Modaus on ehkä se vielä tärkeämpi asia PC:llä. Saa peleistä usein puutteet ja örsyttävyydet korjattua.
Modaus on kyllä se isoin juttu mitä PC tarjoaa. Saat pelikokemuksesta säätää mieluisen ja monet ärsyttävyydet ja puutteet poistettua. Konsolilla saat just sitä, mitä tarjotaan. Mitään et voi itse parantaa tai muuttaa.
Toisaalta, jos modauksella voidaan myös viitata itse konsolin modaamiseen, niin kyllä mm. Switch-peleille riittää vaikka ja kuinka eri modauksia. Esim. 60 fps -patchejakin löytyy hyvin monelle pelille:
GitHub - masagrator/NXGraphicsPatches: Graphics Patches for Nintendo Switch games. Samalla tietysti aukeaa mahdollisuus ylikellottaa Switchin SoC-piiriä, muokata pelin tiedostoja (tyypillisesti fanien tekemien kielikäännösten ja joskus myös visuaalisten parannusten valossa). Kaikkea muutakin kivaa lisää löytyy.
Itse olen myös Wii-pelejä modatulla konsolilla pistänyt uuteen kuosiin, esim. New Super Mario Bros. Wiille on saatavilla kokonaan uusia fanien tekemiä maailmoja, kuten mm. Newer Super Mario Bros. Wii (
Newer Super Mario Bros. Wii). Lisäksi ihan hiljattain joku oli jopa ChatGPT:n kytkenyt GameCube-versioon Animal Crossingista, mikä vaikuttaa aika hauskalta modilta:
Modder injects AI dialogue into 2002’s Animal Crossing using memory hack. Sitten vielä esim. Mario Partyille löytyy vaikka ja kuinka modauksia, erityisesti online-pelaamiseen modausyhteisön kesken:
Mario Party Netplay.
Jos Animal Crossing -pelit innostavat, niin fanien tekemä Deluxe-versio City Folk -pelistä on oikein upea ja laaja:
Animal Crossing: City Folk Deluxe. Mario Karttiinkin on saatavilla reilusti erilaisia modauksia, ehkäpä kunniamaininta kuuluu CTGP Deluxe -modaukselle, joka tuo rutkasti lisää sisältöä peliin:
CTGP Deluxe. Kaikista suosituin modaus taitaa kuitenkin olla Super Smash Bros. Brawlista sovellettu Project M, mutta sen kehitys on lakannut. Nykyisin Project+ olisi mielestäni se soihdunkantaja, joka tekee valtavasti muutoksia peliin:
Project+ | Community driven patch for Project M. Zelda-pelien ystäville löytyy Redditistä paljon lisää mm. r/botwmods ja r/totkmods.
Summa summarum, löytyy modauksia myös konsolien puolella. En osaa itse kertoa muusta, kuin mitä tiedän Nintendo-pelien puolella tapahtuvan yhteisön toimesta, koska yllätys yllätys olen aikamoinen Nintendo-pelien fani. Sanomatta selvää, että PC:llä tämä ei vaatisi oman laitteiston tietoturvan ohittamista tai muutakaan säätämistä ja sanomatta selvää, että PC:llä on virallisesti monessa pelissä tuki modauksille, mutta halusin tuoda esiin myös tämän puolen, että modauksia on ainakin Nintendo-peleillekin aikamoinen määrä eli en välttämättä pitäisi sitä PC:n yksinomaisena etuna. Yhteisöstä se on kuitenkin kiinni!
Ainakin PS3-pelien saralla on kaikkea kivaa myös, joista itselleni tutuin on GT5 Master Mod, joka tuo Gran Turismo 5:een aivan älyttömästi lisää sisältöä ja myös tuo esiin piilotetun LAN Play -ominaisuuden, jota pitkin modausyhteisössä voi pelata ihan online-kisoissa:
[1.9.2] GT5 Master Mod. Gran Turismo on sellainen sarja, jota itse kovasti toivoisin PC:lle, mutta onneksi GT5:ttä saa tarvittaessa emuloituakin, jos on oikein järeä PC. Mutta summa summarum, on yhteisön toimesta myös konsolipeleille kaikkea kivaa lisää, vaikka se vaatisikin modatun laitteen tai mahdollisesti emulaattorin PC:llä.
LISÄTTÄKÖÖN VIELÄ TÄHÄN LOPPUUN, että on sanomatta selvää, että monialustaiset pelit kannattaa hankkia PC:lle ja modauksia tulee todennäköisimmin sitten PC:lle, mutta nämä yksinoikeuspelit, erityisesti Nintendo-pelit, joita ei PC:lle saa, voi kukin oman fiiliksensä mukaan kuitenkin myös modausten kautta maustaa omalla konsolillaan toimivaksi. Eli molemmilla alustoilla on omat pelit ja modaukset. Tämä selvää varmasti kaikille. En nyt puhu siitä, että pitäisi olla kaikki modaukset myös konsolilla olemassa.