PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Onhan se ihan totta että moni valitsee muun tavan pelata kuin kirjastossa ravaamisen. Osa jopa ihan ostaa pelejä vaikka niitä voisi lainata.
Niin no nyt taas puhuttiin enemmän tuosta lainaaminen vs. kirjastossa pelaaminen aspektista. Kun väläyttelit konsolipelien lainaamisen vaihtoehdoksi PC-pelaamista kirjastossa mikä ei nyt ilmeisesti sitten ollutkaan edes mahdollista, ainakaan Helsinki/Espoo/Tampere alueella. Vaikka kirjastossa olisikin tuo mahdollisuus niin lienee aika harvalle aikuiselle realistista suorittaa peliharrastus sieltä käsin vs. lainaaminen voi toimiakin joillekin.

Mitenköhän suuri haloo olisi taas noussut, jos vastapuoli olisi tehnyt tällaisen virheen.

Aihe voisi edetä vaikka mihin suuntaan, jos jollain muullakin olisi mielenkiintoa tutustua aiheeseen muutenkin kuin (älyttömiä) huhuja postaillen.
Meillä on ketjussa mukana keskustelun säännöt määrittelevä, kaikki faktat tietävä, kaikkien tarpeet tunteva, lähes erehtymätön jokaisen alan asiantuntija niin mihin sinällään mikään voi edetä täällä? Olohuoneen ja IT-firmojen käsitteetkin määriteltiin aiemmin uusiksi.

Eikös tässä jo todettu mitä se PS6 on. Mitä sitä turhaa jatkamaan. Kun PC on muutenkin aina paras kaikessa (viimeistään sitten kun peli pyörii) niin mihin tätä koko ketjua edes tarvitsee. Lukkoon vaan ja tl;dr aloitukseen. Jääpähän kaikilla enemmän aikaa siihen itse pelaamiseen.

Ketju ei lakkaa koskaan yllättämästä. Ihanko vakavissaan täällä on ehdoteltu, että jos vaikka menisi kirjastoon pelaamaan. Mitähän ne on mieltä, jos istun siellä bokserit jalassa viskipullo käden ulottuvilla, kuten joskus viikonloppuiltaisin kotona pelihuoneessa tai olkkarissa on tapana toimia. :rofl:

Mitenköhän suuri haloo olisi taas noussut, jos vastapuoli olisi tehnyt tällaisen virheen.
Sitä odotellessa.

Sentään itse selvitin ja korjasin sanomisiani vastaamaan todellisuutta.
Meillä on ketjussa mukana keskustelun säännöt määrittelevä, kaikki faktat tietävä, kaikkien tarpeet tunteva, lähes erehtymätön jokaisen alan asiantuntija niin mihin sinällään mikään voi edetä täällä?
Joku voisi jumalaksi kutsua moista kaikkivoipaista olentoa.
Olohuoneen ja IT-firmojen käsitteetkin määriteltiin aiemmin uusiksi.
Käsitteiden määritteleminen on ensimmäinen asia jokaisessa väittelyssä. On valitettavaa että moiseen ei kukaan muu vaikuta haluavan ryhtyä, vaan mielummin kirjoitellaan jatkuvasti toistemme ohi puhuen eri asioista samoilla nimillä. Nyt sitten tälläinen pedanttius vielä maalataan ikäänkuin negatiiviseksi asiaksi. Ei voi ymmärtää.
Eikös tässä jo todettu mitä se PS6 on. Mitä sitä turhaa jatkamaan. Kun PC on muutenkin aina paras kaikessa (viimeistään sitten kun peli pyörii) niin mihin tätä koko ketjua edes tarvitsee. Lukkoon vaan ja tl;dr aloitukseen.
On todettu mitä se luultavasti tulee olemaan. Aihe on kuitenkin varsin avoin vielä monipuoliselle keskustelulle. Mitä taas PC:n paremmuuteen tulee, niin ei sitä pelikokemuksen kuninkuutta kauheasti voi kiistää. Jos voisi, niin aiheesta saataisiin varmaan jotain keskusteluakin vielä aikaiseksi.

Jäljellä tuntuu olevan enää pennien laskeminen, joka on mielestäni todella tylsä aihe. Uusin käännekohta, jossa konsolipelaajien piti alkaa osakesijoittamaan, oli toki viihdyttävä ja aidosti uusi näkökulma pelaamisen kustannuksiin.

Käsitteiden määritteleminen on ensimmäinen asia jokaisessa väittelyssä. On valitettavaa että moiseen ei kukaan muu vaikuta haluavan ryhtyä, vaan mielummin kirjoitellaan jatkuvasti toistemme ohi puhuen eri asioista samoilla nimillä.

Se sattaa johtua siitä, että tämä on ihan tavantallaajille tarkoitettu keskustelufoorumi eikä mikään tieteellinen julkaisu. Ketjun nimestä huolimatta kaikki eivät välttämättä suhtaudu asiaan ihan niin kirjaimellisesti, että joka viestissä pitäisi olla vaikka väkisin vastakarvaan.

Se sattaa johtua siitä, että tämä on ihan tavantallaajille tarkoitettu keskustelufoorumi eikä mikään tieteellinen julkaisu. Ketjun nimestä huolimatta kaikki eivät välttämättä suhtaudu asiaan ihan niin kirjaimellisesti, että joka viestissä pitäisi olla vaikka väkisin vastakarvaan.
Ymmärtänet kuitenkin sinäkin että käytetty kieli ja termit on hyvä olla koheesit keskustelijoiden välillä, oli sitten mitä tahansa mieltä itse väittelyn sisällöstä. Koheesion saavuttaminen on kans sinänsä helppo homma.

Sitä odotellessa.

Sentään itse selvitin ja korjasin sanomisiani vastaamaan todellisuutta.
Hurraa. Muutkin ovat tunnustaneet virheitään.

Joku voisi jumalaksi kutsua moista kaikkivoipaista olentoa.
Niin, jumaluuskompleksi on ihan oikea juttu.

Käsitteiden määritteleminen on ensimmäinen asia jokaisessa väittelyssä. On valitettavaa että moiseen ei kukaan muu vaikuta haluavan ryhtyä, vaan mielummin kirjoitellaan jatkuvasti toistemme ohi puhuen eri asioista samoilla nimillä. Nyt sitten tälläinen pedanttius vielä maalataan ikäänkuin negatiiviseksi asiaksi. Ei voi ymmärtää.
Käsitteet kai tulisi määritellä yhteisymmärryksessä eikä mielivaltaisesti yhdestä suunnasta. Toisaalta en tiedä miksi koet pakottavaa tarvetta määritellä ihan vakiintuneita sanakirjastakin löytyviä käsitteitä uusiksi. Ei voi ymmärtää.

Mitä taas PC:n paremmuuteen tulee, niin ei sitä pelikokemuksen kuninkuutta kauheasti voi kiistää. Jos voisi, niin aiheesta saataisiin varmaan jotain keskusteluakin vielä aikaiseksi.
Eli turha haaskata aikaa, ketju lukkoon.

Jäljellä tuntuu olevan enää pennien laskeminen, joka on mielestäni todella tylsä aihe.
Ei tarvitse osallistua siihen keskusteluun silloin? Minun mielestäni ihan mielenkiintoinen kulma. Jos kukaan ei koe samoin niin sehän tyrehtyy sitten suoraan vastapuolien puuttumiseen. Ei täällä nyt oletettavasti kukaan itsensä kanssa ala keskustelemaan.

Uusin käännekohta, jossa konsolipelaajien piti alkaa osakesijoittamaan, oli toki viihdyttävä ja aidosti uusi näkökulma pelaamisen kustannuksiin.
Yleisesti säästäminen johonkin olisi ihan fiksua. Rahastosijoittaminen yleensä on se järkevä ja helppo keino vaikka sekin sisältää riskinsä, joten aiheeseen tulee alkuun perehtyä huolella.

Elätkö itse kädestä suuhun, säästätkö pankkitilille, sijoitatko vai kenties jotain muuta? Jaa toki omat talousnäkemyksesi, sopivammassa ketjussa toki niin ei tarvitse mennä sen taakse piiloon, ja pingaa siellä.

Käsitteet kai tulisi määritellä yhteisymmärryksessä eikä mielivaltaisesti yhdestä suunnasta.
Jep jep. Joka kerta kun joku on ollut eri mieltä jonkun termin käytöstä kanssani, olen kysynyt että ’miten se sitten tulisi sinusta määritellä’. Kukaan ei ole antanut kilpailevaa/omaa määritelmää mitä kautta sitten pohtia ja päästä lopulta yhteisymmärrykseen. "ei voi noin kapeasti määritellä" on aika tyypillinen vastaus ollut, mutta sitten on kovaäänisesti kieltäydytty kertomasta että mikä se oma laajempi määrittely on. "en lähde tuohon leikkiin mukaan" tms.

Ei ole minun vikani jos kukaan muu ei ole halunnut termejä speksata, tai osallistua niiden speksaamiseen.
Yleisesti säästäminen johonkin olisi ihan fiksua. Rahastosijoittaminen yleensä on se järkevä ja helppo keino vaikka sekin sisältää riskinsä. Elätkö itse kädestä suuhun, säästätkö pankkitilille, sijoitatko vai kenties jotain muuta? Jaa toki omat rahavinkit, sopivammassa ketjussa toki niin ei tarvitse mennä sen taakse piiloon, ja pingaa siellä.
Sijoitan mm. itseeni. Kiitos kysymästä.
kannattaa kokeilla.
Eli turha haaskata aikaa, ketju lukkoon
Kummasti täällä kuitenkin viestitellään. Lähinnä metakeskustelua toki nykyisin.

Ymmärtänet kuitenkin sinäkin että käytetty kieli ja termit on hyvä olla koheesit keskustelijoiden välillä, oli sitten mitä tahansa mieltä itse väittelyn sisällöstä.
Jep, ns. virallisissa yhteyksissä, joissa keskustelijoiden voidaan olettaa jakavan about saman tietopohjan. Vaatimus on aika rankka foorumilla, minne kirjoittelee sekalainen seurakunta ihmisiä hyvin vaihtelevilla taustoilla, tietämyksellä ja omistautumisella.

Oikeasti varmaan about jokainen täysijärkinen ihminen, joka ei itse tähän ketjuun osallistu, nauraa vedet silmissä, kun näitä juttuja lukee. Satoja sivuja ”väittelyä” näinkin tärkeistä aiheista.

Jep, ns. virallisissa yhteyksissä, joissa keskustelijoiden voidaan olettaa jakavan about saman tietopohjan. Vaatimus on aika rankka foorumilla, minne kirjoittelee sekalainen seurakunta ihmisiä hyvin vaihtelevilla taustoilla, tietämyksellä ja omistautumisella.

Oikeasti varmaan about jokainen täysijärkinen ihminen, joka ei itse tähän ketjuun osallistu, nauraa vedet silmissä, kun näitä juttuja lukee. Satoja sivuja ”väittelyä” näinkin tärkeistä aiheista.
Nyt kun kerran asian selvästi ymmärrät, niin toivottavasti jatkossa osallistut osaltasi termien määrittelyyn.

Tai vähintään menee ihan naurettavaksi homma jos kerran asian ymmärrät, ja olet eri mieltä jostain termistä, mutta et silti halua asiaan vaikuttaa kuin kertomalla että ”olet eri mieltä”.

Nyt kun kerran asian selvästi ymmärrät, niin toivottavasti jatkossa osallistut osaltasi termien määrittelyyn.

Tai vähintään menee ihan naurettavaksi homma jos kerran asian ymmärrät, ja olet eri mieltä jostain termistä, mutta et silti halua asiaan vaikuttaa kuin kertomalla että ”olet eri mieltä”.

Ei kukko käskien laula. Katsellaan, miten sattuu kiinnostamaan. Sujuvasti taas tuuppaat vaan agendaasi, jättäen tietysti huomiotta suuren osan siitä, mitä sanoin.

Tässä yhteydessä tuo ”termien määrittely”. Viestini ydinsisältö oli, että jossain julkisella keskustelufoorumilla, kuten tämä, ”termien koheesio” on vähän yliampuva vaatimus, johon vastauksesi on, ”toivottavasti jatkossa osallistut termien määrittelyyn”. Eli vähän kuin seinille puhuisi. Kuten joku tuossa edellä sanoi, eiköhän meillä termit ole riittävissä määrin selviä.

Tässä yhteydessä tuo ”termien määrittely”.
No asiallista väittelyä tässä toivoin, mutta toki rajaa se vaan johonkin noin kapeaan.
Viestini ydinsisältö oli, että jossain julkisella keskustelufoorumilla, kuten tämä, ”termien koheesio” on vähän yliampuva vaatimus
Sitten vaan puhutaan ristiin asioista sen sijaan että väiteltäisiin itse asiasta. Aika turhaa ajanhukkaa moinen.
Kuten joku tuossa edellä sanoi, eiköhän meillä termit ole riittävissä määrin selviä.
Oletko siis samaa mieltä siitä että pelikokemus (multiplattareilla) on paras PC:llä?

Oletko siis samaa mieltä siitä että pelikokemus (multiplattareilla) on paras PC:llä?

En. Eikä asia osaltani muuksi muutu, vaikka miten määrittelisi. Ja ei, en ole kiinnostunut alkaa jankkaamaan ties monettako kertaa pelikokemuksen syvimmästä olemuksesta. Tiedetään ja aiemman pohjalta, että sulla on näkemyksesi ja mulla on omani. Se on ihan ok, ja pidetään molemmat omamme. Säästyy monta tuntia vaivaa ja pari sivua palstatilaa.

En. Eikä asia osaltani muuksi muutu, vaikka miten määrittelisi. Ja ei, en ole kiinnostunut alkaa jankkaamaan ties monettako kertaa pelikokemuksen syvimmästä olemuksesta. Tiedetään ja aiemman pohjalta, että sulla on näkemyksesi ja mulla on omani. Se on ihan ok, ja pidetään molemmat omamme. Säästyy monta tuntia vaivaa ja pari sivua palstatilaa.
Millä termillä sitten kuvailisit sitä kokemusta kun peliä pelaa? Siis se jota et pitänyt pelikokemuksena.

Jotenkin tutulta tuntuu. Käy lue joku vanhoista väännöistä.
Sieltä ei vastausta löydy tuohonkaan kysymykseen. Sopisiko sinulle ’pelielämys’? 😄

Paras mitä tähän asti on sinusta saatu ulos kyseisen termin määrittelyn suhteen oli joku AI copypasta, joka oli kaiken lisäksi kanssani samaa mieltä.

Jotenkin hauskaa että ihan äsken kaikki termit oli riittävissä määrin selvät, mutta ei mennyt edes minuuttia keksiä termiä joka on kaikkea muuta kuin selvä kaikille keskustelun osapuolille.

Voit käyttää vaikka pelielämystä, samapa tuo minulle. Tottakai minä voisin tähän määritellä asiaa vaikka miten pitkästi, mutta se on turhaa, koska ”subjektiivista paskaa” ja lässyn lässyn. Jos kerran olen jonkun määritelmän jo postannut ja se on mielestäsi oman mäkemyksesi kanssa samaa mieltä (mitä hieman epäilen, jollet lue sitä kuin piru raamattua), niin mitä tuota enää kyselet. Eikö yksi kerta riitä.

Se varmaan on vaan syytä hyväksy, että vaikkapa se pelikokemus tarkoittaa sulle eri asiaa kuin minulle.

Se varmaan on vaan syytä hyväksy, että vaikkapa se pelikokemus tarkoittaa sulle eri asiaa kuin minulle.
Siksi olisikin hyvä määritellä termit, niin voidaan keskustella asioista ilman että puhutaan toistemme ohi. Kuulostaako yhtään fiksulta konseptilta tämä?
Jos kerran olen jonkun määritelmän jo postannut ja se on mielestäsi oman mäkemyksesi kanssa samaa mieltä (mitä hieman epäilen), niin mitä tuota enää kyselet. Eikö yksi kerta riitä.
No ei ilmeisesti riittänyt jos kerran olet asiasta edelleen eri mieltä. Eli laitoit tänne (ai:n hallusinoiman) määritelmän jonka perusteella (multiplattareissa) pc on paras, ja sitten kun aiheesta sinulta kysyy niin olet eri mieltä.

Niin niin, toki lopputuloksen pitää tietenkin olla sellainen, että menee sinun pillin mukaan. Määrittele siis vaan ihan rauhassa, niin minäkin teen tahollani. Edelleen pätee neuvo, että minun kanssa ei ole pakko jutella (muiden kanssa sulla on tuskin lainkaan ”termitistiriitoja”). 😂

Kumma juttu, kun en muista, että ”määritelmässä” olisi otettu mitään kantaa minkään laitteen paremmuuteen. Mitähän arvelinkaan siitä pirusta ja raamatusta. Sama toistuu käytännössä aina, kun viittaat jonkun toisen tekstiin. Poimit vain omaa näkökantaasi puolustelevat seikat ja esität uskomattoman hienot joko tahalliseen tai tahattomaan väärinymmärrykseen perustuvat johtopäätökset. Tyyli ei hirveästi motivoi keskustelemaan kanssasi kovinkaan pitkästi, saati syvällisesti.

Niin niin, toki lopputuloksen pitää tietenkin olla sellainen, että menee sinun pillin mukaan.
Miksi pitäisi? Miten se toistaalta voisi muuta ollakkaan, kun et suostu aiheesta (mitä on pelikokemus / mikä termi kuvaa parhaiten sitä kokemusta kun pelaa peliä) keskustelemaan rakentavasti.

Monta kertaa olet jaksanut selittää kuinka olen määrittänyt termin ”väärin”, mutta suuri mysteeri on edelleen että mikä se ”oikein” määritelty pelikokemus sitten oikein kattaisi.

En usko että se ai copypasta kuvasi oikeasti sitä mitä mieltä olet kyseisestä asiasta. Se on ilmeistä kun lukee tuon vastauksesi kysymykseen ”onko pc:llä paras pelikokemus?”

Mites sinä asian määrittelet? Oletko koskaan avannut vai pelkästään tentannut muita?
Pelikokemus on mielestäni se kokemus minkä saat kun pelaat peliä. Olen sen ainakin kymmenen kertaa tänne kirjoittanut, viimeksi tänään.

Se koostuu ensisijaisesti itse pelistä (esimerkiksi joku commander keen ja doom eternal on pelikokemukseltaan todella erilaiset) ja toissijaisesti pelin teknisestä interaktiosta pelaajan kanssa. Tekninen interaktio kattaa esim. ohjainlaitteet, ohjauksen välittömyyden, kuvan sulavuuden, kuvan tarkkuuden jne. Vähän samaan tapaan kuin vaikka joku hobitti -leffan kokemus oli erilainen HFR versiona ja normaalina teatteriversiona. Tai vaikka leffaa kotona katsoessa bluray ja vhs antavat erilaisen kokemuksen.

Jos on tarkentavia kysymyksiä niin mielelläni vastaan.

Ketju ei lakkaa koskaan yllättämästä. Ihanko vakavissaan täällä on ehdoteltu, että jos vaikka menisi kirjastoon pelaamaan. Mitähän ne on mieltä, jos istun siellä bokserit jalassa viskipullo käden ulottuvilla, kuten joskus viikonloppuiltaisin kotona pelihuoneessa tai olkkarissa on tapana toimia. :rofl:
Läppäri, switch tai puhelin on paras tuolta kantilta. Voi vaikka baarissa pelata halutessaan.

Pelikokemukseen vaikuttaa myös tiimiläisten/kavereiden kanssa aktiivinen keskustelu miten edetään pelissä. Tuohon en PC:llä pysty, joten konsolilla saan paremman kokemuksen koska priorisoin tuon grafiikoiden edelle. Pelaan paljon moninpelejä, siksi näin. Pelikokemus edelleen terminä subjektiivinen, joten siihen et yhtä oikeaa vastausta saa. Ja jos kyseistä termiä aletaan keinotekoisesti rajoittamaan, ei siitä ole enää järkeä keskustella.

Pelikokemukseen vaikuttaa myös tiimiläisten/kavereiden kanssa aktiivinen keskustelu miten edetään pelissä. Tuohon en PC:llä pysty, joten konsolilla saan paremman kokemuksen koska priorisoin tuon grafiikoiden edelle. Pelaan paljon moninpelejä, siksi näin.
Luulisin että pc:lle on myös kattavat pelaajienväliset kommunikointikanavat rakennettu. Ainakin xbox appi antaa käytännössä vastaavan pelikokemuksen tuon suhteen kuin konsolilla pelatessa. Pc:llä on kans discordia ym. millä hoitaa tuo osa pelikokemuksen kannalta vastaavasti kuin mitä konsoleilla on mahdollista. Tai sitten en ymmärrä jotain ja toivoisin että tarkennat että mikä sillä konsolilla onnistuu paremmin, ja fokuksena nimenomaan se pelikokemus.

Luulisin että pc:lle on myös kattavat pelaajienväliset kommunikointikanavat rakennettu. Ainakin xbox appi antaa käytännössä vastaavan pelikokemuksen tuon suhteen kuin konsolilla pelatessa. Pc:llä on kans discordia ym. millä hoitaa tuo osa pelikokemuksen kannalta vastaavasti kuin mitä konsoleilla on mahdollista. Tai sitten en ymmärrä jotain ja toivoisin että tarkennat että mikä sillä konsolilla onnistuu paremmin, ja fokuksena nimenomaan se pelikokemus.
Yksinkö siihen Discordiin PC:llä pelatessa puhuisin? Muut ei edelleenkään sitä käytä. Ei tämä nyt voi olla näin vaikeaa.

Yksinkö siihen Discordiin PC:llä pelatessa puhuisin? Muut ei edelleenkään sitä käytä. Ei tämä nyt voi olla näin vaikeaa.
Eikös tämäkin jo käsitelty aiemmin ja lopputulos taisi olla, että pakota kaverit PC:lle tai hanki parempia kavereita? Ja jos kaverit on niin PA, että eivät voi sen vuoksi ostaa itselleen pelikoneita, niin semmoiset voisi ostaa kaikille vaikka joululahjaksi?

Jooh, nuo termimäärittelyt ja muiden haluttomuus tehdä mitään kunnolla on tässä se "väittelyn"/"keskustelun" todellinen suurin ongelma.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 567
Jäsenet
79 205
Uusin jäsen
Stormie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom