Prototype ja GT pikkuluokat -ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hans7z
  • Aloitettu Aloitettu
Rowe Bmw 98(voittaja siis), Jesse Krohn. Bemarin tehdaskuski, tosin bemari teki aiemmin aika kettumaisesti kun pudotti protoista Magin tieltä.
 
Saa nähdä noteeraako mikään suomimedia asiaa (en elättele toiveita tuosta). Niin ja viikon päästä sitten mahdollisuus seuraavaan voittoon, Span 24:ssa.
 
Alemmalle luokalle annettuna (tuo oli GT4) ei tarkoita sitä että pitäisi väistää, kunhan pysyy ko. luokalle sopivalla ajolinjalla.
Ei taida radalta kiilaaminen kuitenkaan olla sallittu. Ei ollut ohitettava ennalta arvattavissa, ois valinnu selkeesti jonkun linjan ja pitänyt sen, mutta nyt oletettavasti antoi ensin tilaa ja sitten sulki ohituksen, vaikka tilaa oli molemmille.
 
Tosin se taisi olla sen mutkan virallinen ajolinja, sanovat myös ettei siinä vauhdissa Aston olisi voinut kauempaa linjaa ottaa koska ne mutkat ajetaan tietyllä tavalla, Tämä siis oikeiden asiantuntijoiden sanomaa.
 
Ei taida radalta kiilaaminen kuitenkaan olla sallittu. Ei ollut ohitettava ennalta arvattavissa, ois valinnu selkeesti jonkun linjan ja pitänyt sen, mutta nyt oletettavasti antoi ensin tilaa ja sitten sulki ohituksen, vaikka tilaa oli molemmille.
En näe kiilaamista, näytti ettei ohitus ehdi tapahtua joten otti ajolinjaa takaisin. Joka tapauksessa nopeamman luokan ohittajalle lankeaa yleensä päävastuu jos kolisee ja tämän voi ylioptimiseksi ohituksesti laskea.
 
En näe kiilaamista, näytti ettei ohitus ehdi tapahtua joten otti ajolinjaa takaisin. Joka tapauksessa nopeamman luokan ohittajalle lankeaa yleensä päävastuu jos kolisee ja tämän voi ylioptimiseksi ohituksesti laskea.


Hyvin oli tilaa ennen kuin sulki, siis kiilasi nurmelle, ulkokurvissa tilaa vaikka muille jakaa. Siinä arpoi keskellä rataa ja ei saanut linjaa päätettyä, ois ottanut joko selkeän sisä- tai ulkolinjan niin ohittaja olisi ottanut toisen.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin se taisi olla sen mutkan virallinen ajolinja, sanovat myös ettei siinä vauhdissa Aston olisi voinut kauempaa linjaa ottaa koska ne mutkat ajetaan tietyllä tavalla, Tämä siis oikeiden asiantuntijoiden sanomaa.
Ei siinä tarvi ottaa edes paljoa enempää vauhtia pois että saa ajettua miten vain mutkan apexit päin peetä. jarrutus pidemmälle kuin normaalisti. Tuossa kannattaa huomata että kierroksella ohitettavan pitää myös omalla toiminnallaan mahdollistaa turvallinen ohitus. Toki vähän vastaava tilanne tapahtui myös myöhemminki toisen parin kohdalla ja siitä ei tullu aikasakkoa
 


Hyvin oli tilaa ennen kuin sulki, siis kiilasi nurmelle, ulkokurvissa tilaa vaikka muille jakaa. Siinä arpoi keskellä rataa ja ei saanut linjaa päätettyä, ois ottanut joko selkeän sisä- tai ulkolinjan niin ohittaja olisi ottanut toisen.

Ei se GT4 Aston mitään kiilannut vaan ajoi tuon mutkayhdistelmän omalla ajolinjallaan. Tuossa nimittäin ajolinja menee miss-hit-miss tyyliin eli ensimmäinen apex missataan, toiseen osutaan ja kolmas taas missataan. Sen takia tuo saattaa näyttää "oven sulkemiselle."

Ja mitä tulee sinisiin lippuihin ja multiclass-kilpailuihin; siniset liput eivät toimi samalla tavalla kuin F1:ssä, jossa takana tulevaa täytyy väistää. Siniset liput ovat käytännössä vain varoitus pienemmän luokan kuskille siitä, että takaa tulee nopeamman luokan kuljettaja ja pienemmän luokan kuskin tehtävänä on ajaa omaa ajolinjaansa mahdollisimman nopeasti, eikä alkaa väistelemään arvaamattomasti. Nopeamman luokan kuljettajan vastuulle jää oikeastaan kokonaan ohituksen suorittaminen turvallisesti. Oikeastaan aina nuo kolarit ohitustilanteissa menevät tuon nopeamman luokan kuljettajan piikkiin, jos ei voida todistaa telemetriasta tms että pienemmän luokan auto teki jotain ennalta-arvaamatonta.

Tuossa kyseisessä tilanteessa tuomaristo siis katsoi Astonin GT4 auton ajaneen omaa luonnollista ajolinjaansa mutkan läpi ja Porschen aiheuttaneen kolarin lähtemällä ohittamaan paikasta josta turvallinen ohitus ei ollut mahdollista.

----

Onko muuten missään suomalaisessa mediassa noteerattu Krohnin voittoa? Ei ole itselle ainakaan osunut silmiin.
 
Ei se GT4 Aston mitään kiilannut vaan ajoi tuon mutkayhdistelmän omalla ajolinjallaan. Tuossa nimittäin ajolinja menee miss-hit-miss tyyliin eli ensimmäinen apex missataan, toiseen osutaan ja kolmas taas missataan. Sen takia tuo saattaa näyttää "oven sulkemiselle."

Ja mitä tulee sinisiin lippuihin ja multiclass-kilpailuihin; siniset liput eivät toimi samalla tavalla kuin F1:ssä, jossa takana tulevaa täytyy väistää. Siniset liput ovat käytännössä vain varoitus pienemmän luokan kuskille siitä, että takaa tulee nopeamman luokan kuljettaja ja pienemmän luokan kuskin tehtävänä on ajaa omaa ajolinjaansa mahdollisimman nopeasti, eikä alkaa väistelemään arvaamattomasti. Nopeamman luokan kuljettajan vastuulle jää oikeastaan kokonaan ohituksen suorittaminen turvallisesti. Oikeastaan aina nuo kolarit ohitustilanteissa menevät tuon nopeamman luokan kuljettajan piikkiin, jos ei voida todistaa telemetriasta tms että pienemmän luokan auto teki jotain ennalta-arvaamatonta.

Tuossa kyseisessä tilanteessa tuomaristo siis katsoi Astonin GT4 auton ajaneen omaa luonnollista ajolinjaansa mutkan läpi ja Porschen aiheuttaneen kolarin lähtemällä ohittamaan paikasta josta turvallinen ohitus ei ollut mahdollista.

----

Onko muuten missään suomalaisessa mediassa noteerattu Krohnin voittoa? Ei ole itselle ainakaan osunut silmiin.
On säännöissä mitä tahansa niin ethän sinä nyt vittu käännä suoraan päin, jos autot on vierekkäin, silloin jätetään tilaa.
 
On säännöissä mitä tahansa niin ethän sinä nyt vittu käännä suoraan päin, jos autot on vierekkäin, silloin jätetään tilaa.
Eihän nuo autot ole lähelläkään vierekkäin. Aston Martinilla on oikeus tuohon mutkaan (koska on edellä) ja ajaa se sillä ajolinjalla mikä tuolle autolle on luonnollista. Osumakin tulee Porschen etukulmasta Astonin takakulmaan niin ei tuossa voi hyvällä omallatunnollakaan sanoa, että autot on vierekkäin. Ja edelleen se on nopeamman luokan velvollisuus ohittaa turvallisesti; tuossa paikassa se ei sisäpuolelta todellakaan ollut mahdollista...
 
Eihän nuo autot ole lähelläkään vierekkäin. Aston Martinilla on oikeus tuohon mutkaan (koska on edellä) ja ajaa se sillä ajolinjalla mikä tuolle autolle on luonnollista. Osumakin tulee Porschen etukulmasta Astonin takakulmaan niin ei tuossa voi hyvällä omallatunnollakaan sanoa, että autot on vierekkäin. Ja edelleen se on nopeamman luokan velvollisuus ohittaa turvallisesti; tuossa paikassa se ei sisäpuolelta todellakaan ollut mahdollista...
Jos ei osaa ajaa mutkaa kuin yhdellä linjalla niin voi lopettaa nuo ajot. Tietysti osuu jarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta, kun yksi tampio kääntää eteen, vaikka molemmat olis hyvin mahtunut. Ei olis tarvinu kuin kääntää vähän myöhemmin ja himmata pikkuisen.

Kyllä ne oli vierekkäin, jos ei olisi ollut niin ei olisi edes osunut.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei osaa ajaa mutkaa kuin yhdellä linjalla niin voi lopettaa nuo ajot. Tietysti osuu jarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta, kun yksi tampio kääntää eteen, vaikka molemmat olis hyvin mahtunut. Ei olis tarvinu kuin kääntää vähän myöhemmin ja himmata pikkuisen.
Tässä täytyy nyt ymmärtää kolmekin asiaa:
1.) siniset liput toimivat käytännössä noissa multiclass-kilpailuissa tiedoksiantona pienemmän luokan kuljettajille siitä, että nopeamman luokan auto on tulossa takaa
2.) pienemmän luokan kuljettajalla on oikeus ajaa omaa ajolinjaansa, varsinkin silloin kun on edellä mutkaan mennessä, eikä sen tarvitse alkaa väistämään. Ja ennenkaikkea on ajettava ennalta-arvattavasti
3.) nopeamman luokan kuljettajan vastuulla on ohittaa turvallisesti.

Jos nyt sitten katsot tuosta videolta sitä helikopterikuvaa kolarista, niin voit hyvin nähdä, että kaikki muut (takanatulevat) autot seuraavat Astonin ajolinjaa tuossa mutkassa ja Porsche yrittää mennä välistä josta ei auto mahdu. Tuo on sata kertaa sadasta nopeamman luokan auton vika kun näitä tälläisiä kolareita syntyy, varsinkin kun osumakohta on eturenkaan ja takarenkaan välillä. Ihan samalla tavalla voidaan argumentoida, miksi sinne väliin täytyi väkipakolla työntää eikä odottaa paria sekuntia että pääsee mutkan jälkeen ohittamaan?

Minä en tuosta saa tekemälläkään Astonin vikaa, mutta toki mielipiteitä saa olla toiseenkin suuntaan. Yleensä noissa tilanteissa on parempi vain sen nopeamman auton nöyrtyä ja ottaa se parin sekunnin aikatappio siitä takana ajamisesta kuin riski tuollaisesta kunnon kolarista. Tilanteet tulee eteen sekunneissa ja päätökset tehdään hetkessä, nyt kävi näin.
 
Tässä täytyy nyt ymmärtää kolmekin asiaa:
1.) siniset liput toimivat käytännössä noissa multiclass-kilpailuissa tiedoksiantona pienemmän luokan kuljettajille siitä, että nopeamman luokan auto on tulossa takaa
2.) pienemmän luokan kuljettajalla on oikeus ajaa omaa ajolinjaansa, varsinkin silloin kun on edellä mutkaan mennessä, eikä sen tarvitse alkaa väistämään. Ja ennenkaikkea on ajettava ennalta-arvattavasti
3.) nopeamman luokan kuljettajan vastuulla on ohittaa turvallisesti.

Jos nyt sitten katsot tuosta videolta sitä helikopterikuvaa kolarista, niin voit hyvin nähdä, että kaikki muut (takanatulevat) autot seuraavat Astonin ajolinjaa tuossa mutkassa ja Porsche yrittää mennä välistä josta ei auto mahdu. Tuo on sata kertaa sadasta nopeamman luokan auton vika kun näitä tälläisiä kolareita syntyy, varsinkin kun osumakohta on eturenkaan ja takarenkaan välillä. Ihan samalla tavalla voidaan argumentoida, miksi sinne väliin täytyi väkipakolla työntää eikä odottaa paria sekuntia että pääsee mutkan jälkeen ohittamaan?

Minä en tuosta saa tekemälläkään Astonin vikaa, mutta toki mielipiteitä saa olla toiseenkin suuntaan. Yleensä noissa tilanteissa on parempi vain sen nopeamman auton nöyrtyä ja ottaa se parin sekunnin aikatappio siitä takana ajamisesta kuin riski tuollaisesta kunnon kolarista. Tilanteet tulee eteen sekunneissa ja päätökset tehdään hetkessä, nyt kävi näin.
Jos tilanne on jo se, että autot on vierekkäin niin onko sinusta järkevämpää antaa tilaa vai kääntää eteen, jolloin varmasti kolisee? Kyllä siellä aluksi oli tilaa, mutta sitten se otettiin pois. Fiksuimmat ohitettavat näyttää vilkulla minne väistää tai millä puolella rataa pysyy.

Jos joka kerta jäät muiden taakse niin se on päivän aikana monta minuuttia, sitten ohitellaan paikotellen nurmenkin puolelta pari autoa kerralla.
 
Jos tilanne on jo se, että autot on vierekkäin niin onko sinusta järkevämpää antaa tilaa vai kääntää eteen, jolloin varmasti kolisee? Kyllä siellä aluksi oli tilaa, mutta sitten se otettiin pois. Fiksuimmat ohitettavat näyttää vilkulla minne väistää tai millä puolella rataa pysyy.

Jos joka kerta jäät muiden taakse niin se on päivän aikana monta minuuttia, sitten ohitellaan paikotellen nurmenkin puolelta pari autoa kerralla.
En ymmärrä että mistä saat päähäsi autojen olevan vierekkäin? Se että juuri ennen kontaktia Porschen keula on oven kohdalla ei todellakaan tarkoita sitä, että Porschella on oikeus tuohon mutkaan. Tuolla GT4 autolla on kaikki oikeus valita ajolinjansa tuohon mutkaan, koska on edellä ja sehän ajaakin täysin normaalia ajolinjaa pitkin mutkaa eteenpäin. Jos tietää tuon paikan radasta, niin siellä ei todellakaan ole tilaa ja "ovi auki", vaan normaali ajolinja menee juurikin noin miten Aston tuossa ajaa (ensimmäisen apexin ohi, toiseen apexiin osutaan ja kolmannen ohi). Porsche vain yritti päästä raosta, jota ei koskaan ollutkaan ja kolasi matkalla toisen auton katolleen. Kuinka vaikeaa se on ymmärtää, että nopeamman luokan auton velvollisuus on tehdä ohitus turvallisesti?

Vaikka kuinka johdat kilpailua niin et sä vaan voi ajaa sinne rakoon, jota ei oikeasti siellä edes ole ja olettaa että kaikki muut väistävät kun oikeasti se on sun tehtäväs ajaa muiden ympäriltä ohi (muiden ajaessa normaalia ajolinjaa).
 
En ymmärrä että mistä saat päähäsi autojen olevan vierekkäin? Se että juuri ennen kontaktia Porschen keula on oven kohdalla ei todellakaan tarkoita sitä, että Porschella on oikeus tuohon mutkaan. Tuolla GT4 autolla on kaikki oikeus valita ajolinjansa tuohon mutkaan, koska on edellä ja sehän ajaakin täysin normaalia ajolinjaa pitkin mutkaa eteenpäin. Jos tietää tuon paikan radasta, niin siellä ei todellakaan ole tilaa ja "ovi auki", vaan normaali ajolinja menee juurikin noin miten Aston tuossa ajaa (ensimmäisen apexin ohi, toiseen apexiin osutaan ja kolmannen ohi). Porsche vain yritti päästä raosta, jota ei koskaan ollutkaan ja kolasi matkalla toisen auton katolleen. Kuinka vaikeaa se on ymmärtää, että nopeamman luokan auton velvollisuus on tehdä ohitus turvallisesti?

Vaikka kuinka johdat kilpailua niin et sä vaan voi ajaa sinne rakoon, jota ei oikeasti siellä edes ole ja olettaa että kaikki muut väistävät kun oikeasti se on sun tehtäväs ajaa muiden ympäriltä ohi (muiden ajaessa normaalia ajolinjaa).
Kyllä siellä oli rako ja siitä olisi päässyt yhteistyöllä ohi. Ohitettava varmasti huomasi jo pitkän matkan päästä, että nyt on sisälinja jo suoralla valittu. Tietenkään ei kannata ikinä hidastaa ja päästää nopeampaa ohi, nyt se palkittiin sairaalareissulla, kannattiko?

Ohitettava jarrulla ja tilaa on...

tilanne.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
280 243
Viestejä
4 817 303
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
doom2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom