Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Fe on nvidian oma design ja AIb on nvidian partnerikortit virallinen termi ollut tämä.
msi,asus,galax,colorful,manli,evga,gigabyte on AIB partnerit.
ps. palit ja kfa myös ja unohtu gainward.
Sinänsä DLSS:n kanssa riittäisi kun kaikki isoimmat (=raskaimmat) pelit olisi tuettuna, eli ei tarvitse jokaista kymmenestä tuhanneista vuosittain julkaistusta indiestä tukea. Harmittavasti tuo isoimmat pelit tuettuna on vielä kaukana todellisuudesta eikä siihen varmaan päästä. Jo pelkästään AMD sponsoroi vuosittain aina useampaa isoa julkaisua ja näihin tuskin kovin tasaisesti DLSS tukea tulee.
Tuo DLSS ei mulle muutenkaan aivan täysin aukea. Eikö pointti ole käytännössä saada isot resoluutiot ''vähemmillä tehoilla''? Nyt kuitenkin Nvidia tuo pirun tehokkaita näytönohjaimia, joilla varmaan natiivi 4K hyvillä FPS:llä varmaan realismia? Kai tuo DLSS paljon muutakin sisältää, ja linkittyy jotenkin säteenseurantaan. Pitää jatkaa nettiopiskelua.
DLSS tarkoittaa matalammalla resoluutiolla renderöintiä ja skaalaamista korkeammalle resoluutiolle tekoälyverkon avulla hyödyntäen paria viimeistä framea ja niiden tietoja, jotta lopputulos muistuttaisi mahdollisimman lähelle natiivia. Tekoälyverkon pohjana on malli mille on opetettu "perustotuuksia" mitkä on renderöity selvästi korkeammalla resoluutiolla ja "täydellisellä reunojenpehmennyksellä". Ei liity säteenseurantaan mitenkään, aiheuttaa kuvaan artifakteja mitkä ovat joillekin isompi ongelma, toisille ei ongelma lainkaan.Tuo DLSS ei mulle muutenkaan aivan täysin aukea. Eikö pointti ole käytännössä saada isot resoluutiot ''vähemmillä tehoilla''? Nyt kuitenkin Nvidia tuo pirun tehokkaita näytönohjaimia, joilla varmaan natiivi 4K hyvillä FPS:llä varmaan realismia? Kai tuo DLSS paljon muutakin sisältää, ja linkittyy jotenkin säteenseurantaan. Pitää jatkaa nettiopiskelua.
Jep, FE:n testit tulee 14. päivä ja customeiden sitten 17. päivä.Onneksi itsellä ei ole kiire myydä 2080ti halvalla
Olikos se vain FE versiot, joiden arvostelut tulee 14pv?
DLSS tarkoittaa matalammalla resoluutiolla renderöintiä ja skaalaamista korkeammalle resoluutiolle tekoälyverkon avulla hyödyntäen paria viimeistä framea ja niiden tietoja, jotta lopputulos muistuttaisi mahdollisimman lähelle natiivia. Tekoälyverkon pohjana on malli mille on opetettu "perustotuuksia" mitkä on renderöity selvästi korkeammalla resoluutiolla ja "täydellisellä reunojenpehmennyksellä".
Kaipa ajatuksena on, että pelit voivat näyttää entistä paremmilta 4K:ssa ja FPS pysyy silti hyvänä näillä uusilla näytönohjaimilla. "Natiivi 4K" Minecraftissa ja jossain Cyberpunk 2077:ssa on vähän eri asia suorituskyvyn kannalta.
Natiivi 4k 60fps tulee olemaan Ampereillekin haaste. Esim. RDR2 ja Control ilman säteenseurantaakin jää alle 50fps:n 2080 Ti:llä. Säteenseurannan kanssa Control tippuu alle 30fps:n.Tuo DLSS ei mulle muutenkaan aivan täysin aukea. Eikö pointti ole käytännössä saada isot resoluutiot ''vähemmillä tehoilla''? Nyt kuitenkin Nvidia tuo pirun tehokkaita näytönohjaimia, joilla varmaan natiivi 4K hyvillä FPS:llä varmaan realismia?
Hankala keksiä tilannetta interaktiivisen median kanssa missä ottaisin 8k 60fps - 4k 144fps sijasta.
Eiköhän se ole vain markkinointia koska se 8k maininta kääntää päitä ja käytännössä juuri kukaan ei käytä yli 4k resoja. Toki sitten on ultrawidet.
Btw, mitenköhän Win10 (ja esim Blender?) tukee useampia kortteja?
1080 päivittyy 3080:ksi, mietin että 1080 tuskin saa ropoja enempää niin löytyykö mistään pro ohjelmasta (Blender, Adobe, RealityCapture ect) tukea useammalle kortillenykyäänvieläkään? Jos virtalähde antaisi periksi niin fantasioin että jättäisi molemmat koneeseen puksuttumaan..
Pidän 8K:ta monitoreissa täysin turhana. Sen ainoa tarkoitus on luoda uusi markkinoitava luokka, vaikka käytännön hyödyt niin televisioissa kuin monitoreissa ovat olemattomia.
Juu varmasti työkäytössä voi olla vaikka 16k resoluution monitori, mutta peleille kyllä aivan turhaa.
no jos löydät fe kortteja vaikka msi.ltä niin kova juttu. löytyyköhän nvidian omalla tuuletinratkaisulla?Jatketaan nyt vielä tätä Off Topicia: Niin, siis se on väärin käytetty nimitys toki. Nuo AIB partnerit valmistavat tietenkin myös FE-kortteja, minkä takia AIB:n väittäminen viralliseksi termiksi ei olekaan enää niin virallinen, vaan ainostaan se tavallisesti väärin käytetty termi.
Eivät valmista.Jatketaan nyt vielä tätä Off Topicia: Niin, siis se on väärin käytetty nimitys toki. Nuo AIB partnerit valmistavat tietenkin myös FE-kortteja, minkä takia AIB:n väittäminen viralliseksi termiksi ei olekaan enää niin virallinen, vaan ainostaan se tavallisesti väärin käytetty termi.
no jos löydät fe kortteja vaikka msi.ltä niin kova juttu. löytyyköhän nvidian omalla tuuletinratkaisulla?
Niin, tuolloin Founders Edition oli vain hieno nimi referenssille. RTX 20 -sarjasta lähtien se on NVIDIAn oma korttisarja millä se kilpailee AIB-valmistajia vastaan eikä niitä myydä minkään muun merkin alla.Toki löytyy:
MSI Global - The Leading Brand in High-end Gaming & Professional Creation
As a world leading gaming brand, MSI is the most trusted name in gaming and eSports. We stand by our principles of breakthroughs in design, and roll out the amazing gaming gear like motherboards, graphics cards, laptops and desktops.www.msi.com
Eivät valmista.
Valmistivat joskus aiemmin "referenssiversioita" ja sittemmin myös Founders Editioneita jotka olivat vain oman aikansa referenssiversioita, mutta nykyään RTX 20 -sarjasta lähtien NVIDIA on aloittanut kilpailemaan ihan suoraan AIB-valmistajia vastaan noille FE-korteillaan ja ne ovat ihan NVIDIAn oma yksinoikeustuote siinä missä vaikka Strix-mallit on Asuksen.
(toki NVIDIA edelleen valmistuttaa ne jollain ulkopuolisella valmistajalla, todennäköisesti Foxconnilla, mutta se on ihan normaalia eikä kaikki AIB-valmistajatkaan oikeasti valmista korttejaan itse)
Eivät ole valmistaneet 10-sarjan jälkeen yhtään mistään eivätkä valmista ellei NVIDIA muuta tapojaan joskus tulevaisuudessa.Joo, eivät varmasti valmista kaikkia ja kaikista malleista ja kaikki valmistajat eivät FE malleja tietenkään koskaan valmistakaan tai ole valmistaneetkaan. Pointti oli se, että AIB ei ole sama asia kuin custom.
2000:ssa fe:n piirilevy oli kuitenkin referenssi. Nyt 3000:ssa fe:n piirilevykin on oma eikä kellään muulla samaa.Niin, tuolloin Founders Edition oli vain hieno nimi referenssille. RTX 20 -sarjasta lähtien se on NVIDIAn oma korttisarja millä se kilpailee AIB-valmistajia vastaan eikä niitä myydä minkään muun merkin alla.
Blender osaa hyödyntää ainakin cuda kortteja lähestulkoon lineaarisesti. Scenen kokoa rajoittaa pienimmällä VRAM määrällä oleva kortti.
seuraava pätkä on konkreettinen melko tuore (2080ti) blender testi noin puolen vuoden takaa.

Onko kellään teorioita siitä, että millä keinolla Nvidia puristaa 3070:stä vääntöä saman verran kuin 2080Ti:stä, kun tiitisessä on 37,5% enemmän muistikaistaa? Mahtaakohan olla kuinka tilanneriippuvaista noiden erot, kun balanssi shadereiden ja kaistan välillä on ihan totaalisesti erilainen?
Isommat (48Gt) ja ehkä nopeemmatkin muistit voi tulla ensi vuonna, muuten en oikein keksi miten tosta voisi korottaa kun käyttävät jo lähes täyttä piiriä.
Tuon alle voi tulla jotain kyllä, esim. huhuttu 3080 20GB muistilla.
Sinällään jännä kun Turingin INT32 yksiköistä kertoessa Nvidian kaveri kertoili miten uudemmat / monimutkaisemmat pelit alkaa käyttää enemmän ja enemmän INT laskentaa. Nyt kuitenkin "tuplattiin" FP laskentateho.
Ampere näköjään pystyy vaihtamaan int ja fp32 laskentaa tilanteen vaatiessa-- eli muuttamaan.
Onhan sitä se peli perf mitä näkee nvidian doom 2080ti vs 3080 videosta tai digital foundryn videosta, plus rtx perf missä saattaa nähdä sen 100% hypyn vs 2080.
Jätän tän tähän. Jos ei oo vielä postattu.
Juu jäi sanomatta tuo osa että 8704 puolet on lennossa vaihtuvia int ja fp32 corea.Tämä on varmastiVeikkaan että markkinointi on päästetty vauhtiin. Oli pressille ilmeisesti jaettu extra slideja joissa on 3070 vertailtu 2070 1440p resolla. En siis yllättyisi vaikka samalla resolla vertailu olisi "vahingossa" lipsahtanut myös tuota 2080Ti:tä vastaan jolloin ei ole mikään kovin suuri yllätys että tehot on about samat, varsinkin jos on sopivat pelit valittu että CPU pykii jo vastaan.
Veikkaampa että GA102 on 88SM:n siru. Nvidia on tykänny suunnitella noi piirit jo pitkään melko symmetriseen muotoon ja 82SM ei ole kovin hyvin jaollinen kun taas 88SM on esim 8:lla jos oletetaan että GA102 on suunnittelu noudattelee vaikka TU102:sta jossain määrin
![]()
Varmaankin taas markkinointi ollut vauhdissa. Jotenkinhan se pitää aina koittaa perustella että miksi on tehty jotakin miten on tehty. Jossain oli juttua että turingiin olisi jo haluttu tehdä tää sama cuda rakenne, mutta jouduttiin karsimaan koska siru olisi kasvanut niin isoksi ettei sitä olisi ollut järkevää enää valmistaa.
Siis esim. 3080:ssä on 4352 cudaa detikoitu FP32 laskentaa, aivan samoin kuten on 2080Ti:ssä, mutta nyt amperessa on toiset 4352 cudaa rinnalla jotka voivat laskea joko FP32 tai INT32 kun taas turingissa se rinnalla oleva kykeni ainoastaan INT32 laskentaan.
Eli jossain pelkässä FP32 kuormassa siinä 3080 on teorissa tuplasti ruutia verrattuna 2080Ti, mutta jos sinne työnnetään laskentaa jossa puolet on FP32 ja puolet on INT32 niin se 3080 käyttäytyy aivan samoin kuin 2080Ti.
Lisäksi siellä voi olla jossain muualla sellaisia pullonkauloja että toi tuplateho ei tule missään realisoitumaan. Eli tämäkin on mielestäni enemmänkin markkinoiti temppu kuin oikeasti mullistava asia.
Kovin varovaisesti vielä henkseleitä paukuttelisin tuon 100% perf hypyn suhteen. Se voi jossain tilanteissa toteutua mutta realistisempi on varmaan joku 60-100% väliltä.
Ei ole, se on 84 SM:n siru joka on jaettu 7 GPC:een.Veikkaampa että GA102 on 88SM:n siru. Nvidia on tykänny suunnitella noi piirit jo pitkään melko symmetriseen muotoon ja 82SM ei ole kovin hyvin jaollinen kun taas 88SM on esim 8:lla jos oletetaan että GA102 on suunnittelu noudattelee vaikka TU102:sta jossain määrin
![]()
Tuossahan jo muut kerkes vastailemaankin, eli FE on Founders Edition, jota myy ja valmistuttaa pelkästään Nvidia tällä kierroksella. Referenssikortit on eri asia, joita myös AIB:t tekee/teettää Nvidian speksien mukaan ja sitten on tietysti vielä customit, joiden suunnittelu on sitten ihan oma taiteen lajinsa. Se, että aiemmin myös AIB:t on FE:tä (lähinnä siis nykyisen referenssikortin vastinetta) myyneet, ei tee tuosta toteamuksestani mitenkään faktuaalisesti väärää tämän nykyisen sukupolven kohdalla. Ajat muuttuu Eskoseni.FE on Founder's Edition ja AIB on Add in Board... FE on siis AIB, mutta AIB:lla tarkoitetaan tässä tapauksessa varmaan siis kustomoitua AIB:ta, joka poikkeaa nVidian alkuperäisestä FE AIB:stä?![]()
Veikkaampa että GA102 on 88SM:n siru. Nvidia on tykänny suunnitella noi piirit jo pitkään melko symmetriseen muotoon ja 82SM ei ole kovin hyvin jaollinen kun taas 88SM on esim 8:lla jos oletetaan että GA102 on suunnittelu noudattelee vaikka TU102:sta jossain määrin
![]()
Koko piiri on tosiaan 84 SM ja on ihan laskettavissa piirin kuvasta (7x12=84, lähde TPU, jossa myös block diagram kuva NVIDIA GA102 GPU Specs):Ei ole, se on 84 SM:n siru joka on jaettu 7 GPC:een.

Koko piiri on tosiaan 84 SM ja on ihan laskettavissa piirin kuvasta (7x12=84, lähde TPU, jossa myös block diagram kuva NVIDIA GA102 GPU Specs):
![]()
Riippuu ihan sovelluksesta, Turingin julkaisun aikaan NVIDIA oli sitä mieltä että noin kolmannes olisi INT-laskuja. FP-yksiköt voivat kyllä laskea niitäkin, mutta niiden pitää lopettaa siksi aikaa FP-hommien teko. Turingissa NVIDIA lisäsi SM-yksikköön toisen erillisen datapolun INT-käskyille ja laskuyksiköt siihen kaveriksi. Amperessa on edelleen kaksi erillistä datapolkua, mutta nyt kumpikin polku voi suorittaa FP-laskuja kun ei ole INT-hommia ja kun on, vain toinen datapolku joutuu lopettamaan FP-laskut INT-laskujen ajaksi. Tarkempia detaileja saadaan kun NVIDIA julkaisee Amperen whitepaperit.Osaako joku kertoa että kuinka paljon nykypeleissä käytetään FP32 ja INT32 laskentaa jotta saisi kuvan että paljonko sitä INT32 laskentaa tarvitaan ja paljonko on hyötyä tuosta 2xFP32 laskennasta.
Vain puolet ovat FP32/INT32 ja puolet pelkkiä FP32. Alla vielä kuva SM:n rakenteesta ja lisää voi lukea esim. NVIDIA GeForce RTX 30 Ampere GPU Deep-Dive, Full Specs, Thermals, Power & Performance Detailed (whitepaper julkaistaan 17. päivä)Siis pystyykö amperen kaikki shaderit laskemaan FP32/INT32 laskuja(ei tietenkään samaan aikaan) vai kun minulle jäi sellainen käsitys että 50% on varattu pelkkään FP32 ja loput 50% FP32/INT32? Olenko väärässä? En tiedä mistä jäi tuollainen päähän.

Kieltämättä mielenkiintoinen huomio, sillä raa'assa FP32 suorituskyvyssä teoreettisesti 3080 olisi ~183% tehokkaampi (8704 vs 3072 CUDA) kuin 2080S ja muistikaistaa löytyy ~53% enemmän (760GB/s vs 496GB/s). Puhtaalla INT32+FP32 kuormalla ero olisi ~42% (4352 vs 3072 CUDA) ja sama ~53%.Alustavien testien perusteella vaikuttaa siltä että siellä on suht massiivisia pullonkauloja muualla, kun 3080:ssa on teoreettisesti liki 3x laskentavoimaa vrt 2080S, mutta suorituskyky paranee NVIDIAn itse valkkaamissakin testeissä vain 60-80%
Toinen kyssäri kun en Turingin julkaisua seurannut pätkääkään, niin muistatteko oliko hypetys silloinkin vastaavalla tasolla vai selvisikö heti julkkarissa ja huhuissa, että parannukset Pascaliin nähden ovat vaisuhkoja?
Videocardz.com--- rtx3080 performance 168% vs 2080 in cuda and opencl benchmarks.
40% vs 2080ti
jaaha....
8K alkaa olemaan muutenki jo sellainen resoluutio monitoreille, että kuka tuota tarvitsee, täytyy olla joku vähintään 100" ruutu kotona että noista pikseleistä hyötyy...
Tuo 4C4T on ollut pullonkaulana jo vuosia. Muistan kun joskus kolmisen vuotta sitten päivitin lähelle 5Ghz ylikellotetusta Intelin 4C4T prosessorista AMD:n 8-ytimiseen ja jopa silloisella GTX970 näytönohjaimella ero oli peleissä suuri. Tuskin nykyään edes on niin huonoja näytönohjaimia, missä tuollainen prosessori ei hidastaisi menoa.
Niinpä.
Edellisessä työpaikassa tuli katseltua todella isoja datariippuvuusgraafeja, joita kääntäjäni sisäisesti käytti, yrittäen itseä sieltä jotain ylimääräistä tai puuttuvaa kaarta kun kääntäjä bugasi. Niitä olisi kiva ollut katsella jostain koko seinän/flappitaulun kokoiselta ruudulta 8k-resolla
Ja "Ultrawidet" on vaan "ultramatalia".
Kannataako muuten välttää tilaamista Nvidian EU-sivustolta? Redditistä olen pari kauhutarinaa lukenut että RMA-prosessi yhtä helvettiä ja lähettävät näytönohjaimet melkein kokonaan ilman pehmustetta euroopasta.
Tuo 3070 FE- referenssi kiihottaisi, mutta taitaa ainoa paikka saada tuo niin suoraan Nvidialta(?)
Näyttäisi ainakin hyvältä. Tosin saa nähdä uskaltaako kukaan mitään julkaista ennen 14.9., toisaalta viikon päässä enää sekin....Jokohan ensinmäiset revikat kohta valuisi?
![]()
Veikkaan, ettei noin tunnettu sivusto ala kikkailemaan, jos ei lupaa ole.Näyttäisi ainakin hyvältä. Tosin saa nähdä uskaltaako kukaan mitään julkaista ennen 14.9., toisaalta viikon päässä enää sekin....
Juu samaa mieltä.Veikkan, ettei noin tunnettu sivusto ala kikkailemaan, jos ei lupaa ole.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.