Mullistaako robottiauto asuntomarkkinat? Keskustelua robottiautojen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Liittynyt
01.08.2025
Viestejä
6
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
 
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
Ehkä se toimiva robottiauto olisi hyvä ensin tuoda markkinolle ja lisäksi myös sellainen joka on tarpeeksi kustannustehokas että kaikki siirtyy siihen.Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että suomessa ympäri vuoden toimivaa ei ole tulossa ainakaan 5 vuoteen, toden näköisesti menee +10 vuotta.Joten palataan asiaan kun se on ajankohtainen.
 
Mites jos autossa istuminen ei tunnu vapaa-ajalta kuten lenkkeily tai ruuanlaitto? Silloin robottiauto ei paljoakaan tuo lisäarvoa. Itse mieltäisin enemmän niin että se voisi olla etätyö aikaa.
 
Aika sama vaikka työmatka veisi 2 tuntia, olettaen että sen voisi kulkea halvalla sähköllä tms. energialla ettei kustannukset tule vastaan, jos senkin ajan voisi nukkua robottifarkun tavaratilassa. 5 tunnin yönien jälkeen voisi siirtyä autoon nukkumaan (tai mennä sinne jo illalla) ja herätä työpaikan pihalta. Taitaa vaan mennä 50+ vuotta että täysin autonomisia autoja on kaikilla ja ihmiset luottaa niihin niin paljon, että uskaltavat nukkua niiden kyydissä. Mutta jotkuthan tekee vastaavaa jo nyt asumalla asuntoautossa/vaunussa työpaikan parkkipaikalla.

Ja auttaisihan tuo paljon lyhyemmilläkin matkoilla. Jos harrastukseen lähimpään kaupunkiin vie 30 minuuttia suuntaansa ja siellä käy kolme kertaa viikossa, tekee se jo 3 tuntia hukkaan heitettyä aikaa auton ratissa. Lapsetkin voisi kulkea sillä itsenäisesti omiin treeneihinsä. Kyllä se ainakin omaa elämääni helpottaisi paljon, jos pihassa olisi käytännössä taksi odottamassa vuorokauden ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuulosta rentouttavalta vapaa-ajalta :)

Tosin, hyötyliikuntaa voisi noin harrastaa.
Eikä ehkä erityisen turvalliselta vaikka täydellinen kone kuljettajana ei teekään virheitä, mutta jos perus pakun tavaratila on jotain 4-5 neliötä niin kai sinne jotain tekemistä pystyy järjestämään. Nojatuoli ja iso ruutu ainakin mahtuu hyvin.
 
Mites jos autossa istuminen ei tunnu vapaa-ajalta kuten lenkkeily tai ruuanlaitto? Silloin robottiauto ei paljoakaan tuo lisäarvoa. Itse mieltäisin enemmän niin että se voisi olla etätyö aikaa.

Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
 
Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
Vastaavasti pari tuntia ns. omaa aikaa autossa istuen voi olla hyväkin asia, jos sitä ei tarvitse käyttää ajamiseen. Eikä lapsiakaan ehkä tarvitse itse viedä päiväkotiin tai hakea sieltä, jos auto voi hoitaa sen. Eri asia taas kuinka monta vuosikymmentä menee, että ihmiset uskaltaa laittaa lapsensa autonomisen auton kyytiin olematta itse edes kyydissä.
 
Konsepti kuulostaa yhtä negatiivisessa mielessä kyberpunkilta kuin se kuulosti 10 vuotta sitten samaan tapaan ensimmäisen suuren hypen aikaan. Näytötkin ovat suunnilleen samat.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.

Robottiautot voisivat hyvin syöttöliikennettä korvata, mutta se olisi todennäköisesti enemmän robotaksi kuin oma auto. Suuremmat massakuljetukset sitten kaupunkien keskustoihin junalla/metrolla. Ja vähän isompien lasten harraste/koulukyyteihin olisi tosi näppärä. Vanhemmat voisivat tehdä pidempää työpäivää sen sijaan että seisovat tyhjänpanttina kentän reunalla. Kuitenkin helvetin paljon parempi on valita asunto ja harrastukset siten että lapsi voi mennä niihin lähtökohtaisesti vaikka pyörällä.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.
En kertaakaan, sillä olen matkustanut taksilla ehkä kolme kertaa selvin päin elämäni aikana ja nekin alle vartin matkoja. Tilanne olisi toinen, jos kulkisin joka päivä töihin taksilla tai robottiautolla.

Mutta joo yhteiskunnallisista vaikutuksista en tiedä, mutta tekisihän se ainakin autoista kiinnostavampia. Nyt on imho aika sama millä kinnerillä ajaa, kun sitä autoa on kuitenkin itse ajettava oli se sitten premiumia tai vanha corolla. Molemmissa on suunnilleen vastaavat hallintalaitteet, toisessa vähän enemmän mukavuutta ja yleensä/aina tarpeetonta suorituskykyä.

Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
Juuri näin. Robotiikan kehittyessä auto muuttuu rahan syöjästä invsetoinniksi. Kulunut sanononta "aikaa ei voi ostaa" muuttuu.
 
Itse kuuntelen autoa ajaessa usein äänikirjaa. Henkilöauto ei kulje niin tasaisesti, että olisi mukava lukea kirjaa kyydissä istuessa. Äänikirjaa kuunnellessa taas ei ole suurta väliä, että ajaako itse vai onko kyydissä.
 
Jos mietin itseäni että mihin ei-töihin liittyviin asioihin haluaisin käyttää sen ajan joka nyt kuluu töihin menoon ja töistä tuloon, niin aamulla olisi kiva, jos voisi herätä nykyistä myöhemmin, aloittaa heti työmatkan ja siinä matkan aikana voisi peseytyä, syödä, pukeutua ym. mitä nyt kukin aamutoiminaan touhuaa. Töistä tullessa taas mielelläni valmistaisin jo matkan aikana päivällisen, jotta se olisi valmis nälkäisenä kotiin tullessa. Eli käytännössä oman robottiautoni pitäisi olla vähintään pakettiauton kokoinen, jotta siihen mahtuisi jonkinlainen keittiö ja suihku/paskahuusi.

Itse näen käytännössä aika laihana lohtuna, että robottiauto vapauttaisi minut lukemaan kirjaa tai selamaan iltapaskasta uutisia työmatkan aikana. Työajaksi sen voisi käyttää. Oma työni sisältää "paperitöitä" sekä kohteissa paikan päällä oloa, niin toki tällaisissa tilanteissa voisin hyödyntää työmatkat paperitöiden tekoon. Ihanteellista olisi esim. että saisi kotimatkalla tarvittavat raportoinnit ja tuntikirjaukset tehtyä ja vaikka jäsenneltyä vähän seuraavaa päivää jo.

Yhteiskäyttörobottiautoilla voisi olla mahdollista ratkaista nykyisellään mahdoton yhtälö, eli se että työpaikka on julkisella liikenteellä reitillisesti tai aikataulullisesti huonosti tai ei ollenkaan saavutettavissa kotoa ja se että ei omista omaa autoa. Ja toki isossa kuvassa ihanteellisinta olisi se, että kaikki liikenteessä olevat autot olisivat ennen pitkää yhteiskäyttörobottiautoja ja jos tarvitsee mennä johonkin niin painat applikaatiosta tms. että tarvitset auton ja sitten lähimpänä oleva vapaa auto kaartaisi hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirja ja työt vähän huonoja esimerkkejä mullistuksesta kun meillä on jo covid19:en aikana yleistynyt etätyö mikä vähensi ja vähentää tarvetta työmatkailuun. Toisella puolella audiokirjat&podcastit. Olen miettinyt samaa, että tarve olla lähellä työpaikkaa voi muuttaa ja on varmaan muuttanutkin asuntojen arvostuksia esim. piilaaksossa, sama voi olla edessä helsingin ytimessä.

Vielä isompi muutos voisi olla dronemainen lentävä "auto" joka mahdollistaisi asioita esimerkiksi sen suhteen että onko mökille päästävä tietä pitkin vai ei. Maantiet/moottoritiet/... jäisivät lähinnä teollisuuden tarpeisiin kun halvempi roudata maata pitkin tavaraa versus lentäminen. Drone voisi olla helpompi saada toimimaan autonomisesti versus perinteinen auto
 
Asustelin muutaman kuukauden hankalassa sijainnissa työpaikan suhteen. Etäisyyttä oli vain noin 15 km, mutta oikein mikään paikalliskulkuneuvo ei kulkenut sitä väliä sujuvasti eikä pyörätiet talvella oikein olleet kunnossa. Toimistolla piti käydä kerran viikossa.

Koska kuitenkin sijainnit oli sen verran keskeiset pk-seudulla, oli Bolt-takseja hyvin tarjolla. Kun lisäksi tarjolla oli paljon alennuksia, tuli yksittäisen Bolt-matkan hinnaksi 7-8 euroa. Se tuntui ihan uskomattomalta luksukselta, kun pystyi aamulla tilaamaan itselleen kyydin oven eteen, aikatauluja etukäteen laskematta tai talven tuiverrukseen varautumatta. Sama sitten töiden jälkeen toiseen suuntaan. Ruuhkista huolehti kuski, itse sain takapenkillä rentoutua.

Jos tällainen olisi aina mahdollista ja saisi vielä ihan yksin autossa matkustaa, käyttäisin kyytejä paljon, paljon useammin. Ei siihen loputtomasti olisi varaa, ellei hinnat olisi pysyvästi kohtuulisia, mutta oi että. Säälittävästi yhä siitä luksuksesta haaveilen joka kerta junassa istuessani tai omaa autoa ruuhkassa ohjatessani.
 
Jos mietin itseäni että mihin ei-töihin liittyviin asioihin haluaisin käyttää sen ajan joka nyt kuluu töihin menoon ja töistä tuloon, niin aamulla olisi kiva, jos voisi herätä nykyistä myöhemmin, aloittaa heti työmatkan ja siinä matkan aikana voisi peseytyä, syödä, pukeutua ym. mitä nyt kukin aamutoiminaan touhuaa. Töistä tullessa taas mielelläni valmistaisin jo matkan aikana päivällisen, jotta se olisi valmis nälkäisenä kotiin tullessa. Eli käytännössä oman robottiautoni pitäisi olla vähintään pakettiauton kokoinen, jotta siihen mahtuisi jonkinlainen keittiö ja suihku/paskahuusi.

Itse näen käytännössä aika laihana lohtuna, että robottiauto vapauttaisi minut lukemaan kirjaa tai selamaan iltapaskasta uutisia työmatkan aikana. Työajaksi sen voisi käyttää. Oma työni sisältää "paperitöitä" sekä kohteissa paikan päällä oloa, niin toki tällaisissa tilanteissa voisin hyödyntää työmatkat paperitöiden tekoon. Ihanteellista olisi esim. että saisi kotimatkalla tarvittavat raportoinnit ja tuntikirjaukset tehtyä ja vaikka jäsenneltyä vähän seuraavaa päivää jo.

Yhteiskäyttörobottiautoilla voisi olla mahdollista ratkaista nykyisellään mahdoton yhtälö, eli se että työpaikka on julkisella liikenteellä reitillisesti tai aikataulullisesti huonosti tai ei ollenkaan saavutettavissa kotoa ja se että ei omista omaa autoa. Ja toki isossa kuvassa ihanteellisinta olisi se, että kaikki liikenteessä olevat autot olisivat ennen pitkää yhteiskäyttörobottiautoja ja jos tarvitsee mennä johonkin niin painat applikaatiosta tms. että tarvitset auton ja sitten lähimpänä oleva vapaa auto kaartaisi hakemaan.
Itseäni kiinnostaisi enemmän työmatkalla nukkuminen ainakin toiseen suuntaan, jos matka olisi riittävän pitkä, vaikka tunti per suunta. Ei tarvitsisi nukkua yöllä niin pitkään ja vapaa-aikaa kotona jäisi enemmän, välillä tulee töissäkin nukuttua päiväunia ruokatauolla.

Yhteiskäyttöautoja usein hehkutetaan, mutta en ole varma minkä ongelman ne sitten ratkaisisi. Autoja ei tarvittaisi niin paljon, mutta vastaavasti energiaa kuluu enemmän. Mitä yksittäinen kansalainen hyötyy siitä, että autot ovat yhteiskäyttöisiä, olisiko niitä niin paljon, että haja-asutusalueellakin auto olisi pihassa heti kun sitä tarvitaan..? Periaatteessa autoilun pitäisi muuttua paljon halvemmaksi, mutta eiköhän siitäkin osattaisi laskuttaa.
 
Ihmetettyttää tämä töiden takia liikkuminen yleensäkki. Etänähän ne nykyään tehdään. Ei kiinnosta miten duunarit perseensä siirtää työn äärelle.
 
Miten asuntomarkkinat tähän liittyy?
Mutta autossa asuminen ei kuulostaa yhtään huonommalta kuin jossain Helsingin hikikuutiossa asuminen.

Se että auto osaisi ajaa itsenäisesti ja voisi itse kuluttaa ajan työhön tai nukkumiseen kuulostaa liian hyvältä.
Autolla ajaminen on tylsintä mitä voi tehdä.

Se vaatii 100% AGI. Jos 100% AGI ilmestyy mihin ihmisiä tarvitaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 444
Viestejä
4 870 088
Jäsenet
78 581
Uusin jäsen
kaljamahat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom