NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tännekin vihdoin tällä viikolla tuo Telian 5090 Astral. Asennuksen jälkeen pikaiset ensityypit kortista ja heti tuli todettua tuon pin monitoringin hyödyllisyys. Yksi pinneistä oli täydellä 600W kuormalla n.1.5-2A pienempi kuin muut mitkä olivat 8-9A välillä. Ei muuta kuin liitin irti ja takaisin ja samalla oikoi mahdollisimman suoriksi liittimestä lähtevät piuhat. Tämän jälkeen kaikki pinnit ovat 1A sisällä toisistaan 8-9A välillä täydellä kulutuksella. HWinfo64:een tuli laitettua hälytykset päälle jos jokin pinneistä ylittää 9.2A tai on 0. Ruutuun pamahtaa tällöin ilmoitus. Ei onneksi tarvi mitään Asuksen omaa kurasoftaa asentaa.

Muuten kortti vaikuttaa hyvältä. Suorituskykyä löytyy erittäin paljon. Mulla käväisi 1kk sitten koneessa Windforce 5090 ja siihen verrattuna tämä on n.6-7% nopeampi. Molemmat kellotettuina. Tiesin jo arvostelujen perusteella, että Astral ei ole kaikkein hiljaisin malli, mutta ehkä kuitenkin vähän yllätti kuinka paljon möykkää kortti pitää tuulettimet vakiona. Tulee kuitenkin pelattua lähes aina vastamelukuulokkeet korvissa niin tuo äänekkyys ei niin haittaa. Coil whinea on jonkin verran, mutta niin oli Windforcessakin.

Luulin että 1200W PSU riittäisi aina, but Jedi Fallen Order vetää käynnistyessään ilmeisesti sellaiset ohimenevät piikit, että kone yleensä sammuu (5090/9800X3D). Pitää laskea afterburnerista power limitiä.

Dark Power Pro 11.
Multirail-kuraa, ihmekään jos on ongelmia. Mutta tuossa pitäisi olla joku ”Overclocking Key”, eli ilmeisesti joku nappula/kytkin jolla powerin saa manuaalisesti kytkettyä singlerailiksi. Kokeile tota, jos ei ole jo. Jos on jo käytössä, niin sitten se vaan lienee huono poweri.

jep multirail ja tulee rajat vastaan, joko tuo rushin mainitsema oc key tai jos sen kanssa ei jaksa pelleillä niin piuhat oikeisiin paikkoihin.

manuaalin mukaan cpu p4/p8 liittimiin ja "strong dual gpu" pcie 1&3 tai 2&4.

mikäli piuhat jo oikeissa sloteissa tai tuo oc key käytössä niin voi myös tosiaan olla poweri kökköä.

Hienoa, että RTX5090 ei ole enää kolmosella alkavissa hinnoissa.
Mitäs hintaa tarkoitat ? hinta.fi mukaan jimmsillä yksi malli 2999€, mutta se on loppuunmyyty.

Ja tietysti https://marketplace.nvidia.com/fi-fi/consumer/graphics-cards/ hinta on ollut kokoajan 2179€, mutta saatavuus lähes olematonta.

Screenshot 2026-03-29 122033.png

Minulla on ihan uusi Astral 5090 ja Quiet Bios päällä, ja siltikään ei löydy erillistä takatuulettimen säätöä. On vain reunatuulettimet tai sitten keski- ja takatuuletin yhdessä. Mistähän kummasta tämä johtuu? Sarjanumero alkaa W3-kirjaimella. Voiko tästä päätellä valmistusajan kohdan? Onko sinulla Potkukelkka myös W3-alkuinen sarjanumero?
TB-alkuinen, valkoinen versio.

Tuli tännekin vihdoin tällä viikolla tuo Telian 5090 Astral. Asennuksen jälkeen pikaiset ensityypit kortista ja heti tuli todettua tuon pin monitoringin hyödyllisyys. Yksi pinneistä oli täydellä 600W kuormalla n.1.5-2A pienempi kuin muut mitkä olivat 8-9A välillä. Ei muuta kuin liitin irti ja takaisin ja samalla oikoi mahdollisimman suoriksi liittimestä lähtevät piuhat. Tämän jälkeen kaikki pinnit ovat 1A sisällä toisistaan 8-9A välillä täydellä kulutuksella. HWinfo64:een tuli laitettua hälytykset päälle jos jokin pinneistä ylittää 9.2A tai on 0. Ruutuun pamahtaa tällöin ilmoitus. Ei onneksi tarvi mitään Asuksen omaa kurasoftaa asentaa.

Muuten kortti vaikuttaa hyvältä. Suorituskykyä löytyy erittäin paljon. Mulla käväisi 1kk sitten koneessa Windforce 5090 ja siihen verrattuna tämä on n.6-7% nopeampi. Molemmat kellotettuina. Tiesin jo arvostelujen perusteella, että Astral ei ole kaikkein hiljaisin malli, mutta ehkä kuitenkin vähän yllätti kuinka paljon möykkää kortti pitää tuulettimet vakiona. Tulee kuitenkin pelattua lähes aina vastamelukuulokkeet korvissa niin tuo äänekkyys ei niin haittaa. Coil whinea on jonkin verran, mutta niin oli Windforcessakin.
Mikä virtalähde? käytitkö virtalähteen mukana tullutta kaapelia?

Multirail-kuraa, ihmekään jos on ongelmia. Mutta tuossa pitäisi olla joku ”Overclocking Key”, eli ilmeisesti joku nappula/kytkin jolla powerin saa manuaalisesti kytkettyä singlerailiksi. Kokeile tota, jos ei ole jo. Jos on jo käytössä, niin sitten se vaan lienee huono poweri.
Helpompi ratkaisu oli laskea power limit 90%, mutta tuo olisi hyvä vinkki jos ongelmaa esiintyisi muiden pelien kanssa. Ero on pieni, joten en edes jaksa säätää limittiä pelin käynnistämisen jälkeen. Muiden pelien kanssa (esim. Spider-Man 2) voi ajaa täysillä 600W power limitillä.

Gigabyte Windforce 5090 on aika raju coilwhine ollut, mutta sitten kokeilin vaihtaa Corsair HX1000i oletusasetuksen eli multirail -> single rail. Tuntuu että väheni huomattavasti äänet, kummallista:hmm:

Eipä tuota aikasemmin olekkaan tullut katottua mutta nyt tarkistelin niin oma alikellotus jää 2% hitaammaksi kuin vakio tulos esim tuossa timespy testissä. ei paha alennus yhtään :D käypähän viileempänä

Kävipä hassusti. Tässä nyt reilun viikon testaillut uutta 5090 Astralia ja olen ollut varsin tyytyväinen, vaikka pienellä CPU-pullonkaulalla tässä vielä mennään tämä kuukausi. (5800x3d toimittaa yllättävän hyvin VR-resoluutioiden kanssa.)

Ajattelin, että katsotaanpa ihan piruuttaan, että miltäs nuo kustomoidut RGB:t näyttää. Eli laitoin siis Armory Craten asennukseen. Jostain syystä RGB-säätö ei toiminut ja annoin asian olla. Eihän mulla edes ole lasipaneelia tuossa minun kotelossa.

No sitten löin iRacingin ja Quest 3:sen tulille. Ajelin siinä hetken aikaa, kunnes yhtäkkiä suorituskyky tippui aika merkittävästi vakaasta 90fps:stä vaihtelevaan 72fps:ään. Koska tämä ei ollut ohimenevä tiputus, niin suljin pelin ja aloin tutkimaan asiaa. HWinfo näytti, että siellä on tosiaan Performance Limit - Thermal ja YES. Ja kuinka ollakkaan, Memory Junction -lämpötilat olivat olleet korkeimmillaan jopa 104c (ihankuin tässä oltaisiin alettu louhimaan ethereumia). Seuraavaksi ihmettelin tuulettimien nopeuksia ja tässäpä vasta hämmentävä asia: tuulettimet olivat olleet maksimissaan 30% pyörimisteholla tuon raskaan VR-ryöpytyksen aikana. Eli siis ymmärtääkseni jopa täysin idlenä. :facepalm: Eli jokin on yliajanut asettamani Afterburner-tuuletinkäyrät varsin itsetuhoisilla tuuletinasetuksilla.

thermal.png

Pienen googlailun ja Gemini -keskustelun jälkeen syyllisen etsiminen alkoi rajautua GPU-hallintasoftiin ja voila, ongelma hävisi kun poistin Armoury Craten. Poistin varalta myös GPU Tweak II:n, koska GPU Tweak III löytyy jo. (Ehkä sekin joutaa pois).

Note to self: kokeile jatkossa toimiiko tuulettimet, kun kokeilet uusia gpu-hallintasoftia.

Kävipä hassusti. Tässä nyt reilun viikon testaillut uutta 5090 Astralia ja olen ollut varsin tyytyväinen, vaikka pienellä CPU-pullonkaulalla tässä vielä mennään tämä kuukausi. (5800x3d toimittaa yllättävän hyvin VR-resoluutioiden kanssa.)

Ajattelin, että katsotaanpa ihan piruuttaan, että miltäs nuo kustomoidut RGB:t näyttää. Eli laitoin siis Armory Craten asennukseen. Jostain syystä RGB-säätö ei toiminut ja annoin asian olla. Eihän mulla edes ole lasipaneelia tuossa minun kotelossa.

No sitten löin iRacingin ja Quest 3:sen tulille. Ajelin siinä hetken aikaa, kunnes yhtäkkiä suorituskyky tippui aika merkittävästi vakaasta 90fps:stä vaihtelevaan 72fps:ään. Koska tämä ei ollut ohimenevä tiputus, niin suljin pelin ja aloin tutkimaan asiaa. HWinfo näytti, että siellä on tosiaan Performance Limit - Thermal ja YES. Ja kuinka ollakkaan, Memory Junction -lämpötilat olivat olleet korkeimmillaan jopa 104c (ihankuin tässä oltaisiin alettu louhimaan ethereumia). Seuraavaksi ihmettelin tuulettimien nopeuksia ja tässäpä vasta hämmentävä asia: tuulettimet olivat olleet maksimissaan 30% pyörimisteholla tuon raskaan VR-ryöpytyksen aikana. Eli siis ymmärtääkseni jopa täysin idlenä. :facepalm: Eli jokin on yliajanut asettamani Afterburner-tuuletinkäyrät varsin itsetuhoisilla tuuletinasetuksilla.

thermal.png

Pienen googlailun ja Gemini -keskustelun jälkeen syyllisen etsiminen alkoi rajautua GPU-hallintasoftiin ja voila, ongelma hävisi kun poistin Armoury Craten. Poistin varalta myös GPU Tweak II:n, koska GPU Tweak III löytyy jo. (Ehkä sekin joutaa pois).

Note to self: kokeile jatkossa toimiiko tuulettimet, kun kokeilet uusia gpu-hallintasoftia.
Eihän armoury cratella edes pysty säätämään GPU tuulettimia niin miten se olisi ne sekoittanut.
Itse kokeilin kans tuossa jokin aika sitten että siivosin koneelta armoury craten, Nvidia apin ja kaikki ylimääräiset softat pois.
Lopputuloksena ei eroa yhtään missään. 3dmark testit esim tismalleen samat pisteet kuin kaikki roju koneella.
Asentelin kaikki takaisin koska tuo fan expert on vaan niin kätevä tuulettimien ohjaukseen ja toimii moitteetta.
Mikähän yhdistelmä tuon armoury craten saa sekoittamaan konetta, kun porukalla niin paljon ongelmaa sen kanssa. Itsellä ei ole ollut koskaan mitään ongelmia sen kanssa niin jatkan käyttöä normaalisti.

Itselläni ei kokemusta AC softabundlesta, mutta aika paljon sitä on tunnuttu haukkuvan, että olisi bloatwaremainen ja syö resurssia ja aiheuttaa kaiken näköistä kummallisuuksia ja yhteensopivuusongelmia. Frametime piikkejä, stutteria ja alhaisia 1% fps yms. Ihan noiden takia en ole edes vaivautunut tutustumaan kun ei jaksa tollaisten ongelmien kanssa tapella. BIOS:n puolelta säätänyt tuulettimet metodilla set and forget eikä tarvitse sen enempää miettiä. Open RGB:lla tai SignalRB:lla static väri tuulettimille. Tämä riittänyt itselle :)

Eihän armoury cratella edes pysty säätämään GPU tuulettimia niin miten se olisi ne sekoittanut.
Itse kokeilin kans tuossa jokin aika sitten että siivosin koneelta armoury craten, Nvidia apin ja kaikki ylimääräiset softat pois.
Lopputuloksena ei eroa yhtään missään. 3dmark testit esim tismalleen samat pisteet kuin kaikki roju koneella.
Asentelin kaikki takaisin koska tuo fan expert on vaan niin kätevä tuulettimien ohjaukseen ja toimii moitteetta.
Mikähän yhdistelmä tuon armoury craten saa sekoittamaan konetta, kun porukalla niin paljon ongelmaa sen kanssa. Itsellä ei ole ollut koskaan mitään ongelmia sen kanssa niin jatkan käyttöä normaalisti.
Itselläni tismalleen vastaavanlaiset mielipiteet Armoury Cratesta, saan haluamani tuuletinkäyrät ja bonuksena näppiksen väriteeman sopivaksi omaan silmään :thumbsup:

Eihän AC suoraan tuulettimien nopeuksia säädä, mutta voihan se tosiaan jotenkin varmaan sotkea muiden hallinta sovellusten toimintaa. Itse käyttänyt AC:a job vuosia näppiksen ja hiiren valojen ohjaukseen ja ei ole aiheuttanut ongelmia muualla.

Itsellä käytössä:

-Armoury Crate
-Gigabyten softa jonka nimeä en muista (Näyttiksen valot ja GIF)
-Lian li L-connect
-MSI Afterburner.

Sulassa sovussa nuo yleensä toimineet.

Mulla on henkilökohtaista kokemusta tuosta Armoury Cratesta myös, negatiivista...
Aikoinaan omistin 12900K + Z690 Apex , niin mulla aiheutti todella paljon epämääräisiä epävakauksia tuo softa isoihin sekä pieniin kellotuksiin tai alivoltituksiin.
Sit jos laitoit RGB väri efektit päälle niin CPU käyttöaste koko ajan 3-5%, sittenkun vaihtoi staattinen väri niin CPU osasi alkoi idlaa 0-1%.

Itse en koskaan enää kyseisestä softaa asenna, vaikka kehut siitä että on kyllä mukava käyttää ja sitä kautta kaikki päivittää.

Mulla on henkilökohtaista kokemusta tuosta Armoury Cratesta myös, negatiivista...
Aikoinaan omistin 12900K + Z690 Apex , niin mulla aiheutti todella paljon epämääräisiä epävakauksia tuo softa isoihin sekä pieniin kellotuksiin tai alivoltituksiin.
Sit jos laitoit RGB väri efektit päälle niin CPU käyttöaste koko ajan 3-5%, sittenkun vaihtoi staattinen väri niin CPU osasi alkoi idlaa 0-1%.

Itse en koskaan enää kyseisestä softaa asenna, vaikka kehut siitä että on kyllä mukava käyttää ja sitä kautta kaikki päivittää.
Joo ihan ymmärrettävää että jos moisia ongelmia tulisi, en itsekään käyttäisi. En kyllä ole käyttänyt ikinä muita kuin staattisia värejä. Täytyy huvikseen testata tuo kunhan koneella on seuraavan kerran.

Myöskin suht rajut ylikellotus/alijännite asetukset olleet käytössä vakaasti. Taitaa tällä hetkellä olla 5080 käppyrä 3212mhz @1010mv, muistit Max 2250mhz ja PL Max 450w. Näillä antaa lähestulkoon Max oc suorituskyvyn, ja vakaana on toistaiseksi pysynyt. Pelissä core 3150mhz kuin hitsattuna ja todella sulavasti pyörii ilman isoja 1% low droppeja. Esim cyberpunk syö vain 320-350w. Steelnomad 9850p ja speedway 10250p näillä asetuksilla. Niissä hörppää tasan 400w.

Joo ihan ymmärrettävää että jos moisia ongelmia tulisi, en itsekään käyttäisi. En kyllä ole käyttänyt ikinä muita kuin staattisia värejä. Täytyy huvikseen testata tuo kunhan koneella on seuraavan kerran.

Myöskin suht rajut ylikellotus/alijännite asetukset olleet käytössä vakaasti. Taitaa tällä hetkellä olla 5080 käppyrä 3212mhz @1010mv, muistit Max 2250mhz ja PL Max 450w. Näillä antaa lähestulkoon Max oc suorituskyvyn, ja vakaana on toistaiseksi pysynyt. Pelissä core 3150mhz kuin hitsattuna ja todella sulavasti pyörii ilman isoja 1% low droppeja. Esim cyberpunk syö vain 320-350w. Steelnomad 9850p ja speedway 10250p näillä asetuksilla. Niissä hörppää tasan 400w.
Kirjoitin epäselvästi, siis aiheutti se softa CPU:n epävakautta ylikellotuksiin/alikellotuksiin. Hetikun poistin softan, niin ongelmat poistuivat. En tiedä onko sattumaa, mene ja tiedä.. :)

Itse mennyt vieläkin täällä 5090 vakiolla! :D Ei vaan jaksa hakea optimaalisia alivoltitus asetuksia, vaikka saisi varmasti ~100-150w pois ja lämpöjä alemmassa, mutta en näe vaan tarvetta.
Custom Looppi kyllä kestää lämmön, ilmalla tarina olisi aivan ERI homma sitten ja olisi varmaan hierottu 24/7 niitä.. :D

Mihin sun 5090 FE on hävinnyt?

Kirjoitin epäselvästi, siis aiheutti se softa CPU:n epävakautta ylikellotuksiin/alikellotuksiin. Hetikun poistin softan, niin ongelmat poistuivat. En tiedä onko sattumaa, mene ja tiedä.. :)

Itse mennyt vieläkin täällä 5090 vakiolla! :D Ei vaan jaksa hakea optimaalisia alivoltitus asetuksia, vaikka saisi varmasti ~100-150w pois ja lämpöjä alemmassa, mutta en näe vaan tarvetta.
Custom Looppi kyllä kestää lämmön, ilmalla tarina olisi aivan ERI homma sitten ja olisi varmaan hierottu 24/7 niitä.. :D

Mihin sun 5090 FE on hävinnyt?
Möin 5090fe pois ja ostin 5080 astralin tilalle. Samalla lähti nurkista myös 9070xt nitro+ jota säilyttelin varalla.

Syitä nyt oli moniakin. Alkoi tuo 5090fe suuri coil whine ja tuuletin melu ärsyttämään alivoltitettunakin, kun olen tottunut hiiren hiljaiseen koneeseen myös peli rasituksessa. Tuo Fe surisi jopa nettiä selatessa. Enkä tuota 5090 tarvitse pelkkään pelaamiseen. Hypessä tuli ostettua joka laantui äkkiä. Tosin on tuo silti liian kallis rautamöykky pöydällä edelleen, siihen nähden että kerkeän pelata sen 4-5 päivänä kuukaudessa.

En huomaa pelikokemuksessa käytännössä mitään eroa tuon 5080 kanssa, paitsi kone on nyt hiljainen. Myös 5090 joutuu kuitenkin käyttämään raskaissa peleissä vähintään dlss(yleensä myös FG X2) päällä 4k rt ultra asetuksilla pelatessa, että saa 144hz näytön täyteen. Ainut ero on, että nyt 5080 joutuu laittaa samoilla asetuksilla framegen X2 päälle ja dlss pudottamaan balanced/performance jossain tapauksissa, jolla ei käytännössä paljon merkitystä pelikokemukseen.

Täytyy kyllä sanoa tuosta 5080 astralista, että on ollut laadullisesti paras kortti joka minulla on koskaan ollut. Onhan se kallis, mutta vastinetta saa rahalle. Mm. Uskomaton kellottuvuus, säädettynä melkein äänetön pelatessa quiet biosilla, coil whine todella pieni eikä pilaa hiljaista konetta, ulkonäkö upea omaan silmään. Bonuksena pinnien/roikkumisen seuranta.
Uuden hintaa en tuosta silti maksaisi, mutta vähän käytettynä nuita saa hinnat alkaen korttien kustannuksella.

Nyt saa korttien puljaus olla vähintään 6000 sarjan julkaisuun asti. Taitaa olla 6 kortti vuoden sisään tämä, mutta löytypä lopussahi kaikinpuolin mieleinen.

Itsellä tuo Armory Crate käynyt aikanaan 8700K koneessa kun sen ostin ja oli jo ihan Windowsin työpöydällä oleminen yhtä takkuamista jos se oli asennettuna. Sama efekti myös Asuksen läppärissä jonka aikanaan ostin. Heti kun poisti tuon roskan niin kone alkoi oikeasti toimimaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 400
Jäsenet
82 479
Uusin jäsen
anttik84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom