- Liittynyt
- 28.10.2016
- Viestejä
- 2 686
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onkos näissä halvemmissa pyörissä jotain suht-koht laadukasta vaihtoehtoa? Pyörä ois käytännössä työmatkoihin, kauppareissuihin sun muuhun perusliikkumiseen, johon ei bussia jaksa tai autokyytiä tarvitse. Budjetti venyis ääritapauksessa varmaan johonkin 600e tienoille, mutta pienempi hinta on aina mukavampi.
Onko mitään järkeä harkita vaikka jopoa (kunnon lukon kanssa, kun ilmeisesti ovat varkaiden suosiossa) vai ratsastaako se vain käytännössä nimellä? Tyyliin viimeiset ainakin 20-25 vuotta on tullut poljettua mummopyörillä, mutta toki mikä vaan on mahdollinen. Maastopyöräkin tavallaan kiinnostaisi, kun moinen olisi talvisin hieman kätevämpi. Saatavuus pitäis olla kunnossa (on noita joitain pyöriä vielä varastoissa, vaikka niille onkin ollut kova menekki), kun vanha pyörä alkaa olemaan käyttökelvoton eikä sen huoltamiseen jaksaisi käyttää penniäkään, kun tässä vaiheessa taitaa olla järkevintä pistää rahat suosiolla uuteen pyörään.
Itseltä ainakin loppuisi into melko nopeasti jos työmatkat pitäisi ajaa yksivaihteisella 16kg nojatuolilla, eli en edes harkitsisi Jopoa.
Tuohon käyttöön voisi hommata ehkä jonkun sinkulan? Maksanee reilusti alle 600e.
Tottumiskysymyshän tuo on, kun olet aina ajanut painavalla teräsrunkoisella mummopyörällä niin eipä varmaan. Mutta omat pyöräni ovat 7-9kg painoluokassa niin Jopo olisi aivan hirveä ankkuri. Hybridit ilman lisävarusteita ovat yleensä siellä 11kg tienoilla, ja 5kg ero on kyllä jo erittäin huomattava pyörän kiihtyvyydessä ja ketteryydessä.Vaikuttaako se muutaman kilon paino niin paljon?
Ehdotuksia?
Suosituksia nappikuulokkeista pyöräilyyn?
Tärkeintä olisi että pysyy hyvin korvissa ja päästäisi liikenteen äänet läpi.
Puhelimena oneplus mutta olisiko silti airpods pro:t se oikea valinta?
Samsung Buds LiveSuosituksia nappikuulokkeista pyöräilyyn?
Tärkeintä olisi että pysyy hyvin korvissa ja päästäisi liikenteen äänet läpi.
Puhelimena oneplus mutta olisiko silti airpods pro:t se oikea valinta?

Ulkonäön kannalta nuo ovat kyllä huima parannus thickslickkeihin verrattuna.
Contin Speed Kingit voisivat kans olla hyvä vaihtoehto, yli 100gr kevyemmät per nakki kuin nuo Vittoriat. Saatan laittaa nuo itse testiin kun nykyiset kuluvat puhki. Tubelessina saisit kyllä painoa vielä pois, mutta vaadittava asennuskalja nostaakin sitten kuljettajan painoa![]()
Ei, samalla paineella kapeampi rengas rullaa huonommin, koska kosketuspinnasta tulee "soikea". Toki yleensä kapeammat renkaat ajetaan korkeammilla paineilla, jolloin tota ongelmaa ei ole.Tekeekö kapeampi rengas jo rullaavuutta nopeammaksi
Tuossa vois koittaa voidella jarrkengän (jarrulieriö) liika voitelulla tosin pito heikkenee.Vanhan Helkama-pyörän jalkajarru pitää pidempään jarruttaessa hyvin ikävää ääntä, korkea metallinen ujellus. Jotenkin liittynee siihen, että jarru lämpenee kovasti jarruttaessa. Kun jarru kuumenee, myös nappaa todella kovasti kiinni, lukkojarrutukseen.
Mitä huoltoa tuolle voisi tehdä, mikä noissa jalkajarruissa vaatii huoltoa?
CX/Gravel Bike Tires Test Results | Bicycle Rolling ResistanceVoisi piruuttaa jossain välissä kokeilla miltä tuo jäykkäperä (ja keula) tuntuu ajaa gravel renkailla. Vanteille suositeltu minimi leveys on 40mm ja tuo renkaan sisämitta (vanteen ulkomitta) 622 on siis sama mitä 29” renkaissa mutta kapeammissa tuo mitoitteluasteikko muuttuu.
Eli mikä vaan rengas alkaen 622 x 40 sopii perus 29” maastovanteille tässä tapauksessa.
Tässä yks Pirelli Cinturato GRAVEL H Classic Folding Tyre | Folding tyres Shop
Painossa pitäis mielellään säästää ja rullaavuudessa, muutoin ei oikein hyödy mitään vaan muuttuu vain epämukavammaksi. Tykkään kyllä korkeaprofiilisista renkaista jos vaan rullaa.
Tekeekö kapeampi rengas jo rullaavuutta nopeammaksi vai onko kaikki kiinni kuvioista / seoksesta miten kulkee?
Tubelessit rullaa paremmin, jotenka aika noubraineri tuo operaatio ompi. Nuo GK:t toiminee tuossa koossa parhaite 2-2,5bar paineilla sitte systeemin kokonaispainosta riippuen. Tubelessina siis. Sisurit ja tubeless gummi on huono yhdistelmä kun TR renkaat on yleensä pakseumpia kuin sisurilliset.
Lateksisisuria voi tietty tesmiä. Sehän rullaa joissain tapauksissa paremmin kuin tubelessi. Tietty miinuksena se, että ilmaa saa lisäillä joka kerta ku ennenku pyörän päälle hyppää.
Riippuu tietysti myös litkusta mitä käytetään. Esim. Stan's normaalin litkun suositeltu max paine on 2.75 bar, joten mitään kovia paineita ei sillä kannata käyttää. Stan's Race litku kestää varmaan vähän kovempia paineita, mutta en nyt muista paljon.Tubeless hommassa mietityttää lähinnä että kuinka toimii jos ajelee lähellä renkaan max painetta, mutta se vois olla paras kyllä näille.
Riippuu tietysti myös litkusta mitä käytetään. Esim. Stan's normaalin litkun suositeltu max paine on 2.75 bar, joten mitään kovia paineita ei sillä kannata käyttää. Stan's Race litku kestää varmaan vähän kovempia paineita, mutta en nyt muista paljon.
No joo tuota en edes hoksannut katsoa että miten ovat litkuille paineet määritelleet, oli tarkotus laittaa alle Panaracer Gravelkingit ja niille oli 4.1 bar maksimi, jos jotain 3.8 - 4.0 tulis käytettyä niin pitää sitten tarkistaa litkujen sopivuuskin.
Nuo GK:t toiminee tuossa koossa parhaite 2-2,5bar paineilla sitte systeemin kokonaispainosta riippuen.
Shimanon unzen tai melkein mikä vaan uswe reppu.Suosituksia juomarepuista? Ei näillä helteillä tahdo riittää telineeseen mahtuva määrä nestettä. 3L saisi olla nestetilavuus ja hieman tilaa työkaluille.
Nyt tunnen itseni ihan kädettömäksi. Ostin Merida matts pyörän käytettynä,ja pitäisi saada ohjaustankoa ylemmäs,se on aivan alhaalla.Mutta miten ? Siinä on 6kolo ruuvi päällä ja tangon alapuolella on 2 käänneltävää ns. rinkulaa mutta ne vain pyörivät eikä mikään tunnu löystyvän,että saisi nostaa tankoa
Löysää noi pinch boltit niin nousee.Eli siis nuo ovat spacereita joita mulla on 2 ohutta paikallaan.Tuo ohjaustanko ei vaan noussut kun löysäsin tuota top capia,pitäisikö nousta ?
Eli siis nuo ovat spacereita joita mulla on 2 ohutta paikallaan.Tuo ohjaustanko ei vaan noussut kun löysäsin tuota top capia,pitäisikö nousta ?
Eli siis nuo ovat spacereita joita mulla on 2 ohutta paikallaan.Tuo ohjaustanko ei vaan noussut kun löysäsin tuota top capia,pitäisikö nousta ?
Ja muistanet että tuolla systeemillä säädetään myös ohjauslaakerin välys.Eli siis nuo ovat spacereita joita mulla on 2 ohutta paikallaan.Tuo ohjaustanko ei vaan noussut kun löysäsin tuota top capia,pitäisikö nousta ?
En ikinä eläessäni luottai tangossa pikalukitukseen! Jos pikalukitus annetaan asiakkaan vastuulle, siitä tulee loukkaantumisia ja jos jätät keulan liian löysälle, se murtaa rungon.Juu eli kävin pyöräliikkeestä ostamassa uuden stemmin,joka korotti tankoa n.5cm ylöspäin.Eli nyt ymmärrän miten tuo systeemi toimii. Entisen stemmin 6kolo pultti oli noin 3cm pitkä ja uudessa paljon pidempi . Olisi kyllä paljon näppärämpi sellainen pikalukitus ,mikä tässäkin on satulassa
Sellanen vielä noista tubelesseista ja soragummeista, että epätasaisella pienet paineet ja joustavakylkinen rengas rullaa paremmin kuin isoilla paineilla tai jäykkäkylkinen. Ja vaikka ero ei olisi iso niin merkittävin vaikutus on mukavuuteen! Varmaan samasta syystä pieni nappula ei tunnu viakuttavan soralla kuten asfaltilla.
Litkuna imho kalvon tekevä Caffelatex on parempi kuin Stani gravelihommissa. Stanista taas diggailen MTB ajossa. Varmaan johtuu vähän isommista paineista vs. maastokäyttö.
Meinasin alkuviikosta litkutin kamoja haalia, eli jos tykkää pitää reilummin painetta gravelrenkaassa niin caffalatexin litkut olis hyviä?
Ei taida saada kuitenkaan hyllystä mistään Helsingissä…
No teoriassa näin. Minusta Stani ei tiivistä isoilla paineilla.
Toni&Toni taitaa olla hesaloissa?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.