Rallin MM-sarja Kausi 2025

JES!! ROVANPERÄ!

3 pisteen päähän Evansista.

Näyttökuva 2025-08-03 kello 14.14.37.png
 
Oli kyllä kuumottavaa seurata telkkarista :D

Hienosti tuli Kallen eka voitto Jyväskylästä! :) Ei säästelty!
 
Kalle veti powerin taas tuttuun tyyliinsä. Ylivoimaisessa johtoasemassa luu kurkkuun muille... huhuh. Ei mitää varmisteluja ja "mestaruuskamppailua" ajatellen..

e: ilman Hyundain epäonnee, Rovanperä olisi vissii mm-johdossa. Ogier ja Evans saivat ilmaisia pisteitä. Iltiksessä joku toimittaja teki artikkelin, että toi ois ollut jotenki Rovanperän onni, mut mielestäni tossa kävi paska säkä mm-taistelun kannalta. Oli ne Neuville ja Fourmaux jo ihan tarpeeksi kaukana muutenki, mut kuite siinä pisteitä ottamassa pois.

 
Viimeksi muokattu:
Harmi ettei "Seppo" voittanut, mutta ei se aina hänelläkään osu.
Voi jestas. Aika laimee trollausyritys :) Ei "seppo" ollu missää vaiheessa voittotaistelussa edes..

e: josta tuliki mieleen, että mainitsi kisaavansa myös seuraavassa kisassa.
e2: Taka kans ansaitsee huomiota. Ihan pirun hyvä kisa ja upee power! Ois voinu varmistella (hieman), mut mitä viel.. otti Rovanperästä mallii ja pohjat siihen väliin.
 
Voi jestas. Aika laimee trollausyritys :) Ei "seppo" ollu missää vaiheessa voittotaistelussa edes..

e: josta tuliki mieleen, että mainitsi kisaavansa myös seuraavassa kisassa.
e2: Taka kans ansaitsee huomiota. Ihan pirun hyvä kisa ja upee power! Ois voinu varmistella (hieman), mut mitä viel.. otti Rovanperästä mallii ja pohjat siihen väliin.
Mikä ihmeen trollausyritys? Kai mä nyt sen tiedän ettei ollut voittotaistelussa mukana. Eikö silti saisi harmitella kun lempikuski ei voittanut?
 
Ogier ei vissiin alunperin meinannut ajaa koko kisaa lainkaan, mutta tavallaan auttoi Kallea, kun oli perjantaina putsaamassa tietä paremman MM-sijoituksen perusteella.
 
Kalle sai oman kirouksen kumottua hieman nopeammin mitä Kankkunen aikoinaan :D Hieno juttu! Pakko ihailla myös sitä henkistä kanttia jolla tuo kasetti pysyi kasassa ottaen huomioon pari edellistä yritystä Jyskälän voiton suhteen, ja sen miten ne päättyivät. Toivottavasti nyt tämä voitto antaisi enemmän luottoa renkaaseen tuleviin kisoihin ja sellaista itsetunto-boostia että homma saadaan toimimaan myös lopuissa kisoissa.

Lisäksi Roope Korhonen teki kyllä uskomattoman työn lauantaina ja sunnuntaina. Aluksi näytti että JM tulee heittämällä ohitte kun ajoi sen 20s kaulan kiinni. Myös Aatu Hakalehto WRC3 luokassa teki varsin kelvollisen tuloksen testikilometreihin nähden.
 
Kalle sai oman kirouksen kumottua hieman nopeammin mitä Kankkunen aikoinaan :D Hieno juttu! Pakko ihailla myös sitä henkistä kanttia jolla tuo kasetti pysyi kasassa ottaen huomioon pari edellistä yritystä Jyskälän voiton suhteen, ja sen miten ne päättyivät. Toivottavasti nyt tämä voitto antaisi enemmän luottoa renkaaseen tuleviin kisoihin ja sellaista itsetunto-boostia että homma saadaan toimimaan myös lopuissa kisoissa.

Lisäksi Roope Korhonen teki kyllä uskomattoman työn lauantaina ja sunnuntaina. Aluksi näytti että JM tulee heittämällä ohitte kun ajoi sen 20s kaulan kiinni. Myös Aatu Hakalehto WRC3 luokassa teki varsin kelvollisen tuloksen testikilometreihin nähden.
Puhuikohan Kalle myös, että testikilometrejä ja säätämistä/hiomista on tehty tosi ahkerasti ennen Jyväskylää?

Jos niin, niin siitä kyllä myös kiitosta, että tuli Toyotalle jopa vitoisvoitto. Kallehan voitti ylivoimaisesti, eli vaihtia löytyy kyllä! Vielä kun Hyny kuskit tippui rengasrikkojen takia pois pelistä ja Otin "päälleajo" virhe myös.


Toki Hyundai on ajanut testejä myös, eli autoa on saatu jo vähän parempaan iskuun. Silti nyt Jyväskylä meni ihan pieleen osittain ainakin huonon tuurin takia. Silti Kallen ajolla olisi selkeä voitto tullut (jos ei olisi ollut epäonnea).

Ei tullut onneksi mitään pahoja ulosajoja kenellekään, kun vauhdit on tapissa. Eli täysillä saivat ajella rengasrikkoja lukuunottamatta.


Olikohan se 1990, kun Lancia otti viimeksi vitoisvoiton. Ja nyt Kalle otti sen parhaimman palkinnon :)
 
Hämmentävän puhdas Jyväskylän ralli, ulosajoja tuli suht vähän ainakin kärkipäähän.

Kävin pitkästä aikaa katsomassa kaikkina kolmena päivänä pätkiä. Kolme kertaa kastuin läpimäräksi ja Ruuhimäellä kunnon pölypilvi päälle joka autolta ennen sateita. Mitään järjen hiventä tuossa touhussa ei ole mutta eiköhän sinne taas ensi vuonna lähdetä rämpimään.
 
Hämmentävän puhdas Jyväskylän ralli, ulosajoja tuli suht vähän ainakin kärkipäähän.

Kävin pitkästä aikaa katsomassa kaikkina kolmena päivänä pätkiä. Kolme kertaa kastuin läpimäräksi ja Ruuhimäellä kunnon pölypilvi päälle joka autolta ennen sateita. Mitään järjen hiventä tuossa touhussa ei ole mutta eiköhän sinne taas ensi vuonna lähdetä rämpimään.
Itse kävin kanssa ensimmäistä kertaa muutaman pätkän seuraamassa (2x Harju, 1x Ruuhimäki) ja joo, odotetaan pitkään jonka jälkeen autot ajavat nopeasti ohi ja sitten kotiin. Oli silti mukavaa ja kokemus, eiköhän sitä 2026 tule mentyä kanssa!
 
Tulee kyllä mielenkiintoinen loppukausi, kun 4 kuskia noin 10-15 pisteen sisällä. Kalle toki löysi hieman hakusessa ollutta vauhtia ja tästä on hyvä jatkaa. Harmi, että joutuu odottamaan 3 vko seuraavaan...
 
Puhuikohan Kalle myös, että testikilometrejä ja säätämistä/hiomista on tehty tosi ahkerasti ennen Jyväskylää?

Jos niin, niin siitä kyllä myös kiitosta, että tuli Toyotalle jopa vitoisvoitto. Kallehan voitti ylivoimaisesti, eli vaihtia löytyy kyllä! Vielä kun Hyny kuskit tippui rengasrikkojen takia pois pelistä ja Otin "päälleajo" virhe myös.


Toki Hyundai on ajanut testejä myös, eli autoa on saatu jo vähän parempaan iskuun. Silti nyt Jyväskylä meni ihan pieleen osittain ainakin huonon tuurin takia. Silti Kallen ajolla olisi selkeä voitto tullut (jos ei olisi ollut epäonnea).

Ei tullut onneksi mitään pahoja ulosajoja kenellekään, kun vauhdit on tapissa. Eli täysillä saivat ajella rengasrikkoja lukuunottamatta.


Olikohan se 1990, kun Lancia otti viimeksi vitoisvoiton. Ja nyt Kalle otti sen parhaimman palkinnon :)
Miten niin ainakin osittain huonon tuurin takia meni Hyundailla pieleen kisa, kun nimenomaan kaatui jäätävään epäonneen koko paska. Kallen voittokaan ei ollut lähellekään kiveen kaiverrettu ennen noita rengasrikkoja, niin aika rohkeaa väittää että olisi ilman niitäkin voittanut selkeästi.
 
Kalle sai oman kirouksen kumottua hieman nopeammin mitä Kankkunen aikoinaan :D Hieno juttu! Pakko ihailla myös sitä henkistä kanttia jolla tuo kasetti pysyi kasassa ottaen huomioon pari edellistä yritystä Jyskälän voiton suhteen, ja sen miten ne päättyivät. Toivottavasti nyt tämä voitto antaisi enemmän luottoa renkaaseen tuleviin kisoihin ja sellaista itsetunto-boostia että homma saadaan toimimaan myös lopuissa kisoissa.

Lisäksi Roope Korhonen teki kyllä uskomattoman työn lauantaina ja sunnuntaina. Aluksi näytti että JM tulee heittämällä ohitte kun ajoi sen 20s kaulan kiinni. Myös Aatu Hakalehto WRC3 luokassa teki varsin kelvollisen tuloksen testikilometreihin nähden.
Korhonen oli todella positiivinen yllätys varmoilla otteillaan. JM kaahasi takaa rinnalle mutta Korhosen hermo piti ja ajoi virheettömän kisan. Palkintoakin suorituksesta tulossa. Mitä se sitten on, jää nähtäväksi. Testi Rally1 Toitsulla, kenties joku kisakin Rally1:llä. No, katsellaan kuunnellaan.

"Roope Korhonen totesi MTV Urheilulle, ettei "mitään varmaa ole vielä kalenterissa" Jyväskylän jälkeen. Kankkunen vihjaa, että asiaan on tulossa mahdollisesti muutosta.

– Kyllä mä luulen, että siinä tapahtuu nyt jotain. Luulen, että Rautio Motorsportilla (Korhosen tiimillä) muuttuu aika paljonkin kilpailukalenteri, Kankkunen sanoo."
 
Miten niin ainakin osittain huonon tuurin takia meni Hyundailla pieleen kisa, kun nimenomaan kaatui jäätävään epäonneen koko paska. Kallen voittokaan ei ollut lähellekään kiveen kaiverrettu ennen noita rengasrikkoja, niin aika rohkeaa väittää että olisi ilman niitäkin voittanut selkeästi.
En tiedä miksi Hyndaille kävi noin, mutta jotkut arvoivat että vedettiin renkailla riskillä, niin onko se sitten huonoa tuuri , eli enemmän olisi ollut hyvää tuuria jos pätkän päässytmaliin. Sitä mietin jos olisi sitä tuuria ollut, tyyliin yksi Hyndai pohjat lopuilla renkaat , niin olisko senkin jälkee otettu varmemmin.

Kallen voitto ei nytkään ollut varma ennen maalia.

**
Oikeesta tässä oli vain siitä kyse että Toyota alkukauden pelkäsi olevan liian dominoiva, mutta kun tuli ilmoitus että Hyndai jatkaa, niin uskaltaa ajattaa kuskeja normaalisti. :-)
 
Miten niin ainakin osittain huonon tuurin takia meni Hyundailla pieleen kisa, kun nimenomaan kaatui jäätävään epäonneen koko paska. Kallen voittokaan ei ollut lähellekään kiveen kaiverrettu ennen noita rengasrikkoja, niin aika rohkeaa väittää että olisi ilman niitäkin voittanut selkeästi.

Kalle johti ennen rengasrikkoja 15 sekunnilla ja viis pätkää oli jäljellä, niistä kolmelle Kalle veti pohjat joten on aika vaikea kuvitella että Neuville olis päästelly 3 sekuntia per pätkä lujempaa. Tosin aivan, eihän ne rengasrikot vaikuttanut lauantain kahteen vikaan pätkään edes lähtöpaikan osalta, niillä Kalle oli Neuvillee 2s nopeempi eli kolmella pätkällä olis Neuvillen tarvinu ottaa 17s kiinni :lol:
 
En tiedä miksi Hyndaille kävi noin, mutta jotkut arvoivat että vedettiin renkailla riskillä, niin onko se sitten huonoa tuuri , eli enemmän olisi ollut hyvää tuuria jos pätkän päässytmaliin. Sitä mietin jos olisi sitä tuuria ollut, tyyliin yksi Hyndai pohjat lopuilla renkaat , niin olisko senkin jälkee otettu varmemmin.

Kallen voitto ei nytkään ollut varma ennen maalia.

**
Oikeesta tässä oli vain siitä kyse että Toyota alkukauden pelkäsi olevan liian dominoiva, mutta kun tuli ilmoitus että Hyndai jatkaa, niin uskaltaa ajattaa kuskeja normaalisti. :-)
No on se huonoa tuuria jos kahdesta saman tallin autosta menee rengas samalla ek:lla. Ja eihän se voitto toki ikinä varma ole ennen maalia ja senkin jälkeen pitää vielä siirtymä päästä takaisin ehjänä pääkallopaikalle.
 
No on se huonoa tuuria jos kahdesta saman tallin autosta menee rengas samalla ek:lla.
Lyhyesti: Ei ollut

En oikesti tiedä, jotkut silloin pohti että talli veti jo sille puolelle misstä tarvitaan tuuria.
Ei se ole huonoa tuuri jos lotossa ei voita

Jos stä tuuri olisi ollut yhden auton enemmän, niin jos olisi jatkettu, niin autot silti loppuneet, tai sitten vedetty pari piiru varmemmin.

En tässä nyt sitä pois sulje että siellä oli jotain nauloja mihin renkaat ajettu, tai joku vialinen mittari, laskimessa väärä kaava jne.
 
Lyhyesti: Ei ollut

En oikesti tiedä, jotkut silloin pohti että talli veti jo sille puolelle misstä tarvitaan tuuria.
Ei se ole huonoa tuuri jos lotossa ei voita

Jos stä tuuri olisi ollut yhden auton enemmän, niin jos olisi jatkettu, niin autot silti loppuneet, tai sitten vedetty pari piiru varmemmin.

En tässä nyt sitä pois sulje että siellä oli jotain nauloja mihin renkaat ajettu, tai joku vialinen mittari, laskimessa väärä kaava jne.

Onhan se huonoa tuuria mikäli todennäköisyys tapahtumalla on alle 50%. Jos. Kuten lotossa voittamattomuus, todennäköisyys on yli 50% niin silloin ei ole kyse huonosta tuurista vaan todennäkösestä lopputuloksesta. En nyt sanoisi, että kahden saman tallin auton renkaan samassa kohdassa, tai edes samalla ek:lla, poksahtaminen olisi lähtökohtaisesti ollut yli 50% todennäköistä.

Toki jos ollaan sitä mieltä että kolme autoa kun ajaa riskillä, niin todennököisyys renkaan poksahtamiselle vähintään kahdesta autosta on yli 50%, niin ollaan jo hullunrohkeassa menossa ja itse ansaittua, mutta kun ottaa huomioon ettei kilpailevat tallit kärsineet vastaavaa ollenkaan niin silloin epäilen vahvasti että todellinen riski olisi ollut niin iso.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 173
Viestejä
4 863 200
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom