Pitkäkestoinen pelikone 1440p ~2000 €

Hei,

(TLDR: ASUS PRIME-RX9070XT kylkeen komponentteja, jotka heti lähetetävissä, kasaan itse. Valittua koppaa, virtalähdettä, emoa ja prossua ajetetaan vähintään niin pitkään, kun jokin näistä sanoo sopimuksensa irti.)

nykyinen vuoden 2012 runko (Z68 Extreme3 Gen3, i5-2500k, Nexus 630W RX-6300) ei vain suostu hajoamaan, joten annetaan sitten saattohoitoon siskontytölle, jotta saan itse uuden.

Nykyinen näyttö 1080p mutta tarkoitus ostaa uusi 1440p (ei sis. budjettiin - saa ehdotella).

Kaavailin alla olevaa ostoskoria. Valittu osia, joita olisi heti lähetettävissä järkevällä hinnalla jostakin kaupasta - kasaan siis itse. Kopterikaupasta en hanki vaikka hinta puolittuisi.

Noista näytönohjaimen laitoin jo tulemaan eilen, muutoin tämä ikuinen selailu jatkuu loputtomiin.

Tiedostan vanhojen osien olevan yliajalla, mutta tähtään silti jollain asteella samaan käyttöikään. Tästä syystä valittu ko. prosessori, emo ja virtalähde, että olisi tulevaisuusvaraa.
Muut komponentit sellaisia, joita olen saanut aikaiseksi päivittää vanhaankin (uusi näyttis, toinen SSD, lisää RAM:ia).

Yritin varmuuden vuoksi katsella muuta emovalmistajaa kuin Asrock hankkiessani X3D-prossun, mutta tämän hetkinen hinta/saatavuus näytti vähäiseltä (paitsi normaalia kalliimmalla). Luotan siis BIOS päivityksen korjanneen kärähdykset. Jos joku hinta-laatu suhteeltaan hyvä meni kuitenkin ohi, niin saa se olla hitusen arvokkaampi kuin Asrock.

PS. En erikseen maininut pelejä, koska nämä vaihtelee kausittain ja laidasta laitaan (noh lentosimuja ei ole tullut pelailtua). Varmasti tulossa myös pitkiä kausia kun 95 % tehoista menee hukkaan. Mutta silti mieluusti hetken aikaa kääntelen taas asetukset ajattelematta maximiin (paitsi RT kun kerta päädyin AMD:hen) pelissä kuin pelissä.

Kiitokset kommenteista!

En itse lähtisi ASRock-lottoon, tilalle vaikka ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI, joka nyt pienoisessa alennuksessa Verkkiksessä.

Muuten vakuuttava kori :)
Tuohon liittyen vielä on viimeiset hetket tehdä Asuksen cash-back kampanjaan oikeuttavat ostokset. TUF:n tapauksessa 20€ takaisin.
"Promotion Period:19th August - 29th September 2025
Redemption Period:2nd September - 13th October 2025"

Cash-backissä menee kyllä Asuksen kohdalla oma aikansa ja todennäköisesti niiden perään joutuu itse vielä kyselemään. Foorumilta löytyy oma keskustelunsa näihin liittyen.

Itse samoilla linjoilla tuosta että ASRock emo varmuuden vuoksi vaihtoon. Asusta vaikka tilalle tai MSI:tä.

Tuo virtalähde ja sen laatu hieman mietityttää, ja miten tuon puljun takuu- ym. käytännöt? Tuo buildi ei kyllä tarvitse 1000 wattia mihinkään, luulen että saman asian (siis kirjaimellisesti saat lähes samat tehot ulos) ajaisi esim. tämä:Corsair RM850x 850W (2024) ATX 3.1 PCIe 5.1 - power supply, 80 Plus Gold ja on paljon laadukkaampi poweri 10v takuulla. Noissa uusissa 3.1 corsaireissa on myös siistit taipuisat mustat johdot, tuo Asus prime tarvii 3 x 8-pin virtaliitintä ja tuossa Corsairissa saat 3 erillistä piuhaa siististi.

Edit: Tuosta Be Quiet powerista löytyy melko rajallisesti arvosteluja, kyllähän tuota netin mukaan tosin hyväksi väitetään ja on tuossa 10v takuu ainakin. Itse ostaisin tuon ehdottomasti Datatronicista mistä löytyy heti hyllystä pari euroa kalliimmalla.

Jos haluat välttämättä 1000W powerin, niin Corsair RM1000x 3.1 PCI-E 5.1 on erittäin hyvä sijoitus tulevaisuutta ajatellen. Pari kymppiä tulee lisää hintaa tosin. Löytyy noita esim. Datatronicilta.

Muuten näyttää ostoskori hyvältä tännekkin. Kotelo on nyt varmaan lähinnä makuasia minkä valitsee. Lukaisee/katsoo jonkun revikan ettei ihan sutta kuitenkaan tule.

Viimeksi muokattu:
Tuo virtalähde ja sen laatu hieman mietityttää, ja miten tuon puljun takuu- ym. käytännöt? Tuo buildi ei kyllä tarvitse 1000 wattia mihinkään, luulen että saman asian (siis kirjaimellisesti saat lähes samat tehot ulos) ajaisi esim. tämä:Corsair RM850x 850W (2024) ATX 3.1 PCIe 5.1 - power supply, 80 Plus Gold ja on paljon laadukkaampi poweri 10v takuulla. Noissa uusissa 3.1 corsaireissa on myös siistit taipuisat mustat johdot, tuo Asus prime tarvii 3 x 8-pin virtaliitintä ja tuossa Corsairissa saat 3 erillistä piuhaa siististi.

Jos haluat välttämättä 1000W powerin, niin Corsair RM1000x 3.1 PCI-E 5.1 on erittäin hyvä sijoitus tulevaisuutta ajatellen. Pari kymppiä tulee lisää hintaa tosin. Löytyy noita esim. Datatronicilta.
Be Quiet on laadukas virtalähdebrändi, samalla tasolla Corsairin kanssa. Erityisesti Pure Power 13 M sarja haastaa RMx sarjaa suoraan, ollen vähäsen edullisempi ja vielä hiljaisempi. Nuo perustuvat FSP:n custom alustaan, Be Quiet ei siis itse valmista virtalähteitä niin kuin ei Corsairkaan.

Hei, kiitokset kaikille vastauksista.

Vaihdoin emon TUF:iin ja laitoin muut osat tulemaan. Kiitokset linkkauksesta josasimlle.

Tuon Be Quietin valitsin juurikin, kun brändiä on täällä suositeltu. Lähti tilaukseen Datatronicista muistien ja SSD:n kanssa niin ei hajautunut ostokset neljänteen verkkokauppaan (+hinta oli sama kun ei tullut erikseen postimaksuja).

Ja täytyy täytellä tuo Cashback kun emo saapuu, kiitokset Zamppa_lle.

Vielä täytyy valita näyttö, mutta muistelen, että niitäkin oli täällä suositeltu useampaa eri vaihtoehtoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
288 351
Jäsenet
79 473
Uusin jäsen
OGPastori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom