- Liittynyt
- 30.03.2017
- Viestejä
- 1 202
Kun PC-pelaaja käynnistää uuden pelin, hän painuu ensimmäisenä säätämään asetuksia. Olisi kiinnostavaa kuulla millaisia grafiikkasäätöjä te muut suositte ja millaista hajontaa mielipiteissä on. Jokainen nuppi tietenkin kaakkoon jos mahdollista, mutta jos koneessa ei riitä puhti, mistä karsitaan ensimmäiseksi? Mitkä asetukset pidetään aina päällä, vaikka sitten fps:n kustannuksella? Entä mitä ette siedä ollenkaan ja olette valmiita vaikka sukeltamaan konffitiedostoihin ottaaksenne ne pois?
Omia mielipiteitä:
Pakolliset - nämä mahdollisimman ylös, vaikka se tarkoittaisi että fps laskee kuudenkympin alapuolelle. Alhainen lukema näissä oikeasti haittaa pelikokemusta.
Villikortti: DLSS/FSR eli kuvan tarkentaminen tekoälyllä. Merkittävä buusti suorituskykyyn, mutta lisää kuvaan AI-artefakteja. Loistava kaveri säteenseurannalle. Pidän yleensä "Quality"-tasolla, jolla ei ole käytännön eroa natiiviresoluutioon mutta fps:ää tulee lisää.
Omia mielipiteitä:
Pakolliset - nämä mahdollisimman ylös, vaikka se tarkoittaisi että fps laskee kuudenkympin alapuolelle. Alhainen lukema näissä oikeasti haittaa pelikokemusta.
- Tekstuurien resoluutio. Haluan tutkia pelimaailmaa läheltä ja kumartua haistelemaan kukkia. Suttuinen kartta tai taulu seinällä on minulle todella häiritsevä.
- Piirtoetäisyys. Pelimaailmaa on nähtävä mahdollisimman kauas. Tällä on selvää pelillistä merkitystä ja tyhjästä popsahtelevat objektit rikkovat pahasti immersiota.
- Vsync. Ruudun repeily rikkoo immersion. En pelaa mitään kilpailullista, joten parin framen lagi ei haittaa.
- Varjojen resoluutio. En kiinnitä varjoihin juurikaan huomiota ja niiden kuuluukin olla suttuisia.
- Säteenseuranta. Tekee pelimaailmasta erilaisen. Monilta osin paremman näköisen ja joiltain osin huonomman. Erittäin raskas.
- Motion blur. Sumentaa liikkeen niin että sitä on mahdoton seurata. Pahimmillaan sekoittaa suuntavaiston, kun pelaaja ei saa tarkkaa kuvaa miten paljon kameraa käänsi, koska kuva oli kääntämisen aikana pelkkää suttua.
- Cromatic aberration. Kuvan reunat näyttävät koiran oksennukselta.
- Depth of field. Sumentaa suurimman osan kuvasta ja yleensä väärin. Pelasin äskettäin Crysis 3:a, jossa oli köysiratakohta, jossa kamera zoomasi tarkasti pelihahmon kainaloon ja sumensi kaiken muun.
Villikortti: DLSS/FSR eli kuvan tarkentaminen tekoälyllä. Merkittävä buusti suorituskykyyn, mutta lisää kuvaan AI-artefakteja. Loistava kaveri säteenseurannalle. Pidän yleensä "Quality"-tasolla, jolla ei ole käytännön eroa natiiviresoluutioon mutta fps:ää tulee lisää.