Ajoprofiili olisi noin 75% satunnaista kaupunkiajoa ja 25% maastossa (ei mitään hardcore juurakkoa ja kivikkoa, vaan enemmänkin polkuja). Retkipyörässä arvelluttaa kuinka esim. tarakat ja muut lokasuojat haittaisi menoa offroadin puolella ja vastaavasti onko pitkässä juoksussa isoa haittaa jos maastopyörällä menisikin kaupunkimiljöössä. Onko tällaisesta muodostunut jollekin omakohtaista näkemystä kokemusten kautta?
Se että kun vetää maastossa lokasuojallisella ja tarakallisella pyörällä, niin muu jengi katsoo kummasti, ja kaupunkimiljöössä maastopyörällä se että puuttuu ne lokarit ja tarakka?
Ihan oikeaan maastoajoon tarvii varmaan mennä että noista retkipyöräromuista on oikeaa haittaa sähköpyörässä (paino ei ole ihan niin kriittinen juttu kuin luomuissa). Ehkä lokarien ja renkaan väliin voi mennä skeidaa? Tai risut tarttua tarakkaan? Mä tein itse sellaisen kompromissin että ostin plussakoon rengastuksella varustetun etujousitetun pyörän täydessä retkipyörävarustuksessa. Sen heikoimmat puolet maastossa on se että perus kesärengastus (Super Moto-X) on täysin maastokelvoton, joten mihinkään sileää polkua kovempaan maastoon ei ole mitään asiaa paitsi talvirenkailla (Ice Spikerit), ja pyörä on hiton raskas, joten kaikki pikkukikkailu on aika hankalaa. Oon mä sillä silti jotain polkuja ajellut. Normi siviilikäytössä täyskokoiset lokarit on tosi näppärät niin ei ole aina yltäpäältä kurassa (lahkeiden reunoja ja kenkiä on melkein mahdoton suojata täysin) ja tarakka niin että saa sivulaukut kiinni niin ei ole pelkän selkärepun varassa - menee isompikin ostosreissu. Joustohaarukka on sähköpyöräkäyttöön suunniteltu aika lyhyen joustomatkan haarukka (ei kuitenkaan mikään hinnat-alkaen -pomppukeppi) joten oikeassa maastossa siitäkin varmaan loppuis ominaisuudet kesken, mun käytössä kuitenkin käytännössä miehestä ensin.
Sekä jousituksen että painon suhteen tuo sähköavustus auttaa tosi paljon, lisämassa ei haittaa läheskään niin paljoa kuin luomussa (vaikka tietenkin keveämpi olis parempi, mutta sitten tullaan siihen lujuus/paino/hinta -kolmioon) ja jousituksen pumppaus ei myöskään. Ja ehkä vielä enemmän leveiden renkaiden vierintävastus, sähkön kanssa melkein se ja sama.