Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Euron näyttäisi Motonetissä olevan, joten ei kustannuskysymys.
Joo, no "kate" kohdillaan, mutta ite kyllä nappaisin eurollakin tiivisteen mukaan ja varmaan olen napannutkin. Mut itellä ainakin ihan perus alumiininen prikka, joita saa kyllä halvemmallakin, jos euro ahdistaa ;)
 
Joo, no "kate" kohdillaan, mutta ite kyllä nappaisin eurollakin tiivisteen mukaan ja varmaan olen napannutkin. Mut itellä ainakin ihan perus alumiininen prikka, joita saa kyllä halvemmallakin, jos euro ahdistaa ;)
Kun yksi työntekijä koskee yhteen tiivisteeseen, se on maksanut yritykselle jo yli euron.
 
Kun yksi työntekijä koskee yhteen tiivisteeseen, se on maksanut yritykselle jo yli euron.
Joo, tietysti näin, kun työ ulkoistetaan. Mutta meinasin sitä, että jos itselle tekee, niin ei kannata pahemmin säästellä näissä muutaman euron materiaalikustannuksissa. Jos vaihtaa itse öljyt, niin miksipä ei vaihtaisi sitä euron prikkaa samalla. Jos sellaista ei ole, niin ei sekään maailmanloppu ole, vanha todennäköisesti pitää ja vaikka ei laittaisi prikkaa lainkaan, niin ei siitäkään isoa ongelmaa välttämättä tule.

Motonetin hinnoittelu alumiinitiivisteelle on ihan ok, kyllä sen euron moni maksaa ennemmin kuin hommaa niitä kymmenen sentin prikkoja kasan.
 
Joo, tietysti näin, kun työ ulkoistetaan. Mutta meinasin sitä, että jos itselle tekee, niin ei kannata pahemmin säästellä näissä muutaman euron materiaalikustannuksissa. Jos vaihtaa itse öljyt, niin miksipä ei vaihtaisi sitä euron prikkaa samalla. Jos sellaista ei ole, niin ei sekään maailmanloppu ole, vanha todennäköisesti pitää ja vaikka ei laittaisi prikkaa lainkaan, niin ei siitäkään isoa ongelmaa välttämättä tule.

Motonetin hinnoittelu alumiinitiivisteelle on ihan ok, kyllä sen euron moni maksaa ennemmin kuin hommaa niitä kymmenen sentin prikkoja kasan.
Juu noin mäkin teen. Noiden pienten osien hinta ei ole koskaan kynnyskysymys, mutta niiden saatavuus voi olla. Hamppunarua useimmiten käytän itse jos ei huvita lähteä kauppaan.

Nyt kun mietin niin ei ole tainnut yksikään ajoneuvo tiputella öljyä maahan saakka. Outoa tajuta nyt kun kaikenlaisia epäortodoksisia viritelmiä on tullut tehtyä.
 
Yksi vaihtoehto on ostaa merkkisuodatin, esim. MANN tai alkuperäinen ja käyttää sitä kaksi vaihtoväliä (2x10tkm).
MANN on siitä hyvä valinta, että ainakin N47-suodattimen mukana tulee tiiviste sekä suodatinkoteloon että proppuun. Ei tarvitse arpoa vaihtaako...
 
Juu noin mäkin teen. Noiden pienten osien hinta ei ole koskaan kynnyskysymys, mutta niiden saatavuus voi olla. Hamppunarua useimmiten käytän itse jos ei huvita lähteä kauppaan.

Nyt kun mietin niin ei ole tainnut yksikään ajoneuvo tiputella öljyä maahan saakka. Outoa tajuta nyt kun kaikenlaisia epäortodoksisia viritelmiä on tullut tehtyä.
Näinpä, euron osaa kun ei ole, niin pitää joko soveltaa tai sitten lähteä hakemaan sitä euron osaa sadan kilsan päästä tai odottaa viikko ;) Mutta jos esim. toi öljypropun tiiviste puuttuu, niin sanoisin, että varmasti tihkuu, muttei välttämättä juurikaan näkyvästi. Toisaalta voi tihkua paljonkin, kun eihän ne metallipinnat ikinä tasan mene ja kovia momentteja alumiinipohjaan ei kannata laittaa.

Joka tapauksessa itse ostan aina ylimääräisiä parin euron osia, jos meinaan jotain korjata, kun luotto siihen, että joku menee vituralleen, on suuri.
 
Paksumpi öljy lämpimämmässä ilmastossa / säässä: ainakin se on yksi tekijä, että öljy voi helpostikin olla välillä kuumempaa kuin moottorin jäähdytysneste; ajo-olosuhteista riippuen joskus oleellisiakin aikoja.
Se, että öljy voi olla jäähdytysnestettä kuumempaa ei ole heti ongelma. Kuumaviskositeettikin määritellään 100 asteessa.

Aika usein termostaatti on jotain 82-90 astetta mutta ylikuumenemisen varoitus tulee vasta 115 asteen tienoilla. Hyväksyttävää lämpötila-aluetta voi hyvin olla joku 25 astetta termostaatilla vakavoidun yläpuolella.

Jos moottorin lämmöt eivät ikinä lähde nousemaan normaalin yläpuolelle, on aika epätodennäköistä, että öljykään kuumenisi tavallisessa ajossa haitallisesti. Jos yleisesti liikutaan selvästi normaalin yläpuolella, niin sitten on hyvä katsoa suosituksia tarkemmin.

Samoin kuin ulkolämpötilan mukaan on öljyviskositeettia monesti suositeltu muuttamaan paksumpaan suuntaan myös silloin, kun käyttö on muuten vain raskaampaa. Hyvä esimerkki on Fiat-yhtymän T-Jet -moottori, johon suositellaan tavallisesti viskositeettia 5W-40. Kuitenkin jos sama kone on Abarth 595-mallin keulalla, niin öljysuositus onkin 10W-50.
Jos tällainen suositus on, niin koneeseen ei kaadeta "essonbaari" -30:stä vaan suositeltua -50-öljyä. Tapauksessasi valmistajan suosituksiin kuuluu -30 -öljyt.

Toki, jos aikomuksena on lähteä heinäkuussa Välimerelle vetämään asuntovaunua, tai muuten tulee paljon raskaan kärryn vetoa kuumissa oloissa, niin öljytkin on syytä valita paremmin kuumansietoisiksi.
 
Onko Mannol öljyistä kokemuksia? Sinänsä sama minkä merkkistä öljyä 2003 vuoden Volvoon laittaa. Onkohan missään öljyvertailuissa ollu Mannolia?

Eiköhän noi mannolin öljyt hyviä oo, ainakin ne mistä luokitukset löytyy, jos suomen vag jeesuskin laittaa sitä asiakkaiden autoihin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Näistä innoittuneena googella löysin https://www.jarviseudunvaraosa.fi/oljyt-ja-kemikaalit/oljyt/henkiloauton-oljyt/moottorioljyt/c/820101/?page=1&f[manufacturers][]=man&s[orderBy]=PRICE&s[order]=ASC
Josta sattui löytymään molempiin autoihini luokittelut täyttävät Mannol öljyt niin laitoin tilaukseen. Kun ainakin tällä hetkellä tuolla tarjouksessa ja tuli halvemmaksi kuin virolaisesta (Öljyt, MOOTTORIÖLJY - iParts OÜ) luottopaikasta Totalin öljyt joita on aiemmin tullut tilattua. Tämä ei ole maksettu mainos :)
 
Viimeksi muokattu:
Näistä innoittuneena googella löysin https://www.jarviseudunvaraosa.fi/oljyt-ja-kemikaalit/oljyt/henkiloauton-oljyt/moottorioljyt/c/820101/?page=1&f[manufacturers][]=man&s[orderBy]=PRICE&s[order]=ASC
Josta sattui löytymään molempiin autoihini luokittelut täyttävät Mannol öljyt niin laitoin tilaukseen. Kun ainakin tällä hetkellä tuolla tarjouksessa ja tuli halvemmaksi kuin aijemasta virolaisesta (Öljyt, MOOTTORIÖLJY - iParts OÜ) luottopaikasta Totalin öljyt joita on aijemmin tullut tilattua. Tämä ei ole maksettu mainos :)
Pistin myös 5 litran purkin Mannolin 7715 -öljyä tulemaan samasta liikkeestä. 35,80€ toimituskuluineen, niin ei ole hinnalla pilattu. Motonetista vielä alkuperäislaatuinen suodatin ja proppu, niin alle 50€ öljynvaihto tulee.
 
Mobil 1 ESP 5W-30 toimittelee tasaisesti myös simolammikon testeissä
LacewingEasygoing.png
 
ite vedän tolla jo toista öljynvaihtoo
Onko kenelläkään uskottavia anekdootteja, miten huono öljy olisi rikkonut moottorin parilla öljynvaihtovälillä?

Jos öljy on aivan vääränlaista, tämä on varmaan mahdollista, mutta jos oletetaan, että on kuitenkin käytetty öljyä, jonka väitetään täyttävän valmistajan vaatimukset.
 
Mobil 1 ESP 5W-30 toimittelee tasaisesti myös simolammikon testeissä
LacewingEasygoing.png
Ne jotka ei tiedä eikä jaksa selvittää niin tässähän oli kyseessä tietty VAG konsernin luokituksessa olevat öljyt. Ja tästä oli jo aiempi video jossa oli muita merkkejä mukaanlukien se marmoritiskiltä löytyvä öljy. Eli apua niille jotka haluavat ostaa varmasti toimivaa "parasta" öljyä.

Tuossa videossa oli toisaalta ihan pointtia että noista öljymerkeistä osa on öljyfirmoja joilla ei ole omaa jalostusta vaan ostavat öljyn muualta ja plendaavat lisäaineistuksen kohdilleen joten ne ei vältämättä ole tasalaatuisia. Ja sitten ne kellä oli oma jalostus olivat joka osa-alueella paremmin speksejen sisällä kuin nuo plendaavatfirmat. Ja tuossa tuli selville että Tuo Bilteman öljy oli kuulemma samaa kuin Teboilin öljy. Eli summa summarum jos ostaa isonvalmistajan öljyjä niin saa varmasti riittävän hyvää öljyä ja siltikin nuo halvatkin todennäköisesti toimii, jos oikein haluaa sniiduilla pienellä riskillä. Ja eiköhän testiä uskalla peilata myös muihin öljyluokituksiin valmistajien osalta.
 
Onko kenelläkään uskottavia anekdootteja, miten huono öljy olisi rikkonut moottorin parilla öljynvaihtovälillä?

Jos öljy on aivan vääränlaista, tämä on varmaan mahdollista, mutta jos oletetaan, että on kuitenkin käytetty öljyä, jonka väitetään täyttävän valmistajan vaatimukset.
Kunhan viskositeetti ja muut on valmistajan vaatimusten mukaan oikeat sille moottorille ja vaihtoväli joku järkevä 15tkm tms, niin mikään "huono öljy" ei riko moottoria normaalissa käytössä koskaan.
 
Tuossa videossa oli toisaalta ihan pointtia että noista öljymerkeistä osa on öljyfirmoja joilla ei ole omaa jalostusta vaan ostavat öljyn muualta ja plendaavat lisäaineistuksen kohdilleen joten ne ei vältämättä ole tasalaatuisia.

Miksi eivät olisi?

Ja tuossa tuli selville että Tuo Bilteman öljy oli kuulemma samaa kuin Teboilin öljy. Eli summa summarum jos ostaa isonvalmistajan öljyjä niin saa varmasti riittävän hyvää öljyä ja siltikin nuo halvatkin todennäköisesti toimii, jos oikein haluaa sniiduilla pienellä riskillä.

Kyllä minä uskallan luottaa myös suurempiin plendaaviin tuotemerkkeihin.

Se että öljyllä on autonvalmistajien hyväksyntöjä, tekee öljystä kuin öljystä melko varman valinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi eivät olisi?



Kyllä minä uskallan luottaa myös suurempiin plendaaviin tuotemerkkeihin.

Se että öljyllä on autonvalmistajien hyväksyntöjä, tekee öljystä kuin öljystä melko varman valinnan.
Videollahan löytyi yksi öljy joka oli tuon vag luokituksen ostanut, mutta testattu öljy ei täyttänyt speksejä. Ja videolla myös kerrottiin että blendaamoilla se perusöljy ei välttämättä ole tasalaatuista, koska sitä hankitaan milloin mistäkin.
 
Mutta onko sellaista monellakaan öljyllä? Oletan, että ne koodit pullon kyljessä tarkoittavat, että öljyvalmistaja lupaa öljyn täyttävän autonvalmistajan speksit?
On olemassa öljyvalmistajia jotka ovat ostaneet öljylleen autovalmistajan luokituksen. Tuo luokituksen osto tarkoittaa että öljy täyttää kaikki autovalmistajan määrittämät speksit, ja että öljy testataan, ja auditoidaan säännöllisesti. Tämän lisäksi on öljyvalmistajia jotka kertovat öljyn täyttävän tai ylittävän autovalmistajan/valmistajien eri speksejä. Näitä ei autovalmistaja ole auditoinut eikä testannut, öljynvalmistaja vain lupaa niiden täyttyvän.

Eli siinä on merkittävä ero onko öljy autovalmistajan hyväksymä, vai onko se öljyvalmistajan lupaus että öljy täyttää luokitukset. Molempia vaihtoehtoja löytyy runsaasti kaupan hyllyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi eivät olisi?



Kyllä minä uskallan luottaa myös suurempiin plendaaviin tuotemerkkeihin.

Se että öljyllä on autonvalmistajien hyväksyntöjä, tekee öljystä kuin öljystä melko varman valinnan.
Koska ostavat perusöljynsä sieltä mistä halvimmalla saavat niin ei välttämättä ole samallaista aina.

Ja eiköhän ne suurin osa ole ihan kelpo tavaraa, mutta pienin varauksin kun sen merkintä purkin kyljessä ei vaadi mitään tarkempaa auditointia niin se on valmistajasta kiinni täyttääkö vaiko ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 710
Viestejä
4 933 131
Jäsenet
79 405
Uusin jäsen
Rogue

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom