Noniin, tänään saapui ohjelmointikaapelikin, mallia AliExpressin ehkä toiseksi halvin malli. Kaapeli toimii hienosti sekä virtuaali-Windowsissa (firmispäivitys) että Linuxissa (kanavien ohjelmointi Chirp:llä). Asentelin siis sellaisen modatun firmiksen joka aukaisee tuohon kuuntelun 18-1300MHz.
Tuo Quansheng UV-K5 vaikuttaa tosiaan ihan hyvältä hintaisekseen, vähän tuon laitteen valikot vielä vaativat harjoitusta että oppii useimmin tarvittavien valikon kohtien numerot ulkoa ettei tarvitse aina selailla koko valikkoa läpi (skannauslistan vaihto, kanavien tallennus jne.). Akkukin on kestänyt nyt pari päivää ihan hienosti, tosin pelkällä kuuntelulla. Eilenkin tuli melkein koko etätyöpäivä skannailtua, tänään kun kävin firmalla niin molempiin suuntiin autossa päällä ja sitten tämä ilta tässä leikkiessä ja ihmetellessä.
Lähikaupan PMR-keskustelut kuuluu ja Helsinki-Vantaan lennonjohtokin ihan kohtalaisesti linnuntietä reilun 10km päästä lentokentästä. Jotkut olivat valitelleet että AM-puolella eli ilmailutaajuuksilla äänenlaatu olisi ihan karsea mutta omasta mielestä tuo on aikalailla samaa tasoa kuin RTL-SDR -palikan kauttakin, ainakin itse sain ihan hyvin selvää. Ihan hirveästi ei ole vielä tullut liikuttua missään missä olisi enemmän radioliikennettä eikä ole nyt ollut mitään tapahtumiakaan ihan lähialueella niin ihan hirveästi ei ole vielä mitään kuulunut. Yleisradio-ohjelmat tietty kuuluu ihan hyvin niille tarkoitetulla toiminnolla eli toimii tarvittaessa reissussa (tai vaikka sähkökatkon aikana) tavallisen radion kuunteluunkin.
Rakenteeltaan tuo tuntuu ihan tukevalta, ei tunnu ihan muovirimpulalta. Antenniliitin on SMA eli saa jonkun muunkin antennin laitettua kiinni jos siltä tuntuu. Taustavalolle valitettavasti on vain 0-5s päälläoloaika valittavissa, itse olisin toivonut vähän pidempää viivettä ennenkuin sammuu. Ja skannauslistoja saisi olla enemmän kuin kaksi, ei tarvitsisi niin pitkiä kanavalistoja pyörittää skannauksessa. Manuaali on aikalailla mitäänsanomaton, ei paljon selitellä termejä ja toimintoja eli ihan radio-ummikolla saattaa vähän mennä sormi suuhun kun yrittää opetella laitteen käyttöä, onneksi itse on tullut käytettyä LA-puhelimia, pemareita sun muita niin ei ihan tarvinnut arvailuleikkiin ryhtyä. Muuten olen kyllä varsin tyytyväinen tuohon laitteeseen.