Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa![]()
Iso virhe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa![]()
Iso virhePyörä kuin pyörä niin ei se kaksi päällä ajaminen mukavampaa ole kuin yksin. Lisäksi kun saa itse valita aikataulut ja mennä miten huvittaa.
Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.
Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)
Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?
Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.
[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2] Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3] Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti
Erittäin hyvä idea, vaikkei vielä koskaan ole missään ajoneuvossa tullut sellainen tarpeeseen. Kiitos! Eipähän maksa paljoa kokeilla.Vaihda se venttiili, jospa se onkin syyllinen.
Joo sama paikkasetti satulan alla minullakin, EA-pakkauksen lisäksi. Ei vaan auta jos ei löydä sitä saakelin vuotokohtaa alunperinkäänTuollainenkin on kulkenut takapaukussa mukana. DZ Hardware MP-renkaan paikkaussarja | Motonet Oy
Ja 10 varapatruunaa ostettuna. Kahdella patruunalla sai 160:een takaseen sen verran painetta, että pääsi paikkauksen jälkeen nilkuttamaan huoltikselle.
Rakennuspaljusta tai pulkasta rakentaa ison altaan jossa saippuavettä ja nostaa siihen uimaan renkaan ja pyörittelee rengasta niin luulisi kuplivan jossain kohtaa.Joo sama paikkasetti satulan alla minullakin, EA-pakkauksen lisäksi. Ei vaan auta jos ei löydä sitä saakelin vuotokohtaa alunperinkään.
Tai sitten esim:Rakennuspaljusta tai pulkasta rakentaa ison altaan jossa saippuavettä ja nostaa siihen uimaan renkaan ja pyörittelee rengasta niin luulisi kuplivan jossain kohtaa.

Tää ois jännä testata ilman kumin irrotusta. Jonku työkalun näin vuosia sitten, mutta ois kiva kokeilla miten toimii.Vaihda se venttiili, jospa se onkin syyllinen.
Laitoin D.I.D. 530 ZVM (114 lenkkiä vakiovälityksillä), eli hinnaston yläpäästä. Mielestäni ehkä hieman väärä paikka säästää. Katkoin vanhan ja niittasin uuden saman valmistajan KM500R työkalulla, ei se nyt niin vaikeata ollut edes minulleKumihommiin en osaa sanoa, kun ei ole(vielä) ajosta puhjennut. Noista roikkuvista ketjuista tuli mieleen, että millaisia käytät, hinnaston yläpäästä vai perusketjua? En luota itseeni kuin rattaiden vaihdossa, niin vien torstaina pajalle että ammattilainen tekee myös kerrlla sen uuden niittauksen![]()
(Ja kyllä, tiedän että ei pitäisi nostella putkien varassa vaan ottaa ne veke ja nostella lohkon alta, mutta kyllä se noinkin onnistuu).
Molemmat varmaan ihan hyviä, itsellä on ollut useamman sukupolven pilot roadeja eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Kulutuskesto on hämmentävän hyvä.Jaha, töistä lähtiessä olikin takakumi tyhjä ja naulahan sieltä löytyi. Noh, kamelinpaskalla kasaan ja kotia, mutta nyt varmaan täytynee hommata uusi takanakki. Vanha olikin jo vanhaa paistoa, niin ei ihan niin paljo ärsytä (Pilot Road 3).
Kattelin nopeesti, että Pilot Road 5/6 tai Metzelerin Roadtec 01 SE olisi hyviä vaihtoehtoja. Onko jollain kokemusta näistä? Pyöränä Street Triple 675 ja takakumi on kokoa 180/55R17
Jaha, töistä lähtiessä olikin takakumi tyhjä ja naulahan sieltä löytyi. Noh, kamelinpaskalla kasaan ja kotia, mutta nyt varmaan täytynee hommata uusi takanakki. Vanha olikin jo vanhaa paistoa, niin ei ihan niin paljo ärsytä (Pilot Road 3).
Kattelin nopeesti, että Pilot Road 5/6 tai Metzelerin Roadtec 01 SE olisi hyviä vaihtoehtoja. Onko jollain kokemusta näistä? Pyöränä Street Triple 675 ja takakumi on kokoa 180/55R17
Piloteille ääni täältäkin, ajellut omalla pyörällä muutamat mezelerit ja nyt parit pilotit niin on nuo pilotit paremmantuntuiset ainakin omassa ajossa. Kestävät tosiaan myös kulutusta mielestäni paremmin, jopa kevyttä ratailua.Molemmat varmaan ihan hyviä, itsellä on ollut useamman sukupolven pilot roadeja eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Kulutuskesto on hämmentävän hyvä.

Yhden pyörän koeajolla aloin ihmettelemään nuljuavaa takapäätä, taisi olla Yamaha Thunderace. Myyjä oli katsonut rengaspaineet kohdilleen ennen koeajoa, mutta vaadin sit takaisin pihaan tullessani paineiden tarkastusta kun tuntui niin oudolta. Letkua venttiiliin kiinni laittaessani kuului suhahdus liian aikaisin, venttiili oli murtunut juuresta. Ko. pyöräään oli vaihdettu uusi takarengas ihan alan liikkeessä edeltävänä kesänä, mutta niin vaan oli venttiili jätetty vaihtamatta.Erittäin hyvä idea, vaikkei vielä koskaan ole missään ajoneuvossa tullut sellainen tarpeeseen. Kiitos! Eipähän maksa paljoa kokeilla.
R6 1999 mallin kanssa ongelmia kaasarin puhdistuksen + kasauksen jälkeen.
Syöttää bensat ns ylivuoto putkesta pois.
Purettu nyt pari kerttaa niin onko se nyt sitten ultaäänipesuriin ja sillä lähtis sitten pelittämään.
Vaihdoin tuohon suuttimet vakioiksi, kolmos kaasarilla ei ollut suutinta ollenkaan ns tyhjänä. Niin keksiikö porukka mitään järkevää syytä miksi yksi kaasarin suuttimista olisi tyhjä?
![]()

Meinaat että yksi pääsuutin puuttui, no ei kyllä pitäisi. Ainoa "järkevä" syy jonka keksin suuttimen puuttumiselle on se ettei edellisellä sepällä ole ollut mitään käsitystä siitä mitä on ollu tekemässä. Oot varmaan tarkistanut että neulaventtiilit on tiiviit, ettei siitä johdu kuseskelu? Ite oon ruukannut kokeilla neulaventtiilien tiiveyden laittamalla pätkän kumiletkua polttoaineletkun nippaan ja puhaltamalla siihen. Kaasarit kun kääntää ylösalaisin niin pitäisi olla ilmatiivis. Bensapinnan korkeus kannattaa myös tarkistaa, yleensä sitä voi säätää neulaventtiilin metallilirpaketta taivuttamalla. Kaivele jostain Yammun tai haynesin huoltomanuska ja katso siitä ohjearvot. Samasta manuskasta löytyy luultavasti myös ohjeet kaasarien tarkistukseen.R6 1999 mallin kanssa ongelmia kaasarin puhdistuksen + kasauksen jälkeen.
Syöttää bensat ns ylivuoto putkesta pois.
Purettu nyt pari kerttaa niin onko se nyt sitten ultaäänipesuriin ja sillä lähtis sitten pelittämään.
Vaihdoin tuohon suuttimet vakioiksi, kolmos kaasarilla ei ollut suutinta ollenkaan ns tyhjänä. Niin keksiikö porukka mitään järkevää syytä miksi yksi kaasarin suuttimista olisi tyhjä?
![]()
Ai sielusta vaiEipä ole tullut ajatelleeksi etä venttiilillä tarkoitetaan "koko könttiä" -aina ajatellut että puhutaan vain siitä "koneistosta" siis tuosta: Venttiilinneula 100 kpl | Motonet Oy
Vaihdoitko öljyt vuodon jälkeen?Pyörä Yamaha XJ 600S Diversion 1995. Pyörä laski bensat talven aikana kaasareista sylinteriin. Vaihdoin siihen bensahanan tiivisteet ja kaasareihin tällaiset tiivistesarjat:
![]()
Vuoto sylintereihin loppui noilla toimenpiteillä.
Viime kesänä tsekkasin kohojen tasot, ne on OK.
Pyörä haisee bensalle. Missään ei näy vuotoa. Olisiko täällä heittää vinkkiä mistä haju tulee? Jos pyörä seisoo pidempään, käyntiin lähtö on vaikeaa. Jos ajaa päivittäin niin toimii hienosti. Joku vuotaa, mutta mikä ja mihin?
Tiivisteiden vaihdosta on vuosia aikaa, öljyt vaihdettu monta kertaa. Pidempään kun seisoo (useampi päivä) niin pitää startata pidempään eikä lähde heti kaikilla käyntiin.Vaihdoitko öljyt vuodon jälkeen?
Haju voi tulla vaikka letkun läpi, miten käyntiin lähtö on vaikeaa?
Tuo on kyllä hieno. Saa totutella pitään kierroksia korkealla.
Tiivisteiden vaihdosta on vuosia aikaa, öljyt vaihdettu monta kertaa. Pidempään kun seisoo (useampi päivä) niin pitää startata pidempään eikä lähde heti kaikilla käyntiin.
Tiedän miltä odottelu tuntuu, kolme pyörää talvella ostaneena
Onpas tuskallista odotella, että pääsee ajelemaan. Tilaamani Kawasaki Ninja ZX-4RR saapui, mutta A-kortti on vielä ajotunteja ja -koetta vaille valmis. Autokoululla kestää joku, vaikka omasta puolestani olisin voinut ajella jo pari kuukautta.![]()
Tiedän miltä odottelu tuntuu, kolme pyörää talvella ostaneena. Tuosta voi odotellessa fiilistellä hieman Revzillan Daily Riderin melko positiivisia näkemyksiä vekottimesta. Nuo Daily Rider -jaksot ovat ehkä informatiivisimpia mitä youtubesta löytyy, kun keskittyvät nimenomaan siihen arkiseen käyttöön eikä siihen mikä on 0,00001 sek. nopeampi jollakin radalla. Suosittelen.
Mulla vähän sama homma. Mopo hommattu talvella ja vielä oisi vajaa kaksi viikkoo aikaa ensimmäiseen ajotuntiin. Pikkuhiljaa alkaa polttelemaan kun tuijottaa tallissa mopoo![]()

No niin on... Täällä taas odotellaan että pyörän katteet tulisi maalauksesta ja saisi uudella sävyllä olevan mopedin alle. (vrod)Odottelu on kyllä raskasta,
Synkkausta en ole tarkistanut mutta ei kai se bensan hajuun vaikuta? Käyntiin lähtöön varmasti. Ryyppy on mekaaninen vipu suoraan kaasareissa, en heti hahmota miten se ei toimisi. Ja ei tuo käyntiin ilman lähde eli kyllä se jotenkin toimiiTarkista nyt ekana se kaasarien synkronointi, toimiiko ryyppy?
Synkat vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja starttaamiseen, vaikka ryyppy on mekaaninen vipu, niin se voi silti olla rikki ja joku pytty ei saa ryyppyä, käynti huonoa kylmänä. Haju voi johtua vanhoista letkusta tai tiivisteitä.Synkkausta en ole tarkistanut mutta ei kai se bensan hajuun vaikuta? Käyntiin lähtöön varmasti. Ryyppy on mekaaninen vipu suoraan kaasareissa, en heti hahmota miten se ei toimisi. Ja ei tuo käyntiin ilman lähde eli kyllä se jotenkin toimii![]()
Pyörä käy hyvin kylmänä kunhan saa käyntiin ja käynti tasaantuu, se voi johtua synkkauksesta. Letkutkin on pääasiassa vaihdettu. Vaihdoin nyt imukurkut ja samalla huomasin että yksi kaasutin oli nurkasta hieman kostea. Sen verran että bensan löyhkä saattaa tulla just tuosta. Ja selittäisi myös jos yksi kaasarin kohokammioista valahtaa tyhjäksi muutamassa päivässä niin ei lähde heti kaikilla käymään. Ei kai se ihme ole kun pyörällä ikää kohta 30 vuotta.Synkat vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja starttaamiseen, vaikka ryyppy on mekaaninen vipu, niin se voi silti olla rikki ja joku pytty ei saa ryyppyä, käynti huonoa kylmänä. Haju voi johtua vanhoista letkusta tai tiivisteitä.
Mites tulpat ja sytkä puoli?
R3DgRulle piti sanomani, että nostan hattua siitä, että maltat aloittaa pienemmästä pyörästä ja siitä sitten tarvittaessa joskus tehoissa (+vakuutusmaksuissa) ylöspäin. Niin hemmetin monet tekevät sen just väärällä tavalla ja hommaavat heti sen 200hv ratatykin. Seuraukset voivat olla katastrofaaliset hyvinkin nopeasti. Itse näin jälkiviisaana voin kertoa, että aloitin ehkä hieman liian tujusta pelistä, kun hommasin 765rs:n ensipyöräksi. Onneksi ikävuosia ja lapsia oli jo kuitenkin kertynyt ja oletettavasti molemmat etulohkot tarpeeksi kehittyneet, että minkäänlaisia tilanteita en itselleni aiheuttanut.


Minulla on ollut autona CLS 55 AMG ja tämän pitäisi olla suurinpiirtein vastaava kiihtymään, joten uskon sen riittävän mainiosti.
Tätä on kyllä kompattava. Edes sporttisella avoautolla ja prätkällä ei ole mitään tekemistä keskenään fiiliksen osalta.Se kiihdyttely tuntuu vaan aivan erilaiselta "ulkoilmassa" vrt. mukavasti sisällä auton kabiinissaMielestäni näitä kokemuksia ei oikein voi verrata edes keskenään - niin spesiaali tunne se on prätkällä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.