Kun katsoo minkälaisen karhunpalveluksen tämä korporaatiojohtoinen koneistettu wokeistus on tehnyt mm. Star Warsille ja Star Trekille, niin näkee sen mitä seuraa, jos tätä linjaa jatketaan.
Miksiköhän sitä anti woke sisältöä tubesta löytyy paljon? Koska se se "sokea" woken tunkeminen viihteeseen on asia, mikä ärsyttää hyvin isoa osaa yleisöstä, ja luonnollisesti aihetta käsittelevät videot ovat siksi monen mielestä kiinnostavia. Ei niitä videoita algoritmit tyrkytä, elleivät ne kiinnosta katsojia. Voihan se olla, että jotkut alkaa katsoa vaan videoita, ja sen takia sitten aivoissa naksahtaa jotain, mutta kyllä mä sanon että suurilta osin näitä aletaan katsoa, kun aihe kiinnostaa jo ennestään.
En minäkään olisi katsonut yhtä ainoaa videota näistä aiheista, jos minua ei olisi alkanut nämä asiat peleissä ja viihteessä ärsyttämään ensin. Useimmiten se kiinnostus tätäkin aihetta kohtaan kumpuaa siitä, mitä on itse havainnut ja kokenut
Olisko mietinnön paikka itsellä siinä, että ehkä olen itse vähemmistössä, jos koen kaikki ko. aiheita käsittelevät videot vain pelkkänä idioottimaisena "Rage baittina" tai turhana "griefaamisena".
Ei ole olemassa mitään woken kannattajien hyväksymää "neutraalia" ja "oikeaa" uutiskanavaa, joka kaivaisi näitä asioita esille. Joissain noissa videoissa on ihan hyviä faktoja ja oikeita asioita tutkittu ja nostettu esiin. Toki niistä löytyy paljon myös ylilyötyä vouhotusta yms, mutta kyllä katsoja varmasti pystyy itse tekemään omat tulkintansa asioista myös.
Ei kukaan välittäisi koko asiasta, jos se woke olisi aina ajatuksella ja jotenkin järkevästi ja harkitusti toteutettu niin, että hahmot on uskottavia ja sopivat paikkaan ja aikaan yms, eikä sitä "sanomaa" nostettaisi framille. Ongelma on juuri tässä tavassa, että sitä leivotaan sisään oletuarvona. Se ärsyttää monia, että wokesta on tullut joku itseisarvoinen "hyve" mitä pitäisi signaloida näkyvästi ulospäin, ja se pitää sen vuoksi saada leivottua sisään tuotteeseen kun tuotteeseen ja ottaa huomioon oletuksena. Ei kaikkeen viihteeseen vaan oikeasti tarvita mitään inkluusiota tai diversiteettiä.
Se miten se woke paistaa läpi, vaihtelee tuotteittain. Välillä se on ihan hyvin maailmaan ja aihepiiriin sopivaa ja hyvin toteutettu, mutta usein ei. Ei minua haittaa yhtään, että tehdään uusia pelejä, kuten Ex voto, tai relooted tai dustborn. Ne floppaa toki kaikki, kun ei nuo teemat ja aiheet vaan kiinnosta tarpeeksi iso yleisöä, että olisi kannattavaa. Se on sitten ihan eri asia, kun aletaan isoja olemassa olevia elokuva/peli franchiseja pilaamaan tällä samalla tauhkalla. Siihen pitää saada joku järki.
Ja niitä woke myöntisiä tube kanavia ei ole feedeissä, koska isoja massoja ei kiinnosta se yhtään aiheena. Jos 90% pelaajista ei kiinnosta, onko jossain pelissä laiminlyöty woke, niin ei tietenkään semmoista sisältöä ole mikään algoritmi sulle tarjoamassa. En tiedä onko semmosta kanavaa olemassa, eikö kiinnosta etsiä.