Rallin MM-sarja Kausi 2025

Onkoha Rovanperä kyllänen jo kahteen MM-titteliin?

Jotenki aneemista ollu meno..
Kyllähän se siltä on vaikuttanut, kun kuitenkin sunnuntaisin ollut ihan eri meno kuin muina päivinä (jos kanariaa ei lasketa). Tosin tuntuu, että Kalle ei ota sillai riskejä kuin vaikka Tänak ja ajotyyli on näille uusille renkaille turhan puhdasta. Ilmeisesti toimii renkaat paremmin vähän aggressiivisemmalla ajotyylilä. Tosin 24 pistettä mm-kärjestä ei ole yhtään mitään ja jos asfaltilla homma toimii paremmin niin mestaruus on yhä mahdollinen. Veikkaan kyllä että kalle ottaa kokonaan etäisyyttä ralliin tämän tai ensi vuoden jälkeen ja palaa sitten 30+ vuotiaana takaisin. Muut autot kiinnostaa sen verran paljon ja kaikki on jo voitettu (paitsi jyväskylä) Rallissa.
 
Onkoha Rovanperä kyllänen jo kahteen MM-titteliin?

Jotenki aneemista ollu meno..
Miksi ei sitten ollut kylläinen ensimmäinen mestaruuden jälkeen? Ja jos mestaruus ei oikeasti kiinnostaisi, niin ei Kalle olisi edes mukana tänä vuonna. Kyllä tässä on monen tekijän summasta kyse. Helposti syntyy noidankehä, jos ei esim. luota renkaisiin, jolloin myös ajo on epävarmempaa, jolloin luotto renkaisiin vähenee entisestään jne.

Mutta eiköhän kaikkeen löydy lääke. Olihan Kankkusellakin 2 mestaruuden jälkeen 3 vuoden tauko, jolloin tuli vain 2 voittoa. Heikompi kausi vain ruokkii voitonnälkää, näin käy usein.

Ja kuten sanottua, iän puolella Kallella on mahdollisuus menestyä aina 2040-luvulle saakka. Se olisi mukavan symmetrinen tilasto, että olisi sekä nuorin että vanhin WRC-mestari...jos nyt koko sarjaa on enää silloin olemassa.
 
Kysyin Copilot ja Chatgpt tekoälyiltä. Maksimi 15 kisaa pääluokassa ja voitto, kuka on siihen pystynyt. Hauskasti Chatgtp on sitä mieltä, että Oliver ei ole voittanut pääluokan kisaa ollenkaan. No jos nyt yhdistää tämä listat, niin ei ole kovin montaa nimeä. Tosin virheitä on ihmeellisen paljon molemmissa, ehkä copilot on vähän vakuuttavampi. Henri Toivonen, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Juha Kankkunen nyt ainakin. Eli Oliver on kyllä ihan hyvässä seurassa mukana.
 
Lööbbi voitti 10. kisansa WRC-auton ratissa ;)
Mutta saa nähdä, aukesiko Solbergilla korkki, nyt kun ei ole enää paineita ensimmäisen voiton suhteen.
Kunhan aluksi pääsee takaisin ajamaan pääluokassa.
 
Miksi ei sitten ollut kylläinen ensimmäinen mestaruuden jälkeen? Ja jos mestaruus ei oikeasti kiinnostaisi, niin ei Kalle olisi edes mukana tänä vuonna. Kyllä tässä on monen tekijän summasta kyse. Helposti syntyy noidankehä, jos ei esim. luota renkaisiin, jolloin myös ajo on epävarmempaa, jolloin luotto renkaisiin vähenee entisestään jne.

Mutta eiköhän kaikkeen löydy lääke. Olihan Kankkusellakin 2 mestaruuden jälkeen 3 vuoden tauko, jolloin tuli vain 2 voittoa. Heikompi kausi vain ruokkii voitonnälkää, näin käy usein.

Ja kuten sanottua, iän puolella Kallella on mahdollisuus menestyä aina 2040-luvulle saakka. Se olisi mukavan symmetrinen tilasto, että olisi sekä nuorin että vanhin WRC-mestari...jos nyt koko sarjaa on enää silloin olemassa.

Niinno eihän sitä aina voi voittaa! jne..
 
Kysyin Copilot ja Chatgpt tekoälyiltä. Maksimi 15 kisaa pääluokassa ja voitto, kuka on siihen pystynyt. Hauskasti Chatgtp on sitä mieltä, että Oliver ei ole voittanut pääluokan kisaa ollenkaan. No jos nyt yhdistää tämä listat, niin ei ole kovin montaa nimeä. Tosin virheitä on ihmeellisen paljon molemmissa, ehkä copilot on vähän vakuuttavampi. Henri Toivonen, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Juha Kankkunen nyt ainakin. Eli Oliver on kyllä ihan hyvässä seurassa mukana.
No kysyin molemmilta ja sain kyllä enemmän nimiä molemmista. CoPilotin lista:

Kalle Rovanperä
Viro 2021
10. WRC-startti

Jari-Matti Latvala
Ruotsi 2008
13. WRC-startti

Henri Toivonen
RAC 1980
11. WRC-startti

Sébastien Ogier
Portugali 2010
14. WRC-startti

Thierry Neuville
Saksa 2014
14. WRC-startti

Petter Solberg
Ranska 2002
15. WRC-startti

Markku Alén
Portugali 1975
12. WRC-startti

Ari Vatanen
Kreikka 1980
12. WRC-startti

E: lisäyksellä "Tarkkaa ja valmista listaa WRC-kuljettajista, jotka ovat voittaneet MM-rallin ensimmäisten 15 starttinsa aikana, ei löytynyt suoraan, mutta useista lähteistä voidaan koota seuraavat tunnetut esimerkit:"
 
No kysyin molemmilta ja sain kyllä enemmän nimiä molemmista. CoPilotin lista:

Kalle Rovanperä
Viro 2021
10. WRC-startti

Jari-Matti Latvala
Ruotsi 2008
13. WRC-startti


Henri Toivonen
RAC 1980
11. WRC-startti

Sébastien Ogier
Portugali 2010
14. WRC-startti


Thierry Neuville
Saksa 2014
14. WRC-startti


Petter Solberg
Ranska 2002
15. WRC-startti


Markku Alén
Portugali 1975
12. WRC-startti

Ari Vatanen
Kreikka 1980
12. WRC-startti


E: lisäyksellä "Tarkkaa ja valmista listaa WRC-kuljettajista, jotka ovat voittaneet MM-rallin ensimmäisten 15 starttinsa aikana, ei löytynyt suoraan, mutta useista lähteistä voidaan koota seuraavat tunnetut esimerkit:"
Kallella oli 14. kisa. Muutaman nimen sai myös yliviivata.
 
Siinä on taas tekoäly vetänyt jostain syvältä vastaukset, yleisesti tekoäly ei tiedä rallista mitään ellei esitä kysymystä todella tarkasti.

Ehkä paras lähde tuloksiin on eWRC-results.com - rally database

Vähän joutuu käsin kaivelemaan mutta vaikkapa Latvala ensimmäinen voitto pääluokassa on 2008 Ruotsi mikä oli hänen 30. WRC-startti, ei suinkaan 13. (jos laskin oikein).

Ja Ogier ensimmäinen voitto pääluokassa 2010 Portugali mikä oli 19. WRC-startti.
 
Pahoittelut jos osittain väärä ketju, mutta toisaalta ajankohtainen ja liittyy vahvasti teemaan. Olen ensimmäistä kertaa menossa katsomaan livenä rallia ja muutama kyssäri, joihin yritin googlettaa vastauksia, mutta about parhaat vastaukset tulivat chatgpt:n avulla, joka taas ei suoraan vastannut kysymyksiin.

Millainen työmaa on, mikäli haluaa suurimman osan (realistisesti 3-4 ek:ta päivässä?) kokeista käydä ihmettelemässä, joutuuko omalla autolla kaahaamaan tuhatta ja sataa eri parkkipaikoille, jotta kerkiää mikäli pääluokan haluaa nähdä? Ovatko parkkialueet täysiä jo hyvissä ajoin, joten täytyykö niihin tulla tunteja aikaisemmin paikalle vai miten pysäköinti yleisesti sitten toimii? Sunnuntain Ouninpohjan voi viettää about samassa paikassa. Katsojan oppaasta toki tuli hyvin selväksi se, että sunnuntaina poistuessa voi olla aika infernaalinen ruuhka kyseessä, mutta tuolla ei ole väliä, lähinnä saapuminen ja etappien välillä liikkuminen ihmetyttää.

Saako reitin varrella sinänsä olla vapaasti lippusiiman takana, mikäli metsän läpi haluaa rymytä yms. Ymmärrän, ettei ulkokaarteessa kannata jokaisessa paikassa olla ja järki päässä.

Pahoittelut mikäli itsestäänselvyyksiä, mutta en vain saanut hirveän selkeitä vastauksia juurikin etappien väliseen liikkumiseen ja parkkipaikkojen tilanteisiin yleisesti.
Kyllä se tehtävissä on jos katsoo noin 20-30 autoa kärjestä ja sen jälkeen lähtee vaihtamaan maisemaa. Kerran tehtiin semmonen maximum attack että vedettiin autolla yhden päivän aikana 850km ja nähtiin kärkiautot muistaakseni neljällä ek:lla plus illaksi Harjulle. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta rakkaudesta lajiin. Juosta sai kyllä autolta ek:lle ja takaisin että ehti. Ei sovi huonokuntoisille ja pienille lapsille.
 
Pikkasen nyt jäitä hattuun sen Sohlbergin kanssa. Voitti yhden kisan, hieno ja ansaittu voitto. Mutta vain yhden. Aiemmin meni päin peetä, nyt on kypsynyt selkeästi ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Mutta ei nyt kuitenkaan tehdä siitä vielä mestaria. En usko että uhkaa Pajarin paikkaa millään tavalla ensi kauden osalta vaikka yleisö on jo kruunaamassa mestariksi. Samalla logiikalla Sesksin pitäisi olla jo mestari tältä kaudelta...
 
Pikkasen nyt jäitä hattuun sen Sohlbergin kanssa. Voitti yhden kisan, hieno ja ansaittu voitto. Mutta vain yhden. Aiemmin meni päin peetä, nyt on kypsynyt selkeästi ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Mutta ei nyt kuitenkaan tehdä siitä vielä mestaria. En usko että uhkaa Pajarin paikkaa millään tavalla ensi kauden osalta vaikka yleisö on jo kruunaamassa mestariksi. Samalla logiikalla Sesksin pitäisi olla jo mestari tältä kaudelta...
Sohlberg lopetti jo aikoja sitten, joten en minäkään usko, tosin ei se yhtään kisaa voittanu. Se nyt jää sitten nähtäväksi mitä Solberg saa jatkossa aikaan.
 

Eka kaato :)
Ai huoltoa? Taitaa mennä paaliin.
nd17oia2htef1.jpeg
 
Peli jatkui. "Autoon tuli sen verran vaurioita, että testaamisessa jouduttiin pitämään useamman tunnin tauko. Rallit.fin tietojen mukaan ranskalainen starttasi uudestaan testitielle kello 16:n jälkeen, kun Hyundai oli saatu parsittua takaisin kasaan."
Yllättävää kun näyttäisi että kartturin puoli on paloseinään saakka solmussa
 
Kunhan tuo spaceframe pysyy ehjänä siihen saadaan rakennettua uusi auto (jos on osat mukana), "kori" muuten on vain paneeleja jotka tulee tuohon spaceframe kehikkoon kiinni jne.
23afe9c73993487eb626579470d192dd.jpg


Rally2 ja sitä alemmissa luokissa on perinteisempi bodyshell kori käytössä että ne menee herkemmin vaihtoon kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
282 878
Viestejä
4 859 079
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom