Postin kulkemisen vaikeus

Foliohattuun toki. Miksi lukea ehtoja kun kaikki normaalisti toimivat noin? Paljon helpompi olettaa että kaikki tekevät samaa, ja olla käyttämättä mitään tuollaisia. Muuten menisi ikä ja terveys ehtoja lukiessa ja tilejä luodessa ja appeja asennellessa ja..
Juurikin niin. Ja muutenkin ehdot voi olla nyt mitä vain, sillä kun tiedot on kerätty, ei niiden myymistä mikään estä. Tai jos meinaa yrityksen moraali pistää vastaan, niin perustetaan tytäryhtiö ja siirretään tiedot sinne, jonka jälkeen tuon koko yhtiön voi myydä helposti, jolloin tietoja "ei luovuteta eteenpäin".

Itsessään postista: itsellä on taas mennyt yllättävän hyvin niiden kanssa. Ei ole tullut kuin jotakin random "paketti on ohjattu lähimpään pisteeseen" ja se on ollut juuri siellä mihin sen pitikin mennä. Sekä toinen mikä tulee mieleen, niin appi pyytää valitsemaan noutosijainnin, mutta ei anna sitä kuitenkaan valita. Annettakoon nämä sovellusongelmat nyt anteeksi, kunhan paketit kulkisivat ehjänä ja nopeasti perille asti
 
Omallakin kohdalla Posti on toiminut nyt kohtalaisen hyvin, ehkä päivä-pari pidempään on välillä jollakin paketilla kestänyt kulkea perille mutta muuten on kaikki mennyt ihan hienosti.

Tosin, yksi asia on kyllä ihmetyttänyt ainakin viimeisen viiden paketin kohdalla, kaikissa on ollut merkintä "Siirretty toiseen noutopaikkaan" mutta silti kaikki ovat tulleet juuri sinne minne ne on alunperin tilattukin. En tiedä onko joku järjestelmäbugi vai mistä tuo johtuu. Aivan sama mulle kun kuitenkin paketit ovat saapuneet siihen paikkaan mihin olen ne halunnutkin.
 
Omallakin kohdalla Posti on toiminut nyt kohtalaisen hyvin, ehkä päivä-pari pidempään on välillä jollakin paketilla kestänyt kulkea perille mutta muuten on kaikki mennyt ihan hienosti.

Tosin, yksi asia on kyllä ihmetyttänyt ainakin viimeisen viiden paketin kohdalla, kaikissa on ollut merkintä "Siirretty toiseen noutopaikkaan" mutta silti kaikki ovat tulleet juuri sinne minne ne on alunperin tilattukin. En tiedä onko joku järjestelmäbugi vai mistä tuo johtuu. Aivan sama mulle kun kuitenkin paketit ovat saapuneet siihen paikkaan mihin olen ne halunnutkin.
Sama turha "noutopiste vaihtui" -ilmoitus tapahtui minulle jatkuvasti yhden automaatin kanssa Hervannassa. Muiden automaattien kohdalla ei ole tullut vastaan, eli varmaan bugi koskee vain osaa automaateista.
 
Foliohattuun toki. Miksi lukea ehtoja kun kaikki normaalisti toimivat noin? Paljon helpompi olettaa että kaikki tekevät samaa, ja olla käyttämättä mitään tuollaisia. Muuten menisi ikä ja terveys ehtoja lukiessa ja tilejä luodessa ja appeja asennellessa ja..
Heität edelleen pelkkää mutua: "kaikki normaalisti toimivat noin".

No ei toimi. GDPR-rikkomuksista voi seurata yritykselle tuollaisesta kiinni jäädessään vakavia seuraamuksia, eikä homma todellakaan ole noin leväperäistä kun annat ymmärtää.
 
Sama turha "noutopiste vaihtui" -ilmoitus tapahtui minulle jatkuvasti yhden automaatin kanssa Hervannassa. Muiden automaattien kohdalla ei ole tullut vastaan, eli varmaan bugi koskee vain osaa automaateista.
Tai itseasiassa nyt tuli yksi mahdollinen selitys tuosta ilmoituksesta mieleen. Käsitteleeköhän Posti sellaista noin 300 lokeron automaattia kahtena erillisenä automaattina sisäisesti? Tuossa siis oli aiemmin puolet vähemmän lokeroita mutta jossain vaiheessa tuplasivat lokeroiden määrän ja nuo viimeisimmät paketit ovat kaikki olleet sillä uudemmalla laajennusosalla. Jos paketti on alunperin ollut menossa siihen vanhemmalle puolelle ja tuo noutopisteen vaihtuminen tarkoittaakin että on siirtynyt sinne uudemman osan puolelle vaikka onkin käytännössä samaa automaattikompleksia. Tuo kävisi ainakin jossain määrin järkeen.
 
On pakko tämänkerran kehua Postia. Paketti tuli tilaamaani paikkaan aikataulun mukaisesti. Yleensä niitä joutuu noutamaan vähintään parin kilsan päästä koska automaatit ja pahimmassa tapauksessa myös toimipiste on täynnä...
 
Nyt on jonkinmoinen ennätys omalla kohdalla. Tilaus tehty Belgiasta kuukausi sitten, 24.11.2025. Paketti reissannut ympäri Eurooppaa, Belgia - Alankomaat - Saksa - Puola - Puolassa jumissa melkein kuukauden - ilmestyy takaisin seurantaan 20.12.2025 - matkaa takaisin Saksaan - takaisin Puolaan - takaisin Saksaan - Saksasta Alankomaihin - Alankomaista jälleen kohti Suomea (?). Ei hirveää luottoa ole enää. Myyjä ei ole tietenkään vastannut mitään useampaan kyselyyn. Taisi nämä joululahjat jäädä jakamatta.

Screenshot 2025-12-22 at 22-34-21 Seuranta Posti.png
 
Itsellä toimi ongelmitta asennus. Mutta se on kyllä typerää että täytyy olla appi ulkoautomaateissa. Kai se on olevinaan jokin turvallisuusjuttu.

Se on normaalia noissa Swipboxin karvalakkimallilokerikoissa. Niissä ei ole omaa yhteyttä ulkomaailmaan, vaan tiedot esimerkiksi lokerikon tilasta ja sen akun varauksesta välittyy käyttäjän puhelimen kautta serverille.
 
Ei riko lakia. Valitettavasti. Tässähän on vielä se muuttuja mukana, että harvoin olet edes sopimussuhtessa kuriirifirmaan. Reklamointikin hoidettava "myyjäliikkeen kautta" jos homma kusee.

Jos tarkoitat postnordin lähiboxeja, niin ymmärrän tuskan. Kaksi lähetystä sellaisesta hakenut ja molemmilla kerroilla on boxirivistön luona ollut joku, joka ei onnistu luukkua avaamaan. Itsellä kesti ensikertaa asioidessa 45 minuuttia :cool: Noutopaikka oli Stockmannin noutolokerikko numero 2. 20 minuuttia haahuilin jouluruuhkassa Stockmannilla etsimässä lokerikkoa (neuvonta oli mennyt kiinni klo 18.00, samoin oli postnordin palvelunumeron laita). Lopulta lokerikko numero 1 löytyi kerroksesta -1. Kukaan Stockmannilla ei tiennyt että lokeroita olisi missään muualla rakennuksessa. Klikkailin sitten appsilla lokeron auki ja appsi muistutti, että suljen lokeron jäljessäni. Ainoa vaan, että mikään näkyvillä olevista lokeroista ei auennut, mutta jossain oli nyt lokero avoinna ja tilaamani näytönohjain tarjottimella. Vähän alkoi hermostuttamaan siinä ihmetellessä. Onneksi yksi kohtalotoveri huomasi, että nurkan takana on lisää lokeroita ja yksi näyttäisi olevan auki.

Ainakin yksi rouva poistui tyhjin käsin, kun ei saanut app-storesta (vai mikä se applen sovelluskauppa onkaan) sovellusta ladattua, enkä itsekään osannut toisen puhelimesta sitä asentaa. Muutama tyyppi jäi etsimään lokeroaan poistuttuani.

Väsyneenä kaikesta, sovellukseen tarkemman perehtymisen (ja sen todennäköiset taustaprosessit) puhelimessa siirsin pois ajatuksista jo ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ei jatkoon.
Postnord lähipakettia noudettaessa kannattaa katsoa sovelluksessa, että lähiboxin numero on sama mistä on noutamassa. Sovellus ei taida pyytää tarkistamaan?
Samoin olisi hyvä että sovellus näyttää mikä luukku aukeaa, sillä se aukeaa välillä noin 0,5cm, niin pitää sitten käydä läpi kaikki luukut. Pitääkin laittaa tuonne postnordille palautetta.
Toinen ongelma noissa lähiboxeissa on, että ne on usein ulkona, kannattaa huomioida tämä talvella, jos tilaa jotain mikä ei tykkää kylmästä.
 
Postnord lähipakettia noudettaessa kannattaa katsoa sovelluksessa, että lähiboxin numero on sama mistä on noutamassa. Sovellus ei taida pyytää tarkistamaan?
Ei varmaan. Itsellä ei siis mokomaa appia ollut asennettuna ennen lokeroille saapumista. Tekstiviestillä tulleessa saapumisilmoituksessa en muista kiinnittäneeni huomiota muuta kuin noutopaikan nimeen ja osoitteeseen. Päättelin että bluetoothin ollessa kyseessä, ei kovin kaukana voi mikään luukku aueta.

Siinä kun muita kanssakärsijöitä yritin jeesata, niin ainakin osalla (ja itsellänikin siinä mukana) meni seurantatunnus ja lokeronumero(?) ja parcel id (asensin englanniksi appsin, niin itselläni taisi lukea tuo) vähän sekaisin. Parcel id ei varmaan ollut "käännös" tracking numberista, vaan joku lisämauste noutohaasteen kasvattamiseksi. Rouva jota jeesasin ei varmaan ole ainoa joka on yrittänyt syöttää appsiin toimituksen (tilausvahvistuksesta) tilausnumeroa, kun trackin code ei ole se mitä appsissa kysytään, että lähetys edes ilmstyy sinne.

Lisätään päälle vielä se, että joutuu puskista asentamaan appsia ostoshelvetin hälinässä (tai ulkona pakkasessa) + päälle vahvistlee emailia ja puhelinnumeroa ja antaa suostumuksia ja oikeuksia ties mihin. Kaikille ei kuitenkaan ole jokapäiväistä hupia asennella appseja edes kodin rauhassa. Malliesimerkki kerrassaan... vituiksi vedetystä toteutuksesta.
 
Ei varmaan. Itsellä ei siis mokomaa appia ollut asennettuna ennen lokeroille saapumista. Tekstiviestillä tulleessa saapumisilmoituksessa en muista kiinnittäneeni huomiota muuta kuin noutopaikan nimeen ja osoitteeseen. Päättelin että bluetoothin ollessa kyseessä, ei kovin kaukana voi mikään luukku aueta.

Siinä kun muita kanssakärsijöitä yritin jeesata, niin ainakin osalla (ja itsellänikin siinä mukana) meni seurantatunnus ja lokeronumero(?) ja parcel id (asensin englanniksi appsin, niin itselläni taisi lukea tuo) vähän sekaisin. Parcel id ei varmaan ollut "käännös" tracking numberista, vaan joku lisämauste noutohaasteen kasvattamiseksi. Rouva jota jeesasin ei varmaan ole ainoa joka on yrittänyt syöttää appsiin toimituksen (tilausvahvistuksesta) tilausnumeroa, kun trackin code ei ole se mitä appsissa kysytään, että lähetys edes ilmstyy sinne.

Lisätään päälle vielä se, että joutuu puskista asentamaan appsia ostoshelvetin hälinässä (tai ulkona pakkasessa) + päälle vahvistlee emailia ja puhelinnumeroa ja antaa suostumuksia ja oikeuksia ties mihin. Kaikille ei kuitenkaan ole jokapäiväistä hupia asennella appseja edes kodin rauhassa. Malliesimerkki kerrassaan... vituiksi vedetystä toteutuksesta.
No jep kompppaan, syksyllä oli vähä ittelläki vastaava tilanne, että mistä luukusta sitä pakettia pitäs ettiä, ku en aiemmin tuolta bluetoothiluukulta oo käyny hakemas. Sillon ei ollu ruuhkaa, mutta varmaan aika perseestä nyt tähän aikaan, ku aika moni muuki ettii pakettiansa :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 734
Viestejä
5 049 718
Jäsenet
80 976
Uusin jäsen
Fr0sti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom