Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Pari viikkoa jo ajeltu tälläisellä kesäautolla.

2025 Mazda MX-5 Homura 1.5 MT

1754321942130.jpeg


Joku kysyy kuitenkin, niin 1.5:nen sen takia kun 2.0:aa ei enää myydä uutena Suomessa.
 
Itse olisin varmaan ottanut suosiolla käytetyn tai ostanut sen uuden ulkomailta, tuo on vähän alimittainen kone matukkaan :D Mutta ehkä tuota ei mihinkään ratakäyttöön ostettukaan. Mazda on sarjassamme niitä autoja joissa ei takuulla tee mitään, kun mitään ei koskaan hajoa :D Hauska laite ja ihan tosissani mietin tällaista viime kesänä käyttikseksi, mutta jäi sitten hommaamatta ja vaihdoin pakettiauton uudempaan kun tarve oli sille kovempi.
 
Toisaalta, tuo auto suunniteltiin 1.5l moottoria silmällä pitäen. Samoin kuin MK1 MX-5 suunniteltiin 1.6l koneelle. Jengi halusi lisää löylyä niin tehtiin 1.8, myöhemmin 2.0 jne jne. Mutta suunnittelijan mukaan on aina mietitty pienen moottorin ehdoilla. Ja ainakin omassa ex MX-5 NA:ssa tuo 1.6 repi juuri sopivasti. Jaksoi mennä poikittain, ei ollut aina jaloissa mutta antoi pitää lapun lattiassa loputtomiin.
 
Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.
 
Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.
Voi olla että itsellä oli tehty jotain muutakin kuin peltisarja ja intake. En rehellisesti tiedä, mutta 4000rpm heräsi ihan selkeästi, sitä ennen ei juuri tapahtunut. En yllättyisi että olisi jopa nokkia vaihdeltu, oli meinaan lisäilty lukkoperästä lähtien (ei ollut edes optio ekan vuoden mallisa). Eihän se nopea ollut, mutta tarpeeksi tehoa että 10m+ donitsit onnistuivat asfaltilla ja kun vain piti kaasun pohjassa, suurin osa muusta liikenteestä ei päässyt isottelemaan pikkukaveria. Ja mitä olen ymmärtänyt, NB on NA ilman luukkulamppuja ja oli isompi kone tarjolla.
 
Kierroskone tämä 1.5 on ainakin. Alle 3000rpm ei oikein tapahdu mitään. Vasta 4000-5000rpm välillä alkaa kunnolla vetämään, ja huipputehohan tässä on speksien mukaan 7000rpm kohdalla. Vähän olen varovasti vielä polkenut kun sisäänajo vielä käynnissä.
 
Seison korjattuna jos se 1,5 on sellainen VTEC tyyppinen kisakireä yläkierroskone, kyllähän sekin varmaan tuota koppaa sitten ihan nätisti vie, ehkä tuomitsin turhan aikaisin kun en ole moista ajanut. Hienoimpia noita on S2000 jollainen ex-rouvalla on ja sitä tuli aina välillä puikotettua. Pesi fiiliksessä monen 5-6x kalliimman oikeasti sporttisen urheiluauton. Siinä vain on jotain sanoinkuvaamattoman raakaa ja vähän samanlaista race-henkeä kuin vaikka integrassa.

Jokin aika sitten tosiaan haaveilin itsekin tuollaisesta ihan tosissaan ja mieli teki kovasti mennä hakemaan se myynnissä ollut valkoinen hiukan laiteltu 124 spider, mutta historiatiedoista selvisi että oli ollut maahantuonnin pressiautona ja sattuneesta syystä tiedän millaista kenkimistä ne lehdistön käytössä saa, niin ei vaan sitten uskallus riittänyt.

Edit: Ps. aika rajun oloinen LT taustalla, varmaan tiukka pyssy sekin :D
 
Viimeksi muokattu:
Jokunen vuosi sitten tänne pistin pari räpsyä kun olin hakenut kesäauton ja miten ei kaikilta osin miellytä omaa silmää.

Sittemmin turattu
-Alusta, erillisellä jousen esijännityksen ja korkeuden säädöllä että säilyy edes jotenkin hyvä ajotuntuma
-Style 32 vanteet
-OEM tuulisuoja että voi vetää rätti kotelossa isoillakin teillä jos haluaa
-M-look etupuskuri, vakiopuskuri on omaan silmään tympeän näköinen ja oli niin naarmuilla että olisi pitänyt maalata uusiksi. Olisin halunnut vakioon vain alpinan lipan, mutta alkuperäiseen ei kroonisen pihiyden vuoksi ollut innostusta ja mistään en enää kopiota löytänyt vaikka kaikki balttian kuitukaupat koitin koluta läpi. Samalla kun puskuria ruuvasin niin heitin kusikalvoa sumuvaloihin, en oikein osaa päättää näyttääkö ne omaan silmään kivalta vai pahalta, olkoon nyt toistaiseksi.
-Sekalainen M3-listasarja, jotkut listoista on aitoja osia kun halvalla sai ja loput on kiinaa, eron huomaa näppärästi siinä että osa listoista istuu miten sattuu.
-Porkkanavilkut sivuille ja keulaan koska pussihousumeininki on jeejee
-Rosterinen catback koska bemarin kutonen on hienon kuuloinen moottori ja kaikkien muidenkin pitää saada kuulla se
-Alkuperäinen imusarja lensi tallin pimeimpään nurkkaan ja tilalle ruuvasin M50 imusarjan että sai moottoriin edes vähän luonnetta, tämän tein valtavirrasta poiketen että en rälläköinyt kumpaakin sarjaa palasiksi ja sikaliimannut kiinni toisiinsa.
-Lisäksi sitten kaikkea pientä, tähän tulee jostain syystä vaihdettua paljon pienemmällä kynnyksellä ja nopeammin joku kihisevä hihnankiristin tai konepellin puoliväsyneet kaasujouset kuin käyttöautona toimivaan corollaan

Joskus tulevaisuudessa pitäisi jaksaa perehtyä mm. siihen josko sähkösäätöisiin etupenkkeihin saisi jostain uusia rattaita, kuskin puolen peilin säätö kiukuttelee ja tuulilasissa on halkeama minkä kanssa pystyy elämään mutta katsastusmies aina siitä tykkää mainita. Sitten lisäksi olisi supersprintin kopio peltisarjat ollut nurkissa jo pari vuotta, josko nekin joskus saisi paikoilleen. Kaiken koittanut kuitenkin tehdä sillein että auton saa takaisin vakioksi niin halutessaan, itse tuskin koskaan haluaan mutta ehkä joku jossain tulevaisuudessa haluaa niin maksimaalisia turauksia en ole viitisnyt tehdä.

Makea peli päästää kun keli on kohdallaan. Kesäisin tää on mulla aina käyttöautona jos vain suinkin mahdollista.

IMG_2130.jpeg


IMG_2177.jpeg


IMG_2176.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jokunen vuosi sitten tänne pistin pari räpsyä kun olin hakenut kesäauton ja miten ei kaikilta osin miellytä omaa silmää.

Sittemmin turattu
-Alusta, erillisellä jousen esijännityksen ja korkeuden säädöllä että säilyy edes jotenkin hyvä ajotuntuma
-Style 32 vanteet
-OEM tuulisuoja että voi vetää rätti kotelossa isoillakin teillä jos haluaa
-M-look etupuskuri, vakiopuskuri on omaan silmään tympeän näköinen ja oli niin naarmuilla että olisi pitänyt maalata uusiksi. Olisin halunnut vakioon vain alpinan lipan, mutta alkuperäiseen ei kroonisen pihiyden vuoksi ollut innostusta ja mistään en enää kopiota löytänyt vaikka kaikki balttian kuitukaupat koitin koluta läpi. Samalla kun puskuria ruuvasin niin heitin kusikalvoa sumuvaloihin, en oikein osaa päättää näyttääkö ne omaan silmään kivalta vai pahalta, olkoon nyt toistaiseksi.
-Sekalainen M3-listasarja, jotkut listoista on aitoja osia kun halvalla sai ja loput on kiinaa, eron huomaa näppärästi siinä että osa listoista istuu miten sattuu.
-Porkkanavilkut sivuille ja keulaan koska pussihousumeininki on jeejee
-Rosterinen catback koska bemarin kutonen on hienon kuuloinen moottori ja kaikkien muidenkin pitää saada kuulla se
-Alkuperäinen imusarja lensi tallin pimeimpään nurkkaan ja tilalle ruuvasin M50 imusarjan että sai moottoriin edes vähän luonnetta, tämän tein valtavirrasta poiketen että en rälläköinyt kumpaakin sarjaa palasiksi ja sikaliimannut kiinni toisiinsa.
-Lisäksi sitten kaikkea pientä, tähän tulee jostain syystä vaihdettua paljon pienemmällä kynnyksellä ja nopeammin joku kihisevä hihnankiristin tai konepellin puoliväsyneet kaasujouset kuin käyttöautona toimivaan corollaan

Joskus tulevaisuudessa pitäisi jaksaa perehtyä mm. siihen josko sähkösäätöisiin etupenkkeihin saisi jostain uusia rattaita, kuskin puolen peilin säätö kiukuttelee ja tuulilasissa on halkeama minkä kanssa pystyy elämään mutta katsastusmies aina siitä tykkää mainita.

Makea peli päästää kun keli on kohdallaan. Kesäisin tää on mulla aina käyttöautona jos vain suinkin mahdollista.

IMG_2130.jpeg


IMG_2177.jpeg


IMG_2176.jpeg
Harvinaisen siisti peli. Tulee aina tarkkaan kyylättyä näitä vanhoja bemareita että miten suorassa on peltien saumat. Yleensä harjaantunut silmä huomaa heti jos jotain on vaihettu tarvikeosaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Harvinaisen siisti peli. Tulee aina tarkkaan kyylättyä näitä vanhoja bemareita että miten suorassa on peltien saumat. Yleensä harjaantunut silmä huomaa heti jos jotain on vaihettu tarvikeosaan. :)
Itselläkin tuohon on silmää, sen takia tallissa lojuu pari "hyvällä istuvuudella" mainostettua M3 tarvikepuskuria joiden myyjien mielestä istuvuus reklamoidessa oli ihan hyvä ja kuumailmapuhaltimella voi lämmittää jos haluaa. Kyseisissä puskureissa yläreuna lainehti kuin päijänne juhannuksena kun sen painoi puskuripalkkiin kiinni. Onneksi sitten sain vinkin että minkälainen kannattaa tilata ja se oli paketista hyvä, ei täydellinen. Mutta minulle riittävä.

Eikä tämä nyt muutenkaan tule koskaan olemaan ACS:ssä näytillä, läheltä kun katsoo niin onhan siinä iän tuonaa naarmua, pientä lommoa ja sen sellaista. Mutta äiti aina sano että "lommo komeessa ei mitään meinaa" ja Carrol Shelby että autoilla kuuluu ajaa eikä vaan tuijotella kun ne on pestyjä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 800
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom