Tähän löytyy aika paljon eriäviä mielipiteitä, eikä oikeaa vastausta ole. Itse pistäisin pyörän myyntiin ja ostaisin uuden. Tossa pyörässä liikaa romua kiinni ja jos lähtee osia päivittelee, nopeesti saa samaan hintaa uuden pyörän jossa nykyaikaset osat ja geometria. Ehkä niitä keuloja mitä katot saa pikalinkulla, mutta nykyään kun ostat, niin ne on läpiakselilla ja jotuu vaihtaa napa tai koko vanne.Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.
Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.
Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.
Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.
Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.
Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?
Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
Ite ostaisin sellasen pyörän jossa 1x12 vaihteinen ja dropperi nykyään itelleni aika pakollinen.