Peli/työkone hinta n. 2k€-3k€ (riippuu näytöistä)

Terve

Vanha koneeni on sanomassa työsopimusta irti (yli 13 vuotta vanha jo). Ei pöyri 1080p 60fps videot youtubessa saati sitten 4k videot koneella ja yleinen selailailu ylipäätänsä on tullut hankalaksi jatkuvan lagin takia.

Konetta käytän pääsääntöisesti treidaamiseen, joten paljon chartteja auki parilla näytöllä. 4k videoita ja elokuvia tulee katseltua jonkin verran, sitten loppu aika meneekin raskaaseen selailuun missä monesti voi olla neljä eri selainta auki ja sivuja satoja. Pelannut en ole hirveästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta olisi mukava jos koneessa on sen verran tehoja, että sekin onnistuu.

Näyttöinä tällä hetkellä minulla on pari kappaletta 12 vuotta vanhoja DELL u2711 27" Dell UltraSharp U2711 - Specifications
Erittäin hyviä ja luotettavia näyttöjä on ollut, mutta kysymys kuuluukin onko näytöt riittävän hyviä nykypäivän käyttöön ja onko näyttöjen teknologia mennyt paljon eteenpäin noista ajoista? Eli kannattaako ostaa uusia?

Paljonko hinnasta saa pudotettua jos tilaa osat monesta eri paikasta ja kokoaa itse? Kannattaako ulkomailta tilata ettei tarvitse mahdollisen takuun kanssa taistella? Jos hinnasta ei putoa paljon sitten tilaan osat yhdestä paikasta missä kokoavat koneen valmiiksi.

Erikoisvaatimuksena:
Kotelo missä mahdollisimman paljon USB portteja kotelon etuosassa (vähintään 7)
10gbs verkkokortti
emolevy missä bluetooth

Kotelot, joissa on noin paljon usbeja, ovat melko harvassa. Olisiko usb-hubien lisääminen vaihtoehto, vai tarviiko porttien olla nopeita, eli hubin tuoma latenssi olisi no-go?

joo ei tarvitse kaikki etupaneelin uspt olla nopeimpia. niihin tulee langattomia hiiriä/näppäimiststä, 2fa ja kaikenlaista muuta sälää. mulla on sellainen hubi tässä vanhassa koneessa mutta on niin pirun ruman näköinen tuossa teipattuna koteloon

En nopealla googlauksella löytänyt 7 etuportilla varustettua koteloa. Jos viiteen tyytyy, on vaihtoehtoja aika paljon enemmän.

Kotelo 5.25" paikalla ja siihen USB-hubi

Viimeksi muokattu:

Tuossa ehdotelmia muihin komponentteihin. 96GB RAM on perusteltavissa jos kone tulee nimenomaan raskaaseen treidaamiseen ja tuo muistien tarjoushinta on halpa. En ole varma onko tarvetta 8-ytimiselle prossulle, mutta tämän hintaluokan koneeseen sellaisen sisällyttäisin. 7500F:n saa alle kahteensataan euroon jos siinä haluaa säästää.

Jos koneella ei ole tarkoitus pelata niin näyttis voi olla vaikka kuinka halpa, mutta jos haluaa pelata 4K:na jotain joskus niin AMD RX 9070 XT tai Nvidia RTX 9070 Ti voisi olla ok vaihtoehtoja.

Näyttöihin en osaa ottaa kantaa.

Alla pari linkkiä näyttiksiin:

Kiitos näistä. Valitettavasta datatronicilla on halumallani ominaisuuksilla varustettuja koteloita aika heikosti, joten koneen kasaamisen joudun varmaan hoitamaan itse.

Jos joku näyttö expertti voisi vielä kommentoida noita näyttöjä ovatko riittävän hyvät nykymaailmaan?

Kiitos näistä. Valitettavasta datatronicilla on halumallani ominaisuuksilla varustettuja koteloita aika heikosti, joten koneen kasaamisen joudun varmaan hoitamaan itse.

Jos joku näyttö expertti voisi vielä kommentoida noita näyttöjä ovatko riittävän hyvät nykymaailmaan?
En expertti ole, mutta kyllähän nuo treidaamiseen ja ei-pelikäyttöön toimii oikein hyvin, kun käyttö ei muuten vaadi ihmeitä visuaalisesti. Nykypäivänä ei tosin oikein ole järkeä pelata näytöllä, jonka virkistystaajuus on alle 144hz (omissasi linkin mukaan max. 76hz). Varsinkaan koneella, jossa olisi mainitunlaiset tehot.

Näyttöjen taso suhteessa hintaan on noussut todella paljon tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana ja kohtuuhyviä pelinäyttöjä alkaa saada muutamalla sadalla eurolla. Tähän ei nyt tosin välttämättä kannata panostaa, jos ei aikeissa ole oikeasti pelata.

Jos taas syystä tai toisesta haluaisi oikein panostaa, OLED-näyttöjen hinnat alkaen -mallit ovat luokkaa 600€ 1440p resoluutiolla saman kokoisena kuin nykyiset näyttösi. Isommat ja paremmat mallit sitten voivat maksaa reilusti toista tuhatta euroa.

Enemmän asiasta tietävät varmaan lisäävät vielä tähän kommenttiini hieman nyanssia :D

Re: HK_Bluesin ehdotus

Jos pelaaminen on sellainen täysin tois- tai kolmossijainen juttu niin ei välttämättä tarvitse ostaa sitä optimaalisinta 1440p korttia, varsinkin jos pitäydytään noissa 60Hz(?) virkistystaajuuden näytöissä. Iso osa peleistä pyörii hyvin 9060 XT:llä: ASUS DUAL-RX9060XT-16G - Hinta 369,9 €

Muualtakin on kyllä mahdollista säästää:
- https://www.proshop.fi/CPU/AMD-Ryze...GHz-AMD-AM5-Bulk-Ilman-jaeaehdytintae/3219025 - halvempi kuin reichelt.de:stä postien jälkeen. Reichelt.de:stä prossun hinta suomiveroilla on 229€ ja siihen 15€ postit päälle, eli kannattaa vain jos tilaa jotain muutakin edullisempaa sieltä samalla
- ASUS TUF GAMING B650-E WIFI - Hinta 159,99 €
- Thermalright Assassin X 120 Refined SE - Hinta 18,9 €
- Corsair RMe Series RM650e - Hinta 85,25 € (riittää pinteessä jopa 9070 XT:lle)
- 131,90 € | Lexar NM790 M.2 2 TB PCI Express 4.0 NVMe
- todennäköisesti 96GB muistit on ylimitoitetut jopa pidemmällä tähtäimellä jos isoin asia johon muistia kuluu on selainten välilehdet. Nykyisessä koneessa on 16GB muistia vai kuinka paljon? 32GB vois olla ihan riittävä tähän koneeseen: Crucial PRO Overclocking DDR5-6000 - 32GB - CL36 - Dual Channel (2 pcs) - AMD EXPO & Intel XMP - Valkoinen

Kyllähän noilla on Pop Air ja Pop Air XL valikoimassa. Muualta tilatun 5.25" USB hubin voi sitten itse tehdä jälkiasennuksena datatronicin asentamaan pakettiin. Mutta toki rahaahan siinä säästyy kun tilaa kunkin osan sieltä mistä halvimmalla saa ja kasaa itse.

10gbs verkkokortti
Itse ostin aliexpressistä 10G kortin. Tämän sai erittäin halvalla ja hyvin on pelittänyt, tässä on myös mulla nippusiteillä kiinni pikkutuuletin. Mutta ajurien asentamisessa oli pientä säätöä. Jos haluat kortin jonka ajurit asentuu asennusohjelmalla suoraan oikein Win 11:ssä, niin osta joku muu (en kylmiltään osaa suositella mitään). Täällä infoa tuosta ostamastani kortista Mikä kytkin minulle?

Joo en kyllä yli tonnia yhdestä näytöstä maksa kun vielä kahta näyttöä käytän. ehkä sellainen 500e per näyttö mitä vois harkita.

tuossa nyt alustava lista osista:

mitä mieltä olette tuosta kotelosta?

kone.JPG

Kotelo on ihan ok. Setuppi muistuttaa nyt melkoista pelimyllyä, jossa on lisäksi paljon muistia.

Tarvitsetko noin paljon massamuistia koneeseen?

Re: HK_Bluesin ehdotus

Jos pelaaminen on sellainen täysin tois- tai kolmossijainen juttu niin ei välttämättä tarvitse ostaa sitä optimaalisinta 1440p korttia, varsinkin jos pitäydytään noissa 60Hz(?) virkistystaajuuden näytöissä. Iso osa peleistä pyörii hyvin 9060 XT:llä: ASUS DUAL-RX9060XT-16G - Hinta 369,9 €

Muualtakin on kyllä mahdollista säästää:
- https://www.proshop.fi/CPU/AMD-Ryze...GHz-AMD-AM5-Bulk-Ilman-jaeaehdytintae/3219025 - halvempi kuin reichelt.de:stä postien jälkeen. Reichelt.de:stä prossun hinta suomiveroilla on 229€ ja siihen 15€ postit päälle, eli kannattaa vain jos tilaa jotain muutakin edullisempaa sieltä samalla
- ASUS TUF GAMING B650-E WIFI - Hinta 159,99 €
- Thermalright Assassin X 120 Refined SE - Hinta 18,9 €
- Corsair RMe Series RM650e - Hinta 85,25 € (riittää pinteessä jopa 9070 XT:lle)
- 131,90 € | Lexar NM790 M.2 2 TB PCI Express 4.0 NVMe
- todennäköisesti 96GB muistit on ylimitoitetut jopa pidemmällä tähtäimellä jos isoin asia johon muistia kuluu on selainten välilehdet. Nykyisessä koneessa on 16GB muistia vai kuinka paljon? 32GB vois olla ihan riittävä tähän koneeseen: Crucial PRO Overclocking DDR5-6000 - 32GB - CL36 - Dual Channel (2 pcs) - AMD EXPO & Intel XMP - Valkoinen

Kyllähän noilla on Pop Air ja Pop Air XL valikoimassa. Muualta tilatun 5.25" USB hubin voi sitten itse tehdä jälkiasennuksena datatronicin asentamaan pakettiin. Mutta toki rahaahan siinä säästyy kun tilaa kunkin osan sieltä mistä halvimmalla saa ja kasaa itse.

Itse ostin aliexpressistä 10G kortin. Tämän sai erittäin halvalla ja hyvin on pelittänyt, tässä on myös mulla nippusiteillä kiinni pikkutuuletin. Mutta ajurien asentamisessa oli pientä säätöä. Jos haluat kortin jonka ajurit asentuu asennusohjelmalla suoraan oikein Win 11:ssä, niin osta joku muu (en kylmiltään osaa suositella mitään). Täällä infoa tuosta ostamastani kortista Mikä kytkin minulle?
mielenkiinosta tässä olisi paljon halvemmat osat. alanpas tutkimaan osia

Massamuistilla siis meinasin ssd-levyjä.

9800X3D on tosi kova peleissä mutta jos päätarkoitus on muualla, en tiedä kannattaako noin paljoa laittaa prossuun. Ne rahat ehkä mieluummin näyttöihin?

Toisaalta jos tuon prossun ottaa nyt ja innostuu pelaileen myöhemmin, ei tarvitse päivitellä.

Viimeksi muokattu:
joo aina on kovalevyt täynnä eli tilaa kyllä tarvitsee. Viimeksi olen katsonut ssd asemia 12 vuotta sitten käsittämätöntä miten paljon nopeampia ja halvempia ne on nykyään.

Viime kone minkä tein oli tarkoitettu myös pelaamiseen enkä tietysti sekuntiakaan ole pelannut. Nyt on taas samanlainen tunne, että tehdäänpäs kunnon pelikone ja pelaillaan. Tuleeko todellisuudessa pelattua? ei varmaankaan paljon. Vaikka viimeksi tein ylimitoitetun koneen en nyt silti näe että rahat ovat hukkaan menneet kun kone on päällä 24h viimeiset 12vuotta ilman mitään vikaa. eli jos nyt maksaa vähän enemmän ja menee sitten osien kanssa seuraavat 10v, kun halvempia ja huonompia osia varmaan joutuu uusimaan 5v jälkeen.

Statistiikka

Viestiketjuista
288 847
Jäsenet
79 546
Uusin jäsen
ZwangBang

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom