Erinomaisen hyvä suomalainen arkiruokaPerunaa, nakkeja ja salaattia.
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Erinomaisen hyvä suomalainen arkiruokaPerunaa, nakkeja ja salaattia.
![]()
Erinomaisen hyvä suomalainen arkiruoka![]()
Siis perunapiirakoita. Karjalanpiirakoissa on riisiäTuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
![]()
Siis perunapiirakoita. Karjalanpiirakoissa on riisiä
Perunapiirakat on kyllä parhautta! Siieh kunnolla voita ja juustoa ja meetvurstia niin oivoi.Tuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
![]()
Eli kokonaisen piirakkavuoan kokoinen pyöreä vehnälätty haudutetulla kaalitäytteellä on karjalanpiirakka, kunhan kuori on osittain avoin ja rypytetty, ja lopputulos on paistettu tietyssä lämpötilassa.Sinähän puhut nyt riisipiirakoista, etkä karjalanpiirakoista.
Ollaan kuitenkin molemmat oikeassa.
Hyvän näköisiä onTuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
![]()
Tää on kyllä jännä. Mulle riisipiirakat on ollu aina meh, mutta kyllä niitä syö. Perunapiirakat taas ollu aina suurta herkkua. Mummo teki maailman parhaimmat perunapiirakat mutta mä en vieläkään tajuu miten se ne teki. Ne olii jännä kun niissä oli semmonen harmaa se taikina. Ruistaikina se vissiin oli mutta vaikka mitä tekee niin mulla on aina enemmän tai vähemmän ruskea kuori, mutta ei koskaan harmaa. On kokeiltu eri jauhoja ja ei onnaa. Vehnäjauhosta tuolee pehmeitä ja ruisjauhoista ruskea mutta millään ilveellä en saa harmaata ja kovaa. Elämän suuria mysteereitä..Mulle maistuu vain riisipiirakat. Mutta näyttää kyllä leipomiset hyvältä.
Mun mummo oli Karjalasta ja hän teki aina riisipiirakoita. En muista enää minkä väristä kuori oli. Seurasin kyllä joskus vierestä, kun teki niitä.Tää on kyllä jännä. Mulle riisipiirakat on ollu aina meh, mutta kyllä niitä syö. Perunapiirakat taas ollu aina suurta herkkua. Mummo teki maailman parhaimmat perunapiirakat mutta mä en vieläkään tajuu miten se ne teki. Ne olii jännä kun niissä oli semmonen harmaa se taikina. Ruistaikina se vissiin oli mutta vaikka mitä tekee niin mulla on aina enemmän tai vähemmän ruskea kuori, mutta ei koskaan harmaa. On kokeiltu eri jauhoja ja ei onnaa. Vehnäjauhosta tuolee pehmeitä ja ruisjauhoista ruskea mutta millään ilveellä en saa harmaata ja kovaa. Elämän suuria mysteereitä..
Ottaa pannuun että en koskaan saanu selville miten ne tehtiin.
Mullakin oli. Tosin mä olin siinä onnellisessa asemassa että toinen mummo teki riisipiirakoita ja toinen perunapiirakoita niin sai jouluna molempiaMun mummo oli Karjalasta ja hän teki aina riisipiirakoita. En muista enää minkä väristä kuori oli. Seurasin kyllä joskus vierestä, kun teki niitä.
Hyvän näköisiä onOn ne kyllä eri sfääristä kuin kaupasta ostetut. Oliko täyttä ruista kuori vai laitoitko pikkusen vehnäjauhoa? Kerran yritin pelkästä rukiista, mutta ei minun taidoilla hommasta tullut mitään XD
Voisiko olla ruissihtijauhoja (Ruissihtijauho – ruisjyvän sisin osa | Kinnusen Mylly)?Tää on kyllä jännä. Mulle riisipiirakat on ollu aina meh, mutta kyllä niitä syö. Perunapiirakat taas ollu aina suurta herkkua. Mummo teki maailman parhaimmat perunapiirakat mutta mä en vieläkään tajuu miten se ne teki. Ne olii jännä kun niissä oli semmonen harmaa se taikina. Ruistaikina se vissiin oli mutta vaikka mitä tekee niin mulla on aina enemmän tai vähemmän ruskea kuori, mutta ei koskaan harmaa. On kokeiltu eri jauhoja ja ei onnaa. Vehnäjauhosta tuolee pehmeitä ja ruisjauhoista ruskea mutta millään ilveellä en saa harmaata ja kovaa. Elämän suuria mysteereitä..
Ottaa pannuun että en koskaan saanu selville miten ne tehtiin.
Tuli tämän langan innoittamana ensimmäistä kertaa pariin vuoteen tehtyä pihville pinnat kaasupolttimella. Yllätyin positiivisesti miten hyvännäköinen setti tuli, MUTTA...
Luetellaan ensin mitä kuvista löytyy:
250 g Atria takuumurea naudan ulkofile, valmistettu sous videllä (54,5 C 80 min).
Lapin Puikula jauhoperunoita, sous vide.
Porkkanaa ja parsakaalia, sous vide.
Kuohukermaa jossa valkosipulia, pippuria ja jalopenokastiketta tehty kattilassa.
Normaalisti paistan pihviin vesikylvyn jälkeen pannulla minuutti per puoli täydellä teholla pinnat. Kun otan pihvin (pihvit) lepäämään, niin heitän sitten perunat ja muut kasvikset samalle pannulle muutamaksi minuutiksi ja lopuksi kuohukerman. Tämä pannulla lämmitys jäi tällä kertaa kokonaan kun tein kaasupolttimella nuo pinnat, ja...
... pakko sanoa että kyllä pannulla tehty pinta on parempi. Kaasupolttimella sinne tulee kohtia jossa pinta on suoranaisesti palanut ja makumaailmaltaan ensimmäisenä siitä tulee mieleen nuotiolla paistettu grillimakkara. Vaikka hyvää sekin on, niin ei ihan mitä haetaan tällaiselta hieman "fiinimmältä" lautaselta
![]()
![]()
No, ei nyt ihan noin ole. Jos viskaat pannulle kunnolla voita ruskistumaan ja siinä otat pihviin pinnat, niin maistuu kyllä aivan erilaiselle kuin ilman paistoa. Viittaat varmaan siihen, että pintojen paistolla kiinni ei ole merkitystä pihvin mehevyydelle?Tuo toho tai pannukin on vain ulkonäkö seikka eli mitään pinnat kiinni juttua ei ole olemassakaan
No, ei nyt ihan noin ole. Jos viskaat pannulle kunnolla voita ruskistumaan ja siinä otat pihviin pinnat, niin maistuu kyllä aivan erilaiselle kuin ilman paistoa. Viittaat varmaan siihen, että pintojen paistolla kiinni ei ole merkitystä pihvin mehevyydelle?
Makua ei saata, vaan on.
ks. Maillard-reaktio.
Lues nyt uudelleen viestistäni missä se tapahtuu.
……Makua saattaa, mutta tosin pannun ollessa +200c
Ennen tohoa liha pitää kuivattaa talouspaperissa.
Tuo toho tai pannukin on vain ulkonäkö seikka eli mitään pinnat kiinni juttua ei ole olemassakaan
Itsekin tein kurpitsarisottoa paahdettujen kurpitsansiemenien kera tuossa syksyllä ja sai kyllä kehut mm. anopilta joka on aika tarkka ruokien suhteen.Kurpitsarisotto/ohratto, päällä itse tehtyjä timjamisipsejä ja paahdettuja kurpitsansiemeniä.
katso liitettä 1009458
Sit possunposkia tuli myös tehtyä toistamiseen
katso liitettä 1009459
Nyt täytyy myöntää etten muista mitä tuli käytettyä, mutta mahdollisesti joku knorrin kasvisfondi.Ja maksoi 3-4 euroa koko setti kahdelle. Mäkin tykkäsin, ekaa kertaa tein. Täytyy kyllä tehdä toistamiseen. Vielä kun löytyisi jostain hyvä kasvisliemi. Onko ehdotuksia?
Näytti kyllä aivan erinomaiselta! Myös kanttarellirisotto on Jumalasta seuraava ruoka!Kurpitsarisotto/ohratto, päällä itse tehtyjä timjamisipsejä ja paahdettuja kurpitsansiemeniä.
katso liitettä 1009458
Sit possunposkia tuli myös tehtyä toistamiseen
katso liitettä 1009459
Nonyt! Tota on kokeiltava
Makkaratasku. Aika vähän kerrottavaa, ranskanleivän sisustaa otin vähän pois veitsellä ja painelin sormilla kuopan makkaroille sopivaksi. Makkarat uuniin 10 minuutiksi 200 asteeseen ja sitten leipä mukaan vielä 3 minuutiksi. Leivän sisälle sinappiketsupit ja halkaistut makkarat. Oli parempaa mitä odotin ja siisti syödä, paitsi aivan lopussa levis sinapit näpeille.
Makkaraksi suosittelen Wilhelmiä tai Kabanossia, Hiillosmakkara ei oikein uunissa onnistu ja vaatii nuotion. Laadukkaat nakit toimii varmansti myös.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.