PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mikähän tuossa taulukossa selittää noita aika isojakin heittoja? Mm. jo Q1/22 on digin osuus ollut 79% ja sitten pari kvartaalia myöhemmin taas vain 62%. - 17% tuntuu rajulta. Luulisi, että käyrä olisi päinvastoin kaiken aikaa loivasti ylöspäin.
Tuossa näyttäisi olevan trendinä, että Q1 ja Q4 ovat koholla sekä Q2 ja Q3 alempana. Kenties joulusesonki ja vuodenvaihteen alennusmyynnit kasvattaa digimyyntejä? Joululahjaksi pleikkari niin napataan digikaupasta softaa jne. Tuo taisi olla myös kappalemääräinen graafi eikä euromääräinen eli ihan joku ilmaispelin (esim. Fortnite tai Apex) lataaminen boostaa digitilastoa. Tuota tapahtuu varmasti eniten vuodenvaihteessa.

EDIT: Joululahjaksi annetaan todennäköisesti myös noita PSN lahjakortteja (lompakontäyttö), jotka nekin nostavat digimyyntiä.

Viimeksi muokattu:
Ja siis ennen kaikkea niitä pelejä. Ja se pätee valmistajaan kuin valmistajaan. Täytyy olla pelejä, joilla erottuu eli yksinoikeuksia. Se suunta, että kaikilla laitteilla on samat pelit, ei ole kovinkaan hyvä.

Ei kyllä tämäkään taida Sonyltä onnistua. :D

Yksinoikeuspelit (ajalliset sellaiset tosin) onnistuvat sentään Sonyltä vielä.
Eikö 399€ ole jo ihan edullinen konsoli? Muutaman kympin Series S:ssää kalliimpi, mutta tehokkaampi, enemmän tallennustilaa ja mahdollisuus ostaa levyasema jälkikäteen.

Kai se on ihan hyvä suunta jos on tarkoitus myydä niitä pelejä.

Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.

Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.
Nintendo saisi paremmin pelimyyntejä eli rahulia jos olisi useammalla alustalla ja pelaajat saisivat teknisesti paljon parempaa laatua esim. pc tehoja hyödyntämällä.

No jos ajatellaan että se raha tulee Zeldojen ja Marioiden myynnistä, eikä niinkään laitemyynnistä, niin eikö se olisi kannattavampaa myydä enemmän Zeldoja ja Marioita? En tiedä Nintendon tapausta, mutta Sony/MS tahtoo olla että laitteet myydään jopa tappiolla tai nollakatteella tai korkeintaan hyvin pienellä voitolla, ja rahat tehdään peleillä. Eikö silloin olisi tosiaan kannattavampaa myydä enemmän niitä pelejä?

Nintendo haluaa pitää myös laitebisneksen itsellänsä, koska eivät tappiolla myy mitään. Siksi ei ole mitään järkeä julkaista pelejä kaikille alustoille.

No mutta eihän Nintendon pelejä ole tulossakaan muille alustoille? Oletin että voivottelit huonona suuntana siis lähinnä Sony/MS suuntausta julkaista myös muille alustoille. Ja niille se varmaan on ihan hyvä suuntaus.

Joo, siis kyllä minä olen sitä mieltä, että myös Sonyn ja MS:n olisi edelleen syytä pitää kiinni yksinoikeuksista. Tosin aika myöhäistähän se nyt on, kun kaikki on jo levitelty ympäriinsä (huomioin tässä myös PC:n). Ottaa aikaa, jos aletaan alusta rakentelemaan IP:tä. Mulle kävisi ihan hyvin vaikka 90-luvun tilanne, kun Segalla oli segapelit, Nintendolla nintendopelit ja PC:llä PC-pelit. Silloin pyöri myös vielä muutamia muitakin tekijöitä yrittämässä siinä sivussa.

Mitä Nintendoon tulee, niin ei se niin yksinkertaista ole, että kun vaan julkaistaisiin pelit kaikille alustoille, niin pelimyynti senkun kasvaisi räjähdysmäisesti. Voisi käydä ihan yhtä hyvin niin, että noiden pelien "taika" häviäisi ja sarjat ennen pitkää lässähtäisivät. Ylipäätään kuluttajien käyttäytymistä on aika vaikea ennustaa, ja eiköhän tätäkin vaihtoehtoa ole vuosien saatossa Nintendolla pohdittu. Tuskin olisi Switchin myyntiluvut yli 150 miljoonaa, jos pelit olisi saatavilla siellä täällä muuallakin.

Joo, siis kyllä minä olen sitä mieltä, että myös Sonyn ja MS:n olisi edelleen syytä pitää kiinni yksinoikeuksista. Tosin aika myöhäistähän se nyt on, kun kaikki on jo levitelty ympäriinsä (huomioin tässä myös PC:n). Ottaa aikaa, jos aletaan alusta rakentelemaan IP:tä. Mulle kävisi ihan hyvin vaikka 90-luvun tilanne, kun Segalla oli segapelit, Nintendolla nintendopelit ja PC:llä PC-pelit. Silloin pyöri myös vielä muutamia muitakin tekijöitä yrittämässä siinä sivussa.

Mitä Nintendoon tulee, niin ei se niin yksinkertaista ole, että kun vaan julkaistaisiin pelit kaikille alustoille, niin pelimyynti senkun kasvaisi räjähdysmäisesti. Voisi käydä ihan yhtä hyvin niin, että noiden pelien "taika" häviäisi ja sarjat ennen pitkää lässähtäisivät. Ylipäätään kuluttajien käyttäytymistä on aika vaikea ennustaa, ja eiköhän tätäkin vaihtoehtoa ole vuosien saatossa Nintendolla pohdittu. Tuskin olisi Switchin myyntiluvut yli 150 miljoonaa, jos pelit olisi saatavilla siellä täällä muuallakin.
Se mitä moni ei huomioi on että nuo yksinoikeuspelit myös tuo keräiliöille ja peliharrastajille fiilistä joka usein liittyy nostalgian tunteeseen "kun ennenkin oli". Leffabisnes on hyvä esimerkki, siellä ne harrastelijat ja keräilijät pitävät 4k skeneä käytännössä yksin elossa.

Omasta mielestä ainakin Series S|X alkoi hienosti kun tekivät töitä taaksepäinyhteensopivuuden eteen ja miten saat series X:stä kelpo emulaattori masiinan pienellä säädöllä dev modea hyväksi käyttäen jotka on osoitus siitä paremmasta softapuolesta. Tuosta olisi ollut loistava suunta jatkaa mutta kaikki tuo unohtui koska MS haluaa pelaajat mielummin heidän (digitaaliseen) ekosysteemiin lukkoon. Asiaa ei myöskään auta kun studioista potkitaan kasoittain osaajia vai ovatko kenties osa itse lähteneet ilmapiirin muuttuessa surkeammaksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 153
Jäsenet
79 596
Uusin jäsen
laikkase

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom