Se mitä nastarenkaat ihan todistetusti ja varmasti tekee, on sen tien bitumikerroksen rikkominen. Suomessa se on korostetun rujossa kunnossa ajourissa, joiden muodostumiseen tosiaan taas vaikuttaa mainitsemasi raskas liikenne. Mutta jos vertaa tienpintaa esim. täällä kotosuomessa ja jossain Ruotsissa, Saksasta puhumattakaan, niin tajuaa sen eron. Uraa, eli painaumaa on kaikkialla, mutta täällä pinta on henkilöauton akselivälillä sellaista, että kiven rakeet on ihan selkeästi näkyvillä jo ihan muutaman vuoden vanhassa tienpinnassa, koska bitumi on rouhittu ympäriltä pois.Kaupunkiliikenteessä noiden kieltäminen on ainakin tutkimustiedon perusteella vähän ristiriitaisempaa. Asvaltin kulumisesta vain se yksi osuus on nastarenkaiden aiheuttamaa ja ne kaksi muuta (deformaatio ja painuminen) raskaan liikenteen osuutta. Hiukkaspäästöjä kun on mittailtu kulumisen osalta niin siellä 40km/h ja alle nopeuksissa ollaan sitten jo paljon epävarmemmalla pohjalla kun kevyellä nastalla pölyn määrä on ollut joissakin tutkimuksissa jopa pienempää kuin nastattomalla. Tiemerkintöjäkin kuluttavat tietty.
Bitumikerroksen rikkominen on tosi vittumaista siitä, että kun se lähtee, niin kivellä ei ole enää sidosainetta, vesi pääsee sisään ja -5/+5 syklissä muodostuu routavauriota tosi herkästi. Bitumi on myös juuri sitä tavaraa, jota about vähiten mieluiten hengittelisi ulkona ollessaan. Jotain haitallisempaakin varmaan on, kuten jarrupalahiukkaset ym., mutta määrissä bitumi lienee ihan omassa luokassaan. Sillä on nimenomaan isoimmat haittansa kaupunkiliikenteessä.