NAS rakentelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dun
  • Aloitettu Aloitettu
Vanhemmille NASia rakentamassa ja pohdin hieman rautavaihtoehtoja. NAS:n käyttötarkoitus on paikalliset backupit ja oma offsite backup. Mitään muuta tuolla laitteella ei ole näin alustavasti tarkoitus ainakaan ajaa.

Speksit:
  • Pieni koko ja hiljainen
  • Pieni (alle 50W idlessä) tehonkulutus
  • 4-5 levypaikkaa
Tältä pohjalta olen lähtenyt valitsemaan osia ja tässä tuntuisi olevan pari vaihtoehtoa mitä itse keksin.
  1. CWWK/Topton NAS emolevy integroidulla prossulla (N150, N355 tai vähän vanhempi i5 8265)
  2. Käytettyä ITX palvelinrautaa Supermicrolta/AsrockRackilta integroidulla Xeon-D prossulla
  3. Joku muu mikä? Hyllytavarasta ITX-kone?
Tällä hetkellä olen hieman kallellaan ensimmäiseen vaihtoehtoon tuoreemman raudan vuoksi. Kakkosvaihtoehdon isoin etu olisi IPMI, mutta näin useamman vuoden palvelinta pyörittäneenä en enää itselle ottaisi ilmankaan. Softaksi tulee TrueNAS ja hoidan itse ylläpidon etänä VPN:n yli niin ei tarvitse pohtia mitään helppokäyttöisyysasioita. Koteloksi näillä näkymin tulossa Jonsbo N2 tai vastaavan tyyppinen eli emolevyn kokoluokka tulee olemaan ITX.

Gigabyte MJ11-EC1 EPYC 3151 Server Mainboard +ATX Adapter ? ei ihan vähävirtaisin, olikohan 20-30W idlessä + päälle toki levyt. Mutta mielestäni muuten täydellinen, ja erittäin halpakin.
Taisit juuri löytää voittajan! Olen itse noita Epyceja katsonut mutta en löytänyt mistään järkihintaan tuollaista. Tuon päälle rakennettuna kokoonpano vie peruskäytössä sen 5-10W enemmän virtaa kuin nuo omat vaihtoehtoni eli ei mitään sellaista määrää millä oikeasti olisi väliä. Tuohon kaveriksi 32Gb DDR4 ECC muistia, niin tuohan pyörii tästä ikuisuuteen.

Moi.

onko tarjotat jotain valmista serveriä joka ois hyvä vaihtoehto QNAP TVS-h674 tilalle tuo kuitenkin maksaa 2800e.

Eli tartteis olla seuraavat speksit :

1x10gbe
6x3.5" peruslevyt pitäs mennä
raid 6 tuki
64 gb ram
1 nvme tai 1 sata ssd paikka.
tupla virtalähteet
etähallinta.
5v käyttöikä haen tuossa joten kohtuu uutta rautaa pitäs olla.

Moi.

onko tarjotat jotain valmista serveriä joka ois hyvä vaihtoehto QNAP TVS-h674 tilalle tuo kuitenkin maksaa 2800e.

Eli tartteis olla seuraavat speksit :

1x10gbe
6x3.5" peruslevyt pitäs mennä
raid 6 tuki
64 gb ram
1 nvme tai 1 sata ssd paikka.
tupla virtalähteet
etähallinta.
5v käyttöikä haen tuossa joten kohtuu uutta rautaa pitäs olla.
Esim.
UGREEN NASync DXP6800 Pro (Intel Core i5 1235U)
AOOSTAR WTR MAX (AMD R7 PRO 8845HS)
Terramaster F6-424 Max (Intel Core i5 1235U)

Missään noissa toki ei taida olla tupla virtalähteitä, mutta muuten taitaa mennä kaikkiin noihin spekseihin

EDIT: Jos peruslevyjen määrästä tinkii yhden niin sitten varmaan myös tämä. Tässä aika kova rauta.
Minisforum N5 Pro (AMD Ryzen AI 9 HX PRO 370)

Viimeksi muokattu:
kohta toi 64GB rammia vie puolet budjetista...

ei omakohtaista kokemusta mutta ei nää kai ihan surkeitakaan ole:

+32GB muistia lisää
+toinen virtalähde (tuki löytyy)
+10Gb verkkokortti pitää lisätä itse

Millainen toi Lenovon XClarity systeemi sitten onkaan etähallintaa varten. HP:n iLO on tuttu ja nykyisessä itse kasatussa on NanoKVM kotelon sisällä.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 480
Jäsenet
80 890
Uusin jäsen
Temef11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom