeltakin motoristilta yllä ihan hyvää listaa yllä noista tarkistettavista asioista. Jos tämä on ensimmäinen pyörä ja ei ole juurikaan ajokokemusta niin koeajossa voi olla vaikea tunnistaa ongelmia ajotuntumasta kun ihan kaikki vaikuttaa; renkaitten kunto ja paine, jousituksen säädöt (sikäli kun niitä on), tien pinta/kaltevuus/kunto ja jopa ajonaikainen mahd. sivutuuli yms. Kun vanha opiskelukaveri aikanaan osti ekaa pyöräänsä (Honda CB500) niin pyysi minua mukaan kaupoille ja laittoi minut koeajamaan kun minulla oli aika paljon enemmän kokemusta. Oli ihan hyvä laite, ja kaveri ajoi sillä ongelmitta monta vuotta kunnes päivitti isompaan. Suosittelen jos siihen mahdollisuutta kaveripiirissä.

[1] Kawasaki ER-7 coming?
Kiitos vinkeistä, tosiaan typo tuli tuon Kawasakin mallin kanssa, ZR-7 siis mitä katsellut. :D
 
Tuli ostettua huvikseen toinen pyörä. Tarkemmin näkemättä ja kokeilematta toki, kun halvalla sai. Lähinnä siis ajankuluksi ja projektiksi talliin, niin saa elämää jotenkin hyödyllisesti kulutettua myös kotioloissa. Kyseessä siis tämmöinen Aprilia RST 1000 Futura - 01:

PSX_20240225_144931.jpg

Tämmönen siitä sitten tuli:

Aprilia_160424.png


Olisi voinut tulla parempikin ja ennen kaikkea paskempi. :tongue: Pitää vielä koittaa kiillotella maalipintaa kunhan sen aika on. Luonnossa on vähän tummempi tuo sävy ja värimaailma muuten miellyttää omaa silmää. En tiedä aionko sen kummempia tarrojakaan tuohon laittaa, kun tykkään simppelistä ulkonäöstä. Korkeitaan tankkiin pikku tekstit, jos sitäkään. Eihän näissä alkujaankaan erikoisia ole. Sen enempää en myöskään tuunaillut tätä vielä tässä vaiheessa, mitä nyt laukkuihin liittyvät telineet ja kiinnikkeet purin pois, kun en aio tällä reissata. Ja kun toinen laukuistakin on vähän rikki, niin en tässä vaiheessa niitä edes maalannut samaan sävyyn.

Kasasin tämän tuolla kotivarastossa ja kunhan keksin miten saan tuon ulos, niin pitää vähän koeajaa ja katsoa miten pelaa ja sitten fiksailla loppujakin puutteita kuntoon. Kuitenkin lähti kasauksen jälkeen käyntiin ja kävi ihan sievästi. Lataus, valot, mittaristo jne toimi, joten eiköhän tästä vielä jotain tule. En tiedä onko tässäkään mitään järkeä, mutta mukavahan näitä on iltaisin värkkäillä.

Samalla käytin varsinaisen pyörän lämpimäksi pihalla ja sen pitäisi olla valmiina kesän koitoksiin. Kuva on ollut ennenkin mutta olkoot tässä sama vehje päivänvalossa nykykuosissaan:

Bmw_160424.png
 
Tämmönen siitä sitten tuli:

Aprilia_160424.png


Olisi voinut tulla parempikin ja ennen kaikkea paskempi. :tongue: Pitää vielä koittaa kiillotella maalipintaa kunhan sen aika on. Luonnossa on vähän tummempi tuo sävy ja värimaailma muuten miellyttää omaa silmää. En tiedä aionko sen kummempia tarrojakaan tuohon laittaa, kun tykkään simppelistä ulkonäöstä. Korkeitaan tankkiin pikku tekstit, jos sitäkään. Eihän näissä alkujaankaan erikoisia ole. Sen enempää en myöskään tuunaillut tätä vielä tässä vaiheessa, mitä nyt laukkuihin liittyvät telineet ja kiinnikkeet purin pois, kun en aio tällä reissata. Ja kun toinen laukuistakin on vähän rikki, niin en tässä vaiheessa niitä edes maalannut samaan sävyyn.

Kasasin tämän tuolla kotivarastossa ja kunhan keksin miten saan tuon ulos, niin pitää vähän koeajaa ja katsoa miten pelaa ja sitten fiksailla loppujakin puutteita kuntoon. Kuitenkin lähti kasauksen jälkeen käyntiin ja kävi ihan sievästi. Lataus, valot, mittaristo jne toimi, joten eiköhän tästä vielä jotain tule. En tiedä onko tässäkään mitään järkeä, mutta mukavahan näitä on iltaisin värkkäillä.
Miksiköhän mulle tulee tuosta väristä jotenkin mieleen ysäriretro. Tai ehkä aikakauden muotokieli yhdistettynä väriin tekee tuon mielleyhtymän. Tuohon vielä jotkin violetit tarrat niin... :cigar2:
Ysärihän oli parasta aikaa, että ei ole mitenkään pahalla sanottu ;)

Ulos auringonpaisteeseen kun katsoo niin tekisi mieli aloittaa töihin mopoilu, mutta kun katsoo ennustetta huomisaamuksi: "-3, tuntuu kuin -8" niin jotenkin into laantuu :asif:
 
Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.

Quadlock, pysynyt kaikissa nopeuksissa puhelin kiinni, ei halvin, mutta pieni ja yksinkertainen!

Quadlockilla on myös värinänvaimennus joten kamera ei ota itseensä.
 
Käsittämätöntä ripulia nuo kelit. Jännä nähdä, että tuleeko sateinen kesä vai peräti monsuunikausi ja juhannuksen aikaan voikin hommata jo kelkan :lol:
 
Käsittämätöntä ripulia nuo kelit. Jännä nähdä, että tuleeko sateinen kesä vai peräti monsuunikausi ja juhannuksen aikaan voikin hommata jo kelkan :lol:
Jep, tähän ne maanantaifiilikset kiteytyy. Viimeksi kävin ajelemassa perjantaina yli viikko sitten. Loppuviikoksi ainakin tänne etelään ehkä 10 astetta plussaa luvassa. Uskon kun näen, mutta tällä menolla taitaa vappuajelut jäädä aika vähäisiksi. Isompi pyörä vielä tallissa, ja saa tällä menolla jäädäkiin.

talvi.jpg
 
Pojalle on varattu kahden viikon päähän kevarikortin teoriakoe ja olisiko suosituksia, että mitä ja miten opiskella teoriat mahdollisimman hyvin, jotta menisi kerralla läpi?
 
Pojalle on varattu kahden viikon päähän kevarikortin teoriakoe ja olisiko suosituksia, että mitä ja miten opiskella teoriat mahdollisimman hyvin, jotta menisi kerralla läpi?

Autokouluilla on tietysti niitä nettipalveluja joissa on teoriaa ja harjoituskokeita. Meillä meni viime vuonna ekalla kerralla läpi teoriakoe noiden avulla.
 
9.4 oli ajokauden avaus ja 10.4 kerkesin vielä käydä pikku lenkin tekemässä. Ja heti perään tänään 27.4 vihdoin pääsi ajamaan. Parin viikon loma tossa välissä kärvisteltiinkin lumisateessa kotona :( eiköhän se kevät tänään alkanut :cool:
IMG_4881.jpeg
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
Kunnioitettavat kilometrit!
Tiikerissäni oli edellisen ja ensimmäisen omistajan jäljiltä reilut 100tkm ja 19 vuotta. Omat kilometrit siihen päälle jää marginaaliin ja 150 tonnia tulee täyteen näillä kilometreillä eläkkeellä (eli ei tule) :D
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.

Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
 
Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
Ei mitään suurempia, edes venttiilivälyksiä ei ole tarvinnut säätää, ovat aina spekseissä kun mitataan. Öljyä ei syö juuri yhtään. Kulumien ja tärinän tuomia sähkövikoja on toki ollut, jokunen vuosi sitten alkoi sammumaan kun stongaa käänsi ääriasentoon. Uutta virtalukkoa ehjine johtoineen tilalle ja sen jälkeen toimi taas (ajoneston sirut piti siirtää vanhasta avaimesta uuteen). Ja pari vuotta sitten kytkin ei enää irroittanut, ilmeni että lohkon vasemmanpuoleinen etuhammasratasta peittävä koppa jossa hydrauliikka "kytkinpuikolle" oli haljennut ja fleksasi kun kytkintä painoi. Muuten tietenkin peruskulumaa; kytkinlevyjä, jarrupaloja, laakereita yms. saa vaihdella, ja kerran noin 120tkm kohdalla etupumppujen stefat meni. Vaihdoin samalla etujarrulevyt kun keula oli muutenkin purettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
 
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Myyjä ei tule vastaan edes rahalla? Itse lähtisin pakulla tai ajaisin pois.
 
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.
 
Tuotin itse yhdellä pienellä kuljetusliikkeellä oman projektin helmikuussa Seinäjoelta Ouluun. Olikohan 300€ hinta. Viikon sisällä kyselystä toivat kotipihaan ja lykkäsi kaverina talliin. Ajelevat isolla pakulla ja kärryllä erinäisiä yksityisten tavaroita Rovaniemen ja eteläisen Suomen välillä vissiin kerran kuussa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Taannoin kattelin että 500e saisi moponsa Milanoon, jollei jassa ajaa, joten mielummin ajaisin omani kotiin ja pistäisin rahat Italiankiertoon;-)
 
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.

Tämä on hyvä suunnitelma. Valitse joku pienehkö paikka matkalta niin mikäs sen mukavampaa kuin yöksi hotelliin ja tutustumaan alkuasukkaisiin. Aamulla sitten hyvän aamupalan jälkeen uusilla silmin jatkamaan.
 
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Jos lainaat kaverilta ramppia, niin ota lainaan myös mopoteline, helpottaa huomattavasti mopon sitomista. Puuilosta tms. saa halvalla kärryn lainaan.
 
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 651
Viestejä
5 047 297
Jäsenet
80 969
Uusin jäsen
Helmi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom