Mullistaako robottiauto asuntomarkkinat? Keskustelua robottiautojen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Liittynyt
01.08.2025
Viestejä
2
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
 
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
Ehkä se toimiva robottiauto olisi hyvä ensin tuoda markkinolle ja lisäksi myös sellainen joka on tarpeeksi kustannustehokas että kaikki siirtyy siihen.Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että suomessa ympäri vuoden toimivaa ei ole tulossa ainakaan 5 vuoteen, toden näköisesti menee +10 vuotta.Joten palataan asiaan kun se on ajankohtainen.
 
Mites jos autossa istuminen ei tunnu vapaa-ajalta kuten lenkkeily tai ruuanlaitto? Silloin robottiauto ei paljoakaan tuo lisäarvoa. Itse mieltäisin enemmän niin että se voisi olla etätyö aikaa.
 
Aika sama vaikka työmatka veisi 2 tuntia, olettaen että sen voisi kulkea halvalla sähköllä tms. energialla ettei kustannukset tule vastaan, jos senkin ajan voisi nukkua robottifarkun tavaratilassa. 5 tunnin yönien jälkeen voisi siirtyä autoon nukkumaan (tai mennä sinne jo illalla) ja herätä työpaikan pihalta. Taitaa vaan mennä 50+ vuotta että täysin autonomisia autoja on kaikilla ja ihmiset luottaa niihin niin paljon, että uskaltavat nukkua niiden kyydissä. Mutta jotkuthan tekee vastaavaa jo nyt asumalla asuntoautossa/vaunussa työpaikan parkkipaikalla.

Ja auttaisihan tuo paljon lyhyemmilläkin matkoilla. Jos harrastukseen lähimpään kaupunkiin vie 30 minuuttia suuntaansa ja siellä käy kolme kertaa viikossa, tekee se jo 3 tuntia hukkaan heitettyä aikaa auton ratissa. Lapsetkin voisi kulkea sillä itsenäisesti omiin treeneihinsä. Kyllä se ainakin omaa elämääni helpottaisi paljon, jos pihassa olisi käytännössä taksi odottamassa vuorokauden ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuulosta rentouttavalta vapaa-ajalta :)

Tosin, hyötyliikuntaa voisi noin harrastaa.
Eikä ehkä erityisen turvalliselta vaikka täydellinen kone kuljettajana ei teekään virheitä, mutta jos perus pakun tavaratila on jotain 4-5 neliötä niin kai sinne jotain tekemistä pystyy järjestämään. Nojatuoli ja iso ruutu ainakin mahtuu hyvin.
 
Mites jos autossa istuminen ei tunnu vapaa-ajalta kuten lenkkeily tai ruuanlaitto? Silloin robottiauto ei paljoakaan tuo lisäarvoa. Itse mieltäisin enemmän niin että se voisi olla etätyö aikaa.

Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
 
Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
Vastaavasti pari tuntia ns. omaa aikaa autossa istuen voi olla hyväkin asia, jos sitä ei tarvitse käyttää ajamiseen. Eikä lapsiakaan ehkä tarvitse itse viedä päiväkotiin tai hakea sieltä, jos auto voi hoitaa sen. Eri asia taas kuinka monta vuosikymmentä menee, että ihmiset uskaltaa laittaa lapsensa autonomisen auton kyytiin olematta itse edes kyydissä.
 
Konsepti kuulostaa yhtä negatiivisessa mielessä kyberpunkilta kuin se kuulosti 10 vuotta sitten samaan tapaan ensimmäisen suuren hypen aikaan. Näytötkin ovat suunnilleen samat.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.

Robottiautot voisivat hyvin syöttöliikennettä korvata, mutta se olisi todennäköisesti enemmän robotaksi kuin oma auto. Suuremmat massakuljetukset sitten kaupunkien keskustoihin junalla/metrolla. Ja vähän isompien lasten harraste/koulukyyteihin olisi tosi näppärä. Vanhemmat voisivat tehdä pidempää työpäivää sen sijaan että seisovat tyhjänpanttina kentän reunalla. Kuitenkin helvetin paljon parempi on valita asunto ja harrastukset siten että lapsi voi mennä niihin lähtökohtaisesti vaikka pyörällä.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.
En kertaakaan, sillä olen matkustanut taksilla ehkä kolme kertaa selvin päin elämäni aikana ja nekin alle vartin matkoja. Tilanne olisi toinen, jos kulkisin joka päivä töihin taksilla tai robottiautolla.

Mutta joo yhteiskunnallisista vaikutuksista en tiedä, mutta tekisihän se ainakin autoista kiinnostavampia. Nyt on imho aika sama millä kinnerillä ajaa, kun sitä autoa on kuitenkin itse ajettava oli se sitten premiumia tai vanha corolla. Molemmissa on suunnilleen vastaavat hallintalaitteet, toisessa vähän enemmän mukavuutta ja yleensä/aina tarpeetonta suorituskykyä.

Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
Juuri näin. Robotiikan kehittyessä auto muuttuu rahan syöjästä invsetoinniksi. Kulunut sanononta "aikaa ei voi ostaa" muuttuu.
 
Itse kuuntelen autoa ajaessa usein äänikirjaa. Henkilöauto ei kulje niin tasaisesti, että olisi mukava lukea kirjaa kyydissä istuessa. Äänikirjaa kuunnellessa taas ei ole suurta väliä, että ajaako itse vai onko kyydissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 404
Viestejä
4 869 065
Jäsenet
78 580
Uusin jäsen
Toponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom