No joo, mutta käytännössä f-droidille sama asia. Empä jaksa uskoa, että google sallisi heidät vaan eiköhän tällä nimenomaan tapeta oikein mielellään pienet kehittäjät virallisesta ekosysteemistä, joka käyttää sertifioitua androidia, customromeihin tämä ei toki vaikuta. Itse olen ymmärtänyt, että tuo käytäntö tulisi kaikkialle käyttöön, ei pelkästään tiettyyn maahan.
Jos puhutaan siitä että Google Android laitteet vaatii allekirjoituksen joka tehty "tunnistetulla" tilillä. Ymmärtääkseni se ei vaadi mitään muuta. Pienille kehittäjille ei luulisi olevan ongelma.
Ihan harrastajalle joka päättää kokeilla sen heimailma sovelluksen tekemistä, ja haluaa sitä kokeille emulaattorin lisäksi omassa Google Android puhelimessa nousee kynnys isosti. Eli maksaa, ja vaivaa.
Ymmärtääkseni tulossa "opiskelia" vaihtoehdot, oletan että ilmainen, tai nimellisempi hinta.
Tämä ei vaikuta ei Google Androidn pohjaisiin laitteisiin.
Jonkinlaisella tunnistamisella on etunsa, tosin jos vaatimus koskee kaikkia oikeuksia niin miksi levittää kaikkeen, tuon kokeilan jotain jutun takia voisi olla vapaampaa ohjelmille mitkä ei varvi oikeuksia, tai tarvivat ns vaarattomia. Eli että sen heimailma, pomppu pallon voisi asentaa ihan millä allekirjoituksella vain.
Suurin ongelma nykymailman aikana on se että on hallintoja joilla ei länsimaisia arvoja, jokta voivat vaati allekirjoittajan tietoa , ja voidaanko luottaa Googleen, tai yleensäkkään mihinkään rekisteriin ettei niitä luovuteta. Ja voi olla olla yksilöitä joilla ei ole mahdollisuutta tunnistatua riittävästi, millä Google varmistaa että joku paperiton uiguuri voi asentaa oman "hyvän" ohjelman Google Andoroidiin, ja varmistaa ettei Google vuoda sitä millekkään hallinnolle.
Toki varmaan syyntyy yhteisöjä jotka auttaa ja allekirjoittaa omilla avaimillaan edellä kuvailta ohjelmia.
Kolmas ongelma , riski se että jos joku edelläoleva yhteisi allekirjoittaa satoja, tuhansia ohjelmia omilla avaimillaan ja joku vihamielinen hallinto painostaa Google hylkäämään ko sertifikaatit, yksittäisten ohjelmien takia, niin vaarana että kaikki kuolee. Tässä Google voi toki auttaa tarjoamalla palvelua missä tuollaisella toimijalla on useita avaimia, tai joku muu keino millä voidaan tietyt estää.
Neljäs ongelma sitten se vesiputous, tämä tenkinen porras mahdollistaa myöhemmin tuoda uusi rajoituksia omasta tai hallinnon painostuksesta, ehkä jopa takautuvasti.
Itse olen ymmärtänyt, että tuo käytäntö tulisi kaikkialle käyttöön, ei pelkästään tiettyyn maahan.
Samoin, viesti ollut se että ensivuonna ja sitä seuraavana vuonna alkaa mainituista maista ja tavoite myöhemmin levitä mailmanlaajuiseksi.