Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Pari viikkoa jo ajeltu tälläisellä kesäautolla.

2025 Mazda MX-5 Homura 1.5 MT

1754321942130.jpeg

Joku kysyy kuitenkin, niin 1.5:nen sen takia kun 2.0:aa ei enää myydä uutena Suomessa.

Itse olisin varmaan ottanut suosiolla käytetyn tai ostanut sen uuden ulkomailta, tuo on vähän alimittainen kone matukkaan :D Mutta ehkä tuota ei mihinkään ratakäyttöön ostettukaan. Mazda on sarjassamme niitä autoja joissa ei takuulla tee mitään, kun mitään ei koskaan hajoa :D Hauska laite ja ihan tosissani mietin tällaista viime kesänä käyttikseksi, mutta jäi sitten hommaamatta ja vaihdoin pakettiauton uudempaan kun tarve oli sille kovempi.

Toisaalta, tuo auto suunniteltiin 1.5l moottoria silmällä pitäen. Samoin kuin MK1 MX-5 suunniteltiin 1.6l koneelle. Jengi halusi lisää löylyä niin tehtiin 1.8, myöhemmin 2.0 jne jne. Mutta suunnittelijan mukaan on aina mietitty pienen moottorin ehdoilla. Ja ainakin omassa ex MX-5 NA:ssa tuo 1.6 repi juuri sopivasti. Jaksoi mennä poikittain, ei ollut aina jaloissa mutta antoi pitää lapun lattiassa loputtomiin.

Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.

Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.
Voi olla että itsellä oli tehty jotain muutakin kuin peltisarja ja intake. En rehellisesti tiedä, mutta 4000rpm heräsi ihan selkeästi, sitä ennen ei juuri tapahtunut. En yllättyisi että olisi jopa nokkia vaihdeltu, oli meinaan lisäilty lukkoperästä lähtien (ei ollut edes optio ekan vuoden mallisa). Eihän se nopea ollut, mutta tarpeeksi tehoa että 10m+ donitsit onnistuivat asfaltilla ja kun vain piti kaasun pohjassa, suurin osa muusta liikenteestä ei päässyt isottelemaan pikkukaveria. Ja mitä olen ymmärtänyt, NB on NA ilman luukkulamppuja ja oli isompi kone tarjolla.

Kierroskone tämä 1.5 on ainakin. Alle 3000rpm ei oikein tapahdu mitään. Vasta 4000-5000rpm välillä alkaa kunnolla vetämään, ja huipputehohan tässä on speksien mukaan 7000rpm kohdalla. Vähän olen varovasti vielä polkenut kun sisäänajo vielä käynnissä.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 158
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom