PC Pelaamiseen, 5080 ympärille, budjetti n. 3000 €

Morjesta,

Tässä alkais olla koneen päivityksen aika.

Seuraavaa pakettia oon itse koonnut, mitään tarkaa budjettia ei oo, kuhan saa hyvän paketin.

1758045556657.png

Näyttö näytti olevan tarjouksessa esim powerissa 699 €

Isompi virtalähde sen vuoksi jos tulevaisuudessa päivittelee esim näyttistä niin ei sitä tarvi päivitellä.

Kysymyksiä juolahtanut mieleen:

1. Onko tuo 5080 versio hyvä?
2. Miten tuo vesijäähy pelaituu nykypäivänä normi tuulettimiin, onko järkevää laittaa?
3. Riittääkö kotelossa koko, voin ostaa siis isommankin. Mikäli isompi koko on järkevämpi esimerkiksi jähyn perusteella parempi, niin laitetaan isompi.
4. Riittääkö 32gb muistia ja kannattaako tulevaisuuden varalla olla PCI5.0? Mulla lähinnä tietokone työkäytössä ja pelaamisessa.
5. Onko tuossa jotakin osia johon jos muutaman kympin lisää niin saa parempaa suorituskykyä tai tekee koneesta enemmä hiljaisen
6. Onko virtalähde hyvä ja onko tuo 1000 W riittävä tulevaisuutta katottuna

Omaan silmään näyttää ihan päteviltä valitut osat. Itselläni on kahdessa koneessa käytössä jo hyvän aikaa Arcticin nestejäähyt, ei mitään pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet. Noin saman asian hoitavan tornijäähyn saa noin samaan hintaan, molemmat toimii, kumpi vaan miellyttää itseä enemmän.

Virtalähteen osalta tuo 1000W on varmaan hyvä, tulevaisuutta ajatellen voisi olla jopa vähän isompi. Seuraavat huippunäytönohjaimet saattavat olla vielä virtasyöpömpiä kuin nykyiset. Ei ainakaan pienempää parin kympin säästön takia. Itse jouduin alkuvuodesta vaihtamaan 750W virtalähteen tuohon 1000W, kun ei mitenkään riittänyt näytönohjainta vaihtaessa.

Keskusmuistin osalta ottaisin suoraan vähän enemmän. Se antaa kuitenkin lisää vapauksia pitää kaikki halutut ohjelmat käynnissä ja pelata tai tehdä jotain muuta koneelle raskasta. Myöskin noissa DDR5 muisteissa on ongelmana, ettei ne oikein toimi täysillä nopeuksilla neljällä kammalla, vaikka emolle menisikin neljä, eli myöhemmin muistin lisääminen tarkoittaa käytännössä kampojen vaihtoa.

Kotelon koosta en sano mitään. Itse käytän mITX kokoisia emoja ja pienimpiä mahdollisia koteloita kulloiseenkin käyttötarpeeseen.

1. Onko tuo 5080 versio hyvä?
Pitäs olla juu. Ei välttämättä ihan se kaikkein hiljaisin, mutta en lähtisi satoja euroja lisää maksamaan jostain marginaalisesti hiljaisemmasta kortista, kun alijännitteellä ja tuuletinkäyrää säätämällä saa itse optimoitua sitä äänentasoa.
2. Miten tuo vesijäähy pelaituu nykypäivänä normi tuulettimiin, onko järkevää laittaa?
Todella suorituskykyinen. Oletuksena käy äänekkäänä koska tuulettimet pystyvät todella korkeisiin kierrosnopeuksiin ja tuuletinkäyrät menee % PWM mukaan eikä varsinaisen RPM:n mukaan. Eli tuosta saa hiljaisen (ja sillä hiljaisella äänentasolla ilmajäähyä tehokkaamman) kun laittaa biosista käsin tuuletinkäyrän joka pysyy omaan korvaan sopivalla tasolla.
3. Riittääkö kotelossa koko, voin ostaa siis isommankin. Mikäli isompi koko on järkevämpi esimerkiksi jähyn perusteella parempi, niin laitetaan isompi.
Kyllä, Freezer III 360 on yhteensopiva tuon kotelon kanssa. Tuolta näyttää asennettuna Reddit - The heart of the internet
4. Riittääkö 32gb muistia ja kannattaako tulevaisuuden varalla olla PCI5.0? Mulla lähinnä tietokone työkäytössä ja pelaamisessa.
Kyllä molempiin. Mutta budjetin huomioiden 64 GB ei olisi huono varsinkin jos on sekalaista työ- ja pelikäyttöä. Toki työkäyttö nyt voi tarkoittaa mitä vaan, jos se on jotain sähköposteihin vastailua niin se ei vaikuta koneen laitevaatimuksiin mitenkään. Mutta jos on vähänkään raskaampaa tai jos käytetään jotain ohjelmia jotka voi jäädä taustalle auki syömään RAMia, niin 64 gigalla varmistaa ettei muisti lopu kesken.
5. Onko tuossa jotakin osia johon jos muutaman kympin lisää niin saa parempaa suorituskykyä tai tekee koneesta enemmä hiljaisen
SSD ainakin voisi olla parempi - Crucial P3 Plus on heikomman pään QLC asema.

Mitä äänentasoon tulee, Lian Li 207 voi olla äänekkäämpi kuin jotkut muut, ei sillä että se olisi jotenkin erityisen äänekäs kuitenkaan. Mutta ilmavirta edellä suunniteltu.

Edessä olevat 140mm tuulettimet on 450-1900 RPM. Tuo maksimi on 140mm kokoiselle tuulettimelle aika paljon. Varmasti ääntä kuuluu ihan kunnolla jo siinä 1000 RPM paikkeilla, mutta 450 RPM:llä lienee lähes tulkoon äänettömät normaalilta kuunteluetäisyydeltä. Kuten AIO:n kanssa niin hyvä tulee kun laittaa käsin tuuletinprofiilit sopiviksi.
6. Onko virtalähde hyvä ja onko tuo 1000 W riittävä tulevaisuutta katottuna
Voisi olla laadukkaampi ja 10v takuulla (RMe sarjassa 7v takuu). 1000W on riittävä.

Ainakin nämä vaihtaisin siis:

G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 - Hinta 240,9 € tai G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N - Hinta 247 €
Lexar NM790 - Hinta 130,9 € tai Western Digital Black SN7100 - Hinta 133,9 €
NZXT C1000 virtalähdeyksikkö (1000 W) tai NZXT C1200 virtalähdeyksikkö (1200 W) (vähän pidempi toimitusaika, halvempi €/watt)

Statistiikka

Viestiketjuista
287 235
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom