Uusissa konsoleissa on 16GB muistia ja sekä Sony, että MS ovat panostaneet siihen, että SSD on nopeaa joka mahdollistaa sen, että "working set" käyttää osuuden siitä 16GB muistista, kun tekstuureiden ja modeleiden streamausnopeuteen voi luottaa.
PC:llä pelit pitää suunnitella se silmällä pitäen, että moni asentaa ne SATA-väyläiselle vehkeelle jonka lukunopeus on 150-500MB/s sen konsoleiden 2GB-6GB/s vauhdin sijaan, jolloin tavaraa syytä mahtua enemmän sinne muistiin. Isolla keskusmuistilla voinee helpottaa tätä ongelmaa, mutta on ihan mahdollista, että monet uuden generaation AAA-pelit suunnitellaan 12GB muistimäärää silmällä pitäen. Miksi suunnittella vähemmälle, kun konsoleissa on tuon verran?
Harmittaisi jos joutuu pistämään texture qualityn mediumiin, jotta peli ei töki yli tonnin näyttiksellä, vaikka sinänsä suorituskykyä on enemmän kuin konsolissa...