Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Ei se myyjän kannalta ole missään tapauksessa turvallisempi jos rahat tilille, paketti postiin muuttuu aivan toisenlaiseksi toiminnaksi. Otan kuitenkin testiksi käyttöön ToriDiilin tyyliin alle 50 tai 100€ tuotteissa, jolloin mahdollinen yksittäinen koijaus jossain vaiheessa ei kauheasti haittaa.

En minä keksi myyjänä tuo käyttämiselle mitään muuta syytä, kuin sen, että ostajaehdokkaita on huomattavasti enemmän. Siihen vaikuttaa tietysti helkutin hyvä palvelu ostajan kannalta ja ne halvat postikulut. Ja tuo syy onkin merkittävä.

On siinä turvallisuutta se ettei tarvi omia tietojaan antaa ja onhan toi huomattavasti helpompi kun hyväksyt tarjouksen ja lähetyskoodi tulee samantien käyttöön eikä tarvitse postin sivuille mitään täytellä.

Onko kellekään sattunut mitään huijausyrityksiä tmv. toridiilin kautta vai onko toi edelleen samaa foliohattuilua mitä jo heti ekana päivänä oli paljon, jossa jo pelättiin kuinka ostajalla on samanlainen tuote ja väittää sitä omakseen tmv. erikois tapauksia joita on muka jollekin tutuntutuntutun tutulle amerikassa käynyt.

Selventäisikö joku, että mitä tuo "Myy suoraan asettamaasi hintaan"- vaihtoehto tarkoittaa ToriDiilissä myyntiä tehdessä?

Menin testaamaan tuollaista "heti" ostamista maksuvaiheeseen asti ja siinä luki edelleen, että myyjällä on 48h aikaa hyväksyä tai hylätä tarjous. Mitä järkeä tuollaisessa vaihtoehdossa on jos myyjä voi hylätä tarjouksen täysin samalla tavalla, kuin minkä tahansa muun alle hintapyynnön tarjouksen? Miksi laittaisin myyjänä tuollaisen tarjolle jos se ei ns lukitse kauppoja saman tien, kuten esim Huuto.netissä tai täälläkin?

Kyllä ainakin myydessä jos joku ostaa tuolla tavalla niin tuote merkkaantuu välittömästi myydyksi ja on myyty, mutta sillä toisella vaihtoehdolla on siis tuo 48H aikaa hyväksyä tarjous.

Onko kellekään sattunut mitään huijausyrityksiä tmv. toridiilin kautta vai onko toi edelleen samaa foliohattuilua mitä jo heti ekana päivänä oli paljon, jossa jo pelättiin kuinka ostajalla on samanlainen tuote ja väittää sitä omakseen tmv. erikois tapauksia joita on muka jollekin tutuntutuntutun tutulle amerikassa käynyt.

Ei mikään huijausyritys, mutta kovasti viestitti, että "vie nyt nopeasti postiin". Sitten tuote saapui ostajalle tyyliin tiistaina ja se haettiin postista vasta perjantai-lauantaina. Sitten, koska toridiili toimii niin, näin rahat vasta seuraavalla viikolla. Vähän negatiivinen kauppakokemus, mutta koska sain rahat, niin pistin 10/10 palautteen.

Siis pientä kitkaa..

--

Ja Toridiilissä on parasta ne postikulut. Tuon myin Torissa tänään:

Siinä olisi postit 11€, joka on ~50€ tuotteelle aivan sikapaljon. Joskus maksan itse postit, niin kaupat etenee paljon nopeammin, mutta aivan varmasti tuokin maksoi alle 10€ postittaa Torissa..

Kyllä ainakin myydessä jos joku ostaa tuolla tavalla niin tuote merkkaantuu välittömästi myydyksi ja on myyty, mutta sillä toisella vaihtoehdolla on siis tuo 48H aikaa hyväksyä tarjous.

Okei. Varsin kummallista, ettei tätä löydy ehdoista tai usein kysytyistä kysymyksistä ollenkaan ainakaan minun nopeahkolla selaamisella ja hakusanoilla.

Ostopuolelta tuolla "osta heti"- vaihtoehdon maksuvaiheessa lukee ihan selvästi, että myyjällä on 48h aikaa hyväksyä.

Tässä vielä kuva ennen kuin maksaa "osta heti"- kohteen:

1000010829.jpg

Okei. Varsin kummallista, ettei tätä löydy ehdoista tai usein kysytyistä kysymyksistä ollenkaan ainakaan minun nopeahkolla selaamisella ja hakusanoilla.

Ostopuolelta tuolla "osta heti"- vaihtoehdon maksuvaiheessa lukee ihan selvästi, että myyjällä on 48h aikaa hyväksyä.

1000010829.jpg

Toi on aika uusi vaihtoehto niin voi olla, että vielä päivittyy. Jos tekee uuden ilmoituksen niin ainakaan itellä se ei mene itsestään eteenpäin ja lukee englanniksi jotain continue to ad. Noilla on jotenki koomisen paljon bugeja noissa päivityksissä ja paljon tekevät muutoksia kertomatta. Toi vaihtoehto kun tuli mulla muuttui joku 1/3 ilmoitusta tuohon vaihtoehtoon ja selvis et tollanen ees on olemassa kun joku osti tuotteen

1000010829.jpg

Tuo näkymä on näemmä täysin sama "Tee tarjous" ja "Osta heti" -valinnoilla, joka on hieman harhaanjohtavaa kieltämättä.

"Osta heti" -valinnalla ilmoitus kuitenkin muuttuu heti myydyksi, eikä myyjälle tule mitään kyselyitä, vaan tieto että tavara on ostettu ja postitustiedot.

Itsellä nyt ainakin tulisi mieleen se, että jos tavara on myynnissä muuallakin, niin tuossa on syytä olla joku tuollainen siltä varalta että tavara ei enää olisikaan kaupan.

Ei mikään huijausyritys, mutta kovasti viestitti, että "vie nyt nopeasti postiin". Sitten tuote saapui ostajalle tyyliin tiistaina ja se haettiin postista vasta perjantai-lauantaina. Sitten, koska toridiili toimii niin, näin rahat vasta seuraavalla viikolla. Vähän negatiivinen kauppakokemus, mutta koska sain rahat, niin pistin 10/10 palautteen.

Siis pientä kitkaa..
Torissa näkyy kuitenkin selkeästi kuinka monta päivää ostajalla ja myyjällä on tehdä omat tehtävänsä, eli sinänsä ostajalla ei ole mitään aihetta hoputtaa lähettämään pakettia. Eikä ostajan toisaalta tarvitse kiirehtiä hakemaan pakettia.

Mitäköhän tori tekee tuolla diili rahalla sillä välin. Itsellä meni "oston" jälkeen 12pv että rahat oli tilillä, toki oli helatorstai välissä. Aika mainio olisi shortata automaatiolla noita rahoja

ToriDiilin palvelumaksu riippuu myytävän tuotteen hinnasta:

Esim.
5 € kengät - ToriDiilin palvelumaksu 1,50 €
10 € kengät - ToriDiilin palvelumaksu 2 €
Tässä on vielä jostain syystä hienoisia osastokohtaisia eroja, esim. konsolipelien palvelumaksun minimi on suoraan 2 €, mutta nousee sen jälkeen samaa tahtia kuin vaatteillakin.

Yleensä asiakkaiden välisiä rahoja ei lasketa liikevaihtoon, miljardi kuulostais että tässä toimitaan eri tavalla…
Kyseessä taitaa olla koko konsernin liikevaihto. tori on yks kauppapaikka vain ja konserni omistaa mediatalojakin jne. Vend suomessa näyttäis olevan 27 miljoonaa euroa viime vuonna eikä sekää pelkästään toria ole?

e: ja jännästi seki pelkkää tappiota :D

Viimeksi muokattu:
Mitäköhän tori tekee tuolla diili rahalla sillä välin. Itsellä meni "oston" jälkeen 12pv että rahat oli tilillä, toki oli helatorstai välissä. Aika mainio olisi shortata automaatiolla noita rahoja

Tossa voi olla joku rahanpesu tarkastus. Kerran mullekin kesti mobilepaylta saada rahat jonkun 2 viikkoa ja kyselin niin oli jokin tuollainen meneillään. Mulle tullut aina ajallaan rahat. Aikalailla samalla minuutilla torin viestin kanssa palautteesta.

Maksimissaanhan Tori voi säilyttää noita rahoja:
Myyjällä 9 pv aikaa postittaa
X pv kun Posti/Matkahuolto kuljettaa
6 pv ostajalla aikaa noutaa paketti
1 pv noudon jälkeen aikaa hyväksyä paketti
Y pv jos ostaja reklamoi tuotteesta

Sitten voi vielä kulua parhaimmillaan 3 pv että maksu siirtyy joko myyjälle tai palautuu reklamoinnista johtuen ostajalle.

Kyllähän tuossa aikaa saa parhaimmillaan kulumaan.

Jos et malta odottaa, eiköhän käteisellä saat rahat heti käteen

Viimeksi muokattu:
Saa nähdä tuliko kosahdettua ensimmäistä kertaa Tori huijaukseen. Ostin eilen rinkan tilisiirrolla ja tänään aamulla kyseinen käyttäjä on poistunut Torista. Myöskään ilmoitusta lähetetystä paketista ei ole tullut Postin sovellukseen. Noh, tarvitsee nyt muutama päivä odotella ja katsella tilannetta. Onneksi ei ollut kuin 100€ tuote, niin eipä tuo maailmaa kaada. Toki rikosilmoitus tulee tehtyä, jos tuotetta ei näy eikä kuulu ensi viikolla.

Ennen maksua katsoin Googlen kautta että kyseisellä kylällä asuu saman niminen henkilö, myyntikuvat olivat aidon näköiset ja myös rinkan malli vastasi myynti-ilmoituksen ja kuvien välillä. Jos kyseessä on huijaus, niin hyvin oli otettu huomioon myös pieniä tekijöitä.

Muistaapa jatkossa ostaa vain Tori diilin kautta, niin saa ainakin mielenrauhaa ostoprosessiin.

Saa nähdä tuliko kosahdettua ensimmäistä kertaa Tori huijaukseen. Ostin eilen rinkan tilisiirrolla ja tänään aamulla kyseinen käyttäjä on poistunut Torista. Myöskään ilmoitusta lähetetystä paketista ei ole tullut Postin sovellukseen. Noh, tarvitsee nyt muutama päivä odotella ja katsella tilannetta. Onneksi ei ollut kuin 100€ tuote, niin eipä tuo maailmaa kaada. Toki rikosilmoitus tulee tehtyä, jos tuotetta ei näy eikä kuulu ensi viikolla.

Ennen maksua katsoin Googlen kautta että kyseisellä kylällä asuu saman niminen henkilö, myyntikuvat olivat aidon näköiset ja myös rinkan malli vastasi myynti-ilmoituksen ja kuvien välillä. Jos kyseessä on huijaus, niin hyvin oli otettu huomioon myös pieniä tekijöitä.

Muistaapa jatkossa ostaa vain Tori diilin kautta, niin saa ainakin mielenrauhaa ostoprosessiin.

Itellä kaikki viimeaikaiset huijaukset on ollut sellaisia, että henkilö on myöntänyt kuulusteluissa, että edelleen omistaa laitteen ilman mitään aikomusta lähettää sitä

Kannattaa sitten varautua tulemaan huijatuksi. Vain toisella tavalla voi tulla. Nykyään huijarit ollu ihan eri tasoa kuin ennen ja tosiaan kuvia yms. saa niin paljon kuin haluaa ja kamat niillä kyllä on
Noup. Myyn etänä ainoastaan jos raha etukäteen tilillä. Ostaessa nouto aina lähialueelta max 20km säteellä kotoa.

Itellä kaikki viimeaikaiset huijaukset on ollut sellaisia, että henkilö on myöntänyt kuulusteluissa, että edelleen omistaa laitteen ilman mitään aikomusta lähettää sitä
Millaiset olivat kohdallesi osuneissa huijaustapauksissa myyjän Tori-palautteet? Positiiviset palautteet eivät toki 100% huijatuksi tulemista estä, mutta kun jättää ostamatta nollapalautteiselta tai huonon palautehistorian omaavalta myyjältä etänä niin huijatuksi tulemiseen tai tulemattomuuteen voi itse vaikuttaa.

Millaiset olivat kohdallesi osuneissa huijaustapauksissa myyjän Tori-palautteet? Positiiviset palautteet eivät toki 100% huijatuksi tulemista estä, mutta kun jättää ostamatta nollapalautteiselta tai huonon palautehistorian omaavalta myyjältä etänä niin huijatuksi tulemiseen tai tulemattomuuteen voi itse vaikuttaa.

Viimeksi oli 3 positiivista, mutta sitä edellisellä oli 12. Noilla oli 10 arvosanana eikä ollut mitään uusia tilejä kumpikaan. Toi 3 positiivisen oli vuodelta 2016. En tosiaan ostaisi nollapalautteiselta ilman toridiiliä.

Noup. Myyn etänä ainoastaan jos raha etukäteen tilillä. Ostaessa nouto aina lähialueelta max 20km säteellä kotoa.

Sitten melko näsäviisastelua osallistua keskusteluun.

ToriDiili on ostajalle itsestäänselvä valinta, enkä ymmärrä miksi siitä kannattaisi kieltäytyä, liekkö ollut vitsailua.

Sen sijaan myyjänä ei tietenkään kannata käyttää ToriDiiliä jos vaihtoehtona on saada rahat etukäteen. ToriDiili heikentää nimenomaan myyjän turvaa. Tuo on kuitenkin niin aggressiivisesti markkinoitu ja näköjään niin yleisesti käytössä, että eipä siinä jää myyjälle hirveästi vaihtoehtoja jos haluaa huomattavasti isomman mahdollisuuden kauppoihin. Varsinkin tällaisena pienen kaupungin asukkaana, kun nouto on käytännössä pois pelistä tai ainakin katoava harvinaisuus.

Viimeksi oli 3 positiivista, mutta sitä edellisellä oli 12. Noilla oli 10 arvosanana eikä ollut mitään uusia tilejä kumpikaan. Toi 3 positiivisen oli vuodelta 2016. En tosiaan ostaisi nollapalautteiselta ilman toridiiliä.

Sitten melko näsäviisastelua osallistua keskusteluun.
Mitä näsäviisastelua? Kerroin vain oman näkemyksen miten ainakaan itse en tule huijatuksi. Mutta kukin tyylillään.

Mitä näsäviisastelua? Kerroin vain oman näkemyksen miten ainakaan itse en tule huijatuksi. Mutta kukin tyylillään.

No näsäviisastelua kommentoida ettet käytä palvelua kun et tee sellaisia asioita joihin palvelu on tehty niin et voisikaan käyttää sitä. Ehkä idioottimaista väitelyä olisi parempi termi kuin näsäviisastelu.

ToriDiili on ostajalle itsestäänselvä valinta, enkä ymmärrä miksi siitä kannattaisi kieltäytyä, liekkö ollut vitsailua.

Sen sijaan myyjänä ei tietenkään kannata käyttää ToriDiiliä jos vaihtoehtona on saada rahat etukäteen. ToriDiili heikentää nimenomaan myyjän turvaa. Tuo on kuitenkin niin aggressiivisesti markkinoitu ja näköjään niin yleisesti käytössä, että eipä siinä jää myyjälle hirveästi vaihtoehtoja jos haluaa huomattavasti isomman mahdollisuuden kauppoihin. Varsinkin tällaisena pienen kaupungin asukkaana, kun nouto on käytännössä pois pelistä tai ainakin katoava harvinaisuus.

Ite ainakin ihan tyytyväinen toridiiliin myyjänäkin ja usein suositellutkin sitä ostajalle, koska säästyy postin lähetyksen ostamisen vaivalta. Eipä tuo turvaa mitenkään heikennä. Tietysti jos rahat on pakko saada nyt ja heti niin siihen vaikuttaa.

No näsäviisastelua kommentoida ettet käytä palvelua kun et tee sellaisia asioita joihin palvelu on tehty niin et voisikaan käyttää sitä. Ehkä idioottimaista väitelyä olisi parempi termi kuin näsäviisastelu.

Ite ainakin ihan tyytyväinen toridiiliin myyjänäkin ja usein suositellutkin sitä ostajalle, koska säästyy postin lähetyksen ostamisen vaivalta. Eipä tuo turvaa mitenkään heikennä. Tietysti jos rahat on pakko saada nyt ja heti niin siihen vaikuttaa.
Ketjun aihe ei ole toridiili.

Kannattaa sitten varautua tulemaan huijatuksi. Vain toisella tavalla voi tulla. Nykyään huijarit ollu ihan eri tasoa kuin ennen ja tosiaan kuvia yms. saa niin paljon kuin haluaa ja kamat niillä kyllä on
Nooh, kyllä ToriDiililläkin huijattua saa, mutta sanoisin, että ne huijaukset on enemmän "rehellisten" ihmisten tasoa kun taas ilman ToriDiiliä kaupittelee nämä todelliset huijarit.

Samaa mieltä. Myyjänä tykkään kyllä siitä, että ei tarvitse kikkailla kuljetusten ostamisen kanssa ja kun postikulut on niin edulliset ostajalle, niin ostajiakin on enemmän. Myyjän asema ehkä hieman heikkenee, mutta kyllä itse ainakin olen myynyt 500€+ tavaroita ongelmitta ToriDiilin kanssa. Kannattaa tutustua ToriDiilin sopimusehtoihin... eivät ne myyjälle niin huonot ole kuin annetaan ymmärtää ja itse olen ainakin välttynyt pariinkin kertaan siltä, että olen joutunut itse säätämään ostajan kanssa korvauksista kun korvaukset tulee Postilta Torin kautta ja minä saan myyjänä rahat. Siinä ei tarvitse kuulostella sitä ruikutusta joka tulee kun postittaa kirjeenä ja ostaja kuvittelee myyjän olevan jotenkin vastuussa siitä, että on itse valinnut halvimman mahdollisen toimitusmuodon.

EDIT: Sanon kuitenkin, että ToriDiilin käyttö asettaa myös tavallista korkeamman vaatimustason myytävän tuotteen kuvaukselle, kuntoluokalle ja kuville. Jos myynti-ilmoituksessasi on yksi kuva, kahden rivin tuotekuvaus ja yläkanttiin oleva kuntoluokitus --- kyllä silloin kerjää ongelmia ostajan kanssa ja voi olla aika varma, että joku tulee reklamoimaan myynnistäsi ennemmin tai myöhemmin.

Viimeksi muokattu:
Eipä tuo turvaa mitenkään heikennä.

Tottakai se heikentää myyjän turvaa jos verrataan rahojen saamiseen etukäteen. Ei tuo ole edes mikään mielipidekysymys. Toisessa saat rahat ennen kuin tuotetta edes lähetetään (=riskin ottaa ostaja) ja toisessa ostaja voi ruveta todella hankalaksi, olla hyväksymättä tuotetta, keksiä valheellisia väittämiä jne jne.

Todennäköisyys lienee pieni, mutta väittämä siitä, ettei se heikennä myyjän turvaa mitenkään, on yksinkertaisesti väärin.

Ketjun aihe ei ole toridiili.

Ei ole ei, mutta aloit vastailemaan keskusteluun jossa keskusteltiin toridiilistä. Olisi ehkä kannattanut kirjoittaa ensimmäiseen viestiisi, että tulin nyt kertomaan mihinkään liittymättömän asiani.

Nooh, kyllä ToriDiililläkin huijattua saa, mutta sanoisin, että ne huijaukset on enemmän "rehellisten" ihmisten tasoa kun taas ilman ToriDiiliä kaupittelee nämä todelliset huijarit.

Samaa mieltä. Myyjänä tykkään kyllä siitä, että ei tarvitse kikkailla kuljetusten ostamisen kanssa ja kun postikulut on niin edulliset ostajalle, niin ostajiakin on enemmän. Myyjän asema ehkä hieman heikkenee, mutta kyllä itse ainakin olen myynyt 500€+ tavaroita ongelmitta ToriDiilin kanssa. Kannattaa tutustua ToriDiilin sopimusehtoihin... eivät ne myyjälle niin huonot ole kuin annetaan ymmärtää ja itse olen ainakin välttynyt pariinkin kertaan siltä, että olen joutunut itse säätämään ostajan kanssa korvauksista kun korvaukset tulee Postilta Torin kautta ja minä saan myyjänä rahat. Siinä ei tarvitse kuulostella sitä ruikutusta joka tulee kun postittaa kirjeenä ja ostaja kuvittelee myyjän olevan jotenkin vastuussa siitä, että on itse valinnut halvimman mahdollisen toimitusmuodon.

EDIT: Sanon kuitenkin, että ToriDiilin käyttö asettaa myös tavallista korkeamman vaatimustason myytävän tuotteen kuvaukselle, kuntoluokalle ja kuville. Jos myynti-ilmoituksessasi on yksi kuva, kahden rivin tuotekuvaus ja yläkanttiin oleva kuntoluokitus --- kyllä silloin kerjää ongelmia ostajan kanssa ja voi olla aika varma, että joku tulee reklamoimaan myynnistäsi ennemmin tai myöhemmin.

Onko vieläkään kuitenkaan kukaan tullut huijatuksi toridiilillä ja miten se edes olisi mahdollista? Pelkkää foliohattuiluahan on kaikki tarinat ollut siihen tapaan kuin sormenjälkilukijoiden tullessa puhelimiin peloteltiin, että sormia alkaa irtoamaan. Torihan aika tarkkaan lukee ilmoituksen lisäksi yksityisviestit läpi ja se ei mene mitenkään niin kuin porukka täällä kirjoittelee, että tuotteen saisi lähtökohtaisesti pitää tmv. Esim. tuossa mainitsemassasi skenaariossa se pahin on se, että joutuu palauttamaan sen tuotteen minkä osti ja saa rahansa takaisin. Ite yllätyin kuinkakin tarkkaan kaikkea pohdittiin ja mietittiin kun yli A4 mittainen vastaus tuli heti ekaan viestiin jo heiltä.

Tottakai se heikentää myyjän turvaa jos verrataan rahojen saamiseen etukäteen. Ei tuo ole edes mikään mielipidekysymys. Toisessa saat rahat ennen kuin tuotetta edes lähetetään (=riskin ottaa ostaja) ja toisessa ostaja voi ruveta todella hankalaksi, olla hyväksymättä tuotetta, keksiä valheellisia väittämiä jne jne.

Todennäköisyys lienee pieni, mutta väittämä siitä, ettei se heikennä myyjän turvaa mitenkään, on yksinkertaisesti väärin.

Rahat tulee 100% varmuudella torilta eikä kellään ole jäänyt matkalle. Muutenkin vaikka ostaja rupeisi "hankalaksi" mikä tietysti on teoriassa mahdollista on pahin menetys se, että saat tavarasi takaisin tai jos ostaja jotain muuta tekee saat rahasi. Mutta ihan samanlailla hankala ostaja voi tehdä rikosilmoituksen sinusta ja lähteä sitä kautta vääntämään, mutta molemmat yhtä teoreettisia skenaarioita.

Ei välttämättä ja taas ei välttämättä

Miten tuo on mahdollista vai onko taas näitä skenaarioita joissa joku esim purkaa puhelimen jälkiä jättämättä ja vaihtaa emolevyn ja väärentää imei numeron käyttikseen ja huomaat sen vasta myöhemmin?

Ei ainakaan pitäisi olla mitenkään mahdollista ettei noin tapahtu ellet ole itse huijannut tai vedä jotain itkupotkuraivareita.

Itse kun myin aikaisemman iPhone puhelimen torissa niin toridiiliä en hyväksynyt maksutavaksi. Kun tuohon toridiilikuvioon perehdyin niin tulin siihen tulokseen, että siinä on riski menettää koko puhelin ja rahat jää saamatta.

Kuvitellaan tilanne, että ostaja ostaa toridiilillä ja siirtää puhelimesta pyydetyn rahan torille. Lähetät tuotteen ostalle, joka tarkastaa ja hyväksyy maksun tilitettäväksi. Tässä vaiheessa ostaja voi väittää, että paketissa ei ollutkaan ostettu puhelin, vaan laudanpätkä ja maksumääräys peruutetaan. Nyt on sana sanaa vasten. Mitenkäs tästä edetään? Pyydät palauttamaan myymäsi tuotteen ja saat paketissa laudanpätkän takaisin. Menetit myymäsi puhelimen ja rahat.

Toinen riski on sitten että alkaa toinen tinkauskierros kun tuote ei ollutkaan ostajan mielestä semmoinen kuin piti tai ostaja haluaa vain tingata hintaa alemmas.

Jossain ehdotettiin videokuvaamaan tuotteen paketointi todisteeksi, mutta mitä se loppupeleissä todistaa yhtään mitään. Joo sä voit pakata tuotteen laatikkoon mutta sekin voidaan kyseenalaistaa. Mitä tapahtui kuvaamisen jälkeen paketille?

Itse kun myin aikaisemman iPhone puhelimen torissa niin toridiiliä en hyväksynyt maksutavaksi. Kun tuohon toridiilikuvioon perehdyin niin tulin siihen tulokseen, että siinä on riski menettää koko puhelin ja rahat jää saamatta.

Kuvitellaan tilanne, että ostaja ostaa toridiilillä ja siirtää puhelimesta pyydetyn rahan torille. Lähetät tuotteen ostalle, joka tarkastaa ja hyväksyy maksun tilitettäväksi. Tässä vaiheessa ostaja voi väittää, että paketissa ei ollutkaan ostettu puhelin, vaan laudanpätkä ja maksumääräys peruutetaan. Nyt on sana sanaa vasten. Mitenkäs tästä edetään? Pyydät palauttamaan myymäsi tuotteen ja saat paketissa laudanpätkän takaisin. Menetit myymäsi puhelimen ja rahat.

Toinen riski on sitten että alkaa toinen tinkauskierros kun tuote ei ollutkaan ostajan mielestä semmoinen kuin piti tai ostaja haluaa vain tingata hintaa alemmas.

Jossain ehdotettiin videokuvaamaan tuotteen paketointi todisteeksi, mutta mitä se loppupeleissä todistaa yhtään mitään. Joo sä voit pakata tuotteen laatikkoon mutta sekin voidaan kyseenalaistaa. Mitä tapahtui kuvaamisen jälkeen paketille?

Jos ostaja hyväksyy maksun tilitettäväksi sitä ei voi enää pysäyttää eli tuota skenaariota ei voi tapahtua. Laudanpätkän taas pitäisi olla painoltaan yms. iPhonen kanssa samanpainoinen. Mitenkä tuo eroaa siitä, että ostaja vastaanottaa paketin ja tekee rikosilmoituksen sinusta jossa kertoo saaneensa vain laudanpätkän? Olet ihan yhtä "kusessa".

Toisessa riskissä taas jos tuote ei ole sellainen millaisena sen myyt niin hinnanalennushan on ihan oikeutettu. Kuitenkaan mitään tingauskierrosta ei tapahdu vaan tori käy viestinne läpi ja toteaa päteekö väite vai ei ja jos ei päde ei se muuta mitään.

Rahat tulee 100% varmuudella torilta eikä kellään ole jäänyt matkalle.

Mihin ihmeeseen tämä väittämä 100% varmuudesta perustuu? Jos ToriDiilin ehdoista löytyy tuollainen niin otan kyllä välittömästi ToriDiilin käyttöön kaikissa etäkaupoissa. Äkkiseltään kuulostaa, että tämä on ihan vain omaa tulkintaa, eikä Tori anna tuollaista takuuta. Jos antaisi, niin se lukisi varmasti jossain kissan kokoisilla kirjaimilla.

Miten tuo on mahdollista vai onko taas näitä skenaarioita joissa joku esim purkaa puhelimen jälkiä jättämättä ja vaihtaa emolevyn ja väärentää imei numeron käyttikseen ja huomaat sen vasta myöhemmin?

Ostaja reklamoi ja saat palautuksena laatikon täynnä Kaupunkiuutisiä. Ja tämän jälkeen sana vastaan sanaa.

Mihin ihmeeseen tämä väittämä 100% varmuudesta perustuu? Jos ToriDiilin ehdoista löytyy tuollainen niin otan kyllä välittömästi ToriDiilin käyttöön kaikissa etäkaupoissa. Äkkiseltään kuulostaa, että tämä on ihan vain omaa tulkintaa, eikä Tori anna tuollaista takuuta. Jos antaisi, niin se lukisi varmasti jossain kissan kokoisilla kirjaimilla.

No siitä vaan rikosilmoitusta torista näpyttelemään jos vievät rahat, mutta lehtijuttujen yms. myötä varmaan tulee mukavasti plussaa niin tuollaisen uhriksi joutuisi ihan mielellään, mutta eipä taida olla koskaan tapahtumassa. Aikalailla yhtä todennäköinen skenaario kuin, että verottaja varastaa veronpalautukset.

Ostaja reklamoi ja saat palautuksena laatikon täynnä Kaupunkiuutisiä. Ja tämän jälkeen sana vastaan sanaa.

Kuvaat sen laatikon ja todistat, että ostaja on huijari ja saat rahasi ja voit tehdä ostajasta rikosilmoituksen ja sieltä saada lisää. Mikään näistä mielikuvituksellisista skenaarioista ei kuitenkaan vielä ole mitenkään eronnut siitä, etteikö ostaja voisi tehdä tismalleen samoja asioita ilman, että toridiili on välissä ihan yhtä helposti torille viestin sijaan tekemällä rikosilmoituksen.

Viimeksi muokattu:
Kuvaat sen laatikon ja todistat, että ostaja on huijari ja saat rahasi ja voit tehdä ostajasta rikosilmoituksen ja sieltä saada lisää.

Ostaja puolestaan sanoo että kuvissas on joku toinen laatikko tms. Mähän sanoin että "tämän jälkeen sana vastaan sanaa" tilanne.

Voit kyllä tehdä ostajasta rikosilmoituksen, mutta saatko joskus rahas - ei sitä tie

Ostaja puolestaan sanoo että kuvissas on joku toinen laatikko tms. Mähän sanoin että "tämän jälkeen sana vastaan sanaa" tilanne.

Eiköhän siinä paino tmv. ole sellainen ettei täsmää. Tarvittaessa vaikka postin työntekijä toteaa, että oli sama paketi. Noi on niin kuvitteellisia ja monimutkaisia skenaarioita, että kannattaa enemmän pelätä poliisien ryöstävän tai verottajan ottavan ylimääräistä. Kaikki skenaarioita mitä ei koskaan tapahdu, mutta parempi pelätä varmuuden vuoksi.

Ottakaa huomioon, että toridiilissä se ostaja on tunnistautunut. Se voi periaatteessa _yrittää_ huijata väittämällä että tuli laudanpätkä, mutta tehdä sen vain
kerran.

Ja kyllä se Tori on nuo tuollaiset huijaukset miettinyt, ei se ole niin helppoa kuin luulisi.

Ihan vain sellainen huomio, että ainakin osalla meistä katosi kaikki arvostelut muistaakseni 2023 uudistuksen yhteydessä. Itsellä oli useita arvosteluja ja nyt ei ole sen enempää annettuja kuin saatujakaan. Siten en itse voisi teiltä keneltäkään ostaa tai teille myydä mitään kun oma saldo on nolla. Lisäksi kun nyt katsoin niin arvosteluja voi jättää vain jos tekee toridiilin( android-appi).

Toiseksi kaikki mahdolliset negatiiviset arvioinnit taitaa saada estettyä poistamalla ilmoitus myynnistä myydyksi asettamisen sijaan( täällä kerrottu faktana).

Muutama kuukausi sitten ostin Torista tavaran ilman Toridiiliä ja kyllä silloin ainakin pystyi arvostelun jättämään.

Ihan vain sellainen huomio, että ainakin osalla meistä katosi kaikki arvostelut muistaakseni 2023 uudistuksen yhteydessä. Itsellä oli useita arvosteluja ja nyt ei ole sen enempää annettuja kuin saatujakaan. Siten en itse voisi teiltä keneltäkään ostaa tai teille myydä mitään kun oma saldo on nolla. Lisäksi kun nyt katsoin niin arvosteluja voi jättää vain jos tekee toridiilin( android-appi).

Toiseksi kaikki mahdolliset negatiiviset arvioinnit taitaa saada estettyä poistamalla ilmoitus myynnistä myydyksi asettamisen sijaan( täällä kerrottu faktana).

Kyllä mä ainakin oon myynyt aina kaikille jotka toridiilillä ostaa palautteista huolimatta. Toi alempi kikka ei toimi toridiili kohteisiin ja jos joku kikkailee tuollaisilla tori heittää banaania.

Muutama kuukausi sitten ostin Torista tavaran ilman Toridiiliä ja kyllä silloin ainakin pystyi arvostelun jättämään.

Tämä vaatii, että myyjä merkkaa tuotteen myydyksi ja valitsee ostajan. Ei siis tarvitse olla toridiili.

Kyllä ToriDiilillä on mahdollista huijata, siitä ei ole kysymystäkään. Vanha "postiennakolla kiviä"-tapa toimii ToriDiilissä, mutta ei kovin montaa kertaa, koska tunnistautuminen. Vakiintunut ja hyväpalautteinen myyjä on tietenkin myös vahvoilla verrattuna jotain burner-tunnaria vastaavaan.

Tärkeintä ToriDiilissä on kuitenkin dokumentointi. Selkeät kuvat tuotteesta myynti-ilmoituksessa ja muutama kuva pakkausvaiheesta lisäävät jo huomattavasti huijarin todistustaakkaa Torin käsittelyssä. Se, että jaksanko itse jonkun parin kolmen kympin tuotteen osalta nähdä tällaista vaivaa? En, mutta kun hinta alkaa olla satasia, niin kyllä tulee hieman tarkemmin kuvattua pakkaamistakin.

... ja ihan yksinkertainen fakta on, että miksi kukaan huijari yrittäisi näin epätodennäköistä ja vaikeasti replikoitavaa huijausta, kun helpompi on ottaa Switch 2:sta kuva netistä, laittaa myyntiin puoleen hintaan ja kerätä rahat parilta kymmeneltä varomattomalta ostajalta?

Minusta ToriDiilillä huijaa rehelliset ihmiset eli paketin saatuaan saatetaan ruikuttaa näkemyseroista esim. minun mielestäni tuote on "kuin uusi", ostajan "välttävä". Sen vuoksi käyttäkää aikaa tuotekuvauksiin, valokuviin, kuntoluokitteluun. ToriDiili on ihan turvallinen, jos sitä käyttää oikein.

Omasta mielestä pakkaamisen kuvaaminen alkaa olla jo sarjassa "vitunmoista värkkäämistä".

Enemmän kuin sitä ja noissa kuvitteellisissa skenaarioissa sekään ei pelasta kun sen kuvaamisen jälkeen voi tehdä jotain muuta sille laatikolle. Hauska sattuma, että Teukku mainitsi juuri nintendo switchin kun se oli toisessa noissa huijauksissa kyseessä. Siinä huijari juuri myönsi, että laite hänellä kyllä on muttei aijo sitä lähettää ja käräjillä sai tuomion jonka jälkeen todettiin varattomaksi switchin omistajaksi.

Päivitystä tilanteeseen. Torin asiakaspalvelusta tuli yhteydenotto että käyttäjä, jonka kanssa olin ollut yhteydessä, oli ilmiannettu Torille. Asiakaspalvelun kanssa keskustelun jälkeen ohjeistettiin tekemään rikosilmoitus tapahtuneesta. Nyt rikosilmoitus on tehty ja muistutus myös itselle, että on tarkempi jatkossa, kenen kanssa kauppaa tekee. Kyseinen henkilö on ilmeisesti tehnyt kauppaa useammankin kanssa kun asiakaspalvelusta tuli ilmoitus. Ilmeisen hyvin sielläkin päässä ollaan hereillä näiden kanssa.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 210
Jäsenet
78 550
Uusin jäsen
repsekti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom