NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Päivän tornihuhu että korttivalmistajat alkaisivat agressiivisemmin dumppaamaan 20-sarjalaisia pihalle hyvissä ajoin ettei jää varastoa.

Saapa nähdä vauhditetaanko tätä kuinka isoin hinnanleikkauksin.

Tarkoittaapi myös sitä että kesällä voi olla varsinkin high end-kortit väliaikaisesti ns. kortilla ennenkuin uutta pukkaa.
 
Päivän tornihuhu että korttivalmistajat alkaisivat agressiivisemmin dumppaamaan 20-sarjalaisia pihalle hyvissä ajoin ettei jää varastoa.

Saapa nähdä vauhditetaanko tätä kuinka isoin hinnanleikkauksin.

Tarkoittaapi myös sitä että kesällä voi olla varsinkin high end-kortit väliaikaisesti ns. kortilla ennenkuin uutta pukkaa.
Joo eikä toisaalta ihme, tarkoittaa myös sitä että ei se 3000-sarjan julkaisu kaukana ole....

EVGA:n saatavuus on ollut jo hetken rajoitettua, ei meinaa millään saada tavaraa ulos ....
 
Tuskin niitä sen koommin tarvitsee dumppailla kuin ennenkään, valmistus lopetetaan tietyssä vaiheessa ja valmistetaan uusia.
Siinä sitten myydään varastoja pois koska kysyntä on melkoisen vakio, ja lopulta kaupan hyllylle lisätään ne uudet.
 
Riippuu siitä miten paljon varastoa on. Koronashow on saattanut aiheuttaa "pullistumia" toimitusketjuihin. Jossain on ketju pysähtynyt väliaikaisesti. Esim jos EVGA-saatavuus on ollut huonoa, tehdas on voinut silti jauhaa kortteja ja nyt varastot ovat koholla mutta ennen kuin tavara on saatu rahdattua oikeisiin paikkoihin, saatavuudessa on ongelmia. Sitten kun ketsuppipullon tulppa irtoaa niin yhtäkkiä voi olla "30% off, tästä nyt RTXää joka kotiin"-alet jonkin aikaa... Ja sen perään voi olla jonkin aikaa "eipä oo näydäreitä juur nyt, palataan asiaan syssymmällä". Todennäköisimmin kalleimmat mallit ovat tälle herkimpiä kun taas bulkki 2060/1660 todennäköisesti pysyy tarjolla paljon pitempään - varsinkin jos 3060 tulee vasta ensi vuoden puolella.
 
Riippuu siitä miten paljon varastoa on. Koronashow on saattanut aiheuttaa "pullistumia" toimitusketjuihin. Jossain on ketju pysähtynyt väliaikaisesti. Esim jos EVGA-saatavuus on ollut huonoa, tehdas on voinut silti jauhaa kortteja ja nyt varastot ovat koholla mutta ennen kuin tavara on saatu rahdattua oikeisiin paikkoihin, saatavuudessa on ongelmia. Sitten kun ketsuppipullon tulppa irtoaa niin yhtäkkiä voi olla "30% off, tästä nyt RTXää joka kotiin"-alet jonkin aikaa... Ja sen perään voi olla jonkin aikaa "eipä oo näydäreitä juur nyt, palataan asiaan syssymmällä". Todennäköisimmin kalleimmat mallit ovat tälle herkimpiä kun taas bulkki 2060/1660 todennäköisesti pysyy tarjolla paljon pitempään - varsinkin jos 3060 tulee vasta ensi vuoden puolella.
On ne valmistavat tehtaat myös olleet ainankin jumissa, joten ei siinä mielessä pitäisi olla ylimääräistä tavaraa (kortteja), vaan lähinnä päinvastoin...Tietysti joitain GPU:ita voi vetelehtiä irtotavarana jossain, jonkinverran..
 
Jos korttitehtaat on ollu jumissa mutta NVIDIAn piiritoimitukset jatkuneet, on varastoa piirien muodossa... Ja ne piirit pitäisi saada myytyä ennen kuin 30-sarja pukkaa.
 
Jos korttitehtaat on ollu jumissa mutta NVIDIAn piiritoimitukset jatkuneet, on varastoa piirien muodossa... Ja ne piirit pitäisi saada myytyä ennen kuin 30-sarja pukkaa.
Riippuen jonkinverran siitä, onko piirien valmistusta pystytty muuttamaan 3000 sarjalle, kun on tajuttu, että korona nyt leviää ja varmasti mutkikkaan lopputuotteen valmistus kusahtaa..Jos 3000 sarjan kortteja on ajateltu potentiaalisesti myydä q3 q4, niin piirejä pitäisi valmistaa pari Q etukäteen..
 
esim.
"Splitting manufacturing between TSMC and Samsung would help NVIDIA disperse any yield issue arriving from either foundry's EUV node, and give it greater bargaining power with both."
Toi nyt on ihan täyttä höpöhöpöä, ne prosessit ei ole millään tasolla yhteensopivia keskenään eikä kukaan lähde nykymaailman miljarditransistorisiruja suunnittelemaan kahdelle eli valmistusprosessille samanaikaisesti sen varalta että toisella tulisi saanto-ongelmia.
(Eikä vielä taida olla edes tullut varmistusta että käytettäisiin EUV-prosesseja)
 
Toi nyt on ihan täyttä höpöhöpöä, ne prosessit ei ole millään tasolla yhteensopivia keskenään eikä kukaan lähde nykymaailman miljarditransistorisiruja suunnittelemaan kahdelle eli valmistusprosessille samanaikaisesti sen varalta että toisella tulisi saanto-ongelmia.
(Eikä vielä taida olla edes tullut varmistusta että käytettäisiin EUV-prosesseja)
Et taida nyt ymmärtää pointtia.
TSMC= mid to high
Samsung= mid to low

Nvidia may use the higher-cost, but better-yielding TSMC 7nm EUV process for its mid-to-high-end products, while part of the lower volume, mid-to-low end products will use Samsung's aggressively priced 7nm EUV and 8nm processes.
-Digitimes
 
Et taida nyt ymmärtää pointtia.
TSMC= mid to high
Samsung= mid to low

Nvidia may use the higher-cost, but better-yielding TSMC 7nm EUV process for its mid-to-high-end products, while part of the lower volume, mid-to-low end products will use Samsung's aggressively priced 7nm EUV and 8nm processes.
-Digitimes
Tuolla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mitä minä lainasin aiemmasta viestistäsi.
Siinä mitä minä lainasin sanottiin, että jakamalla tuotannon TSMC:n ja Samsungin välille NVIDIA voisi "hävittää" mahdolliset saanto-ongelmat yhdellä valmistajalla ja saada vipuvoimaa neuvotteluihin.
Ainut millä tuo toimii olisi saman piirin suunnittelu erikseen molemmille prosesseille, mitä ei tietenkään tule tapahtumaan.
 
Netissä puhetta, että ens vkl julkaistaan TI kortit? Mitään perää asiassa? Onko ne julkastu yleensä aiemmin vai myohemmin normikortteja?
 
Netissä puhetta, että ens vkl julkaistaan TI kortit? Mitään perää asiassa? Onko ne julkastu yleensä aiemmin vai myohemmin normikortteja?
Tuskin.gif mutta on sitä hullumpaakin maailmassa tapahtunut. Todennäköisesti 14. päivä esitellään arkkitehtuuri ja siihen perustuva järeä laskentapiiri, mitä ei tulla näkemään edes Titanina PC-puolella, saati sitten GeForcena
 
Tietty on mahdollista että kilpailutilanne johtaisi hieman erilaiseen launchiin. Parin aikaisempana kertana AMD:llä ei ollut mitään kilpailukykyistä joten ei ollut mitään tarvetta keulia. Nyt RDNA2 "big navi" on tulossa ja voi ehkä kilpailla jolloin NVIDIA saattaa keulia tulevalla raudalla tavallista aikaisemmin jotta saisi porukat odottelemaan sen sijaan että menisivät ostelemaan väärän väristä korttia.

Toisaalta ei se "Big Navi" tule kuitenkaan ennen syksyä ulos, joten se plus koronasopan tuomat viivästykset (Computex myöhemmin) pistävät silti oman arvaukseni "piiri, arkkitehtuuri, quadroa / teslaa"-sektoriin. Ehkä voivat tehdä elämää suuremman lypsyn ja announcaa uuden Titanin jo nyt ja pistää preorderit pyörimään... että niiltä liikaa rahaa omistavilta saadaan ajoissa ylihinnat taskuun ennenkuin Ti sotkee asioita.
 
Onko muuten NVIDIAn raudalta syytä odottaa mitään feature tason uudistuksia? Jos ei tuollaista tule, niin AMD:hen nähdenhän NVIDIA on menettämässä nykyaikaisempien featureiden edun, joka Turingilla ollut RDNA:ta vastaan.

Jos pääpiirteittän samat featuret kuin Turingissa, niin vois kuvitella että DLSS:ää ja ehkä jotain uusia AI-ratkaisuja tunkitetaan kahta kauheammin tällä kertaa. Toivottavasti ei yhtä valheellisesti kuin viime kierroksella...
 
Jostain netin syövereistä lueskelin että DLSS 3.0 olis tulossa ja se olis uusi propietary hypetyksen aihe. Väitteitä ollut ilmassa että tämä olis vaan ajurisettari ja toimis missä vaan. Uskon kun näen.
 
Jostain netin syövereistä lueskelin että DLSS 3.0 olis tulossa ja se olis uusi propietary hypetyksen aihe. Väitteitä ollut ilmassa että tämä olis vaan ajurisettari ja toimis missä vaan. Uskon kun näen.
Juu tämän huhun lähde taitaa olla melkoinen huuhaa-huhupaja tubettaja.
 
Juu tämän huhun lähde taitaa olla melkoinen huuhaa-huhupaja tubettaja.

Eikös siinä huhussa ollut, että DLSS3.0 tukee kaikkia TAA:ta käyttäviä pelejä? Ko. Aliasointi tapahtuu vain pelienginessä, eikä ajureissa, niin vaikuttaa puhtaalle klikkiotsikko featurelle.
 

Noiden huhujen mukaan olisi 5376 shaderia ja päälle 2.2GHz boost-kellot.

Lähteenä sama aikaisemmin linkattu youtubepätkä huhukanavalta. Siinä on myös tuo dlss3.0 joka korvaa TAA:n. Ynnä 2.5Ghz boostitkellot pienimmillä piireillä, sehän on jo lähes klassikko. Murossa oli aikanaan "varmaa tietoa" miten pascal kulkee 2.2Ghz ilmalla ja 2.5Ghz vedellä, vain koska Kepler kellottui hyvin ja on uusi prosessi. Touringistakin kiersi hyvin lyhyen aikaa 2.5Ghz huhuja.

7nm EUV on vain todella tiheä ja lämpötiheyden ihanuutta saa katsella Zen2/Navi puolelta (ja 7nm EUV on vielä tiheämpi). Hankala jäähdyttää, kun lämpö on pienellä alalla ja siten se ei johdu nopeasti pois. Joten prosessin on oltava järkyttävän hyvä ja saatava nuo kellot huomattavasti nykyistä alemmilla volteilla, tai 2.5Ghz kiviä ei saa jäähdytettyä normijäähyillä. Toinen syy miksi en tuohon usko, on se, että energiatehokkuus kärsii pahasti kellojen noustessa ja osa Nvidian mainetta on hyvä perf/W.
 
Jooh, huvittaa vaan kun TPU on tämän postannut uutisena kun vähintäänkin epäilyttäviä noi huhut.

Piti sitten kuunnella tuota alkuperäistä tubepätkää. DLSS3 vaatii pelidevaailta vielä pikkumuutoksia TAA yhteensopivana peliin ja gameready ajurit, eli ei ole niin paksua väitettä, mitä tiivistelmät. Ynnä se olisi oletuksena päällä, ohittaen jopa pelin asetukset.

Sitten sekin väite oli, että alunperin Ampere oli tuhnumpi ja tehty samsungin prosessille. Sitten tuli huhut RDNA2 on vain 10% nopeampi mitä 2080TI, ei hätää. Sitten selvisi, että se oli mobiilipiirin kelloilla. No ei vielä hätää, kun ei se kellotu.
Seuraavaksi tuli uusi Xbox ja PS5 ja 2.23Ghz kellot. Nvidialla jännäkakat housussa, kun rdna2 kellottuukin ja kuluttaa vähän. Mallinimet uusiksi (eli esim entinen 3080 olikin 3070) ja kerran oli kilpailutettu samsungia ja tsmc:tä keskenään, eikä jälkinmäinen taipunut, niin AMD oli bookannut tuotantokapasiteetin. Lopputuloksena pienemmät piirit tehdään samsung/normi 7nm/millä saadaan, jotta saadaan kapasiteettia isoille piireille. Jotka uhkaa silti myöhästyä.

Aika korkealentoista kamaa. Ei näin lähellä julkaisua alata mitään piirinvalmistusbingoa pyörittämään. Ei tuo video silti noin synkkä ollut. Tuo oli meriselitysosa sille, miksi Nvidia vetää parasta pöytään ja all in, eikä alkuperäistä noin 20% parannusta ja halvemmat piirit, isolla voitolla - mallisarjaa.
 
Itse kyllä ihmettelen jos kellot ei nouse. Kuitenkin siinä 2ghz tuntumassa pyöritty neljä vuotta
 
Itse kyllä ihmettelen jos kellot ei nouse. Kuitenkin siinä 2ghz tuntumassa pyöritty neljä vuotta

Yleisesti ottaen valmistustekniikan pienentäminen tarkoittaa sitä että kellot pienenee. Toki siis voi olla muita parannuksia minkä ansiosta kelloja saadaan pidettyä samoissa tai jopa nostettua, mutta en pidättelisi hengitystäni korkeampia kelloja odotellessa.
 
Jos tämä pitää paikkaansa niin ei kauhean hyvältä kuulosta:
"Nvidia will be turning DLSS 3.0 on by default, possibly overriding settings in some games. They will push this with benchmarking sites."

Eli ensinnäkin halutaan pakottaa laatua mahdollisesti heikentävä ominaisuus päälle. Ja toiseksi tuo kuulostaa siltä että ihan puhtaasti halutaan huijata testeissä?

Tuskin tuollaiselle tulee olemaan tarvetta.
 
Jos tämä pitää paikkaansa niin ei kauhean hyvältä kuulosta:
"Nvidia will be turning DLSS 3.0 on by default, possibly overriding settings in some games. They will push this with benchmarking sites."

Eli ensinnäkin halutaan pakottaa laatua mahdollisesti heikentävä ominaisuus päälle. Ja toiseksi tuo kuulostaa siltä että ihan puhtaasti halutaan huijata testeissä?

Tuskin tuollaiselle tulee olemaan tarvetta.
Koko homma on jonkun YouTube nobodyn mielikuvituksen tuotetta, en näe mitään järkeä edes aiheesta keskustelussa.
 
Jos tämä pitää paikkaansa niin ei kauhean hyvältä kuulosta:
"Nvidia will be turning DLSS 3.0 on by default, possibly overriding settings in some games. They will push this with benchmarking sites."

Eli ensinnäkin halutaan pakottaa laatua mahdollisesti heikentävä ominaisuus päälle. Ja toiseksi tuo kuulostaa siltä että ihan puhtaasti halutaan huijata testeissä?

Tuskin tuollaiselle tulee olemaan tarvetta.
Nvidian ohjauspaneelissa on 3D-asetuksissa jo nyt asetuksia, jotka oletuksena heikentävät kuvanlaatua. Esim. texture filtering - negative LOD bias ja texture filtering - quality eivät näyttäisi (ainakaan minulla) olevan asetettu niin, että sallivat parhaan mahdollisen kuvanlaadun. Noilla tuskin on kauheasti käytännön merkitystä suuntaan tai toiseen, mutta samalla logiikalla nekin pitäisi kytkeä niin, ettei mitään optimoida, eikö vain? Ja jos vähän saivarrellaan, niin paras kuvanlaatu saavutetaan supersamplingilla, joten sekin pitäisi kytkeä siis päälle, muuten laatu heikkenee. :cigar2:

Jos DLSS 3.0 nostaa fps:ää roimasti kuvanlaadun juuri kärsimättä, niin miksi sitä ei käyttäisi? Vai mihin tämä raja asetusten suhteen vedetään?
 
Jensen tiiseröi

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Uuden sukupolven DGX. Mä en vieläkään allekirjoita ihan tota Jensenin käsitystä yksittäisestä "graphics cardista"

Jos DLSS 3.0 nostaa fps:ää roimasti kuvanlaadun juuri kärsimättä, niin miksi sitä ei käyttäisi? Vai mihin tämä raja asetusten suhteen vedetään?
DLSS renderöi matalammalla resoluutiolla kuin valittu, eiköhän se ainakin mene jo minkä tahansa rajan yli ainakin testejä ajatellen
 
Yleisesti ottaen valmistustekniikan pienentäminen tarkoittaa sitä että kellot pienenee. Toki siis voi olla muita parannuksia minkä ansiosta kelloja saadaan pidettyä samoissa tai jopa nostettua, mutta en pidättelisi hengitystäni korkeampia kelloja odotellessa.

Niimpä. Yksinkertaistettuna kelloja määrittelee useampi asia: arkkitehtuuri, prosessi, jännite ja lämmöt. Arkkitehtuurissa esim prosuissa liukuhihnan pituus pituutta kasvattamalla kellot nousee, toisaalta ipc ottaa helposti osumaa. (Esim Pentium 4 vs core2). Uudempi prosessi on yleensä parempi, jolloin sama kellotaajuus saadaan alemmalla jänniteellä mitä ennen. Toisaalta uuden proseessin myötä "turvallinen jännite" myös laskee, mikä vastaavasti laskee kellotusvaraa. Tiheämmässä olevat transistorit taas lisää lämpöä, joka taas haittaa kellottumista. Prosessi/arkkitehtuuri yhdistelmän sweetspotin ylittäessä kellotaajuus/teho käyrä taas menee aika kauheaksi ja silloin heitetään hyvästit energiatehokkaan maineelle.

Tuosta syystä ei kannata odottaa isoa hyppyä kellotaajuuksissa. Noin 1.9-2.3Ghz kelloissa nuo todennäköisesti pyörii.
 
Mielenkiintoista höpinää kelloista..

"rumored 7 nm-class silicon fabrication node to dial up GPU clock speeds well above 2.20 GHz even for the "GA102." Smaller chips in the series can boost beyond 2.50 GHz, according to the report. Even with the "GA102" being slightly cut-down for the RTX 3080 Ti, the silicon could end up with FP32 compute performance in excess of 21 TFLOPs. The card uses faster 18 Gbps GDDR6 memory, ending up with 863 GB/s of memory bandwidth that's 40% higher than that of the RTX 2080 Ti (if the memory bus width ends up 384-bit)"
-TPU
 
Aika pettynyt olisin jos kellot jäisi 2.2GHz tienoille kun pleikallakin ollaan sillä tasolla.
 
Aika pettynyt olisin jos kellot jäisi 2.2GHz tienoille kun pleikallakin ollaan sillä tasolla.
Tähän GA102 ei mitenkään liity joku tuhnu Ps5 näyttiksen kellot.
Kuten huomasit? tuossa oli muutenkin nyt kyse järeastä näyttiksestä GA102 eikä siis Ps5 tasoisesta tuhnummasta ohjaimesta.

Ne pienemmät sitten saattaa kulkea sen 2.5Ghz kuten tuossa luki.

Kelloilla tosin ei ole varsinaista merkitystä, voi olla 1.8Ghz tai 2.5Ghz niin ei se yksistään siihen suorituskykyyn vaikuta.
 
Tähän GA102 ei mitenkään liity joku tuhnu Ps5 näyttiksen kellot.
Kuten huomasit? tuossa oli muutenkin nyt kyse järeastä näyttiksestä GA102 eikä siis Ps5 tasoisesta tuhnummasta ohjaimesta.

Ne pienemmät sitten saattaa kulkea sen 2.5Ghz kuten tuossa luki.

Kelloilla tosin ei ole varsinaista merkitystä, voi olla 1.8Ghz tai 2.5Ghz niin ei se yksistään siihen suorituskykyyn vaikuta.
Jaa, viimeksi kun tarkistin niin oli niillä kelloilla kuitenkin väliä. Mutta tarkoitin sitä jotta jos ei nvidia 7nm siirtyessä saa yhtään kelloja ylöspäin niin olen pettynyt kun AMD on ainakin nostamassa kelloja tulevilla näyttiksillä. Mistä lähtien ne pienemmät piirit on kulkeneet niin paljon paremmin kuin isot? Ja tuossahan sanottiin nimenomaan että GA102 kulkee huomattavasti yli 2.2GHz, epäiletkö ettei sittenkään?
Eipä pelkkiä kelloja kannata katsoa, vai onko sulla joku P4 vai AMD FX siellä PC:n sisuksissa? :smoke:
Ilman kelloja piirtää huonosti oli sitten kyse prossusta tai näytönohjaimesta. Arkkitehtuurin tuomat parannukset on rajallisia, ei kannata liikaa odottaa. Coreja voi lisätä niin kuin aina ja kelloja nostaa etenkin kun siirrytään pienempään valmistusprosessiin.
 
Jaa, viimeksi kun tarkistin niin oli niillä kelloilla kuitenkin väliä. Mutta tarkoitin sitä jotta jos ei nvidia 7nm siirtyessä saa yhtään kelloja ylöspäin niin olen pettynyt kun AMD on ainakin nostamassa kelloja tulevilla näyttiksillä. Mistä lähtien ne pienemmät piirit on kulkeneet niin paljon paremmin kuin isot?
Aina? Kysehän on lähinnä siitä että pieni piiri tuottaa vähemmän lämpöä, jolloin se saadaan pidettyä riittävän viileänä ja kellot saadaan pidettyä ylhäällä. Pieniin piireihin myös tulee ihan todennäköisyyksistä johtuen vähemmän huonoja puolijohdeliitoksia, mikä taas osaltaan voi mahdollistaa korkeammat kellot.

Coreja voi lisätä niin kuin aina ja kelloja nostaa etenkin kun siirrytään pienempään valmistusprosessiin.

No kun ei, etenkään näin yhdistelmänä. Yleisesti ottaen suurempi valmistustekniikka mahdollistaa suuremmat kellotaajuudet, ei päin vastoin. Tosiasiassa kuitenkin pelataan tasapainottelupeliä lämmöntuoton ja kellojen kanssa. Jos vain siirrytään pienempään valmistustekniikkaan lisäämättä laskentayksiköitä, niin lämmöntuotanto pienenee ja kelloja on sitä kautta mahdollista saada ylös. Jos taas mennään niin kuin ennenkin, niin pienempi valmistustekniikka tarkoittaa sitä että samalle alalle vaan tungetaan lisää laskentayksiköitä, tehonkulutukset ja lämmöt pysyy kutakuinkin samoissa eikä kelloja päästä nostamaan.
 
Aina? Kysehän on lähinnä siitä että pieni piiri tuottaa vähemmän lämpöä, jolloin se saadaan pidettyä riittävän viileänä ja kellot saadaan pidettyä ylhäällä. Pieniin piireihin myös tulee ihan todennäköisyyksistä johtuen vähemmän huonoja puolijohdeliitoksia, mikä taas osaltaan voi mahdollistaa korkeammat kellot.

No kun ei, etenkään näin yhdistelmänä. Yleisesti ottaen suurempi valmistustekniikka mahdollistaa suuremmat kellotaajuudet, ei päin vastoin. Tosiasiassa kuitenkin pelataan tasapainottelupeliä lämmöntuoton ja kellojen kanssa. Jos vain siirrytään pienempään valmistustekniikkaan lisäämättä laskentayksiköitä, niin lämmöntuotanto pienenee ja kelloja on sitä kautta mahdollista saada ylös. Jos taas mennään niin kuin ennenkin, niin pienempi valmistustekniikka tarkoittaa sitä että samalle alalle vaan tungetaan lisää laskentayksiköitä, tehonkulutukset ja lämmöt pysyy kutakuinkin samoissa eikä kelloja päästä nostamaan.
Tiedän kyllä teorian, kerro vaan miten ne pienten piirien korkeat kellotaajuudet on käytännössä toteutuneet. Tuollaisia 2.2GHz vs 2,5GHz (suhteessa) eroja ei ole viimeaikoina näkynyt vaan se isokin piiri kulkee saman kuin pienemmät. Paremmalla jäähdytyksellä tietysti.

Ymmärrän pointin tuosta jälkimmäisestäkin. Kuitenkin ne kellotaajuudet on GPU puolella nousseet viime vuosina vaikka luulisi ettei se ole mahdollista ottaen mainitsemasi tosiasiat huomioon. Toin esille tuon PS5 näyttiksen juuri siksi että jos konsolin jäähdytyksellä on varaa nostaa GPU:n kellot noin korkealle niin customien PC-puolella pitäisi pystyä parempaan. Kyllähän joka sukupolvessa keksitään myös keinoja päästä siitä lämmöstä eroon. Toki rajat tulee jossain vastaan.
 
Tiedän kyllä teorian, kerro vaan miten ne pienten piirien korkeat kellotaajuudet on käytännössä toteutuneet. Tuollaisia 2.2GHz vs 2,5GHz (suhteessa) eroja ei ole viimeaikoina näkynyt vaan se isokin piiri kulkee saman kuin pienemmät. Paremmalla jäähdytyksellä tietysti.

Kun nyt arvottiin GA102 vs pienemmät piirit, niin otetaan vertailun vuoksi kahdet edelliset XX102 vs XX104 parit, eli GP102 vs GP104, TU102 vs TU104.

MalliDie size (mm^2)Boost clock (MHz)Boost clock avg. per piirikoko
Titan Xp (GP102)47114051468
Titan X (GP102)47114171486
1080 Ti (GP102)47115821468
1080 (GP104)31417331733
1070 Ti (GP104)31416831733
1070 (GP104)31417831733
Titan RTX (TU102)75417701657,5
2080 Ti (TU102)75415451657,5
2080 Super (TU104)54518151745
2080 (TU104)54517101745
2070 Super (TU104)54517701745

TU104:n toteutunut 1657,5 MHz on noin 95,0% tuosta TU102:n 1745 MHz:sta.
GP104:n toteutunut 1468 Mhz on noin 84,7% tuosta GP102:n 1733 MHz:sta.
GA104:lle uumoiltu 2,2 GHz on 88,0% tuosta GA102:lle uumoillusta 2,5 GHz:sta ja tippuu aikalailla kahden edellisen sukupolven väliin tällä mittarilla.

Huomattakoon vielä että TU-piirien suhteellinen kokoero on pienempi kuin GP-piireillä. 72,3% suhde vs. 66,6% suhde.

En toki tiedä mitä "viimeaikoina" kullekin tarkoittaa, mutta kyllä musta kovasti näyttää siltä että "viimeaikoina" on ihan saman kokoluokan suhteellisia eroja ollut.

Taulukon piirikoot ja boost clockit täältä: List of Nvidia graphics processing units - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
GA100 Ampere ->

E3JLqTg.jpg
 
GA100 7nm, 54 miljardia transistoria (GV100 21 miljardia):


edit: EETimesin poistettu artikkeli:

 
Viimeksi muokattu:
Jaa, viimeksi kun tarkistin niin oli niillä kelloilla kuitenkin väliä. Mutta tarkoitin sitä jotta jos ei nvidia 7nm siirtyessä saa yhtään kelloja ylöspäin niin olen pettynyt kun AMD on ainakin nostamassa kelloja tulevilla näyttiksillä. Mistä lähtien ne pienemmät piirit on kulkeneet niin paljon paremmin kuin isot? Ja tuossahan sanottiin nimenomaan että GA102 kulkee huomattavasti yli 2.2GHz, epäiletkö ettei sittenkään?

Ilman kelloja piirtää huonosti oli sitten kyse prossusta tai näytönohjaimesta. Arkkitehtuurin tuomat parannukset on rajallisia, ei kannata liikaa odottaa. Coreja voi lisätä niin kuin aina ja kelloja nostaa etenkin kun siirrytään pienempään valmistusprosessiin.
Ohjain A 2Ghz kelloilla on 30% nopeampi kuin ohjain B
niin miten se eroaa siitä jos
Ohjain A on 2.5Ghz kelloilla 30% nopeampi kuin ohjain B

Ymmärrät kai ettei ne kellot yksistään määrittele ohjaimen suorituskykyä.

Liian korkeat kellot muutenkin syö energiatehokkuutta kuten saatat huomata esim Rx5700XT ohjaimistakin joissa kellot kovemmat.
 
Tuonne on ilmestynyt videoita. Katson kakkosta:
 
Jaa-a, nyt näyttää siltä, että julkaisussa on vain Quadro 8000, joka on pieni pettymys itselle, kun odotin pelinäytönohjaimia..
 
Kun nyt arvottiin GA102 vs pienemmät piirit, niin otetaan vertailun vuoksi kahdet edelliset XX102 vs XX104 parit, eli GP102 vs GP104, TU102 vs TU104.

MalliDie size (mm^2)Boost clock (MHz)Boost clock avg. per piirikoko
Titan Xp (GP102)47114051468
Titan X (GP102)47114171486
1080 Ti (GP102)47115821468
1080 (GP104)31417331733
1070 Ti (GP104)31416831733
1070 (GP104)31417831733
Titan RTX (TU102)75417701657,5
2080 Ti (TU102)75415451657,5
2080 Super (TU104)54518151745
2080 (TU104)54517101745
2070 Super (TU104)54517701745

TU104:n toteutunut 1657,5 MHz on noin 95,0% tuosta TU102:n 1745 MHz:sta.
GP104:n toteutunut 1468 Mhz on noin 84,7% tuosta GP102:n 1733 MHz:sta.
GA104:lle uumoiltu 2,2 GHz on 88,0% tuosta GA102:lle uumoillusta 2,5 GHz:sta ja tippuu aikalailla kahden edellisen sukupolven väliin tällä mittarilla.

Huomattakoon vielä että TU-piirien suhteellinen kokoero on pienempi kuin GP-piireillä. 72,3% suhde vs. 66,6% suhde.

En toki tiedä mitä "viimeaikoina" kullekin tarkoittaa, mutta kyllä musta kovasti näyttää siltä että "viimeaikoina" on ihan saman kokoluokan suhteellisia eroja ollut.

Taulukon piirikoot ja boost clockit täältä: List of Nvidia graphics processing units - Wikipedia
Älä viitsi. Tiedät kyllä mitä ne kellot on olleet. Yritätkö väittää että 2080 Ti tai 1080 Ti jää alle 1600 MHz? Tiedän kyllä millä kelloilla normaalit näyttikset toimii. Oikeasti. Jos jätetään kellotukset pois niin jossain 1800- 2000 MHz menään 2080 Ti malleilla helposti. Jopa FE pyörii siellä samoissa.
Avaappa hieman tuota taulukkoa. Siellä on piirikokoa kerrottu mikä ei kerro käytössä olevien cuda ytimien määrästä. Boost kelloa mikä ei kerro toteutuneista kelloista. Ja sitten lopuksi vielä jotain keskiarvoa?
Toki olet oikeassa siinä mikä noiden piirien potentiaali on jos kellottamaan lähdetään, kaupasta ostetut näytönohjaimet ei vaan mene sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan toi lähestulkoon satavarma homma et pelikortteja ei tässä tapahtumassa nähdä. Ite toisaalta tän tiedostaen silti kävin kurkkaamassa et jospa sittenkin, mutta ei sentään tarvinnu pettyä kun niitä ei odottanukkaan.

Katellaan elokuussa sitten, 1080ti pitäs saada jo lomalle, toivottavasti edes julkasevat Ti:n samalla niin ei tartte jäädä odottelemaan sitä sit jälkijunaan.
 
Älä viitsi. Tiedät kyllä mitä ne kellot on olleet. Yritätkö väittää että 2080 Ti tai 1080 Ti jää alle 1600 MHz? Tiedän kyllä millä kelloilla normaalit näyttikset toimii. Oikeasti. Jos jätetään kellotukset pois niin jossain 1800- 2000 menään 2080 Ti malleilla helposti. Jopa FE pyörii siellä samoissa.
Avaappa hieman tuota taulukkoa. Siellä on piirikokoa kerrottu mikä ei kerro käytössä olevien cuda ytimien määrästä. Boost kelloa mikä ei kerro toteutuneista kelloista. Ja sitten lopuksi vielä jotain keskiarvoa?

Kaikki yli noiden listattujen lukemien on korttivalmistajien omia ylikellotuksia, ei mitään piirien virallisia kelloja. Ja miksi sitten boost clock, eikä base clock? No siksi kun se TPU:n väite koski boost-kelloja.

Kokoajan on ollut puhetta siitä miten piirin koko vaikuttaa niihin kelloihin. Ei miten CUDA-ydinten määrä vaikuttaa kelloihin.

Ja luonnollisesti kun korteista on useampaa mallia samalla piirillä, pitää saman kokoisista piireistä vetää keskiarvoina se tieto yhteen eikä vaan cherrypickailla niitä mitkä sattuu parhaiten omaa näkemystä tukemaan.

Eli, lopeta maalitolppien siirtely ja hyväksy se tosiasia että keskimäärin suuremmilla piireillä ne kellot on pienempiä. Ja ne on vielä suhteessa samaa luokkaa pienempiä kuin tuo aiempi 2,2 GHz vs 2,5 GHz epäily.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 818
Viestejä
5 053 077
Jäsenet
80 987
Uusin jäsen
Heepinpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom