Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En epäile mutta kuulostaa eksootiselta ratkaisulta jolla hintaa ei pysty säästämään.En tiedä mikä päähän koskee, mutta esim. Shimanon halvemman pään läpiakselinavat ovat kartiomallisilla laakereilla.
Näköjään, olet oikeassaTässäpä esim. sellainen.
Itellä lentäis tollaset navat heti roskiin, olis sitten uus ja ajamaton. Kysymys kyllä kuuluu, mikä on todennäköisyys että tota paskaa on käytetty tossa cubessa.Näköjään, olet oikeassakaikkea se virvelitehdas keksii, tuossa ei kyllä luulis kustannuksia säästettävän.
Tosin mun mielestä (hyvin tehty) kartiolaakeri on parempi kuin uralaakeri (konelaakeri), myös tuo shimano on varmaan käypä peli huolella sisään ajettuna (vaikka laakeripinnat oliskin pehmeät)
Ite en kyllä keksi mitään hyvää konelaakereihin verrattuna. Navan huolto aivan jäätävän pitkä, hörppii vettä vaikka miten uusis tiivisteet ja sitten kun menee navan päästä pinta perunapellolle, se on koko napa vaihtoon. Jos konelaakerit, sitten vaan uutta endurobearingiä ja kovaan ajoon alle puolessa tunnissa.Täytyy sanoa, että omat kokemukset shimanon kartiolaakereista ovat ristiriitaiset. Ne kestävät kyllä hyvin, mutta vain jos ne säätää itse ennen käyttöä sopivalle välykselle. Työmatkapyörään jouduin nimittäin parin vuoden ajelun jälkeen ostamaan uudet navat, kun laakerit oli kiristetty tehtaalla liian tiukalle. Laakeripinnat olivat syöpyneet kuopille, eikä sille mitään voinut enää tehdä. Uudet navat ovat kestäneet itse alusta asti säädettyinä hyvin jo 8-9 vuotta.
Mulle on jotenkin tullut kuva että halvat navat laitetaan tahallaan tiukalle ja oletetaan että ura syntyy itsestään.sitä kun ei osaa tehdä edes navan valmistaja oikein.
Näin Rexin kansa käy. Lisäksi Rexin laittaminen vaikeutuu kelien kylmetessä kun tavarasta tulee jähmeää -eihän se silloin mene sinne minnekä sen pitäisi.
ihan hyvää ainetta käyttää kesällä mutta syksylle/talvelle sitten perinteisempää tavaraa.
Paikallinen fillarikorjaaja täällä Lahdessa tokaisi että nuo sprayöljyt kannattaa jättää hyllyyn. On kuulemma paskinta mahdollista mitä voit ketjuihin ja ylipäätään fillariin laittaa. Suositteli tätäAhaa eli tämä taisikin olla kuivan ja kauniin kelin rasva. Tulikin jo suihkautettua vanhaa kunnon spraykamaa ketjuun kun alkoi näyttää jo niin uhkaavalta. Sprayrasva vaan tuntuu sateella leviävän ympäri pyörää.
Paikallinen fillarikorjaaja täällä Lahdessa tokaisi että nuo sprayöljyt kannattaa jättää hyllyyn. On kuulemma paskinta mahdollista mitä voit ketjuihin ja ylipäätään fillariin laittaa. Suositteli tätä
Pitää olla omat vehkeet ja työläs homma, mutta kuullu pelkkää hyvää. Ymmärsin kyllä että se vaiva kannattaa nähä jos on kallis osasarja, ettei lähe vahailee 10€ ketjua hinnat alkaen osasarjassa.Millasia kokemuksia ketjujen vahaamisesta?
Itellä uppovahatut ketjut kaikissa konkeleissa. Silcan tuote kyseessä. Vaha on vesihaudepussissa, sulaa kätevästi kattilassa eikä tarvi liata paikkoja. Toki uuden ketjun puhdistus on se työläin osuus, jota ei onneksi tarvi kuin kerran tehdä.

Mielestäni ketjun liuotus uutena on pienempi homma, kun jatkuva voiman siirron putsaaminen pitkässä juoksussa. Jos vielä käyttöikä pitenee, kuten testien mukaan pitäisi käydä, niin homma on entistä pienempi. Mulla tosin on käytössä tippavaha, eli ei tarvitse kokkailla.
Olisiko antaa suosituksia järkevästä ilmaussarjasta, jolla hoituu Shimanon ja Tektron levyjarrujen ilmaus? Joskus aiemmin olen ostanut Amazonista tällaisen Borgenin setin ja tuolla saa kyllä hoidettua Shimanon jarrut, mutta eipä sovikaan enää Tektron jarruissa oleviin liittimiin. Riittäisi jos löytäisi jostakin edes väliin sopivat adapterit, mutta niitä on varmaan vaikeampi metsästää kuin valmista kittiä.
Park toolilla on kattava ja kätevästi omassa salkussa kulkeva paketti (BKM-1), mutta se on täysin överihintainen kuten kaikki muutkin Park toolin brändillä myytävät tuotteet, joten se saa jäädä hifistelijöille. Amazonissa on kyllä kaikenlaista valikoimaa, mutta ei viitsisi tilata sikaa säkissä.
Öljyksi ajattelin kipaista Kärkkäiseltä tällaista:
![]()
Weldtite Cyclo 125 ml mineraaliöljy jarruneste | Karkkainen.com verkkokauppa
<ul><li>Weldtiten Cyclo levyjarrun jarruneste mineraaliöljyä.</li><li>Pakkauksen koko 125 ml.</li></ul><br><br><ul><li>Weldtite Cyclo skivbromsbromsvätska mineralolja.</li><li> Förpackningsstorlek 125 ml.</li></ul>www.karkkainen.com
Tai sitten tilaan litran purkin Shimanon öljyä Amazonista:
Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.Tilasin juuri eilen illalla tämän Universal Bicycle Hydraulic Disc Brake Bleed Adapter Metal Oil Funnel Bike Tool | eBay
On vähän samanlainen ongelma kuin sinulla että adaptereita puuttuu. Tuossakaan kiinakitissä ei ole mitään järkevää tietoa mihin sopii mutta jos ovat samaa mitä noissa Zittoissa muuten niin sitten varmaan sopii. Jos haluaa tilata jotain muutakin samalla niin sitten tämä Bleeding Kit for Tektro
Ruiskuja saa apteekeista tai ison sellaisen jos ostaa Motonetista litran litkupullon jossa tulee se mukana. Letkua saa rautakaupasta.
Tuommonen löyty:Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.
Edit.
Kiinasta saisi adapterisetin vitosella, mutta se on vaan helposti kevät ennen kuin tuo toimitus on ovella.
![]()
Bicycle Hydraulic Disc Brake Mineral Oil Bleed Kit Tools for for MTB Road Bike Oil Bleed Adapters Filling Joint Tool - AliExpress 18
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Edit2.
Olisiko kenelläkään tietoa millainen keskiölaakeri löytyy noin 5-6v vanhasta 24" yksivaihteisesta perusmallin Helkama Joposta? Googletus ei liiemmin asiassa auttanut.
Ajattelin että jos tuo selviäisi tätä kautta, niin voisi tilata sopivan varaosan valmiiksi ennen kuin purkaa vanhan irti, kun muuten fillari joutuu seisomaan käyttökelvottomana niin pitkään että uusi osa saapuu.
Tällaisesta siis:
![]()
Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.Tuommonen löyty:
![]()
Kammet ja keskiöt
Jopon alkuperäinen kampisarja edullisesti netistä! Myös jopon keskiölaakeri löytyy valikoimasta.www.ebikeparts.fi
![]()
XX1 ketju kyllä ruostuu jos ajaa märällä ja pitää paskaa huolta.Vai oisko kuitenkin niin, että oikea luikkari oikeaan paikkaan. Ketjuissa on eroja, käyttöympäristössä on eroja ja hassua kyllä voiteluaineissa myös. En tiiä miks ne silleen ovat tehneet huo höppänät käärmeöljyhenkilöt. Pinnottamaton ketju tarvii jonku suojaavaan kerroksen. Perinteisesti se on ollut öljy. Esimerkiksi ramimiehen X01/XX1 ei tartte.
Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.
Tuo on kyllä todennäköisesti oikea, mutta tuntuu olevan epävarmaa ja siksi juuri kysyinkin, että tietäisikö joku mikä sinne sopii, niin ei tarvitsisi arvailla. Ainoa mikä on varmaa, on se että akseli on fillarissa nelikantti. Kierteet ja pituus on epäselvää ja eri sivuilla löytyy noista erilaista mutua.
Ihan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.
Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)Tossa vielä joku postaus jossa äkkiä näyttäis olevan suht uusi jopo: Keskiölaakerin irrotus
Oman perheen jopot on jo myyty eteenpäin niin ei nyt pääse ihan pyörästä mittaamaan kyllä..
Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässäIhan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.
Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)
Blogin kuvien mukaan ko. Jopo ei ole ihan tuoreinta versiota, kun en muista että uusia olisi tuolla värillä myyty.
Taidan nyt kuitenkin ottaa riskin ja tilata tuon Shimanon version. Ei siinä rahaa mene kuitenkaan pahasti hukkaan, eli lähinnä tässä yritän säästää aikaa/vaivaa.
Edit.
Ja ennen kuin kukaan kommentoi, että miksi et hae osia vaikka Motonetista vasta sitten kun fillari on purettu, niin tässä tapauksessa se ei onnistu fillarin sijainnin vuoksi ja siksi olisi hyvä että olisi jo valmiiksi kaikki tarvittavat osat ja työkalut vieressä.
. Ehkä juuri värejä tarjotaan erilaisia eri vuoden malleille? Mutta hyvä että osa löytyi No ei varmasti yhtenään, mutta kyllä siitä yllättävän paljon erilaisia versioita vuosien varrelta löytyy. Meillä oli tytöllä juuri tuota nykyistä ennen sellainen versio, jossa oli mm. tarakka ihan erilainen ja veikkaan ettei se ollut siinä ainoa muutos. Näissä uudemmissa se on siis sellainen keskeltä hieman leveämpi "salmiakin" mallinen.Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässä.
XX1 ketju kyllä ruostuu jos ajaa märällä ja pitää paskaa huolta.
Kokojen välissä ollessa riippuu aika paljon omista mieltymyksistä ja mimmoset mitotukset pyörässä on. Jos on lyhyt stemmi ja otat isomman koon, niin stemmissä ei ole vara lyhentää, jos otat pienemmän niin stemmin vaihdolla saat ajoasentoa muokattua, jne. Jos tykkäät teknisestä ja ketterästä ajosta, niin pienempi, mutta isompi runko on tietysti vakaampi. Mielipidekysymys, ja nuo em. osien vaihtomahdollisuudet vaikuttaa tietysti asiaan. Melkein pitäs päästä koeajamaan jos epäilyttää...Tuossa aiemmin kyselin maastopyörä suosituksia alle 1000 € hintaluokassa, mutta en ole vielä saanut kauppoja hierottua loppuun. Tuossa löysin nyt hyvän tarjouksen Kona Mahunasta, mutta en ole kyseisen merkin pyöriä päässyt kokeilemaan. Niin uskallankohan tilata suoraan XL kokoisen, kun XL koko on Cuben ja Haibiken malleissa tuntunut parhaimmalta? Pituutta löytyy noin 192 cm joka on Konan koko taulukossa L ja XL jakajana.
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään
![]()
Vee Tire Snow Shoe XL 26 x 4,8" -fatbike nastarengas
Pitävä ja hyvin rullaava Fatbike rengas suurella ilmatilallawww.verkkokauppa.com
[404] Tuote on poistunut valikoimasta
www.verkkokauppa.com
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään
![]()
Vee Tire Snow Shoe XL 26 x 4,8" -fatbike nastarengas
Pitävä ja hyvin rullaava Fatbike rengas suurella ilmatilallawww.verkkokauppa.com
[404] Tuote on poistunut valikoimasta
www.verkkokauppa.com
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.